Ο Μπούβατς βρίσκεται στο πλευρό του Κλοπ για 17 ολόκληρα χρόνια. Παρότι δεν του έβγαλε το προσωνύμιο ο ίδιος, ο Γερμανός τεχνικός τον έχει χαρακτηρίσει ως το «μυαλό» του τιμ του, ενώ ο Πεπίν Λίντερς, μέλος του προπονητικού επιτελείου, τον είχε περιγράψει ως το «ανθρώπινο κομπιούτερ». Οι δυο τους γνωρίστηκαν ως ποδοσφαιριστές στη Μάιντς και τα χνώτα τους ταίριαξαν αμέσως. Ο αστικός μύθος λέει πως είχαν δώσει υπόσχεση. Όποιος από τους δύο θα έβρισκε πρώτος δουλειά στην προπονητική, θα έπαιρνε τον άλλον ως συνεργάτη. Ο Κλόπο δεν τον ξέχασε. Όταν ανέλαβε το 2001 τις τύχες της ομάδας, εκείνος είχε ήδη σταματήσει και προπονούσε στις χαμηλότερες κατηγορίες. του έκανε πρόταση για να γίνει βοηθός του κι εκείνος δέχθηκε. Από τότε, είναι αχώριστοι. Τον ακολούθησε στη Ντόρτμουντ, έχοντας ξανά κομβικό ρόλο στη δημιουργία της ομάδας που κατέκτησε δύο Πρωταθλήματα και έφτασε μέχρι τον τελικό του Champions League. Όταν ο Γερμανός ανακοινώθηκε προπονητής της Λίβερπουλ, υπήρξε ένα ζήτημα με την άδεια εργασίας του Μπούβατς. Ο Σερβοβόσνιος καθυστέρησε πέντε μέρες να αναλάβει πόστο στο Μέλγουντ και όπως αναφέρει ο Πολ Τζόις των Times, στο διάστημα αυτό ο Κλοπ ήταν αρκετά διαφορετικός από τον χαμογελαστό και χαλαρό τύπο που έχουμε συνηθίσει. Ρωτούσε συνεχώς για την πορεία της άδειας του συνεργάτη του, όντας αγχωμένος. Ήταν χαρακτηριστικό πως πριν διαπραγματευτεί το δικό του συμβόλαιο, μίλησε για εκείνα των άμεσων συνεργατών του. Του «μυαλού» Μπούβατς και του «ματιού» Κράβιετς. «Είμαστε σαν μουσικό συγκρότημα, ο καθένας με το μουσικό του όργανο», είχε πει ο τελευταίος στην Telegraph. «Ο Γίργκεν είναι leader της μπάντας και οι άλλοι πίσω του, παίζοντας κιθάρα ή ντραμς. Δουλεύουμε πολύ συλλογικά. Είμαστε έτσι από όταν ξεκινήσαμε. Πριν από πολλά χρόνια ένας Γερμανός δημοσιογράφος είχε πει ότι εγώ ήμουν τα μάτια και ο Ζέλικο το μυαλό και έτσι ξεκίνησε να το επαναλαμβάνει ο κόσμος. Είμαστε όλοι μέρος της ομάδας, αλλά εδώ είναι διαφορετικά από τη Γερμανία. Εδώ ο προπονητής έχει πολύ περισσότερα πράγματα να κάνει, οπότε εγώ και ο Ζέλικο βοηθάμε όσο το δυνατόν περισσότερο». Όταν το 2016 ήρθαν οι συζητήσεις για την ανανέωση, έβαλε όρο να υπάρξει ακριβώς ίδια επέκταση συμβολαίων για τους άμεσους συνεργάτες του. Οι αναφορές των ρεπόρτερ της Λίβερπουλ είναι πως ο ρόλος του Μπούβατς ήταν διαφορετικός από αυτόν του συνηθισμένου. Η σημασία του ρόλου του αντικατοπτρίζεται στις δηλώσεις ενός ανθρώπου που τους έζησε αμφότερους. Ο Κόλιν Μπελ ήταν προπονητής στη δεύτερη ομάδα της Μάιντς επί εποχής Κλοπ και τόνισε: «Δεν χωρά καν στο μυαλό μου ότι ο ένας θα έκανε κάτι χωρίς τον άλλον. Ο Ζέλικο διαβάζει το παιχνίδι πολύ καλά, έχει εξαιρετικές ποδοσφαιρικές ιδέες και πάντα αναζητά νέες ιδέες για τον αγώνα και την προπόνηση. Όταν η Μάιντς ξεκίνησε να παίζει 4-3-3, ο τρόπος ήταν διαφορετικός από τον ολλανδικό, όπου έχεις έναν σέντερ φορ και δύο εξτρέμ που κινούνταν αυστηρά στα άκρα. Ο Ζέλικο ήθελε τους παίκτες να κινούνται συνεχώς, να αλλάζουν θέσεις και να συγκλίνουν. Ο Άντριι Βορονίν σημείωσε 20 γκολ με την Μάιντς και έπαιζε σε όλο το πλάτος, δουλεύοντας πραγματικά σκληρά από θέση κεντρικού επιθετικού ή δεξιού εξτρέμ και αριστερού εξτρέμ, οπότε ήταν πολύ δύσκολο για τους αντιπάλους να τον σταματήσουν, όπως και τους άλλους. Μπορώ να δω αυτού του είδους τα στοιχεία στη Λίβερπουλ τώρα, ειδικά με την ποιότητα τον παικτών που έχει. Το κλείσιμο, η περικύκλωση των αντιπάλων, το κυνήγι της μπάλας, όλα αυτά άρχισαν στη Μάιντς. Ήταν ένα από τα στοιχεία του Ζέλικο και έκανε συγκεκριμένες προπονήσεις για να