Οι γνώσεις μας για τον άνθρωπο που μας έκανε να σηκωνόμαστε όρθιοι όταν ακούμε το πατριωτικό «σε γνωρίζω από την κόψη» εξαντλούνται στις πρώτες μελοποιημένες στροφές του σολωμικού ποιήματος «Ύμνος εις την Ελευθερίαν». Κι όμως, ο επτανήσιος μουσουργός ήταν μια από τις πλέον φωτισμένες προσωπικότητες της Ελλάδας του καιρού του που τόσο ακάματα δούλεψε για τη μουσική παιδεία του τόπου και το γεγονός ότι παραμένει παντελώς άγνωστος στη χώρα του μόνο ως τραγική ειρωνεία μπορεί να ιδωθεί. Ή ως ιστορική παράλειψη του ελληνικού κράτους. Ο ηγέτης της λεγόμενης «Επτανησιακής Σχολής» όταν δεν έδινε στον τόπο τον εθνικό του ύμνο, εργαζόταν για τη διάδοση της μουσικής στην Ελλάδα και έβαζε τα θεμέλια για την εισαγωγή της δυτικότροπης μουσικής στη χώρα. Πέρα από αυτά, έχει στο ενεργητικό του και μια σειρά από πρωτιές, όντας ο μουσουργός της πρώτης σωζόμενης όπερας έλληνα δημιουργού (Don Crepuscolo του 1815), του πρώτου γνωστού έργου σε ελληνική γλώσσα για φωνή και ορχήστρα (Aria Greca του 1827), των πρώτων γνωστών ελληνικών έργων για κουαρτέτο εγχόρδων (Partimenti του 1850), του πρώτου ελληνικού πιανιστικού ρεπερτορίου, του πρώτου ελληνικού έργου σε μορφή φούγκας, της πρώτης μνημονευόμενης ελληνικής συμφωνίας (αν και χαμένης), καθώς και ο συγγραφέας του πρώτου δοκιμίου μουσικής ανάλυσης («Rapporto» του 1851) αλλά και των πρώτων μουσικοπαιδαγωγικών συγγραμμάτων στην Ελλάδα! Εκατόν τριάντα χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Κερκυραίος Νικόλαος Χαλικιόπουλος-Μάντζαρος παραμένει ουσιωδώς άγνωστος, εκτός από την αρχή της πρώτης μελοποίησης του σολωμικού «Ύμνου εις την Ελευθερίαν» φυσικά, της γνωστότερης αναμφίβολα αλλά όχι και της σημαντικότερης σύνθεσής του. Ο Μάντζαρος υπέκυψε στο βάρος της σολωμικής δημιουργίας και ήταν ακριβώς η σύνδεση του ονόματός του με τον ογκόλιθο των ελληνικών γραμμάτων που ευθύνεται για την εθνική μας παράλειψη να μην ξέρουμε τίποτα για το πλούσιο, πολυσχιδές και καινοτόμο ιστορικά έργο του. Είναι κρίμα ο άνθρωπος που ενσάρκωσε την ίδια τη νεοελληνική μουσική παράδοση να περιορίζεται στον ασφυκτικό ρόλο του εθνικού μας συνθέτη, καθώς ο μεγάλος χαμένος δεν είναι άλλος από μας. Η μουσική του χαρακτηρίζεται από τους ειδικούς εξαίσια, αρμονικά εντεταγμένη στην εποχή της αλλά και τον γεωγραφικό χώρο που τη γέννησε, καθώς ο Μάντζαρος μπόλιασε δημιουργικά τα διαφορετικά και κυρίαρχα ευρωπαϊκά ρεύματα της εποχής συγχωνεύοντας ιταλικά, γερμανικά και γαλλικά στοιχεία με την ιδιαίτερη κερκυραϊκή παράδοση… Πρώτα χρόνια
Ο συνθέτης του εθνικού μας ύμνου, Νικόλαος Μάντζαρος
Ο άγνωστος θεμελιωτής της Επτανησιακής Σχολής που μελοποίησε τη σολωμική ποίηση
