Σε μια σκοτεινή, στρογγυλή τραπεζαρία, ο αείμνηστος Γάλλος σεφ Paul Bocuse εξηγεί το επόμενο πιάτο. Έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κλασικής κουζίνας υψηλής γαστρονομίας για την οποία φημιζόταν ο Bocuse: ορτύκια και φουά γκρα, τυλιγμένα σε πατέ μανιταριών και ζαχαροπλαστική και περιχυμένα με σάλτσα τρούφας.

Αλλά στο Krasota, ένα εστιατόριο υψηλής γαστρονομίας στο Ντουμπάι, τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται.

Ο Bocuse δεν βρίσκεται εκεί -έχει πεθάνει εδώ και έξι χρόνια. Αντιθέτως, είναι το ομοίωμά του που προβάλλεται στους καμπύλους τοίχους της αίθουσας, πριν διαλυθεί στο σκοτάδι.

Σύμφωνα με το CNN Travel, αυτό το πιάτο, από τη συνταγή μέχρι την προβολή στον τοίχο και το βαθύ ψεύτικο βίντεο του Bocuse, σχεδιάστηκε από την τεχνητή νοημοσύνη (AI). Είναι ένα από τα οκτώ πιάτα στο «Imaginary Futures», μια πολυαισθητηριακή γευστική εμπειρία στο Krasota.

Η εμπειρία μεταφέρει τους επισκέπτες σε διαφορετικά σενάρια για το πώς θα μπορούσε να μοιάζει το μέλλον, από μια υποβρύχια πόλη μέχρι μια διαστημική αποικία και μια μετά-πυρηνική αποκάλυψη, με κάθε πιάτο να έχει το θέμα του σκηνικού του.

Πώς η τεχνητή νοημοσύνη συνυπάρχει με την υψηλή γαστρονομία

Για το σενάριο AI, οι συνιδρυτές της Krasota -ο ψηφιακός καλλιτέχνης Anton Nenashev, ο σεφ Vladimir Mukhin και ο επιχειρηματίας Boris Zarkov- παραχώρησαν τον έλεγχο στην τεχνολογία. Ο Nenashev, ο οποίος σχεδιάζει τις προβολές με λογισμικό τρισδιάστατων γραφικών υπολογιστών, άφησε την τεχνητή νοημοσύνη να καταλήξει σε 150 διαφορετικές ιδέες, προτού συγχωνεύσει τις καλύτερες -και ο Mukhin ζήτησε από τη γενετική πλατφόρμα Midjourney να επανασχεδιάσει τις πιο εμβληματικές συνταγές του Bocuse, συμπεριλαμβανομένης της υπογεγραμμένης σούπας με τρούφα V.G.E.

«Εμπνευστήκαμε από την ενδιαφέρουσα προοπτική της τεχνητής νοημοσύνης να (ξανα)δημιουργεί άτομα με βάση ολοκληρωμένα δεδομένα για τη ζωή και τις εμπειρίες τους», εξηγεί ο Zarkov.

«Το να ζούμε χέρι-χέρι με την τεχνητή νοημοσύνη έχει μετατοπιστεί από τη φαντασία στην πραγματικότητα», προσθέτει ο Zarkov.

Το πρώτο εστιατόριο στο είδος του

Ο Zarkov, ο εστιάτορας πίσω από το φημισμένο White Rabbit στη Μόσχα (όπου ο Mukhin είναι επίσης επικεφαλής σεφ και συνιδρυτής), σκέφτηκε την ιδέα για το Krasota ενώ επισκέφθηκε το μουσείο ψηφιακής τέχνης teamLabs στο Τόκιο το 2017, το οποίο διέθετε μια διαδραστική εμπειρία «τσαγιού».

«Η προβολή στο τραπέζι ήταν πολύ απλή. Για παράδειγμα, παίρνετε το τσάι matcha και είναι σαν να αρχίζει να μεγαλώνει το δέντρο από το φλιτζάνι σας», εξηγεί ο Zarkov. «Αποφάσισα να κάνω κάτι περισσότερο με την τεχνολογία: πιο εστιασμένο στο φαγητό, πιο περίπλοκο».

