Ολοένα και περισσότεροι τουρίστες από το εξωτερικό «ψηφίζουν» την Ελλάδα και την επιλέγουν ώστε να περάσουν τις διακοπές τους. Κάτι αντίστοιχο φαίνεται πως γίνει και το φετινό καλοκαίρι με τις κρατήσεις σε πολλές περιοχές να είναι στο «κόκκινο». Η χώρα μας αναμένεται να «βουλιάξει» από τους επισκέπτες που θα παραθερίσουν, κυρίως στα νησιά.
Ποιο είναι όμως το «προφίλ» των τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα; Πόσα χρήματα σπαταλούν στις διακοπές του και από ποιες κυρίως χώρες προέρχονται; Τι είδους καταλύματα επιλέγουν για τη διαμονή τους και πόσο μένουν;
Σύμφωνα με τη σχετική έρευνα που πραγματοποίησε η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας για την περίοδο Μάιος – Ιούνιος του 2022 και είδε το «φως» της δημοσιότητας το φετινό Μάρτιο τη χώρα μας επισκέπονται κυρίως Άγγλοι (19,8%), Γερμανοί (17,9%), Γάλλοι (11,6%), Ιταλοί (9,4%) και Αμερικανοί (8,2%) ενώ το 23,6 των τουριστών έχει άλλη εθνικότητα. Η Ελλάδα προσελκύει τουρίστες όλων των ηλικιών, με μία τάση περισσότερο προς τα νεότερα άτομα καθώς πάνω από τους μισούς επισκέπτες δεν ξεπερνούν τα 44 έτη.
Τι καταλύματα επιλέγουν οι ξένοι τουρίστες και πόσο μένουν στην Ελλάδα
Η συντριπτική πλειονότητα των τουριστών από χώρες του εξωτερικού, δηλαδή το 67,5% επιλέγουν ξενοδοχεία και καταλύματα all inclusive ενώ σημαντική (κατά 19,9%) είναι πλέον η παρουσία των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης (τύπου Airbnb).
Περισσότεροι από τους μισούς επισκέπτες (56%) επισκέπτονται τη χώρα μας για 4 έως 7 ημέρες, ένας στους τρεις για περισσότερο από μια εβδομάδα (32,7%) και μόλις το 11,3% για μέχρι 3 ημέρες.
Πόσα χρήματα σπαταλούν
Οι ξένοι τουρίστες στην Ελλάδα σπαταλούν κατά μέσο όρο 200 ευρώ την ημέρα. Η υψηλότερη ημερήσια δαπάνη καταγράφεται στους επισκέπτες από τις ΗΠΑ (232 ευρώ) και ακολουθούν οι Γάλλοι (184 ευρώ), οι Γερμανοί (180 ευρώ), οι Άγγλοι (180 ευρώ) και οι Ιταλοί (166 ευρώ).
Ανά περιφέρεια η υψηλότερη ημερήσια δαπάνη καταγράφεται στην Κρήτη (238 ευρώ) και έπονται το Νότιο Αιγαίο (189 ευρώ), η Κέρκυρα (178 ευρώ), η Κεντρική Μακεδονία (169 ευρώ) και τέλος η Αθήνα (165 ευρώ).
Όπως προκύπτει από την έρευνα, το ύψος της ημερήσιας δαπάνης είμαι άμεσα συνυφασμένο με την οικονομική κατάσταση των επισκεπτών. Όσοι έχουν εισόδημα μεγαλύτερο των 70.000 ευρώ δαπανούν 217 ευρώ και όσοι έχουν εισόδημα από 5.001 έως 15.000 ευρώ δαπανούν 167 ευρώ.
Με βάση τον τύπο καταλύματος η υψηλότερη ημερήσια δαπάνη καταγράφεται για τους επισκέπτες που επιλέγουν all-inclusive (212 ευρώ), ξενοδοχείο (199 ευρώ), κατάλυμα τύπου Airbnb (179 ευρώ), ενοικιαζόμενο δωμάτιο (164 ευρώ) και άλλο τύπο καταλύματος (144 ευρώ).
Από τα χρήματα που σπαταλούν κάθε ημέρα στις διακοπές τους οι τουρίστες που έρχονται στη χώρα μας το 9% πηγαίνει στην αγορά προϊόντων από εμπορικές επιχειρήσεις και το 6% στην αγορά τροφίμων. Η ημερήσια δαπάνη για αγορές από εμπορικά καταστήματα (μη τρόφιμου) είναι υψηλότερη στην Κρήτη (26 ευρώ) και χαμηλότερη στην Κέρκυρα (12 ευρώ).
Τα πιο δυναμικά τουριστικά εμπορικά προϊόντα είναι τα souvenirs (24,3%) και τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα (19,2%) με τον κυριότερο λόγο των αγορών να είναι η τάση των ξένων επισκεπτών να προμηθευτούν αναμνηστικά από τον τόπο που επισκέπτονται (29,6%).
Οι περισσότεροι ξένοι τουρίστες επιλέγουν για τις αγορές τους κυρίως τοπικά καταστήματα/τοπικές αγορές (62%) ενώ οι περισσότεροι από αυτούς (47,6%) δηλώνουν πως είναι παρά πολύ/πολύ πιθανό να αγοράσουν εξ’ αποστάσεως κάποιο ελληνικό προϊόν όταν επιστρέψουν στη χώρα τους.
