Όσο ρομαντικό κι αν ήταν κάποτε ένα ταξίδι με τρένο, και κυρίως με εκείνα που συνέδεαν μεγάλες ευρωπαϊκές μητροπόλεις, τα τελευταία χρόνια η γοητεία μιας τέτοιας εμπειρίας είχε αρχίσει να ξεθωριάζει.
Η αρχή του τέλους, μάλιστα, σημειώθηκε πριν από έξι χρόνια όταν η γερμανική Deutsche Bahn αποφάσισε να σταματήσει το δρομολόγιο που συνέδεε το Βερολίνο με το Παρίσι, μια κίνηση που οδήγησε στην ακύρωση δρομολογίων σχεδόν σε ολόκληρη την ήπειρο, συμπεριλαμβανομένου και του δικτύου της Γαλλίας.
Και ενώ η Ευρώπη βιώνει την έξαρση της πανδημίας, σημάδια μιας νέας εποχής για τα ταξίδια με τρένο φαίνονται στον ορίζοντα, επαναφέροντας στο προσκήνιο τις καμπίνες και τις κουκέτες στις αμαξοστοιχίες.
Τώρα περισσότερο από ποτέ οι ταξιδιώτες επιλέγουν τα ταξίδια με τρένο.
Τον τελευταίο καιρό, μάλιστα, υπήρξε πληθώρα ανακοινώσεων από διάφορες χώρες της Ευρώπης, για έναρξη νέων δρομολογίων. Ανάμεσά τους η κυβέρνηση της Σουηδίας που δήλωσε ότι θα παράσχει κεφάλαια για δύο νέες διαδρομές για την σύνδεση της Στοκχόλμης και του Μάλμο με το Αμβούργο και τις Βρυξέλλες.
Επιπλέον, λίγες ημέρες νωρίτερα ο υπουργός Μεταφορών της Γαλλίας, είχε δηλώσει ότι το νυχτερινό δρομολόγιο που ένωνε το Παρίσι με τη Νίκαια θα αναβιώσει και πάλι, μετά την υπόσχεση του Γάλλου προέδρου για την περαιτέρω ανάπτυξη των βραδινών δρομολογίων της χώρας.
Σύμφωνα με τον Guardian, η αρχή για την νέα αυτή «εποχή» των ταξιδιών με τρένο έγινε από την Αυστρία και τον εθνικό σιδηρόδρομό της (ÖBB), όταν το 2016 είχε αγοράσει από την Deutsche Bahn 42 κλινάμαξες, επανεκκινώντας τα μισά από τα νυχτερινά δρομολόγια που συνέδεαν το Αμβούργο, το Βερολίνο, το Μόναχο και το Ντίσελντορφ με την Αυστρία, την Ελβετία και την Ιταλία.
Ένα άλλο παράδειγμα αποτελεί και το Βέλγιο, που παρόλη την αύξηση των κρουσμάτων του κορονοϊού στη χώρα τον τελευταίο καιρό, η γραμμή που είχε εγκαινιαστεί τον Φεβρουάριο και συνέδεε τις Βρυξέλλες με τη Βιέννη με μόλις 29,90 ευρώ θα ξεκινήσει εκ νέου τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Εκτός από τις κυβερνητικές δράσεις στη χώρα, υπάρχουν επίσης ενθαρρυντικά σημάδια και από τους ίδιους τους ταξιδιώτες που λόγω της Covid-19 αναζητούν πια πιο ασφαλείς τρόπους για τα ταξίδια τους.
Επιπλέον, ο Guardian αναφέρει ότι ακόμη ένα νέο, καλοκαιρινό δρομολόγιο που ξεκινούσε από την Πράγα έκανε την εμφάνισή του στα τέλη Ιουνίου συνδέοντας πέντε ευρωπαϊκά κράτη –Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Σλοβενία, Κροατία-, την ώρα που η σουηδική εταιρεία Snälltåget δήλωνε ότι σχεδιάζει να τετραπλασιάσει τον αριθμό των νυχτερινών τρένων της γραμμής Στοκχόλμη- Μάλμο- Κοπεγχάγη- Αμβούργο- Βερολίνο.
