«Ξεμπλοκάρει» η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας η επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά που είχε δρομολογηθεί για τον ελλιμενισμό κρουαζερορόπλοιων (Νότια ζώνη) του ΟΛΠ, προϋπολογισμού 136.283.800 ευρώ όσο και η πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ Α.Ε. στην Cosco Group (Hong Kong) Limited, έναντι 1,5 δισ. ευρώ.
Η Ολομέλεια του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με απόφαση (1028/2019) που ελήφθη κατά πλειοψηφία, δικαίωσε τον ΟΛΠ ανατρέποντας αυτή της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ η οποία είχε αποφανθεί ότι κακώς είχαν αποκλεισθεί κατασκευαστικές εταιρείες, σύμφωνα με τους όρους προκήρυξης για το έργο κατασκευής του λιμένα κρουαζιέρας. Τώρα, η Ολομέλεια έκρινε ότι ο ΟΛΠ δεν δεσμεύεται από τις κοινοτικές οδηγίες στον τομέα των διαγωνισμών, προμηθειών.
Όπως αναφέρουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΣτΕ, στην επίμαχη απόφαση «το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των γηπέδων, κτιρίων και άλλων εγκαταστάσεων που βρίσκονται εντός της λιμενικής ζώνης του λιμένα Πειραιώς που παραχωρήθηκε στην ΟΛΠ ΑΕ με την από 13.2.2002 σύμβαση, και το οποίο αποτελούσε το βασικό περιουσιακό της δικαίωμα, επιχειρήθηκε να εκχωρηθεί με την από 5.3.2014 πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ με μια ενιαία και αδιαίρετη διαδικασία (πώληση μετοχών και τροποποίηση, κατόπιν αναδιαπραγμάτευσης, της σύμβασης παραχώρησης) σε ιδιώτη επενδυτή».
Η πλειοψηφία της Ολομέλειας, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΣτΕ, μεταξύ άλλων, έκρινε πως «στην πρόσκληση αυτή προβλέφθηκε ότι η σύμβαση παραχώρησης θα αποτελέσει αντικείμενο αναδιαπραγμάτευσης, και ενδεχομένως τροποποίησης, με σκοπό (μεταξύ άλλων θεμάτων):
(i) να εισαχθούν περισσότερο λεπτομερείς παράμετροι και προδιαγραφές σχετικά με τις τρέχουσες υποχρεώσεις του ΟΛΠ να παρέχει, φιλοξενεί ή/και υποστηρίζει μια πλήρη σειρά από λιμενικές υπηρεσίες και δραστηριότητες εντός του Λιμένος Πειραιώς,
(ii) να διατηρηθεί η θέση και ο ρόλος του λιμένος Πειραιώς και η κεφαλαιώδης εθνική σημασία του ως κύριου θαλάσσιου λιμένα που συνδέει την ηπειρωτική Ελλάδα με τα νησιά του Αιγαίου,
(iii) να ενθαρρυνθεί η επένδυση προκειμένου να βοηθηθεί η αναζωογόνηση των περιοχών / δραστηριοτήτων κατασκευής και επισκευής πλοίων,
(iv) να στηριχθεί η ισόρροπη ανάπτυξη των διάφορων λειτουργιών και δραστηριοτήτων εντός του Λιμένος Πειραιώς,
(v) να προσδιοριστεί λεπτομερώς η κατάλληλη διαδικασία για τον καθορισμό και την έγκριση από το Ελληνικό Δημόσιο των τιμολογίων που σχετίζονται με τις δραστηριότητες ακτοπλοΐας, λαμβάνοντας υπόψη τις εθνικές, κοινωνικές και δημογραφικές παραμέτρους,
(vi) να προκύψουν κατάλληλα κίνητρα και μηχανισμοί αναπροσδιορισμού που να καθορίζουν τα επίπεδα των χρηματικών ανταλλαγμάτων παραχώρησης καταβλητέα από τον ΟΛΠ στο Ελληνικό Δημόσιο, και
(vii) να συμφωνηθούν συγκεκριμένες επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά».
Με την απόφαση εκτιμάται:
α) ότι στην ανωτέρω πρόσκληση, η οποία αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ, περίληψη δε αυτής δημοσιεύθηκε στο συμπλήρωμα της Επίσημης Εφημερίδας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στις εφημερίδες Καθημερινή και International New York Times, υπήρχε ρητή εξαγγελία περί αναδιαπραγμάτευσης και τροποποίησης της εν λόγω σύμβασης, η οποία αποτέλεσε θεμελιώδη όρο για την εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος προς απόκτηση πλειοψηφικής συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο της ΟΛΠ ΑΕ. και
β) ότι η δυνητική αγορά στην οποία απευθύνθηκε η εν λόγω πρόσκληση, ενόψει των απαιτήσεων του οικείου εγχειρήματος, συνετίθετο από ειδικό επενδυτικό κοινό με εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία στον σχετικό τομέα, οι επιχειρήσεις οι οποίες θα εξέφραζαν την πρόθεση να λάβουν μέρος στη διαγωνιστική διαδικασία για την απόκτηση πλειοψηφικής συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο της ΟΛΠ ΑΕ ευλόγως είχαν σαφή επίγνωση ότι η ανωτέρω από 13.2.2002 σύμβαση παραχώρησης θα αποτελούσε (όπως εξάλλου οριζόταν ρητώς στην από 5.3.2014 πρόσκληση) αντικείμενο αναδιαπραγμάτευσης, ήτοι αντικείμενο διαβουλεύσεων με σκοπό τη σύναψη νέας σύμβασης παραχώρησης, με πλήρη μεταβολή της φύσης του παραχωρηθέντος στην ΟΛΠ ΑΕ αποκλειστικού δικαιώματος δια της προβλέψεως σε αυτήν όρων και δικαιωμάτων του παραχωρησιούχου ριζικώς διαφόρων των οριζομένων στην από 13.2.2002 σύμβαση, ανταποκρινομένων δε στον χαρακτήρα της ΟΛΠ ΑΕ ως ανώνυμης εταιρείας με αμιγώς, πλέον, ιδιωτικό και επιχειρηματικό χαρακτήρα, προκειμένου να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη συνέχιση της παροχής λιμενικών υπηρεσιών στον λιμένα Πειραιώς», δέχεται την αίτηση του ΟΛΠ.