Το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Gelephu στο Μπουτάν δεν είναι απλώς ένα έργο υποδομής, αλλά και μια φιλόδοξη προσπάθεια να συνδυαστεί η παραδοσιακή αρχιτεκτονική με τις σύγχρονες ανάγκες της χώρας.
Με στόχο να προωθήσει την ευημερία των πολιτών και να ενσωματώσει τις αρχές της ενσυνειδητότητας, το αεροδρόμιο αναμένεται να επαναστατήσει στην τουριστική βιομηχανία και να ενισχύσει τη στρατηγική θέση του Μπουτάν στην περιοχή.
Η νέα αυτή πνοή ζωής για τη χώρα επιδιώκει να υπογραμμίσει την αειφορία και τις αξίες που χαρακτηρίζουν το βασίλειο των Ιμαλαΐων.

Η ενσυνειδητότητα είναι μια από τις πιο δημοφιλείς έννοιες στη βιομηχανία ευεξίας αυτή τη στιγμή -υπάρχουν ξενοδοχεία, σπα και μαθήματα, όλα αφιερωμένα στην επιδίωξή της. Αλλά το Μπουτάν πηγαίνει την ιδέα 20 βήματα παραπέρα, χτίζοντας μια ολόκληρη πόλη mindfulness.
Το Gelephu, στο νότιο Μπουτάν, κοντά στα σύνορα με την Ινδία, έχει επιλεγεί ως τόπος εγκατάστασης αυτής της πόλης, αν και οι λεπτομέρειες για το έργο είναι λιγοστές.
Μέχρι στιγμής, το αρχιτεκτονικό γραφείο Bjarke Ingels Group παρουσίασε το σχέδιό του για το επερχόμενο αεροδρόμιο του Gelephu, προσφέροντας τις περισσότερες πληροφορίες για την πόλη και το συνολικό όραμά της που έχουν δει μέχρι σήμερα. Οι απεικονίσεις δείχνουν μια σειρά από ξύλινες δομές σε σχήμα διαμαντιού, οι οποίες είναι όλες αρθρωτές, διευκολύνοντας την αναβάθμιση ή την επέκταση του αεροδρομίου στο μέλλον.

Ακόμη και σε μια καλή μέρα, τα αεροδρόμια μπορεί να είναι αγχωτικά μέρη -καθυστερήσεις, χαμένες αποσκευές, χαμένες συνδέσεις, μεγάλες ουρές. Πώς μπορεί λοιπόν ένα αεροδρόμιο να ενσωματώσει μια έννοια όπως η ενσυνειδητότητα;
Σύμφωνα με τον Ingels, πρόκειται για τη χρήση φυσικών στοιχείων στο σχεδιασμό και την υιοθέτηση του ήθους του Μπουτάν για την «ακαθάριστη εθνική ευτυχία», η οποία λαμβάνει υπόψη την ευημερία των κατοίκων για τη μέτρηση της ποιότητας ζωής.
«Ένα αεροδρόμιο είναι η πρώτη και η τελευταία εντύπωση που αποκομίζεις από έναν τόπο που επισκέπτεσαι», ανέφερε ο Ingels στο CNN Travel.

Το αεροδρόμιο, όπως και η χώρα, θα είναι αρνητικό ως προς τον άνθρακα, λένε οι σχεδιαστές του, και θα χρησιμοποιεί ηλιακούς συλλέκτες στην οροφή για την παραγωγή ενέργειας.
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Gelephu θα μπορεί να εξυπηρετεί 123 πτήσεις την ημέρα, με μέγιστο αριθμό επιβατών 1,3 εκατομμύρια ετησίως.
Αν και αυτός ο αριθμός μπορεί να φαίνεται μικρός σε σύγκριση με μεγαλοαεροδρόμια όπως το Χίθροου του Λονδίνου ή το JFK της Νέας Υόρκης, αποτελεί ένα εντυπωσιακό επίτευγμα για το μικρό, απομονωμένο Μπουτάν, το οποίο το 2019 υποδέχτηκε μόλις 316.000 τουρίστες.
Επί του παρόντος, όλοι οι ξένοι επισκέπτες πετούν στο Διεθνές Αεροδρόμιο Paro (PBH), κοντά στην πρωτεύουσα Thimpu. Λόγω της δύσκολης θέσης του Paro ανάμεσα σε δύο κορυφές των Ιμαλαΐων, των ισχυρών ανέμων της εποχής των μουσώνων και της έλλειψης φωτισμού του διαδρόμου προσγείωσης, μόνο λίγα μικρά αεροσκάφη την ημέρα μπορούν να πετάξουν, τα οποία είναι όλα από κοντινές ασιατικές πόλεις όπως το Νέο Δελχί και η Μπανγκόκ.

Το Gelephu φιλοξενεί ήδη ένα μικρό εγχώριο αεροδρόμιο, αλλά επιλέχθηκε ως τόπος εγκατάστασης του νέου διεθνούς αεροδρομίου λόγω του πιο επίπεδου εδάφους του -κάτι που σημαίνει ότι θα υπάρχει χώρος για μεγαλύτερους διαδρόμους προσγείωσης που θα μπορούν να φιλοξενήσουν μεγαλύτερα αεροσκάφη.
Η βολική του θέση κοντά στην Ινδία -τον κύριο διπλωματικό σύμμαχο και εμπορικό εταίρο του Μπουτάν- καθιστά, επίσης, το Gelephu μια στρατηγική τοποθεσία για σιδηροδρομικές και οδικές συνδέσεις.
Ο βασιλιάς του Μπουτάν Jigme Khesar Namgyel Wangchuck υπήρξε η κινητήρια δύναμη πίσω από το έργο της πόλης Gelephu Mindfulness City.

«Αυτό το αεροδρόμιο είναι απαραίτητο για την επιτυχία της ΓΜΚ ως επιχειρηματικού κόμβου, και είναι επίσης μια κρίσιμη γραμμή ζωής για την εθνική ασφάλεια του Μπουτάν, ειδικά για μια χώρα που δεν έχει χερσαία σύνορα», ανέφερε ο βασιλιάς σε δήλωσή του.
Η χώρα, η οποία έχει πληθυσμό περίπου 750.000 κατοίκων, πιστώνεται με την πρωτοπορία στον τουρισμό «υψηλής αξίας, χαμηλών επιπτώσεων». Οι επισκέπτες της χώρας πρέπει να πληρώνουν καθημερινά ένα τέλος βιώσιμης ανάπτυξης ύψους 100 δολαρίων, το οποίο πηγαίνει στη χρηματοδότηση της υγειονομικής περίθαλψης, της εκπαίδευσης και άλλων δημόσιων υπηρεσιών στο Μπουτάν.
*Φωτογραφίες: Bjarke Ingels Group