Η έρευνα της ΕΣΕΕ που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Έργου «Πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις της τουριστικής δραστηριότητας στο εμπόριο», το οποίο είναι ενταγμένο στο ΕΠ «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία 2014 – 2020» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους επιβεβαιώνει τη σημαντική θέση του εμπορίου στο οικοσύστημα του τουρισμού και αναδεικνύει τα σημαντικά περιθώρια για την περαιτέρω ενεργοποίηση των πολλαπλασιαστικών επιπτώσεων του τουρισμού στις εμπορικές επιχειρήσεις.
Πόσο ικανοποιημένοι μένουν όσοι επισκέπτονται την Ελλάδα
Πάνω από επτά (70,6%) στους δέκα ξένους επισκέπτες δήλωσαν ότι είναι πάρα πολύ/πολύ πιθανό να επισκεφτούν ξανά την περιοχή που πραγματοποίησαν τις διακοπές τους, ενώ το 95,4% απάντησε ότι είναι πάρα πολύ/πολύ πιθανό να προτείνει την περιοχή που επισκέφτηκε σε κάποιο συγγενή/φίλο.
Το 82% δήλωσαν ικανοποιημένοι από τις τιμές των προϊόντων και εννιά στους 10 εμφανίζονται ικανοποιημένοι από την ποικιλία των προϊόντων.
Αλέξανδρος Βασιλικός: Υπάρχουν σίγουρα συγκεκριμένα κοινά που ξεχωρίζουν για τον χρόνο παραμονής τους και τις δαπάνες που κάνουν
Αναφερόμενος στους τουρίστες που έρχονται στη χώρα μας για διακοπές ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος της HOTREC, Αλέξανδρος Βασιλικός επισημαίνει: «Ανά προορισμό και πάλι, υπάρχουν σίγουρα συγκεκριμένα κοινά από διάφορες αγορές, υπερατλαντικές, ευρωπαϊκές και Μέσης Ανατολής, που ξεχωρίζουν για τον χρόνο παραμονής τους και τις δαπάνες που κάνουν μέσα σε αυτόν. Ωστόσο και σε αυτό το ζήτημα τα κριτήρια δεν είναι πλέον μόνο ποσοτικά. Η οικονομική δαπάνη ασφαλώς είναι μια σοβαρή συνιστώσα εντούτοις ηγέτες και ειδικοί της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς έχουν ανοίξει τη μεγάλη συζήτηση για το συνολικό αποτύπωμα που αφήνει κάθε επισκέπτης».
«Οι μεγάλοι κίνδυνοι και οι πελώριες αβεβαιότητες που προκύπτουν από την κλιματική απειλή υποχρεώνουν τον παγκόσμιο τουρισμό να εισάγει και νέα κριτήρια αξιολόγησης γι’ αυτό το αποτύπωμα. Όπως για παράδειγμα το οικολογικό αποτύπωμα των μεταφορών και του ταξιδιού. Η ανάπτυξη δεν είναι απλά ένα ποσοτικό μέγεθος πλέον. Είναι άρρηκτα δεμένη με την ανθεκτικότητα και τη βιωσιμότητα» προσθέτει.
«Αυτή η συζήτηση – κι αυτό μπορώ να σας το βεβαιώσω από την εμπειρία μου στην Προεδρία της HOTREC – θα γίνεται όλο και πιο επιτακτική για όλους τους προορισμούς και εκ των πραγμάτων θα πρέπει και ο ελληνικός τουρισμός να αποτελέσει μέρος αυτής της συζήτησης. Τα χρόνια της ”ανέμελης αθωότητας” έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. Ζήτημα δεν είναι απλά πόσα δαπανά ένας επισκέπτης αλλά και πως εντάσσεται μέσα στη λειτουργία της καθημερινότητας ενός προορισμού.
Για παράδειγμα και πάλι, θα βρίσκει σπίτι να μείνει ο δάσκαλος και ο γιατρός; Αυτό δεν μπορούμε να το αγνοήσουμε. Άρα πάμε σε έναν συνολικό επαναπροσδιορισμό της σχέσης κόστους / οφέλους, σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα και λαμβάνοντας υπόψη παγκόσμιες προτεραιότητες όπως η δίκαιη κλιματική μετάβαση, η συνοχή των τοπικών κοινωνιών, το δικαίωμα των επόμενων γενιών σε ένα βιώσιμο φυσικό και κοινωνικο – οικονομικό περιβάλλον» υπογραμμίζει.
«Οι απαντήσεις ασφαλώς δεν είναι ούτε απλές, ούτε εύκολες. Αλλά ούτε και μπορούμε να εθελοτυφλούμε μπροστά σε παγκόσμιες τάσεις που θα διαμορφώσουν το μέλλον της τουριστικής αγοράς. Οφείλουμε να διαγνώσουμε έγκαιρα τις προκλήσεις, να επεξεργαστούμε σχέδια απάντησης ανά προορισμό και να έχουμε διαρκώς στο μυαλό μας πως η προσαρμογή είναι το κλειδί στην πόρτα της εξέλιξης αναφέρει κλείνοντας ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος της HOTREC, Αλέξανδρος Βασιλικός.