Ένας από τους πρωτεργάτες της φωτογραφίας έβαλε σκοπό να ταράξει τα λιμνάζοντα νερά στην απεικόνιση της μόδας, περιβάλλοντάς τη πια με τις απαραίτητες δόσεις αισθητικής και καλλιτεχνικής αξίας. Ο λόγος για τον σπουδαίο γερμανο-αυστραλό φωτογράφο Χέλμουτ Νιούτον, τον πρωτοποριακό καλλιτέχνη που με αιχμή του δόρατος τον αισθησιασμό, την πρόκληση και το σκάνδαλο σόκαρε το παγκόσμιο κοινό κάνοντας στην πορεία την εμπορευματοποιημένη φωτογραφία μόδας τέχνη. «Ορισμένοι φωτογράφοι κάνουν τέχνη. Εγώ δεν ανήκω σε αυτούς. Εγώ είμαι απλώς ένας μισθωμένος εκτελεστής», συνήθιζε να λέει περιπαικτικά ο Χελμουτ Νιούτον απαντώντας στους επικριτές του, καθώς το χιούμορ, ένα από τα βασικά συστατικά της δουλειάς του, ήταν και πυλώνας της προσωπικότητάς του. Ο άνθρωπος που μπόλιασε ιδανικά το σεξ, το χιούμορ και τη βία στη στουντιακή φωτογραφία αναγνώρισε κοινές θεματικές στην επικράτεια της μόδας, του χρήματος και της εξουσίας και κριτίκαρε χωρίς έλεος τη διαφήμιση και τους εμπορευματοποιημένους καιρούς μας, μιλώντας ανοιχτά (φωτογραφικά δηλαδή) για την εκμετάλλευση του γυναικείου γυμνού, θυσία στον βωμό του άκρατου καταναλωτισμού. Η καινοτόμα δουλειά του θα τον έφερνε βέβαια στον θρόνο του κόσμου της φωτογραφίας, καθώς η δημιουργία των ιδιοσυγκρασιακών κάδρων του αποκάλυπτε πάντα το καλλιτεχνικό του όραμα: την ευθεία μάχη με την πρόκληση και τη χυδαιότητα, έστω κι αν πρέπει να τις υιοθετήσεις στις εικόνες σου. «Λατρεύω τη χυδαιότητα», έλεγε, «με έλκει αφάνταστα η κακογουστιά, που τη θεωρώ πιο διεγερτική από το καλό γούστο, το οποίο στην πραγματικότητα δεν αποτελεί παρά τυποποίηση του βλέμματος». Τελικά ο Νιούτον κατέρριψε όλους τους περιορισμούς της φωτογραφίας διατρέχοντας με αξιοσημείωτη άνεση τα είδη της, καθώς γι’ αυτόν σύνορα η τέχνη δεν έχει: «Στο λεξιλόγιό μου η λέξη τέχνη είναι μια πρόστυχη, βρόμικη λέξη», δήλωνε ο πάντα προκλητικός Νιούτον, οι ριζοσπαστικοί πειραματισμοί του οποίου με το μέσο έφτασαν να διευρύνουν τη γραμματική και το συντακτικό της φωτογραφίας διαρρηγνύοντας έτσι τα όρια του σύγχρονου οπτικού πολιτισμού μας. «Δεν έχω οργιώδη φαντασία, τα πάντα που φωτογραφίζω είναι αληθινά. Κάθε σκηνή που στήνω ανήκει στη σκληρή πραγματικότητα των πλουσίων», τόνιζε ο δαιμόνιος φωτογράφος που λάτρεψε όσο κανείς τις γυναίκες, κάνοντας πολλούς κριτικούς τέχνης να μιλούν για πραγματική εμμονή του καλλιτέχνη με το γυμνό γυναικείο σώμα. Ο ίδιος ποτέ δεν το αρνήθηκε αυτό και απεναντίας το προσυπέγραφε: «Πάντα μου άρεσαν οι δυνατές γυναίκες, σωματικά και πνευματικά, γιατί νιώθω ασφαλής. Οι ντροπαλές γυναίκες με ανατριχιάζουν. Η μητέρα μου ήταν πολύ δυνατή όταν έπρεπε να σώσει την οικογένειά της από τους Ναζί». Κι έτσι η αποθέωση της γυναικείας γυμνότητας ποτέ δεν βρήκε καλύτερη αποτύπωση από τις εικαστικές παραστάσεις του Νιούτον, εκεί δηλαδή που το σώμα μετατρέπεται σε γλυπτό και γίνεται αιχμή του δόρατος μιας ακούραστης κριτικής στη μοντέρνα καταναλωτική εποχή μας… Πρώτα χρόνια
Χέλμουτ Νιούτον, ο άνθρωπος που άλλαξε τη φωτογραφία μόδας
Ο φωτογράφος που λάτρεψε όσο κανείς το γυμνό γυναικείο σώμα!
