Δεδομένης της μεγάλης έκτασης που έχει πάρει το θέμα των Ρομά στην Ευρώπη, σερφάραμε στο διαδίκτυο και βρήκαμε τι συμβαίνει με την εκπαίδευσή τους στη χώρα μας. Επιλέξαμε τρία άρθρα που αφορούν τις σχετικές εγκυκλίους και την κατάσταση ως έχει.
Υπουργείο Παιδείας: Εγγραφή και φοίτηση των μαθητών Ρομά στα σχολεία της Θεσσαλονίκης.
Η Ειδική Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Θάλεια Δραγώνα, πραγματοποίησε, στις 22/9/2010, συνάντηση με τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης, Θεόδωρο Καρτσιώτη, και άλλα στελέχη της εκπαίδευσης, φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τους Προέδρους και Διευθυντές Συλλόγων των Δημοτικών Σχολείων 1ου, 3ου και 4ου Περαίας Θεσσαλονίκης, εκπρόσωπο του Ελληνικού Παρατηρητηρίου των Συμφωνιών του Ελσίνκι καθώς και εκπροσώπους των Ρομά. Αντικείμενο της συνάντησης ήταν η εγγραφή των παιδιών Ρομά της περιοχής Περαία Θεσσαλονίκης στο σχολείο.
Προκειμένου να εγγραφούν και να φοιτήσουν τα παιδιά Ρομά, οι Διευθυντές των σχολείων και τα στελέχη της εκπαίδευσης -σύμφωνα και με τις σχετικές εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας – αναζήτησαν τα παιδιά στον καταυλισμό και προέβησαν στην εγγραφή τους. Τα παιδιά δεν είχαν φοιτήσει ποτέ σε σχολείο.
Τα ποσοστά εγγραφής των μαθητών Ρομά είναι ικανοποιητικά, χάρη στις εκπαιδευτικές αρχές της περιοχής και τις προσπάθειες που καταβάλλουν για την ένταξη τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τα αποτελέσματα που έχουν επιτύχει αποδεικνύουν ότι, όταν υπάρχει βούληση και λαμβάνονται στοχευμένα μέτρα, η αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων είναι απόλυτα εφικτή.
Το Υπουργείο Παιδείας, έχοντας ως κύριο στόχο την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης σε όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές, θα συνεχίσει τη συντονισμένη προσπάθεια που έχει ξεκινήσει για την ενίσχυση της φοίτησης των Ρομά μαθητών όλης της χώρας.
Πηγή: www.alfavita.gr
Εν συνεχεία αναζητήσαμε τι συμβαίνεις τις υπόλοιπες περιφέρειες και εντοπίσαμε το παρακάτω άρθρο:
«To Πανεπιστήμιο της Αθήνας αξιολογήθηκε τελικά από το υπ. Παιδείας για την «Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά στις Περιφέρειες Πελοποννήσου, Κρήτης και Βορείου Αιγαίου», συνολικού προϋπολογισμού 2.200.000 ευρώ, καθώς το Πάντειο που συμμετείχε με πρόταση βρίσκεται στη δεύτερη θέση .
Για την Πράξη «Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά στις Περιφέρειες Πελοποννήσου, Κρήτης και Βορείου Αιγαίου» είχαν κατατεθεί προτάσεις από δύο υποψήφιους Δικαιούχους: το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Κατόπιν αξιολόγησης των προτάσεων, συνολικά υψηλότερη βαθμολογία συγκέντρωσε η πρόταση του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, το οποίο και θα αναλάβει την υλοποίηση της Πράξης.
Σημειώνεται ότι κάθε Δικαιούχος είχε υποβάλει αναλυτική και τεκμηριωμένη πρόταση για το έργο με αντίστοιχο αίτημα χρηματοδότησης, ανταποκρινόμενο στην ενδεικτική κατανομή του διατιθέμενου προϋπολογισμού βάσει σχετικής Πρόσκλησης (Α.Π 8211/02-06-2010).
Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» προχώρησε στην έκδοση των αποτελεσμάτων δημοσιοποιώντας τόσο την βαθμολογία όλων των υποψηφίων Δικαιούχων όσο και το απαιτούμενο ποσό που είχε καταθέσει κάθε Ίδρυμα για την υλοποίηση των Δράσεων της Πράξης.
Για να δείτε τα αποτελέσματα επισκεφθείτε τον υπερσύνδεσμο:
http://www.edulll.gr/wp-content/uploads/2010/06/pinakas_axiol_prot_ROMA.doc
Κατόπιν αξιολόγησης των προτάσεων που είχαν υποβληθεί από τους υποψήφιους Δικαιούχους της Πράξης (Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας), η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» προχώρησε στην έκδοση των αποτελεσμάτων.
Τις προσεχείς ημέρες θα ακολουθήσουν νεότερες ανακοινώσεις για τις πράξεις:
– Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά στις Περιφέρειες Στερεάς Ελλάδας, Αττικής και Νοτίου Αιγαίου
– Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά στις Περιφέρειες Ηπείρου, Ιονίων Νήσων, Θεσσαλίας και Δυτικής Ελλάδας
– Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά στις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης
Προτεραιότητα του Υπουργείου Παιδείας είναι να ληφθούν άμεσα τα απαραίτητα μέτρα για την ενίσχυση της φοίτησης των Ρομά μαθητών και να υλοποιηθούν – με τη συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ) – δράσεις ολοκληρωμένης προσέγγισης για την καταπολέμηση της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου και για την ευρύτερη προώθηση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.
