Καινοτόμες ιδέες, τις οποίες υλοποιούν με τη βοήθεια ψηφιακών τεχνολογιών της πληροφορικής, θα παρουσιάσουν στο 6ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής (8-10 Απριλίου) στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας «ΝΟΗΣΙΣ», περίπου 3000 μαθητές δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου, από 180 σχολεία της κεντρικής Μακεδονίας.
Έξυπνα γιλέκα για ανθρώπους με προβλήματα όρασης, τηλεκατευθυνόμενα ρομπότ που βυθίζονται στο νερό και εξερευνούν, διάσημοι πίνακες ζωγραφικής που αποκτούν κίνηση, βιοκλιματικές κατοικίες, ηλεκτρονικά παιχνίδια και νέα προγράμματα λογισμικού είναι μερικά από τα σχέδια που υλοποίησαν οι μικροί επιστήμονες, με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών τους.
Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, στη φετινή διοργάνωση θα πάρει μέρος για πρώτη φορά με εργασία του μαθητής του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας των φυλακών Διαβατών, αλλά και ομάδα μαθητών από το Ζωγράφειο Λύκειο Κωνσταντινούπολης, που ασχολήθηκε με τον αλγόριθμο Fibonacci. Επίσης, θα διεξαχθούν τρία παράλληλα θεματικά πάρκα: η Roboland, με παρουσίαση ρομποτικών διατάξεων, η Gameland, με παρουσίαση εκπαιδευτικών παιχνιδιών, και τα E-posters, με ηλεκτρονικές παρουσιάσεις εργασιών.
Ένας 24χρονος, έγκλειστος των φυλακών Διαβατών και μαθητής του πρώτου κύκλου μαθημάτων του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας, δημιούργησε το ηλεκτρονικό παιχνίδι “Φαντομάς”, με στόχο να χρησιμοποιείται από τους συμμαθητές του στο ΣΔΕ, για να περνούν δημιουργικά την ώρα τους στα διαλείμματα. Ο ήρωας του παιχνιδιού προσπαθεί να βγει από τον λαβύρινθο, προσπερνώντας τα εμπόδια που παρουσιάζονται στα επτά επίπεδα του παιχνιδιού. Για την υλοποίηση της εργασίας του, που θα παρουσιαστεί στο συνέδριο από τον υπεύθυνο καθηγητή του, ενώ θα μεταδοθεί ηχογραφημένο μήνυμα του μαθητή, χρησιμοποίησε το διαδικτυακό εργαλείο “scratch”.
Ένα έξυπνο γιλέκο
Μαθητές του 1ου ΕΠΑΛ Σταυρούπολης κατασκεύασαν με τη βοήθεια smart phone ένα γιλέκο που μπορεί να κατευθύνει τους ανθρώπους με προβλήματα όρασης, σε αντικατάσταση του κλασικού μπαστουνιού. Το πρότυπο αυτό σύστημα αποτελείται από ένα γιλέκο που περιέχει αισθητήρες υπερήχων (ανίχνευση εμποδίων), μία πλακέτα επεξεργαστή εντολών και ένα smartphone (Android). Η πλακέτα ελέγχει τους αισθητήρες και διαβιβάζει τις μετρήσεις τους, μέσω Bluetooth στο smartphone, το οποίο αποκωδικοποιεί τις μετρήσεις σε φωνητικά μηνύματα οδηγιών.
Σύμφωνα με τον υπεύθυνο καθηγητή πληροφορικής, Κώστα Σταυρίδη, η εργασία πρόκειται να επεκταθεί του χρόνου σε ακόμη περισσότερες εφαρμογές και εργαλεία βοήθειας για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, όπως για παράδειγμα το φωνητικό μενού, την αξιοποίηση χαρτών- GPS και τη διασύνδεση με πληροφοριακά συστήματα όπως του ΟΑΣΘ, ώστε να διευκολύνονται στις μετακινήσεις τους με τα αστικά.
Υδρομπότ εξερευνητής
Μαθητές της Β’ τάξης Πληροφορικής του ΕΠΑΛ Αξιούπολης συμμετείχαν στο πρόγραμμα θαλάσσιας ρομποτικής Hydrobot του Ιδρύματος Ευγενίδου, στο πλαίσιο του οποίου κατασκεύασαν ένα υποβρύχιο τηλεχειριζόμενο όχημα τύπου ROV (Remotely Operated Vehicle).
Σύμφωνα με τον επιβλέποντα καθηγητή, Κώστα Δελησταύρου, το όχημα θα χρησιμοποιηθεί για μετρήσεις ποιοτικών χαρακτηριστικών των νερών του ποταμού Αξιού, καθώς και άλλων υγροτόπων της περιοχής, αφού έχει τη δυνατότητα να επιπλέει ή να καταβυθίζεται μέχρι κάποιο βάθος και να μετρά την φωτεινότητα, την πίεση, το βάθος και την θερμοκρασία του νερού.
Το υδρομπότ περιλαμβάνει μικροελεγκτή με αισθητήρες και σύστημα καταγραφής δεδομένων. Έχει επίσης τη δυνατότητα να συλλέγει φωτογραφίες και βίντεο. Οι μετρήσεις θα αποτελέσουν συνεισφορά για την ενημέρωση της σχετικής βάσης δεδομένων που διατηρεί το ίδρυμα στα πλαίσια του προγράμματος.
Τέχνη και Animation
Γνωστοί ζωγράφοι, όπως ο Πικάσο, και εκπρόσωποι της σύγχρονης τέχνης (Ντάμιεν Χιρς) θα μπορούσαν να δουν την εξέλιξη των έργων τους σε μία δεύτερη ανάγνωση που εμπεριέχει κίνηση. Οι μαθητές του Μουσικού σχολείου Κατερίνης, διασκεύασαν ψηφιακά εικαστικά έργα τέχνης, όπως το «The blind man’s Portrait» (1903) του Πικάσο, προσθέτοντας ήχο και νέα αντικείμενα, φτιάχνοντας ένα φανταστικό σενάριο αφαιρετικής σκέψης με κίνηση. Χρησιμοποιήθηκαν τα εργαλεία λογισμικού Photoshop και Illustrator για την κατασκευή των γραφικών και του Premier για την δημιουργία του video-animation.
Εξάλλου, μαθητές του 2ου ΓΕΛ Γιαννιτσών, χρησιμοποιώντας τις τεχνολογίες της πληροφορικής, κατασκεύασαν ένα βιοκλιματικό σπίτι, το οποίο λειτουργεί με εναλλακτικές μορφές ενέργειας, ενώ προς την ίδια κατεύθυνση μαθητής του 1ου Γυμνασίου Πανοράματος έφτιαξε το σπίτι του μέλλοντος, πλήρως αυτόνομο από το ηλεκτρικό ρεύμα και το πετρέλαιο. Πρόκειται για το λεγόμενο “παθητικό κτίριο” που τα τελευταία χρόνια κατασκευάζεται ολοένα και περισσότερο στην Ευρώπη, και χρησιμοποιεί φυσικό εναλλάκτη θερμότητας για να διατηρεί σταθερή θερμοκρασία εντός του σπιτιού, χειμώνα και καλοκαίρι.
Το Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής ξεκίνησε πριν από έξι χρόνια, με μόλις 450 μαθητές. Κύριος στόχος του είναι να εξοικειωθούν οι μαθητές με την χρήση των τεχνολογιών της πληροφορικής, αλλά και με την εμπειρία προετοιμασίας και παρουσίασης ενός συνεδρίου και την συνεργατική μάθηση.
(Πηγή φωτογραφιών: Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων)