Ξεκίνησε ως μια απλή πλατφόρμα για να ανεβάζουν οι χρήστες ερασιτεχνικά βίντεο, και μέσα σε δύο δεκαετίες μετατράπηκε σε έναν αληθινό κολοσσό της παγκόσμιας ψυχαγωγίας. Το YouTube όχι μόνο κυριαρχεί στο streaming, αλλά έχει επεκταθεί στον χώρο των podcasts, της μουσικής και του live περιεχομένου, δημιουργώντας ένα δικό του ψηφιακό οικοσύστημα.
Με αφορμή τα 20 χρόνια από την ίδρυσή του, τα διαγράμματα και τα στατιστικά του MarketWatch αποκαλύπτουν πώς το YouTube κατάφερε να αναδειχθεί στη νούμερο ένα πλατφόρμα τηλεθέασης στον κόσμο – ξεπερνώντας παραδοσιακή τηλεόραση και κολοσσούς όπως το Netflix και το Spotify.
Στις 14 Φεβρουαρίου 2005, οι Steve Chen, Chad Hurley και Jawed Karim, ίδρυσαν μια πλατφόρμα διαμοιρασμού βίντεο, χωρίς να φαντάζονται την τεράστια επιρροή που θα είχε παγκοσμίως.
Η υπηρεσία αυτή εγκαινιάστηκε από ένα βίντεο 19 δευτερολέπτων του Jawed Karim που ανέβηκε στην πλατφόρμα σαν σήμερα πριν από 20 χρόνια και έλεγε τα εξής:
«Εδώ είμαστε μπροστά στους ελέφαντες. Το ωραίο με αυτούς τους τύπους είναι ότι έχουν πολύ, πολύ, πολύ μακριούς κορμούς, που είναι πολύ κουλ. Και αυτό είναι λίγο πολύ το μόνο που έχουμε να πούμε».
Το κλιπ “Me at the Zoo” έχει συγκεντρώσει πάνω από 350 εκατομμύρια προβολές και είναι το πρώτο βίντεο που ανέβηκε ποτέ στο YouTube.
Ακολουθούν τα σημαντικότερα στοιχεία που εξηγούν πώς το YouTube έγινε ο «βασιλιάς του streaming» και τι έρχεται στη συνέχεια:
Διαφημιστικά έσοδα και συνδρομές
Το YouTube κατέγραψε 36,1 δισ. δολάρια σε διαφημιστικά έσοδα το 2024, με τις προβλέψεις να αγγίζουν τα 64,2 δισ. δολάρια έως το 2030. Παράλληλα, υπηρεσίες όπως το YouTube Premium και το YouTube Music συγκεντρώνουν πάνω από 100 εκατομμύρια συνδρομητές, ενισχύοντας τη διαφοροποίηση των εσόδων της πλατφόρμας.

Ανταγωνισμός
Η πλατφόρμα ανταγωνίζεται κολοσσούς όπως το Netflix, το Disney+ και το Spotify. Σύμφωνα με την έκθεση «The Gauge» της Nielsen (Δεκέμβριος 2024), το 43,3% της τηλεθέασης στις ΗΠΑ πραγματοποιείται πλέον μέσω streaming, με το YouTube να διατηρεί το μεγαλύτερο μερίδιο.
Παρά τον σκληρό ανταγωνισμό από κολοσσούς όπως το Amazon Prime και το Netflix, που μετέδωσαν μάλιστα και αγώνες του NFL τον Δεκέμβριο, το YouTube σημείωσε το καλύτερο μήνα στην ιστορία του όσον αφορά την τηλεθέαση.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανάλυση της Nielsen για τον περασμένο Δεκέμβριο, ο επιμερισμός του τηλεοπτικού χρόνου παρακολούθησης σε πλατφόρμες streaming είχε ως εξής:
- YouTube: 11,1%
- Netflix: 8,5%
- Prime Video: 4,0%
- Hulu: 2,5%
- Disney+: 2,1%
- Roku: 2%
- Tubi: 1,7%
- Peacock: 1,6%
- Paramount+: 1,4%
- Max: 1,2%
- Pluto: 0,9%
- Άλλες πλατφόρμες streaming: 6,3%
Ο CEO του YouTube Neal Mohan δεν δίστασε να δηλώσει πως η πλατφόρμα του έχει πλέον επισήμως ξεπεράσει την τηλεόραση.
«Για όλο και περισσότερους ανθρώπους, η τηλεόραση σημαίνει YouTube. Οι θεατές παρακολουθούν, κατά μέσο όρο, πάνω από 1 δισεκατομμύριο ώρες YouTube περιεχομένου καθημερινά από τις τηλεοράσεις τους – και η TV είναι πλέον η βασική συσκευή παρακολούθησης YouTube στις ΗΠΑ», έγραψε ο ίδιος.
Μάλιστα, υποστήριξε πως η εμπειρία του YouTube στην τηλεόραση είναι καλύτερη ακόμα και από την παραδοσιακή τηλεόραση ή το streaming, λόγω της διαδραστικότητας που προσφέρει.

Ποικιλία περιεχομένου και podcasts
Η επιτυχία του YouTube βασίζεται στην τεράστια ποικιλία περιεχομένου – από εκπαιδευτικά βίντεο μέχρι gaming, live shows και μουσική. Επιπλέον, έχει εξελιχθεί σε ηγέτη της αγοράς podcasts στις ΗΠΑ, ξεπερνώντας το Spotify και το Apple Podcasts.
Πράγματα που (μάλλον) δεν ήξερες για το YouTube
- Το YouTube έχει πάνω από 2,7 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες τον μήνα και είναι η δεύτερη πιο επισκέψιμη ιστοσελίδα στον κόσμο, μετά τη Google.
- Κάθε λεπτό ανεβαίνουν πάνω από 500 ώρες βίντεο, ενώ κάθε μέρα παρακολουθούνται περισσότερες από 1 δισεκατομμύριο ώρες περιεχομένου.
- Το «Baby Shark Dance» είναι το πιο δημοφιλές βίντεο όλων των εποχών, με πάνω από 14 δισεκατομμύρια προβολές.
- Το YouTube δημιούργησε τη νέα γενιά των influencers – μερικοί YouTubers έχουν περισσότερους συνδρομητές από μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα και κερδίζουν εκατομμύρια ετησίως.
- Πάνω από το 90% των χρηστών στις ΗΠΑ χρησιμοποιούν το YouTube για να μάθουν κάτι καινούργιο – από tutorials μέχρι μαθήματα coding, ιστορίας και επιστήμης.
- Τα YouTube Shorts καταγράφουν περισσότερες από 70 δισεκατομμύρια προβολές την ημέρα, απειλώντας ευθέως το TikTok.
- Περισσότερα από 3 εκατομμύρια κανάλια έχουν ενεργοποιήσει monetization και χιλιάδες δημιουργοί βιοπορίζονται αποκλειστικά από το YouTube.
- Το 2023, το YouTube εντόπισε το 95% των παραβιάσεων περιεχομένου μέσω τεχνητής νοημοσύνης, πριν καν τις αναφέρουν οι χρήστες.
Τα σχέδια για το μέλλον
Το YouTube ετοιμάζεται να εμπλουτίσει την εμπειρία χρήστη με λειτουργίες όπως το «Watch With», δίνοντας τη δυνατότητα για κοινή παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο. Παράλληλα, πειραματίζεται με νέα εμπορικά εργαλεία, που θα επιτρέπουν την απευθείας αγορά προϊόντων μέσα από τα βίντεο.