Οι αποκαλύψεις σχετικά με τις «υψηλής τεχνολογίας» απάτες που διαπράττουν επιτήδειοι, μέσω «ψεύτικων» τηλεφωνικών κλήσεων από τράπεζες, συνεχίζονται.

Επιχειρηματίας, μιλώντας στο Star, περιγράφει αναλυτικά τη μέθοδο που χρησιμοποίησαν οι απατεώνες, αξιοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη για να αδειάσουν τους λογαριασμούς της. Εν τω μεταξύ, το φαινόμενο κερδίζει έδαφος και προκαλεί ανησυχία, με τις αρχές να βρίσκονται σε επιφυλακή, ενώ οι τράπεζες προειδοποιούν το κοινό να παραμείνει ιδιαίτερα προσεκτικό και επιφυλακτικό.

«To 210… που με έχει καλέσει κι έχω καταθέσει και φωτογραφίες στην ασφάλεια είναι το νούμερο της… Είναι το επίσημο νούμερο της τράπεζας! Δηλαδή τώρα πήγαμε σε άλλο άκρο… », λέει θύμα απάτης.

Χρόνια επιχειρηματίας, υποψιασμένη και πολύ προσεκτική απέναντι στις κυβερνοαπάτες κατά τις συναλλαγές της κι όμως έπεσε στην πανίδα των επιτήδειων, αφού έχουν φτάσει πλέον σε πολύ… προχωρημένο επίπεδο! Την κάλεσαν από τηλεφωνικό αριθμό που πραγματικά ανήκει στην τράπεζά της, χρησιμοποιώντας – με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης – μια… γνώριμη φωνή υπαλλήλου.

«Η φωνή – μαϊμού του τραπεζικού υπαλλήλου μου ήταν γνωστή»

«Φαινόταν οικεία και η φωνή του ανθρώπου! Άπταιστα ελληνικά, ούτε με πιέσανε για να καταλάβω κάποια πίεση, γιατί είχα διαβάσει κάτι ότι υπάρχει μια μορφή πίεσης, οχι τίποτα! Το μόνο που με ενημέρωνε εκείνη τη στιγμή που μιλούσα μ’ αυτούς, ήταν το ένστικό μου ότι κάτι δεν πάει καλά», προσθέτει.

Μέσα σε λίγα λεπτά 1.500 ευρώ, από τρεις λογαριασμούς, είχαν κάνει φτερά… πετώντας ως τη Λιθουανία και την Ιρλανδία. Το αδιανόητο είναι πως οι «αετονύχηδες» την πρόλαβαν την ώρα που η ίδια προσπαθούσε να επικοινωνήσει με εκπρόσωπο της τράπεζας.

Τα νέα «όπλα» των απατεώνων – Μίμηση φωνής και τηλεφωνικοί αριθμοί που ανήκουν σε τράπεζες

«Ενώ ήμουνα στην αναμονή για να με συνδέσουμε με εκπρόσωπο και ακουγόταν η μουσική με καλούν στο κινητό μου από το 210… και όταν σηκώνω το τηλέφωνο, απαντάω και ακούγεται ο εκπρόσωπος της… και κλείνω το τηλέφωνο το σταθερό και μιλάω στο κινητό. Τώρα βέβαια σε 4 μέρες αν με ρωτήσετε τι μπορώ να πιστέψω, μπορώ να πιστέψω ότι ακόμα κι εσείς που μου μιλάτε δεν είστε εσείς!».

Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί με τη χρήση αυτών των νέων τεχνολογιών, όπως η deepfake φωνή και το «Caller ID spoofing» ακόμα και οι πιο… διαβασμένοι , είναι εύκολο να τσιμπήσουν το δόλωμα.

«Οι τράπεζες πρέπει να επικαιροποιήσουν τις οδηγίες προστασίας των πολιτών»

«Τα τραπεζικά ιδρύματα θα πρέπει να προσαρμόσουν την πολιτική τους στη δυναμική εξέλιξη των νέων προκλήσεων που περιλαμβάνουν και χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε βάρος των πελατών τους ή καταναλωτών, να επικαιροποιήσουν θα έλεγα τα μέτρα ασφαλείας», λέει ο Γιώργος Παπαπροδρόμου – Αντιστράτηγος ε.α Ειδικός σε θέματα Αντιμετώπισης Κυβερνοεγκλήματος.

Όσο για τους πολίτες, θα πρέπει να έχουν οι ίδιοι την πρωτοβουλία της επικοινωνίας. Που σημαίνει…. Όταν δεχόμαστε κλήση από… τράπεζα – όσο αληθοφανής κι αν είναι – κλείνουμε το τηλέφωνο και καλούμε πίσω.