Συνήθως όταν αγοράζουμε μέσω ίντερνετ, οι αγορές είναι άμεσες και τα προϊόντα φτάνουν πολύ γρήγορα στα χέρια μας. Τι γίνεται όμως όταν τα ψώνια για τα οποία μιλάμε είναι απλά και καθημερινά πράγματα, όπως χαρτί υγείας ή σαπούνι για το μπάνιο;
Η λύση έρχεται από την πιλοτική εφαρμογή Google Shopping Express, μια προσπάθεια της Google να δημιουργήσει μια υπηρεσία διαδικτυακής αγοράς που μεταφέρει αγαθά μέσα σε λίγες ώρες από την παραγγελία. Η υπηρεσία, που προς το παρόν προσφέρεται στην περιοχή San Francisco Bay, επιτρέπει στους χρήστες να ψωνίσουν μέσω ίντερνετ σε κάποια συγκεκριμένα καταστήματα, όπως το Target, Walgreens, Toys R Us, Office Depot, καθώς και σε πολλά μικρά τοπικά μαγαζιά.
Το Shopping Express συνδυάζει τα περισσότερα αγαθά που υπάρχουν σε αυτά τα καταστήματα, πράγμα που σημαίνει ότι σε μία μόνο αγορά μπορεί κανείς να συνδυάζει πολλά και διαφορετικά αγαθά. Επίσης, η εφαρμογή προσφέρει τις ίδιες τιμές που θα βρει κάποιος αν πάει αυτοπροσώπως στο μαγαζί. Αφού ο καταναλωτής επιλέξει τα αντικείμενα που επιθυμεί, μπορεί να διαλέξει αν θέλει να έρθει η παραγγελία οποιαδήποτε ώρα μέσα στην ημέρα ή ανάμεσα σε συγκεκριμένες ώρες της μέρας που θα επιλέξει.
Η Google σκέφτεται να βάλει χρέωση περίπου 60 με 70 δολάρια το χρόνο για την υπηρεσία αυτή, κάνοντας την ανταγωνιστική έναντι της εγγραφής στην υπηρεσία Amazon Prime. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή, η εταιρία δεν έχει τελειοποιήσει τις τιμές, ενώ κατά τη δοκιμαστική περίοδο η υπηρεσία προσφέρεται δωρεάν. Φαίνεται μια εφαρμογή εύκολη στη χρήση της, φθηνή και αξιόπιστη.
Είναι μια υπηρεσία που μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που σκεφτόμαστε για τις αγορές. Πιο συγκεκριμένα, ο οποιοσδήποτε που έχει πρόσβαση στο ίντερνετ μπορεί να βρεθεί μπροστά σε όλα τα αγαθά που επιθυμεί να αγοράσει χωρίς όλο τον πανικό που γίνεται στα μαγαζιά, γλιτώνοντας χρόνο, αφού δεν χρειάζεται να βρει παρκινγκ και να στηθεί στην ουρά του ταμείου.
Είναι φανερό ότι εφαρμογές σαν αυτήν αποτελούν το μέλλον των αγορών μέσω ίντερνετ. Σιγά σιγά αρχίζουν να επεκτείνονται και ήδη υπάρχουσες εφαρμογές, καθώς η Amazon ανέφερε ότι επεκτείνει το AmazonFresh με υπηρεσία μεταφοράς των οπωροκηπευτικών σε πόλεις πέρα από το Σηάτλ, όπου και λειτουργεί εδώ και αρκετά χρόνια. Η κίνηση αυτή της Amazon επιβεβαιώνει τη θεωρία ότι ο μακροπρόθεσμος στόχος αυτών των εταιριών είναι να κάνουν σύνηθες να μεταφέρονται τα αγαθά μέσα στην ίδια μέρα από την παραγγελία.
Σήμερα, το κύριο ανταγωνιστικό μειονέκτημα της Amazon είναι οι καθυστερήσεις στις μεταφορές των αγαθών. Μολονότι η αγορά μέσω ίντερνετ είναι λογικός τρόπος αγοράς για πολλούς καταναλωτές, η πλειοψηφία του λιανικού εμπορίου περιλαμβάνει προϊόντα όπως το χαρτί υγείας και το σαπούνι για τα πιάτα, δηλαδή πράγματα που οι άνθρωποι χρειάζονται άμεσα. Αυτό εξηγεί γιατί το Wal-Mart πουλάει αγαθά αξίας μισού τρισεκατομμυρίου δολαρίων κάθε χρόνο και η Amazon πουλάει αντίστοιχα αγαθά αξίας 61 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Οι πελάτες του πρώτου χρησιμοποιούν την εφαρμογή αρκετές φορές μέσα στην εβδομάδα για να αγοράσουν όσα χρειάζονται ή καμιά φορά ψωνίζουν κι άλλα πράγματα που δεν είχαν σκοπό να αγοράσουν αρχικά. Προσφέροντας παράδοση μέσα στην ίδια μέρα για τα οπωρολαχανικά και τα προϊόντα σπιτιού, η Amazon και η Google προσπαθούν να μπουν σε αυτήν την αγορά.
