Ο βασιλιάς του Χόλιγουντ μετά τον Β’ Παγκόσμιο ήταν Έλληνας, ένας νεαρός βοσκός από το Σκουροχώρι του Πύργου που έφτασε με άδειες τσέπες και τα δυο αδέλφια του παραμάσχαλα στον Νέο Κόσμο κυνηγώντας το όνειρο. Με πείσμα ελληνικό και εξίσου ελληνικό δαιμόνιο, κάποια στιγμή θα βρεθεί με μια αλυσίδα κινηματογράφων στα χέρια του, πριν συμβάλει στην ένωση δύο μεγάλων κινηματογραφικών εταιρειών, δημιουργώντας έτσι τον χολιγουντιανό κολοσσό της 20th Century Fox! Της οποίας κράτησε μετά το τιμόνι για είκοσι ολόκληρα χρόνια, διατελώντας πρόεδρος του στούντιο από το 1942 ως το 1962. Ως ένας από τους απόλυτους κυρίαρχους της βιομηχανίας του θεάματος, ανεβοκατέβαζε πλέον καριέρες, έχτιζε σταρ, σύστηνε στο κοινό τη Μέριλιν Μονρόε και έκανε πολλά ακόμα αλλά και εξίσου τόσα για τα οποία δεν θα ήταν υπερήφανος. Ο Σκούρας ήταν ένας από αυτούς τους καπιταλιστές παλιάς κοπής που δεν άφηνε εμπόδια να μπουν στον δρόμο του. Χαρακτηριστικός εδώ είναι ο τρόπος με τον οποίο πολεμούσε την επέλαση της τηλεόρασης. Από τη μία έριχνε στην αγορά τον νεωτερισμό του σινεμασκόπ, για να γίνει η κινηματογραφική οθόνη ακόμα πιο μεγάλη και λαχταριστή, και από την άλλη έστηνε σκάνδαλα με τον σωρό που αφορούσαν στις σταρ της εταιρίας του για να κάνει τις ταινίες του εμπορικές επιτυχίες. Ως κροίσος και άνθρωπος του καιρού του, δεν περιορίστηκε φυσικά στον κινηματογράφο, καθώς πρωταγωνίστησε και στην αμερικανική πολιτική σκηνή, όχι πάντα με τον τρόπο που θα έλπιζαν οι νέοι του συμπατριώτες. Και το φοβερό είναι πως τα έκανε όλα αυτά μιλώντας κάκιστα αγγλικά και εξίσου κακά ελληνικά! Ο κωμικός Μπομπ Χόουπ συνήθιζε να σατιρίζει την αγγλική προφορά του μεγαλοπαραγωγού ως εξής: «Ο Σπύρος είναι εδώ είκοσι χρόνια αλλά ακόμα ακούγεται σαν να πρόκειται να έρθει [στην Αμερική] την επόμενη βδομάδα»! Ήξερε όμως ότι αυτός ο Σπύρος θα μπορούσε αν ήθελε να μετονομάσει το Χόλιγουντ-λαντ σε Σκούρο-λαντ, καθώς ήταν πολύ μεγαλύτερος απ’ όσο τα καθήκοντά του αποκάλυπταν ενδεχομένως. «Δεν τρέφω μόνο μια πραγματική στοργή για τον Σπύρο Σκούρα, αλλά βρίσκω πως είναι και ο πιο εξωστρεφής δημοσίως πολίτης εξολοκλήρου αφιερωμένος στην πατρίδα μας και πανέτοιμος να εργαστεί για το καλό της Αμερικής, όπως και κάθε γηγενής πολίτης που ξέρω», έλεγε γι’ αυτόν ο ίδιος ο Ντουάιτ Αϊζενάχουερ. Παρά ταύτα, ο Σκούρας πέρασε στην Ιστορία ως μυστήριο, καθώς μια αξιόπιστη βιογραφία του και μια σοβαρή αρχειακή έρευνα απουσιάζουν ακόμα από τη δημόσια σκηνή. Ξέρουμε πάντως πως ο