Συγκεντρώνοντας μια διεθνή ομάδα μηχανικών, άρχισαν να εργάζονται πάνω σε προβολές πολλαπλών επιφανειών και σε ένα διαδραστικό τραπέζι με τεχνητή νοημοσύνη που χρησιμοποιεί αισθητήρες για να διακρίνει μεταξύ διαφορετικών αντικειμένων, όπως πιάτα και ποτήρια, σε σχέση με τα χέρια ή τα τηλέφωνα των επισκεπτών, γεγονός που επιτρέπει στοχευμένες προβολές -για παράδειγμα, πυγολαμπίδες που «μαζεύονται» σε ποτήρια και πιάτα ή ένα παιχνίδι arcade που ενεργοποιείται από το χέρι του θαμώνα.

«Αυτή ήταν η πιο δύσκολη και περίπλοκη τεχνολογία που φτιάξαμε», λέει ο Zarkov. Ισχυρίζεται ότι η τεχνολογία ήταν «η πρώτη του είδους της» όταν το Krasota ξεκίνησε αρχικά στη Μόσχα το 2021 και θυμάται ότι το προσωπικό ξόδεψε έναν ολόκληρο μήνα για να εκπαιδεύσει την τεχνητή νοημοσύνη, τοποθετώντας επανειλημμένα πιάτα στο τραπέζι και μετακινώντας αντικείμενα για να τη δοκιμάσει.

«Στην αρχή, δεν ήταν πολύ γρήγορη -όταν μετακινούσατε το τηλέφωνό σας, χρειαζόταν τρία δευτερόλεπτα για να αντιδράσει», λέει ο Zarkov. Αλλά η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιεί τη μηχανική μάθηση για να βελτιώνεται όταν λαμβάνει νέες πληροφορίες. «Τώρα μπορείτε να παίξετε με οποιεσδήποτε εικόνες στο τραπέζι. Είναι σαν να είναι ζωντανό», προσθέτει.

Το Krasota Dubai άνοιξε το 2023 με μία παράσταση, τη «Φανταστική Τέχνη», η οποία οδηγεί τους πελάτες σε οκτώ πιάτα εμπνευσμένα από διάσημα έργα διεθνών καλλιτεχνών. Έξι μήνες αργότερα, η ομάδα εγκαινίασε το «Imaginary Future», ένα ταξίδι στον κόσμο των επόμενων δεκαετιών.

Το να επιτευχθεί ο σωστός ρυθμός της παράστασης ήταν δύσκολο, λέει ο Zarkov. «Είναι σημαντικό να κάνεις την εστίαση στην οθόνη ή στο φαγητό», λέει και προσθέτει: «Όταν έχεις μεγάλη εστίαση στην οθόνη, το φαγητό σου γίνεται ποπ κορν».

Η εμπειρία κατευθύνει προσεκτικά την προσοχή των γευσιγνωστών: τα πιο συναρπαστικά και δυναμικά οπτικά στοιχεία βρίσκονται στα διαλείμματα μεταξύ των πιάτων, και όταν φτάνει το φαγητό, τα γραφικά γίνονται επαναλαμβανόμενα και παθητικά. Τα διαδραστικά στοιχεία έρχονται στο προσκήνιο μόνο όταν καθαρίζονται τα πιάτα, και σε περίπτωση που υπάρχει κάποια σύγχυση, το ανθρώπινο προσωπικό (ντυμένο με εκκεντρικά θεματικά κοστούμια) βοηθάει να επικεντρωθεί στο σωστό μέσο.

Είτε πρόκειται για το φαγητό είτε για τις οθόνες, ο Zarkov ελπίζει ότι οι επισκέπτες θα πάρουν από αυτό το μήνυμα ότι «η τέχνη είναι σημαντική. Θέλουμε να το νιώσουν».