Πηγή: www.esos.gr
Για την παρούσα εικόνα, διαβάσαμε παλαιότερο άρθρο στην ιστοσελίδα του tvxs.gr, την 15/06/2010: «Αυτό ήταν το συμπέρασμα των επισκέψεων που πραγματοποίησαν η Ελληνική Ομάδα για τα Δικαιώματα των Μειονοτήτων και το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι σε 35 κοινότητες σε όλη την Ελλάδα. Βασικό αντικείμενο ήταν η καταγραφή της ισότιμης ένταξης των παιδιών Ρομά στην υποχρεωτική εκπαίδευση στα πλαίσια προγράμματος σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Κέντρο για τα Δικαιώματα των Ρομά το οποίο μάλιστα συμμετείχε σε κάποιες από τις επισκέψεις.
Οι τρεις οργανώσεις επιβεβαίωσαν την εκτίμησή τους ότι μόλις ένα στα δέκα παιδιά Ρομά ηλικίας υποχρεωτικής εκπαίδευσης πηγαίνει στο σχολείο. Ήδη έχουν επισημάνει στην υπουργό Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, 26 κοινότητες όπου απαιτείται παρέμβαση του Υπουργείου για την άρση του εκπαιδευτικού αποκλεισμού ή διαχωρισμού των παιδιών Ρομά που όπως επισημαίνεται από την οργάνωση γίνεται με αποκλειστική ή κύρια ευθύνη της πολιτείας.
Τα παραδείγματα από την Ελλάδα ουκ ολίγα…
«Τόσο στον Ξηριά της Λαμίας όσο και στην Ανθήλη και την Αταλάντη υπάρχει ουσιαστικός αποκλεισμός από την εκπαίδευση των παιδιών των Ρομά» επισημαίνει στον τοπικό τύπο, ο Παναγιώτης Δημητράς, μέλος του Ευρωπαϊκού Κέντρου για τα Δικαιώματα των Ρομά και του ΕΠΣΕ, σημειώνοντας ότι ακόμη και από τα παιδιά που εγγράφονται ελάχιστα παραμένουν στο σχολείο έως το μήνα Μάιο. Υπογραμμίζει με έμφαση στην ίδια κατάσταση βρίσκονται άλλες είκοσι ακόμη κοινότητες Ρομά στην χώρα ενώ κάνει λόγο για εικόνα «πλήρους και ουσιαστικού αποκλεισμού». «Στην Ελλάδα έχουμε πάρα πολύ καλούς νόμους και διατάξεις που όμως υλοποιούνται όταν υπάρχει βούληση…».
Σε γενικές γραμμές υπάρχουν διαπιστώθηκε η ύπαρξη ενστάσεων, αντιρρήσεων και αντιδράσεων για την ένταξη των παιδιών Ρομά με ισότιμο τρόπο στα σχολεία. Σύμφωνα με τις οργανώσεις, υπάρχουν παιδιά τα οποία θέλουν να πάνε στο σχολείο, ωστόσο, προκύπτουν ζητήματα μεταφοράς τους στο σχολείο και ένταξή τους στις τάξεις.
Παρά το γεγονός ότι βασικό αντικείμενο των επισκέψεων ήταν η συλλογή στοιχείων για την εκπαίδευση των νεαρών Ρομά, οι συνθήκες διαβίωσης καταγράφηκαν από τις τρεις οργανώσεις οι οποίες επισκέφτηκαν οικισμούς και καταυλισμούς αλλά την περιοχή στην οποία ο δήμος της Αταλάντης θέλει να μεταφέρει τους Ρομά. Οι εκπρόσωποι των οργανώσεων έκαναν λόγο για «λύσεις στο πόδι». «Οι συνθήκες που διαμορφώνονται στην Αταλάντη θυμίζουν ένα νέο Απαρτχάιντ των Ρομά» υπογράμμισε με έμφαση ο κ. Παναγιώτης Δημητράς, τονίζοντας ότι θυμίζουν την ρατσιστική αντίληψη που κυριαρχεί κατά την οποία οι Ρομά βγαίνουν εκτός οικιστικής περιοχής.
Παρόμοια και η κατάσταση του καταυλισμού των Ρομά στην Αλικαρνασσό, στον οποίο διαβιούν 140 παιδιά χωρίς ρεύμα, αποχετευτικό δίκτυο και σε πολλές περιπτώσεις χωρίς νερό. Σύμφωνα με το ΕΠΣΕ πολλά παιδιά δεν πηγαίνουν στο σχολείο γιατί δεν μπορούν να κάνουν μπάνιο ή να διαβάσουν το βράδυ χωρίς φωτισμό. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι από τα 70 παιδιά που εγγράφονται στο σχολείο στην έναρξη της σχολικής χρονιάς, ένα ποσοστό της τάξεως του 75% στην πορεία εγκαταλείπει το σχολείο για διαφόρους λόγους που συνήθως έχουν να κάνουν είτε με τη μη προσαρμογή του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον είτε με τις αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί λόγω των απαράδεκτων συνθηκών διαβίωσης.
Η αντιπροσωπεία των φορέων επισκέφθηκε και το Ιατρικό Κέντρο της Αλικαρνασσού για την περίθαλψη των τσιγγάνων. Η λειτουργία του ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος. Αρχικά ήταν πλήρως στελεχωμένο και πρόσφερε ουσιαστική βοήθεια. Με τη λήξη του προγράμματος, ωστόσο, έληξε και η χρηματοδότηση του. Τώρα υπολειτουργεί ενώ οι εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι εδώ και πέντε μήνες.»