Πέντε αρχές για την «επανασύνδεση του κόσμου μέσω των αερομεταφορών» έδωσε στη δημοσιότητα η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών, αρχές στις οποίες δεσμεύτηκαν οι διευθύνοντες σύμβουλοι του κλάδου.
Οι πέντε αρχές δημοσιεύτηκαν σήμερα, μία ημέρα μετά τον «οδικό χάρτη» της IATA με συστάσεις για όσα πρέπει να γίνονται πριν και κατά τη διάρκεια των ταξιδιών με αεροπλάνο.
Με τίτλο «Σταδιακή προσέγγιση για την επανεκκίνηση του κλάδου», η IATA περιγράφει τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται.
«Δεν υπάρχει κανένα μέτρο που θα μειώσει τον κίνδυνο και θα επιτρέψει την ασφαλή επανέναρξη των πτήσεων. Ωστόσο, τα μέτρα που εφαρμόζονται σε παγκόσμιο επίπεδο και αναγνωρίζονται αμοιβαία από τις κυβερνήσεις μπορούν να επιτύχουν το απαραίτητο αποτέλεσμα. Αυτή είναι η μεγαλύτερη κρίση που αντιμετώπισε ποτέ η αεροπορία. Μια πολυεπίπεδη προσέγγιση έχει λειτουργήσει με ασφάλεια. Αυτός είναι επίσης ο δρόμος για τη βιοασφάλεια» δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής και Διευθύνων Σύμβουλος της IATA Alexandre de Juniac.
Μεταξύ άλλων, ο «οδικός χάρτης» προβλέπει τα παρακάτω:
Πριν την πτήση: θα πρέπει να συλλέγονται πληροφορίες για τους επιβάτες και στοιχεία για την κατάσταση της υγείας τους
Στο αεροδρόμιο: Η ΙΑΤΑ προβλέπει πολλά προστατευτικά μέτρα, όπως πρόσβαση στους χώρους του αεροδρομίου μόνο από εργαζόμενους και ταξιδιώτες, θερμομέτρηση στις εισόδους, τήρηση αποστάσεων, χρήση καλυμμάτων προσώπου για τους επιβάτες και μασκών για τους εργαζόμενους, τσεκ ιν με σελφ σέρβις διαδικασίες, επιβίβαση με επανασχεδιασμό των πυλών και προτεραιότητα την αποφυγή του συνωστισμού, καθαρισμό και απολυμάνσεων των περιοχών έντονης χρήσης
Στην πτήση: Η ΙΑΤΑ προβλέπει πολλά προστατευτικά μέτρα, όπως καλύμματα προσώπου για όλους τους επιβάτες και μη χειρουργικές μάσκες για το πλήρωμα, έτοιμο φαγητό για τον περιορισμό των επαφών πληρώματος – επιβατών, αποφυγή ουράς στην τουαλέτα, πιο συχνό καθαρισμό της καμπίνας.
Κατά την άφιξη στο αεροδρόμιο: Η ΙΑΤΑ προβλέπει πολλά προστατευτικά μέτρα, όπως θερμομέτρηση, αυτοματοποιημένες διαδικασίες στα τελωνεία και τους συνοριακούς ελέγχους, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης εφαρμογών στα κινητά και βιομετρικής τεχνολογίας, «δηλώσεις υγείας» και ιχνηλάτηση επαφών γα τον περιορισμό εισαγόμενων αλυσίδων μετάδοσης.
Η ΙΑΤΑ εξηγεί πως τα μέτρα αυτά θα πρέπει να είναι προσωρινά και να αντικαθίστανται ή να μην ισχύουν πλέον όταν δεν θα είναι απαραίτητα.
Για τα τεστ κορονοϊού, η ΙΑΤΑ είναι θετική εφόσον υπάρχουν ακριβή και γρήγορα αποτελέσματα. Η διενέργεια τεστ στην αρχή των ταξιδιών θα δημιουργήσει ένα «αποστειρωμένο» περιβάλλον που θα καθησυχάζει ταξιδιώτες και κυβερνήσεις.
Για τα διαβατήρια ανοσίας, η ΙΑΤΑ υποστηρίζει τη χρήση τους για τον διαχωρισμό των no risk ταξιδιωτών, όταν αυτά στηρίζονται από την ιατρική επιστήμη και αναγνωρίζονται από τις κυβερνήσεις.