Αν καταφέρουν να κάνουν όντως την παράδοση μέσα στην ίδια μέρα, τότε τα είδη των αγαθών που αγοράζονται στο ίντερνετ δεν θα έχουν καμιά διαφορά με αυτά που αγοράζονται στο ίδια τα μαγαζιά. Αυτή τη στιγμή, αν κάποιος θέλει να ψωνίσει από το διαδίκτυο θα πρέπει να σκεφτεί κατά πόσο χρειάζεται το προϊόν, αν θα το θελήσει άμεσα, αν αξίζει να οδηγήσει ως το μαγαζί για να το πάρει και πολλά άλλα.
Ωστόσο, αυτή είναι μόνο η αρχή, καθώς με τις πολλές αλλαγές που συμβαίνουν, ο στόχος είναι να έρχονται στο σπίτι τόσο εύκολα κι άλλα προϊόντα, όπως τα βιβλία και τα είδη μουσικής. Φυσικά, για κάτι τέτοιο, πολύ σημαντική είναι η ποικιλία των προϊόντων. Στα σούπερ μάρκετ ο χώρος στα ράφια είναι περιορισμένος και ακριβός, γι’ αυτό και είναι πολύ δύσκολο να βρει κανείς αυτά που ψάχνει σε ένα μόνο μαγαζί. Η Google προσπαθεί να λύσει αυτό το πρόβλημα, καθώς δεν διατηρεί δικές της τοπικές αποθήκες. Αντίθετα, οτιδήποτε αγοράζει κανείς έρχεται από τοπικά μαγαζιά. Για να γίνει ακόμα πιο αποτελεσματικό, το σύστημα προσπαθεί να βρει τα αγαθά που παραγγείλατε από μαγαζιά που είναι όσο πιο κοντά γίνεται στο σπίτι σας.
Επιπλέον, αντίθετα με την AmazonFresh, η Google Shopping Express δεν πουλάει ακόμα γάλα, και κάποια άλλα αγαθά, αλλά η εταιρία ψάχνει τρόπους να κάνει και την αγορά αυτών των προϊόντων δυνατή. Η εταιρία φαίνεται να σκέφτεται το πρόγραμμα με τον ίδιο τρόπο που σκέφτεται για ένα σύστημα διαδικτυακής διαφήμισης. Στο μέλλον, κάθε μαγαζί που θα θέλει να συμμετέχει θα μπορεί να εγγράφει τα αγαθά του μέσα στο σύστημα. Με τον ίδιο τρόπο η Google συλλέγει χρήματα όταν στέλνει έναν πελάτη στην ιστοσελίδα ενός διαφημιστή στη μηχανή αναζήτησης, καθώς παίρνει προμήθεια από το μαγαζί για κάθε αγορά που έγινε μέσω του Shopping Express.
Η AmazonFresh επίσης συμπράττει με τοπικούς εμπόρους. Η υπηρεσία διαθέτει αγαθά από δεκάδες επιχειρήσεις, εστιατόρια, έθνικ σούπερ μάρκετ, κρεοπωλεία και ιχθυοπωλεία, καθώς και φούρνους. Ωστόσο, εδώ η εταιρία διαθέτει τη δική της αποθήκη προϊόντων που πουλάει και κατευθείαν στους καταναλωτές. Πολλά από τα φρούτα και τα λαχανικά είναι αυτής της κατηγορίας.
Διατηρώντας τα δικά της αγαθά, η εταιρία έχει τον αυστηρό έλεγχο της ποιότητας. Ένα καλό χαρακτηριστικό είναι η αξιολόγηση των προϊόντων ένα προς ένα για κάθε τι που παράγεται. Η ποικιλία, ωστόσο, αυτής της εταιρίας είναι μεγάλη, αλλά δεν περιλαμβάνει όλα όσα μπορεί να βρει κάποιος κάνοντας μια βόλτα στα μαγαζιά της γειτονιάς του.
Στη μάχη των δυο εταιριών νικητής δεν υπάρχει, ειδικά όταν μιλάμε για εξαγοράσιμα αγαθά, όπου το περιθώριο κέρδους είναι πολύ μικρό και οι προσδοκίες των καταναλωτών πολύ μεγάλες, ενώ δεν θα αποτελέσει έκπληξη αν καμιά από τις δυο δεν μπορέσει να προσφέρει υπηρεσίες άξιες των φιλοδοξιών τους.
Από την άλλη μεριά, η ανταμοιβή για το ότι κάνουν παράδοση των προϊόντων μέσα στην ίδια μέρα είναι εκπληκτικό στοιχείο για την Amazon. Αν ο διαδικτυακός αυτός κολοσσός μπορεί να αυξήσει την ποικιλία του, διατηρώντας παράλληλα χαμηλές τις τιμές, θα μεταμορφώσει την εταιρία σε μια επιχείρηση με την οποία ο καταναλωτής θα έχει αλληλεπίδραση αντί για μια ή δυο φορές την εβδομάδα, καθημερινά.
Θα γίνει ο καλύτερος λιανικός έμπορος του κόσμου, αλλά ακόμα καλύτερα θα γίνει ο αγαπημένος έμπορος του κόσμου, γιατί είναι πολύ σημαντικό να μπορεί κανείς να αγοράζει από την άνεση του σπιτιού του αγαθά που θα παραδίδονται άμεσα. Το κόστος είναι μεγάλο και οι αντιξοότητες πολλές, πράγμα που σημαίνει ότι ο ιδρυτής του Amazon, Jeff Bezos έχει πολλά να ζυγίσει προτού πάρει τις τελικές αποφάσεις.