εφαρμοστούν», τόνισε στους Times του Λονδίνου, δείχνοντας ότι έθεσε τις βάσεις για το πείραμα του πρέσινγκ που κάνει τη Λίβερπουλ φονική. Το ασκησιολόγιο στην φετινή προετοιμασία ήταν κατά ένα μεγάλο μέρος βασισμένο στις σκέψεις του Σερβοβόσνιου. Ο Κλοπ τον έχει περιγράψει ως τον μάστερ κάθε είδους προπόνησης. Μια συγκεκριμένη άσκηση που είδε το φως της δημοσιότητας από την προετοιμασία στην Αμερική χρησιμοποιούσε ανδρείκελα για αντιπάλους και στόχο είχε την όσο το δυνατόν πιο γρήγορη επιστροφή στις θέσεις άμυνας μετά την απώλεια της κατοχής. Αυτό μπορεί να σήμαινε για παράδειγμα ότι το αμυντικό χαφ θα έπαιρνε θέση μπακ, αν στην κατάσταση επίθεσης ο μπακ βρισκόταν στο αντίπαλο 1/3. Ο Μπούβατς είχε φροντίσει να δουλέψει σε κάθε πιθανή κατάσταση, ενώ μαζί με τον Κλοπ σχεδίαζε και επέβλεπε και όλες τις ασκήσεις επιθετικής τακτικής. Το περίφημο gegenpressing οφείλει πολλά και στον Μπούβατς. Κατά τη διάρκεια των αγώνων, έχει σημαντικό ρόλο στις αλλαγές και στο τάιμινγκ που θα γίνουν. Και το κυριότερο είναι πως στις τάξεις των παικτών είναι εξαιρετικά δημοφιλής, καθώς αναγνωρίζουν τη συμβολή του σε αυτό που έχει δημιουργηθεί στο Άνφιλντ. Τα πρώτα σενάρια έκαναν λόγο για διαφωνίες με τον Κλοπ, που οδήγησαν στην αποχώρησή του. Η Λίβερπουλ διέψευσε ότι ο Μπούβατς αποτελεί παρελθόν από τον σύλλογο, ωστόσο παραδέχθηκε ότι οι Ρεντς θα πορευτούν χωρίς το δεξί χέρι του Κλόπο για το υπόλοιπο της σεζόν, λόγω προσωπικών λόγων. Θα συνεχίσει να ανήκει στο προπονητικό τιμ, όμως θα επιστρέψει στα καθήκοντά του για τη νέα σεζόν. Φέτος υπήρξε εσωτερική αναταραχή και τον Οκτώβριο, όταν απομακρύνθηκε ο Άντι Ρένσο, επικεφαλής του ιατρικού τιμ. Σύμφωνα με τις φήμες, ο Μπούβατς έγινε έξαλλος τον Δεκέμβριο με τον προπονητή τερματοφυλάκων, Τζον Άχτερμπεργκ, ο οποίος μιλάει με τον τέταρτο για τις αλλαγές, καθώς λόγω μιας καθυστέρησης που υπήρξε στην είσοδο του Λαλάνα στο ματς με την Τσέλσι, οι Reds βρέθηκαν ανέτοιμοι και δέχθηκαν γκολ. Κάποιες πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας ανέφεραν ότι το τελευταίο διάστημα, το δεξί χέρι του Κλοπ είχε αποστασιοποιηθεί, γεγονός που γινόταν αντιληπτό από τους ρεπόρτερ και στους αγώνες. Ήταν ο πρώτος που αγκάλιαζε ο Κλοπ βγαίνοντας στον αγωνιστικό χώρο, ο πρώτος που κοιτούσε μετά τα γκολ. Η σχέση τους είχε γίνει περισσότερο επαγγελματική τα τελευταία χρόνια, όμως και πάλι. Ήταν ο άνθρωπος εμπιστοσύνης του προπονητή, εκείνος που χάρασσαν μαζί το πλάνο. Πλέον δεν είχε την ανάμιξη που τον είχαν συνηθίσει, δεν… φαινόταν όπως πριν, ενώ σύμφωνα με την Telegraph ο ίδιος ένιωθε αποκομμένος σχετικά με τις τακτικές αποφάσεις. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με το timing της αποχώρησης, δηλαδή δύο μέρες πριν από το πιο κρίιμο ματς στην εποχή του Κλοπ στο Μέρσεϊσαϊντ, κάνει αρκετούς να αμφιβάλουν για το αν θα επιστρέψει πραγματικά μετά το τέλος της σεζόν. Όπως μου θύμισε ο φίλος Ντίνος, εξαιρετικά διαβασμένος σε θέματα Λίβερπουλ, λίγο καιρό μετά το μυθικό Champions League της Κωνσταντινούπολης ο Ράφα Μπενίτεθ έχασε το δεξί του χέρι Πάκο Αγιεστεράν. Οι Ρεντς του Ράφα δεν κατάφεραν ποτέ να παρουσιάσουν ανάλογο πρόσωπο, χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι ευθυνόταν μόνο η απομάκρυνση του Πάκο. Μετά το τρεμπλ του 2001, ο Ζεράρ Ουγιέ έχασε τον assistant του, Πατρίς Μπεργκέ και η επόμενη σεζόν ήταν πολύ διαφορετική. Μένει να δούμε, αν στην κρίσιμη καμπή που βρίσκεται όσον αφορά κυρίως την ευρωπαϊκή της προοπτική, η Λίβερπουλ θα επηρεαστεί από την απώλεια του «μυαλού» των αποδυτηρίων. Πηγή: gazzetta.gr