Οι επαγγελματίες «κριτικοί ταξιδιών» θυμίζουν σήμερα τους κριτικούς κινηματογράφου, αφού οι προσδοκίες τους για τη διαμονή και το φαγητό στον προορισμό που έχουν επιλέξει είναι σε υψηλά επίπεδα, ενώ θεωρούν πολλά πράγματα δεδομένα.
Αυτός είναι και ο λόγος που τα σχόλια χρηστών σε ιστοσελίδες όπως TripAdvisor, Yelp και Google+ Local έχουν γίνει τόσο χρήσιμα. Είναι αλήθεια ότι πολλοί ταξιδιώτες βρίσκουν πολλές και άκρως ενδιαφέρουσες πληροφορίες και χρήσιμα μυστικά, που θα συνοδεύσουν το επόμενο ταξίδι τους.
Παρόλα αυτά πολλά από τα σχόλια αυτά έχουν τις αδυναμίες τους και μπορεί να σας οδηγήσουν σε παγίδες.
Για το λόγο αυτό σας παρουσιάζουμε τα πέντε είδη online χρηστών και τα πέντε βασικά κίνητρα τους για να αναγνωρίσετε με την πρώτη ματιά τις κριτικές που δεν θα σας βοηθήσουν.
Κίνητρο 1: Θυμός
Είτε πρόκειται για θυμό λόγω μιας απογοητευτικής υπηρεσίας, λόγω ανταγωνισμού ή από έναν απογοητευμένο πρώην εργαζόμενο, αυτές οι κριτικές δεν είναι σίγουρα αντικειμενικές.
Θα το καταλάβετε από την πρώτη στιγμή, αφού στο κείμενο δεν θα υπάρχει κανένα θετικό σχόλιο.
Υπάρχει σχεδόν πάντα κάτι καλό που μπορεί να ειπωθεί ακόμα και για πραγματικά άσχημα πράγματα και κάθε κριτικός, που δεν μπορεί να βρει ούτε ένα, μάλλον δεν πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψιν.
Οι δικαιολογημένη επικρίσεις σχετικά με τον θόρυβο ή την ασφάλεια σε μια περιοχή μπορεί να είναι χρήσιμες. Η γκρίνια, όμως, επειδή ένα τυχαίο γεγονός χάλασε το κάρμα των διακοπών, δεν είναι.
Συνήθως τέτοιου είδους κριτικές συνοδεύονται από εντολές, όπως «αποφύγετε αυτό το μέρος», «μην φάτε εδώ» ή «μείνετε μακριά», οπότε θα τις αναγνωρίσετε εύκολα.
Κίνητρο 2: Υπεραισιοδοξία
Η άλλη όψη του θυμού, η υπεραισιοδοξία και η ακραία χαρά για ένα δωρεάν μπολ με ξηρούς καρπούς ή μια επιπλέον πετσέτα στο δωμάτιο, είναι ένα ακόμα σημάδι ότι δεν πρέπει να δώσετε βάση στην κριτική αυτή.
Σε αντίθεση με την προηγούμενη περίπτωση, εδώ δεν θα βρείτε κανένα αρνητικό σχόλιο, αφού όλα ήταν τέλεια!
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό παρόμοιας κριτικής είναι η ευγνωμοσύνη που νιώθει ο συντάκτης για κάθε τι που του προσφέρθηκε στο ξενοδοχείο ή το εστιατόριο που γευμάτισε. Δεν είναι λίγες μάλιστα οι φορές που συμπεριλαμβάνονται και σχόλια άσχετα με την ξεκάθαρη έννοια της κριτικής, όπως «φάγαμε υπέροχα γιατί γιορτάζαμε την επέτειο μας»!
Κίνητρο 3: Κέρδος
Σύμφωνα με μια μελέτη του Χάρβαρντ, το 16% των κριτικών εστιατορίων που δημοσιεύονται στο Yelp είναι ψεύτικες.
Οι αναρτήσεις που γίνονται στο TripAdvisor και το Yelp συνοδεύονται από έναν αριθμό, που δείχνει κατά πόσον ο χρήστης έχει κάνει κι άλλες κριτικές ή απλά δημοσίευσε μια για να στηρίξει μια επιχείρηση.
Δείχνοντας υπερβάλλοντα ζήλο στο να αναδείξουν τα μοναδικά στοιχεία ενός καταλύματος ή ενός εστιατορίου, αυτοί οι χρήστες χρησιμοποιούν λέξεις εντυπωσιασμού, όπως «απαράμιλλο», «συναρπαστικό» και πολλές ακόμα, ενώ συχνά βάζουν πολλά θαυμαστικά.
Μια ακόμα μελέτη διαπίστωσε ότι οι περισσότερες ψεύτικες κριτικές χρησιμοποιούν πρώτο πρόσωπο στις αφηγήσεις τους και αναφέρονται σε λεπτομέρειες και λόγους για τους οποίους κάποιος πρέπει να επιλέξει αυτό το μέρος.
Τα αληθινά σχόλια επικεντρώνονται σε λεπτομέρειες όπως το μέγεθος ενός δωματίου ή η τιμή, που είναι πράγματα βαρετά, αλλά χρήσιμα.
Κίνητρο 4: Κοινωνικό status
Το πιο «απρεπές» από όλα τα κίνητρα, είναι αυτό που ωθεί σε κριτικές, από τις οποίες ο χρήστης προσπαθεί να αντλήσει ενός είδους διασημότητα, που θα προωθήσει το κοινωνικό του προφίλ.
Αυτές οι αξιολογήσεις συνοδεύονται από σχόλια που περιλαμβάνουν περιγραφή του προσώπου που τα γράφει, σε μια προσπάθεια ανάδειξης της προσωπικότητας του.
Παράλληλα, το κείμενο είναι συνήθως μεγάλο και ο αριθμός των κριτικών, που συνοδεύουν το συγκεκριμένο άτομο είναι τουλάχιστον τριψήφιος. Οι επαγγελματίες κριτικοί είναι συνήθως περιεκτικοί ή ακόμα και λακωνικοί, εστιάζοντας μόνο στα χρήσιμα και τα σημαντικά.
Κίνητρο 5 : Υποχρέωση
Οι κριτικές που γράφονται με ειλικρίνεια και το αίσθημα της υποχρέωσης απέναντι σε αυτούς που θα τις διαβάσουν είναι και μόνες που πρέπει να αντιμετωπίσετε με σοβαρότητα, αφού θα σας συμβουλεύσουν με τον καλύτερο τρόπο.
Σε αυτές τις κριτικές θα δείτε θετικά και αρνητικά σχόλια, ενώ ακόμα και αν η εμπειρία ήταν απογοητευτική, θα υπάρχει και μια φράση που αναδεικνύει κάτι καλό.
Όσοι θέλουν να γράψουν ένα κείμενο που θα χρησιμεύσει στους αναγνώστες, μπαίνουν στη θέση του κάθε ταξιδιώτη και προσπαθούν να δώσουν μόνο συγκεκριμένα στοιχεία.