Ο πρόεδρος της μουσουλμανικής κοινότητας, Ναίμ Ελγαντούρ, ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1972. Δούλεψε ένα καλοκαίρι σε οικοδομή. Το 1974 αποφάσισε να έρθει για να μείνει μόνιμα εδώ. Γράφει ο Γιώργος Λαμπίρης Φωτογραφίες-βίντεο: Γιάννης Κέμμος Από τότε όλες οι δουλειές που έκανε είχαν ως βάση Ελλάδα. Εργάστηκε στη συνέχεια ως ναυτικός για 11μισι χρόνια. Παράτησε τη θάλασσα όταν έκανε οικογένεια και γεννήθηκαν τα δύο από τα οκτώ συνολικά παιδιά του. Αργότερα άνοιξε εστιατόριο στον Πειραιά αλλά και εταιρεία εισαγωγών-εξαγωγών. Το 1995, όπως λέει, ακροδεξιά εφημερίδα, έγραψε σε δημοσίευμά της ότι είναι φανατικός μουσουλμάνος και βοηθάει τους ομόθρησκούς του στη Βοσνία. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο η εφημερίδα δημοσίευσε τη διεύθυνση του σπιτιού του και τον αριθμό της ταυτότητάς του. «Έτσι κατάλαβα ότι κάτι μαγειρευόταν σε βάρος μου. Πήρα τα παιδιά μου και εξαφανίστηκα. Πήγα στην Αίγυπτο, και άνοιξα δουλειές εκεί. Ωστόσο όλες οι δουλειές μου συνέχισαν να σχετίζονται με την Ελλάδα. Ερχόμουν για μία μέρα, φόρτωνα υφάσματα και ξαναγύριζα στην Αίγυπτο. Όποιος έχει μάθει να ζει στην Ελλάδα, δεν μπορεί να ζήσει αλλού. Εδώ έχουμε ελευθερία, κάτι που δεν είχαμε στην Αίγυπτο. Και ζωή για έναν άνθρωπο δεν είναι μόνο να οικονομάει λεφτά. Πρέπει να έχει το κεφάλι του ψηλά, να εκφράζει αυτό που αισθάνεται. Γι’ αυτό εκτιμώ την Ελλάδα. Μπορώ να κυκλοφορήσω άφοβα, να μιλήσω γι’ αυτό που σκέφτομαι και νιώθω».
– Τι χρειάζεται για να πετύχετε κάτι τέτοιο; «Εμείς προτείναμε να γίνει ελληνικό τέμενος. Ένα κτίριο όπως είναι η εκκλησία, σεβόμενοι την κουλτούρα της Ελλάδας. Βρισκόμαστε σε μία χώρα, στην οποία αποτελούμε μειονότητα και πρέπει να σεβαστούμε το νόμο της χώρας αυτής». – Επομένως δε θα είναι τζαμί με μιναρέ… «Μιναρέ έχουν τα τζαμιά. Σε αυτή την περίπτωση πρόκειται για τέμενος. Θα είναι δηλαδή σαν να χτίζουμε μία εκκλησία. Δεδομένου ότι είμαι από την Αίγυπτο και βλέπω και το πατριαρχείο της Αλεξάνδρειας και τις εκκλησίες, θέλω να σας πληροφορήσω ότι πρόκειται για ολοκληρωμένες κατασκευές. Σε ό,τι αφορά το μιναρέ, τον οποίο αναφέρατε, συμβολίζει το χώρο προσευχής. Αλλά δεν είναι κομμάτι του Ισλάμ. Δεν υπήρχε στον καιρό του προφήτη. Φτιάχτηκε αργότερα για να ανεβαίνει ο μουεζίνης, να απευθύνει το κάλεσμα και να μπορεί να τον ακούει όλο το χωριό. Άλλωστε, το γεγονός ότι δεν φτιάχνεται μιναρές στην Ελλάδα δεν έχει σχέση με την κουλτούρα της Ελλάδας, ούτε με το νόμο της. Είναι ένας τρόπος για να αποδείξουν κάποιοι σε ορισμένους ακροδεξιούς ότι παραχωρούν κάτι για να πάρουν κάτι άλλο ως αντάλλαγμα. Φτιάχνουν κάτι που δεν είναι ολοκληρωμένο. Δεν μας πειράζει όμως. Αυτό που μας ενοχλεί είναι ότι δεν έχουμε έναν επίσημα αναγνωρισμένο ιμάμη».
Τι απαντάει η Εκκλησία για το θέμα
Για το θέμα ζητήσαμε τη θέση του Μητροπολίτη Δημητριάδος Ιγνατίου, ο οποίος εκφράζει τη θέση της Εκκλησίας, ως εκπρόσωπος Τύπου της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου.
Δήμος Αθηναίων: Απαράδεκτο να μην έχει δημιουργηθεί ακόμη τέμενος στην Αθήνα
Για το ίδιο θέμα ζητήσαμε την άποψη του αντιδημάρχου Μεταναστών και Προσφύγων του δήμου Αθηναίων, Λευτέρη Παπαγιαννάκη. Ο ίδιος ζητάει ρητά το διαχωρισμό των δύο εξουσιών πολιτικής και θρησκευτικής, σημειώνοντας ότι είναι αδιανόητο να μην έχει δημιουργηθεί τέμενος στην Αθήνα, μία πρωτεύουσα, η οποία όπως λέει «επιθυμεί να αποκαλείται ευρωπαϊκή».
– Εκτιμάτε ότι στα μάτια κάποιων ξυπνάει η μετάλλαξη της Αγιάς Σοφιάς σε τζαμί, λαμβάνοντας χώρα αυτή τη φορά στο Βοτανικό; «Ναι. Κάποιοι που αντιμετωπίζουν το ζήτημα πιο συναισθηματικά θα το δουν και έτσι όπως περιγράφετε. Νομίζω όμως ότι είναι άδικο να μπαίνουμε σε αυτή τη συζήτηση. Ωστόσο υπάρχουν ακραία στοιχεία, τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν πολιτικά. Κατά τη γνώμη μου πάντως, η σημερινή κυβέρνηση καλώς εφαρμόζει την υλοποίηση του τεμένους. Και κακώς δεν έγινε νωρίτερα».