Πελοποννήσιος έγινε ένας από τους πιο έμπιστους επιχειρηματίες των αμερικανικών κυβερνήσεων, καθώς διαφέντευε τη βιομηχανία του κινηματογράφου που είχε αποδείξει την αξία της ως όχημα πολιτικής προπαγάνδας. Ο Σπύρος μπαινόβγαινε στον Λευκό Οίκο και συνομιλούσε από τον Ρούσβελτ μέχρι και τον Νίξον ως ίσος προς ίσο, σε εποχές μάλιστα που κανείς άλλος Έλληνας δεν είχε τη δυνατότητα να τρυπώσει στο Οβάλ Γραφείο. Ήταν όμως και προσωπικός φίλος του Νικίτα Χρουστσόφ, τον οποίο ξενάγησε στο στούντιό του και έγιναν καλοί φίλοι. Εξίσου άγνωστη είναι η τεράστια πατριωτική του δράση αλλά και ο τρόπος που λειτούργησε ως αφανής εθνικός ευεργέτης για την Ελλάδα, την οποία κράτησε πάντα στην καρδιά του, ό,τι κι αν έκανε. Τι έκανε δεν θα το μάθουμε πιθανότατα ποτέ, ο ίδιος εξομολογήθηκε πάντως πως «Λάτρεψα το δολάριο, το κυνήγησα με πάθος χρόνια και χρόνια, γέρασα, κουράστηκα … Υπήρξα Οδυσσέας, Λεωνίδας, Τζιμ Λόντος μαζί. Απόκαμα. Φοβάμαι πως… ότι στον άλλο κόσμο θα πάω στην Κόλαση και θα πουλάω ποπ κορν στους διαβόλους τους οβριούς»…
Πρώτα χρόνια
Ο Σκούρας αιθουσάρχης
Το αφεντικό του Χόλιγουντ
«Ήμουνα πρόεδρος της Τουέντιθ Σέντσουρι Φοξ», έλεγε εκείνος, «την εποχή του ‘‘Χιτώνα’’ και της ‘‘Κλεοπάτρας’’, λάνσαρα το Σινεμασκόπ, ανάθεσα στην Ελίζαμπεθ Τέηλορ να υποδυθεί την τελευταία εύμορφη Ελληνίδα βασίλισσα της Αιγύπτου! Μέσα μου έχω την Ελλάδα και γι’ αυτό έκανα τον “Λέοντα της Σπάρτης” και το “Συνέβη στην Αθήνα”. Οι Εβραίοι και οι Ιταλοί τις δικές τους ιστορίες, εγώ τις δικές μας. Αυτοί τον Μωυσή και τον Αλ Καπόνε, εγώ με την εύμορφη Κλεοπάτρα μας, τον ηρωικό Λεωνίδα μας και τον θρυλικό Σπύρο Λούη μας». Ο Σκούρας ήταν πράγματι ο άνθρωπος πίσω από το σινεμασκόπ, τη νέα κινηματογραφική απόλαυση που θα έδινε τελικά το φιλί της ζωής στο σινεμά από την επιδρομή της τηλεόρασης. Το σλόγκαν της 20th Century Fox «Movies are Better than Ever» (οι ταινίες είναι καλύτερες από ποτέ) δικαιώθηκε όταν ο Σκούρας παρουσίασε το σύστημα ευρείας εικόνας στην πρωτοποριακή για την εποχή της ταινία «Ο Χιτών» (1953), ένα επίσης δικό του κινηματογραφικό όραμα. Το νέο σύστημα εικόνας ήταν ένα σημαντικό όπλο του σινεμά στην ανηλεή μάχη με το νέο μέσο της τηλεόρασης και ο Σκούρας το πίστεψε ολότελα, επενδύοντας στην ανάπτυξη της τεχνολογίας και υποστηρίζοντας την ευρεία εφαρμογή του. Έτσι ήθελε ο ίδιος να τον θυμούνται οι ιστορικοί του σινεμά, «επειδή έφερα το σινεμασκόπ στη βιομηχανία του κινηματογράφου σε μια εποχή που ήταν απολύτως απαραίτητο».
