Το Facebook αγόρασε την Oculus VR, την εταιρία που αναπτύσσει το πιο πρόσφατο αγαπημένο αξεσουάρ της gaming κοινότητας εδώ και κάνα χρόνο, για 2 δισεκατομμύρια δολάρια. Με απλά λόγια, όσοι ονειρευόσασταν τις δυνατότητες που θα άνοιγε το Oculus Rift στο gaming, ονειρευόσασταν το νέο αξεσουάρ του Facebook.
Εντάξει, υπερβολές, ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή: η εξαγορά-έκπληξη κόστισε στο Facebook 2 δισεκατομμύρια δολάρια, τα 400 εκατομμύρια από τα οποία θα καταβληθούν σε μετρητά, ενώ τα υπόλοιπα θα παραχωρηθούν με τη μορφή 23,1 εκατομμυρίων μετοχών του Facebook, συνολικής αξίας 1,6 εκατομμυρίων δολαρίων. Η συμφωνία περιλαμβάνει την καταβολή ακόμη 300 εκατομμυρίων δολαρίων προς την Oculus, εφόσον πετύχει ορισμένους στόχους.
Ο Mark Zuckerberg, γνωστός ως το μεγάλο αφεντικό του Facebook και το alter ego του Jesse Eisenberg στο «The Social Network», έγραψε στο Facebook (πού αλλού να έγραφε δηλαδή;) σχετικά με την εξαγορά: «Αποστολή της Oculus είναι να σας κάνει να βιώσετε το αδύνατο. Η τεχνολογία τους ανοίγει δυνατότητες για εντελώς καινούριες εμπειρίες. Η πρώτη από αυτές είναι το υποβλητικό gaming, και η Oculus έχει ήδη μεγάλα σχέδια σε αυτό τον τομέα, που εμείς δεν θα αλλάξουμε και μάλιστα ελπίζουμε να επισπεύσουμε. Η Oculus θα συνεχίσει να εργάζεται ανεξάρτητα μέσα στο Facebook για να επιτύχει τους σκοπούς της».
Αυτό τουλάχιστον είναι ένα καλό νέο: ο Zuckerberg υποστηρίζει ότι το Facebook δε θα σταθεί εμπόδιο στα gaming σχέδια του Oculus Rift, που περιλαμβάνουν άλλωστε πολλές hardcore gaming εμπειρίες και έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών developers. Ωστόσο, όπως θα περιμένατε, το γεγονός ότι το Facebook δε θα εμποδίσει αυτές τις δραστηριότητες, δε σημαίνει ότι δεν έχει και δικές του ιδέες.
«Μετά τα παιχνίδια, θα κάνουμε το Oculus μια πλατφόρμα για πολλές άλλες εμπειρίες,» συνεχίζει ο Zuckerberg.
«Φανταστείτε, ας πούμε να έχετε θέση μπροστά-μπροστά σε έναν αγώνα, ή μια τάξη μαθητών και δασκάλων από όλο τον κόσμο, ή να επισκέπτεστε ένα γιατρό – όλα αυτά απλώς φορώντας την κάσκα στο σπίτι. Πρόκειται πραγματικά για μια νέα πλατφόρμα επικοινωνίας. Έχοντας αυτή την εικονική παρουσία, μπορείτε να μοιραστείτε απεριόριστες τοποθεσίες και εμπειρίες με ανθρώπους στη ζωή σας. Φανταστείτε να μοιράζεστε με τους φίλους σας όχι απλώς στιγμές, αλλά ολόκληρες εμπειρίες και περιπέτειες».
Εδώ είμαστε. Προφανώς και το Facebook ενδιαφέρεται για την εξάπλωση των κοινωνικών του λειτουργιών στο χώρο της εικονικής πραγματικότητας, γιατί άλλωστε, όπως έχει διαπιστώσει όποιος χρησιμοποιεί το Facebook, το κάνει επειδή βρίσκονται εκεί τόσοι πολλοί φίλοι και γνωστοί του.
Όσο για την ίδια την Oculus; Ο συν-ιδρυτής της εταιρίας, Palmer Luckey, έγραψε και αυτός μια ανοιχτή επιστολή, στο Reddit αυτή τη φορά, προσφέροντας την άποψη της εταιρίας.
«Όταν το Facebook μας πλησίασε με πρόταση συνεργασίας, ήμουν επιφυλακτικός». αναφέρει. «Μαθαίνοντας περισσότερα για την εταιρία και το όραμά της και μιλώντας με το Mark, η συνεργασία δεν ήταν μόνο λογική, αλλά έγινε και ο πιο ξεκάθαρος τρόπος να φέρουμε την εικονική πραγματικότητα σε όλους. Το Facebook διοικείται με έναν ανοιχτό τρόπο που συνάδει με την κουλτούρα της Oculus. Η συμφωνία επιταχύνει το όραμά μας και μας επιτρέπει να κάνουμε πραγματικότητα μερικές από τις πιο δημιουργικές μας ιδέες και να πάρουμε ρίσκα που αλλιώς θα ήταν αδύνατα».
Τα οφέλη για την Oculus είναι, φυσικά, εμφανή: τα χρήματα και οι διασυνδέσεις του Facebook είναι ένα πανίσχυρο όπλο και όντως δίνει στη μικρή start-up εταιρία μεγάλα περιθώρια να πειραματιστεί με μια τεχνολογία που, όσο δημοφιλής κι αν είναι η ιδέα του Oculus Rift, δεν έχει δοκιμαστεί στην αγορά.
Από την άλλη, είναι εύλογο μεγάλο μέρος του κοινού που δεν συμφωνεί με τις τακτικές του Facebook και τη χρήση των προσωπικών μας δεδομένων, να θεωρήσει ότι αυτή η τεχνολογία δεν το αφορά πια – για να μην αναφέρω και το γεγονός ότι το Oculus Rift ξεκίνησε σαν project του Kickstarter “από gamers για gamers”, και τώρα μοιάζει να κατευθύνεται σε άλλα μονοπάτια (δείτε λίγο τα σχόλια κάτω από την επιστολή του Luckey στο Reddit – είναι ενδεικτικά της αντίδρασης της κοινότητας).
Η αντίδραση των developers
Τι λένε όμως οι άνθρωποι που θα έφτιαχναν παιχνίδια για το Oculus Rift; Τον τελευταίο χρόνο, άλλωστε, όλο και περισσότερες indie ομάδες ανακοίνωναν περιχαρείς ότι τα επερχόμενα παιχνίδια τους θα περιλάμβαναν υποστήριξη για την κάσκα εικονικής πραγματικότητας, με την CCP μάλιστα να ανακοινώνει το EVE Valkyrie ως έναν από τους πρώτους αποκλειστικούς τίτλους για την πλατφόρμα.
Οι αντιδράσεις είναι μάλλον μικτές, κρίνοντας τουλάχιστον από διάφορα tweets γνωστών ανεξάρτητων δημιουργών. Κάποιοι εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις, ενώ άλλοι θεωρούν την εξαγορά πολύ καλή κίνηση, που θα δώσει στην Oculus τα χρήματα και την άνεση που χρειάζεται για να κάνει το VR πραγματικά βιώσιμη τεχνολογία.
Μακράν τη μεγαλύτερη εντύπωση, όμως, την έκανε η αντίδραση του Markus «Notch» Persson, δημιουργού του Minecraft και αφεντικού της Mojang, ο οποίος δήλωσε ότι σκόπευε να δημιουργήσει μια βερσιόν του Minecraft για το Oculus Rift και τώρα άλλαξε γνώμη.
«Το Facebook δεν είναι μια μικρή εταιρία από λάτρεις της τεχνολογίας,» γράφει στο blog του. «Δεν είναι μια εταιρία παιχνιδιών. Το Facebook νοιάζεται, ως γνωστόν, για αυξανόμενα νούμερα χρηστών και τίποτα άλλο. Κάποιοι προσπάθησαν να φτιάξουν παιχνίδια για το Facebook και για ένα διάστημα, τα πήγαιναν μια χαρά, μέχρι που το Facebook άλλαξε την πλατφόρμα για να ταιριάζει καλύτερα με την κοινωνική εμπειρία που θέλουν. Για να μην παρεξηγηθώ, το VR δεν είναι κακό για την κοινωνική εμπειρία. Μάλιστα, πιστεύω ότι πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες πιθανές εφαρμογές του VR».
«Ευτυχώς, η άνοδος του Oculus συμπίπτει με την εμφάνιση ανταγωνιστών. Κανένας από αυτούς δεν είναι τέλειος, αλλά ο ανταγωνισμός είναι καλό πράγμα. Θέλω να είμαι μέρος του VR, αλλά δεν θέλω να συνεργαστώ με το Facebook. Τα κίνητρά τους είναι πάντα θολά και ρευστά και δεν έχουν ιστορικό σταθερότητας ως πλατφόρμα. Τίποτα στην ιστορία τους δε με κάνει να τους εμπιστεύομαι και αυτό τους κάνει λίγο ανατριχιαστικούς στα μάτια μου».
Όντως, το Oculus Rift έχει πλέον και ανταγωνισμό, καθώς η Sony παρουσίασε τη δική της πρόταση για το PlayStation με όνομα Project Morpheus, μόλις την προηγούμενη εβδομάδα στην GDC.
Πηγή: thegang.gr