Επίσης, το δρομολόγιο που είχε δρομολογηθεί μόνο για δύο μήνες μεταξύ του Σιλτ στη Βόρεια Γερμανία και του Σάλτσμπουργκ στην Αυστρία, θα διατηρηθεί μέχρι το Νοέμβριο λόγω της υψηλής ζήτησης που σημείωσε.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Mark Smith, ιδιοκτήτης του βραβευμένου ιστότοπου πληροφοριών για πανευρωπαϊκές υπηρεσίες Man in Seat 61 railway στον Guardian, «οι ταξιδιώτες έχουν κουραστεί από την εμπειρία του αεροδρομίου συν το γεγονός ότι επιθυμούν να μειώσουν το ενεργειακό τους αποτύπωμα».
Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες
Η ανάκαμψη, ωστόσο, των νυχτερινών δρομολογίων των τρένων δεν αναμένεται να είναι ομαλή, καθώς τα οικονομικά δεδομένα για τα συγκεκριμένα δρομολόγια παραμένουν δύσκολα.
Για παράδειγμα, ένα κανονικό τρένο υψηλής ταχύτητας μπορεί να φιλοξενήσει 70 άτομα σε αεροπορικές θέσεις, πραγματοποιώντας πολλές διαδρομές μέσα στην ημέρα, καθώς και πολλές ενδιάμεσες στάσεις.
Από την άλλη τα τρένα με κουκέτες μπορούν να φιλοξενήσουν 20-30 κρεβάτια, με την πλειονότητα των επιβατών να έχουν ως προορισμό τους τον τελικό σταθμό του δρομολογίου.
Εκτός αυτού, από το 2000 οι σιδηροδρομικές εταιρείες έπρεπε να πληρώσουν τέλη πρόσβασης κατά τη διέλευσή τους από τα σύνορα. Για αυτό και οι νέες υπηρεσίες που εκτελούνται από ιδιωτικές εταιρείες είναι συχνά μόνο για τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ οι κρατικοί φορείς εκμεταλλεύονται τεράστια κρατικά κονδύλια για να αποκαταστήσουν τις ολονύκτιες διαδρομές τους.
Γι αυτόν ακριβώς το λόγο και κάποια από τα πιο ρομαντικά, βραδινά ταξίδια με τρένο που πραγματοποιούνταν μόλις εμφανίστηκε η πανδημία του κορονοϊού, συμπεριλαμβανομένων των Thello Paris-Venice και Trenhotel Lusitania μεταξύ Λισαβόνας και Μαδρίτης, μπορεί και να διακοπούν.
Από την πλευρά του ο Γάλλος ευρωβουλευτής Karima Delli, πρόεδρος της επιτροπής μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δήλωσε χαρακτηριστικά στον Guardian ότι «η επανέναρξη των νυχτερινών τρένων είναι τόσο αναγκαία όσο και η λύση του περιβαλλοντικού προβλήματος του πλανήτη».
Για να συμβεί κάτι τέτοιο, ωστόσο, ο Alexander Gomme από την ομάδα Back on Track Belgium εξήγησε ότι «θα πρέπει να επανεξεταστεί το κόστος έτσι ώστε οι ιδιωτικοί φορείς να μπορέσουν να αναπτυχθούν, να αυξήσουν τα στάνταρ και να επωφεληθούν από την νέα αυτή τάση».
Τέλος, ο Nick Brooks γενικός γραμματέας του Alliance of Rail New Entrants υποστήριξε ότι «οι κυβερνήσεις θα πρέπει να απαγορεύσουν στις αεροπορικές που λαμβάνουν κρατικές χορηγήσεις να πραγματοποιούν μικρές ή βραδινές πτήσεις, αποστάσεις που θα μπορούσαν να διανυθούν με τρένο». Συμπληρώνοντας ότι «αυτή η πανδημία θα πρέπει να οδηγήσει σε καλύτερη εκτίμηση των σιδηροδρόμων».