Ο Σκούρας υπέγραψε και τη μεγαλύτερη υπερπαραγωγή της μέχρι τότε κινηματογραφικής ιστορίας, την επική «Κλεοπάτρα» με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ και τον Ρίτσαρντ Μπάρτον. Ήταν η ταινία που θα προσυπέγραφε την πτώση του ως του ισχυρού άντρα του στούντιο, καθώς το φιλμ απέτυχε εισπρακτικά καταχρεώνοντας την εταιρία. Ο κολοσσός ήταν τώρα στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, έχοντας ως αποτέλεσμα να περιοριστούν οι αρμοδιότητες του Σκούρα. «Θυμάσαι τι έγινε στη Τσινετσιτά με την Τέηλορ και τον Μπάρτον, μπροστά στα μάτια των συζύγων τους και των παιδιών τους; Έρωτας παράφορος, που παραλίγο να τινάξει ένα εκατομμύριο δολάρια στον αέρα! Η ταινία μόλις και μάζεψε τα λεφτά των χρηματοδοτών της και όπως ξέρεις, αυτό ήταν το τέλος μου στη προεδρία της Φοξ. Γέρασα κιόλας, βαρέθηκα ν’ αντισταθώ όπως παλιά και να τους φέρω τούμπα με το αεροπλανικό του Τζιμ Λόντου», ανακαλούσε ο ίδιος την αποπομπή του από την προεδρία της εταιρίας έπειτα από τους οικονομικούς κλυδωνισμούς που έφερε στις χρυσοποίκιλτες βαλίτσες της η «Κλεοπάτρα». Παρά ταύτα, ο Σκούρας παρέμεινε στο στούντιο ως πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου, με συμβολικές πλέον αρμοδιότητες, μέχρι και το 1969. Αν και δεν είχε χάσει σε τίποτα την απήχησή του στα μεγάλα σαλόνια των ΗΠΑ. Τώρα περνούσε τον καιρό του ασχολούμενος με ζητήματα της ομογένειας, την Αρχιεπισκοπή, το Πατριαρχείο, αλλά και το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα, του οποίου εξακολουθούσε να είναι ένας από τους βασικούς χρηματοδότες. Εξίσου περιβόητη ήταν και η σχέση του τόσο με τον πρόεδρο Αϊζενχάουερ όσο και τον σοβιετικό ηγέτη Νικίτα Χρουστόφ. Όταν επισκέφτηκε τις ΗΠΑ ο Σοβιετικός, ο Αϊζενχάουερ ζήτησε από τον καλό του φίλο να ξεναγήσει τον Χρουστσόφ και τη σύζυγό του στο Χόλιγουντ και οι δύο άντρες συνδέθηκαν με δυνατή φιλία.
Μετά την αποστρατεία του μάλιστα, ο Σπύρος επισκέφτηκε αρκετές φορές τον Χρουστσόφ στη Μόσχα…
Πατριωτική δράση και ευεργεσίες
Στα μεταπολεμικά χρόνια, ο Σκούρας προσπάθησε να προσελκύσει ξένα κεφάλαια στην Ελλάδα. Τα επιχειρηματικά σχέδια που επεξεργάστηκε πολλά και διάφορα, από κονσερβοποίηση αγροτικών προϊόντων και οικισμούς προκατασκευασμένων σπιτιών μέχρι τηλεοπτικό σταθμό και μονάδα διύλισης πετρελαιοειδών. Αλλά και η ίδια η τουριστική ανάδειξη της Ελλάδας οφείλει τα μέγιστα στην ταινία του Σκούρα «Το παιδί και το δελφίνι» (1957), με γυρίσματα στην Ύδρα, την Ακρόπολη, την Επίδαυρο και τα Μετέωρα. Αυτή ήταν ουσιαστικά η πρώτη παγκόσμια διαφημιστική εκστρατεία της χώρας μας και ο Σκούρας την έφτιαξε ειδικά γι’ αυτόν τον σκοπό. Το ξανάκανε εξάλλου τουλάχιστον άλλες δύο φορές, τόσο με τους «300 της Σπάρτης» όσο και με το «Συνέβη στην Αθήνα». Σημαντικό ρόλο είχε επίσης και στις αμερικανικές οικονομικές ενισχύσεις της Ελλάδας, όντας ο αποφασιστικός παράγοντας μέσω των διασυνδέσεών του. Τόσο το Δόγμα Τρούμαν όσο και η συνέχιση της αμερικανικής βοήθειας με το Σχέδιο Μάρσαλ έφεραν και τη δική του σφραγίδα. Ανάμεσα στις τόσες προσωπικές ευεργεσίες του, συμπεριέλαβε και την ιδιαίτερη πατρίδα του, την Ηλεία, με χρηματικές δωρεές σε νοσοκομεία και ιδρύματα. Ο μεγάλος Έλληνας της διασποράς έφυγε από τον κόσμο στις 16 Αυγούστου 1971, χτυπημένος από καρδιακή προσβολή. Ήταν ο μεγιστάνας του κινηματογράφου, ο άνθρωπος που κίνησε τα νήματα στον βαθμό που του αναλογούσε, ο ευεργέτης της πατρίδας του. Πρωτίστως ωστόσο ήταν το βοσκόπουλο από την Ηλεία που έζησε το αμερικανικό όνειρο ως το μεδούλι του… Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr