Αυτό που είχε στο μυαλό του ο Τζακ Ντόρσεϊ -φοιτητής το 2006 του NYU- σχεδιάζοντας πάνω σε μία σελίδα τετραδίου το σκαρίφημα που βλέπετε στη φωτογραφία ήταν να δημιουργήσει ένα νέο sms, μία εξέλιξη του γραπτού τρόπου επικοινωνίας, προορισμένη για μικρό κύκλο ανθρώπων.
Για καλό ή για «κακό», όπως γράφει σήμερα το «Έθνος», η εφεύρεση του Ντόρσεϊ λοξοδρόμησε. Και οι 140 χαρακτήρες του αρχικού του σχεδιασμού γέννησαν το Τwitter. Πιο άμεσο από το Facebook, εκρηκτικό και από τη φύση του προβοκατόρικο, το γνωστό «τιτίβισμα» μετατράπηκε, παγκοσμίως, σε ένα από τα σημαντικότερα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλάζοντας για πάντα την επικοινωνία, προκαλώντας πολιτικές αντιπαραθέσεις ή καταστρέφοντας καριέρες.
Τα «τιτιβίσματα» μπορούν να υποκαταστήσουν πλέον και την πολιτική διαπραγμάτευση υψηλού επιπέδου, όπως φανερώνουν και οι πρόσφατες εξελίξεις στην ουκρανική κρίση. Για παράδειγμα, η αντίδραση της Μεγάλης Βρετανίας στο δημοψήφισμα της Κριμαίας ήρθε με ένα tweet του υπουργού Εξωτερικών Ουίλιαμ Χέιγκ, ο οποίος έγραψε ότι η χώρα του δεν θα αναγνωρίσει το αποτέλεσμα , ζητώντας από την Ε.Ε να λάβει σκληρά μέτρα. Την ίδια ώρα, στις ΗΠΑ ο πρώην υποψήφιος πρόεδρος Τζον ΜακΚέιν ζητούσε μέσω Τwitter από τον πρόεδρο Ομπάμα να παράσχει στρατιωτική βοήθεια στην Ουκρανία.
Το Τwitter συμπληρώνει αυτήν την εβδομάδα οκτώ χρόνια λειτουργίας και αυξάνει τη διείσδυσή του και στην Ελλάδα πλησιάζοντας πλέον τους 430.000 λογαριασμούς. Αν και παραμένει λιγότερο δημοφιλές από το Facebook, όπως συμβαίνει άλλωστε και στον υπόλοιπο κόσμο, το Τwitter υπάρχει πλέον παντού. Σύμφωνα με στοιχεία της Sidebar.gr, το 2013 δημιουργήθηκαν στην Ελλάδα 139.000 νέοι λογαριασμοί. Στάλθηκαν 190 εκατομμύρια «τιτιβίσματα», αριθμός που αντιστοιχεί σε έξι tweets το δευτερόλεπτο. Εναν χρόνο νωρίτερα είχαν δημιουργηθεί 125.000 λογαριασμοί, ενώ είχαν σταλεί 120 εκατομμύρια tweets.
Η υπεύθυνη επικοινωνίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας καταγραφής αναφορών που έχει αναπτύξει η Sidebar, Μαριλού Τζεμπελίκου επισημαίνει ότι, ενώ τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του στην Ελλάδα το Τwitter ήταν ένα μέσο για λίγους, σήμερα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας των ανθρώπων που έχουν επαφή με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Το Τwitter πλέον έχει ενσωματωθεί και στα παραδοσιακά μέσα. Μπορούμε να πούμε ότι πρόκειται για ένα μεγάλο καφενείο στο οποίο γίνεται συζήτηση για κάθε θέμα, μικρό ή μεγάλο, που απασχολεί τους πολίτες», λέει στο «Εθνος».
«Η ιδιαιτερότητα του Τwitter με την οποία μπορεί κάποιος να ακολουθεί έναν χρήστη χωρίς να είναι γνωστός ή φίλος του δίνει τη δυνατότητα για να μαθευτούν οι ειδήσεις πολύ γρήγορα», προσθέτει.
Οπως εξηγεί, κάποιος που χρησιμοποιεί το Τwitter δεν μπορεί να μη μάθει τι γίνεται αυτήν την περίοδο στην Ουκρανία ακόμα κι αν δεν βλέπει ειδήσεις, δεν διαβάζει εφημερίδες ή δεν έχει γνωστούς που σχετίζονται άμεσα με το θέμα. Υπάρχει, ωστόσο, και η άλλη όψη του νομίσματος. «Αυτή η δύναμη μπορεί να έχει και το αντίθετο αποτέλεσμα, δηλαδή τη μεγάλη διασπορά ψευδών ειδήσεων».
Η κ. Τζεμπελίκου επισημαίνει ότι χάρη στο Τwitter μπορούμε να δούμε με μεγαλύτερη ευκολία την πιο αντιπροσωπευτική και αφιλτράριστη εικόνα των δημοσίων προσώπων. «Η πιθανή παγίδα είναι ότι ένα δημόσιο πρόσωπο μπορεί να γράψει στο Τwitter οτιδήποτε σκεφτεί σε μια δεδομένη στιγμή χωρίς την εμπλοκή του μάνατζερ, του ίματζ μέικερ ή του διαφημιστή του. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να γίνει ένα μεγάλο λάθος το οποίο ακολουθείται σε χρόνο μηδέν, λόγω της φύσης του μέσου, από βομβαρδισμό αντιδράσεων των άλλων χρηστών».