Είναι ένα μικροσκοπικό σύμβολο, τυπωμένο στο στήθος της φανέλας, ωστόσο εγγυάται εκατομμύρια ευρώ το χρόνο στα ταμεία των εθνικών ομάδων. Η τεχνική χορηγία είναι ένα από τα… θερμόμετρα για τη μέτρηση της οικονομικής αξίας των αντιπροσωπευτικών συγκροτημάτων: όσο υψηλότερη είναι η ετήσια αμοιβή που δίνει ο σπόνσορας της φανέλας, τόσο υψηλότερη είναι η ελκυστικότητα της ομάδας και κατά συνέπεια μεγαλύτερη και η εμπορικό της αντίκρισμα.
Μεταξύ των τεσσάρων φιναλίστ της διοργάνωσης UEFA Nations League (Τετάρτη 6/10 Ιταλία-Ισπανία, 21.45 μ.μ., Πέμπτη 7/10 Βέλγιο-Γαλλία την ίδια ώρα και Κυριακή 10/10 ο μικρός και ο μεγάλος τελικός, στις 16.00 μ.μ και 21.45 μ.μ. αντίστοιχα) η Γαλλία προηγείται στην κατάταξη των εσόδων από τον τεχνικό εταίρο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρείχε στην ιταλική αθλητική εφημερίδα «Gazzetta dello Sport» η εταιρεία Nielsen Sports, η Nike έχει συνάψει συμβόλαιο αξίας 50,5 εκατομμυρίων ευρώ ανά σεζόν με τους «μπλε», ποσό υπερδιπλάσιο σε σύγκριση με τα 22 εκατομμύρια ετησίως που λαμβάνει η Ιταλία από την Puma.
Η Ισπανία βρίσκεται στο τρίτο βάθρο, στην οποία η Adidas πληρώνει 20 εκατομμύρια το χρόνο. Η θέση του Βελγίου είναι πολύ χαμηλότερη. Οι «κόκκινοι διάβολοι» λαμβάνουν μόλις 2 εκατομμύρια ανά σεζόν από την Adidas.
Περισσότερο και από την κατάταξη της FIFA – όπου οι Βέλγοι είναι καλύτερα τοποθετημένοι από όλους τους άλλους – το ιστορικό προφίλ των εθνικών ομάδων, η δημοτικότητα των πρωταθλημάτων τους και προφανώς τα αποτελέσματα στο γήπεδο μετρούν στις διαπραγματεύσεις με τους ενδιαφερόμενους χορηγούς.
Επομένως, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία «πληρώνονται» καλύτερα σ’ αυτόν τον τομέα από το Βέλγιο. Οι Γάλλοι κατάφεραν να «εξαργυρώσουν» τον θρίαμβό τους στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ρωσίας το 2018, οι «Ατζούρι» θα μπορούν να κάνουν το ίδιο με τη νίκη τους στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα του 2021, όταν, από το 2023, θα ενταχθούν στην Adidas.
Λίγοι οι «παίκτες», μεγάλος ο ανταγωνισμός
Το χαρακτηριστικό της τεχνικής χορηγίας είναι η πολυετής περίοδος: μια ομάδα συνδέεται με ένα λογότυπο για αρκετές σεζόν, διαπραγματεύεται ένα σταθερό ποσό, μερικές φορές αυξάνεται κατά ένα μεταβλητό μέρος ως άμεση συνέπεια με τα αποτελέσματα. Εκτός από τους τέσσερις διεκδικητές του θρόνου του Nations League, παραμένοντας στη Γηραιά Ήπειρο, ξεχωρίζουν τα ποσά που εισπράττουν οι άλλες δύο ποδοσφαιρικές δυνάμεις της Ευρώπης: η Γερμανία με 50 εκατομμύρια το χρόνο από την Adidas και η Αγγλία, που η Nike της δίνει… προίκα 37 εκατομμύρια ευρώ ανά σεζόν. Στις άλλες ηπείρους, η μόνη ομάδα ικανή να ανταγωνιστεί τα μεγάλα ονόματα στην Ευρώπη είναι η Βραζιλία, η οποία λαμβάνει κάθε χρόνο 31,6 εκατομμύρια από τη Nike. Πιο πίσω η Αργεντινή, η οποία σταματά στα 11,9 εκατομμύρια που πληρώνει η Adidas, εισπράττοντας λιγότερα από την Ολλανδία (12 εκατομμύρια από τη Nike), αλλά περισσότερα από την Πορτογαλία: 9 εκατομμύρια πάντα από τον προμηθευτή των ΗΠΑ. Οι παγκόσμιοι παίκτες στον τομέα είναι λίγοι, επομένως ο ανταγωνισμός τους στην κατάκτηση των πιο διάσημων ομάδων κάνει τις τιμές να εκτοξεύονται και οδηγεί το θερμόμετρο να σηματοδοτήσει τον ιό του πυρετού. Τί γίνεται, αλήθεια, για την κατάκτηση ενός μικρού χώρου σε μια φανέλα.