Οι πέντε αρχές για την επανεκκίνηση των αερομεταφορών
Οι αρχές αυτές, σύμφωνα με δελτίο Τύπου της IATA είναι:
- Οι αερομεταφορές θα έχουν πάντα ως προτεραιότητα την ασφάλεια. Οι αεροπορικές εταιρείες δεσμεύονται να εργαστούν με τους συνεργάτες τους στις κυβερνήσεις, θεσμούς και σε όλον τον κλάδο προκειμένου αφενός να εφαρμόσουν επιστημονικά τεκμηριωμένο καθεστώς βιο-ασφάλειας για τους επιβάτες και το πλήρωμα αφετέρου να διασφαλίσουν πως οι αερομεταφορές δεν θα γίνουν εστία μεταδοτικών ασθενειών, συμπεριλαμβανομένης της Covid-19.
2. Οι αερομεταφορές θα ανταποκριθούν με ευελιξία καθώς εξελίσσεται η κρίση και οι επιστημονικές έρευνες. Οι αεροπορικές εταιρείες δεσμεύονται να εργαστούν με τους συνεργάτες τους σε κυβερνήσεις, θεσμούς και τον κλάδο ώστε:
- να χρησιμοποιήσουν νέα επιστημονικά εργαλεία και τεχνολογία που θα γίνεται διαθέσιμη, όπως για παράδειγμα αξιόπιστες και αποτελεσματικές λύσεις για τα τεστ κορονοϊού ή τα «διαβατήρια ανοσίας»
- να αναπτύξουν προβλέψιμη και αποτελεσματική προσέγγιση για να διαχειριστούν οποιοδήποτε μελλοντικό κλείσιμο συνόρων ή περιορισμούς στη μετακίνηση
- να διασφαλίσουν ότι τα μέτρα υποστηρίζονται επιστημονικά, είναι οικονομικά βιώσιμα, λειτουργικά και ανανεώνονται διαρκώς, και θα αφαιρεθούν όταν δεν θα είναι πλέον απαραίτητα.
3. Οι αερομεταφορές θα είναι παράγοντας – κλειδί στην οικονομική ανάκαμψη. Οι αεροπορικές εταιρείες δεσμεύονται να εργαστούν με τους συνεργάτες τους σε κυβερνήσεις, θεσμούς και τον κλάδο ώστε:
-να επιτευχθεί σύμπτωση της χωρητικότητας με τις απαιτήσεις της ανάκαμψης της οικονομίας το γρηγορότερο δυνατό.
-να διασφαλιστεί πως θα είναι διαθέσιμες οικονομικά προσβάσιμες αεροπορικές μεταφορές στην περίοδο μετά την πανδημία.
4. Οι αερομεταφορές θα ανταποκριθούν στους περιβαλλοντικούς τους στόχους. Οι αεροπορικές εταιρείες δεσμεύονται να εργαστούν με τους συνεργάτες τους σε κυβερνήσεις, θεσμούς και τον κλάδο ώστε:
-να επιτύχουν τον μακροπρόθεσμο στόχο περιορισμού των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα μισά των επιπέδων του 2005 έως το 2050.
-να εφαρμόσουν με επιτυχία το σχέδιο CORSIA -Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation.
5. Οι αερομεταφορές θα λειτουργήσουν με τα παγκόσμια στάνταρντ που είναι εναρμονισμένα και αμοιβαία αναγνωρισμένα από τις κυβερνήσεις. Οι αεροπορικές εταιρείες δεσμεύονται να εργαστούν με τους συνεργάτες τους σε κυβερνήσεις, θεσμούς και τον κλάδο ώστε:
-να θέσουν τα απαραίτητα παγκόσμια στάνταρντ για αποτελεσματική επανεκκίνηση των αερομεταφορών, ειδικά αναπτύσσοντας ισχυρές συνεργασίες με τους Οργανισμούς International Civil Aviation Organization (ICAO) και World Health Organization (WHO).
-να διασφαλίσουν πως τα συμφωνημένα μέτρα εφαρμόζονται αποτελεσματικά και αναγνωρίζονται αμοιβαία από τις κυβερνήσεις.
«Η επανεκκίνηση των αερομεταφορών είναι σημαντική. Καθώς η πανδημία συνεχίζεται, τα θεμέλια για την επανεκκίνηση του κλάδου τίθενται μέσω στενής συνεργασίας της βιομηχανίας με τους ICAO και ΠΟΥ, τις κυβερνήσεις και άλλους εμπλεκόμενους. Παραμένει ωστόσο πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει. Δεσμευόμενοι σε αυτές τις αρχές, οι ηγέτες των αεροπορικών εταιρειών όλου του κόσμου θα οδηγήσουν στην ασφαλή, υπεύθυνη και βιώσιμη επανεκκίνηση του ζωτικού οικονομικού κλάδου. Το να πετάμε είναι η δουλειά μας. Και η ελευθερία που μοιράζονται όλοι με όλους» δήλωσε ο γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της IATA Alexandre de Juniac.