Γλυκύτατη, με κρυστάλλινη ομορφιά και γνήσιο υποκριτικό ταλέντο, η αγαπημένη ενζενί του ελληνικού κοινού παρέμεινε ένας άνθρωπος με αστείρευτη γοητεία και πλούσιο ταμπεραμέντο. Μέχρι να γίνει φυσικά μια από τις πιο διάσημες και διακεκριμένες ηθοποιούς που έβγαλε ο τόπος μας, διαγράφοντας τη δική της πορεία στο θέατρο, το σινεμά και την τηλεόραση. Κι όλα αυτά από μια ξανθιά γαλανομάτα που αντί να οργώνει τις παγκόσμιες πασαρέλες βγήκε στο σινεμά εν αγνοία της, όταν ο Φιλοποίμην Φίνος χρησιμοποίησε πλάνα από μια οντισιόν της όπου ντούμπλαρε την τραγουδίστρια Καίτη Χωματά! Ήταν στην ταινία «Τζένη, Τζένη» που θα γίνει το ντεμπούτο της με το στανιό, όταν όλοι θα δουν πως η καλλονή ήταν αληθινό υποκριτικό ταλέντο που σημάδευε τον ρόλο με την άνεση και τη φυσικότητά της, άλλοτε με σκέρτσο και νάζι και άλλοτε με αγγελική αθωότητα. Κι έτσι ο Φίνος την έκανε τελικά αστέρι, πότε με πρωταγωνιστικούς ρόλους και πότε με δεύτερες ερμηνείες, τις οποίες έφερνε πάντα σε πέρας η κατάξανθη Βαλσάμη με την ευγενική φυσιογνωμία και τη μοναδική ομορφιά της. Με κινηματογραφική καριέρα που διάρκεσε μόλις 9 χρόνια, η Νόρα πρόλαβε να αφήσει το στίγμα της τόσο στο κωμικό όσο και το δραματικό σινεμά, καλύπτοντας μια μεγάλη γκάμα ρόλων και πλαισιώνοντας ιδανικά από την Καρέζη και τη Βλαχοπούλου μέχρι τον Βουτσά και τη Λάσκαρη. Το σανίδι και το γυαλί θα ήταν βέβαια άλλες ιστορίες, καθώς εκεί η καριέρα της μέτρησε δεκαετίες…
Πρώτα χρόνια
Η Νόρα Βαλσάμη γεννιέται ως Ελεονόρα Βαλσαμίδου στις 24 Ιουνίου 1948 στο Κάιρο, μέσα σε οικογένεια της ελληνικής παροικίας της Αιγύπτου. Εκεί θα περάσει την παιδική και εφηβική της ηλικία και εκεί, τελειώνοντας το σχολείο, θα σπουδάσει χορό και ρυθμική. Εντυπωσιακή και πανέμορφη, έρχεται κάποια στιγμή στην Ελλάδα και ένα από τα πρώτα πράγματα που κάνει είναι να γραφτεί στη δραματική σχολή του Γιώργου Θεοδοσιάδη. Το ταλέντο της στην υποκριτική δεν θα έπαιρνε μάλιστα πολύ να εκδηλωθεί, κι έτσι το θεατρικό της ντεμπούτο θα έρθει πριν καν αποφοιτήσει. Ήταν στις «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη το 1965 που θα συστηθεί στο ελληνικό κοινό, μαγεύοντάς το μια για πάντα…
Καριέρα με το στανιό
Το 1966 θα έρθει και το ντεμπούτο της στη μεγάλη οθόνη, στην ταινία «Τζένη, Τζένη», παρά το γεγονός ότι η ίδια δεν το ξέρει! Τι είχε γίνει; Η νεαρή ηθοποιός είχε περάσει από οντισιόν στη Φίνος Φιλμ, η οποία έψαχνε κάποια να ντουμπλάρει την Καίτη Χωματά: «Δεν ήταν παρά δύο γκρο πλαν, στα οποία φαινόταν μόνο το πρόσωπό μου, ενώ υποτίθεται ότι τραγουδούσα», εξομολογήθηκε η Βαλσάμη για το αναγκαστικό της ντεμπούτο.
Ο Φίνος ενθουσιάστηκε από την ομορφιά και την εκφραστικότητά της όταν είδε τα πλάνα της, κι έτσι αποφάσισε να τα χρησιμοποιήσει παρά το γεγονός ότι είχαν τραβηχτεί κατά τη διάρκεια της οντισιόν. Κι έτσι το όνομα της «τραγουδίστριας» που εμφανίστηκε στο πανί με τη φωνή της Χωματά δεν έπαιξε στους τίτλους της ταινίας, έγινε όμως κάτι άλλο: ο Φίνος της πρότεινε συμβόλαιο αποκλειστικής συνεργασίας! Τόσο αποκλειστικής που οι 23 ταινίες από τις 20 της καριέρας της φέρουν τη σφραγίδα της Φίνος Φιλμ. Η επόμενη συνεργασία της με τον Φίνο θα είναι ωστόσο κανονική: η νεαρή καλλονή πλαισιώνει τη Ζωή Λάσκαρη στη «Στεφανία» (1966), ως άλλη μια τρόφιμος του αναμορφωτηρίου, και γίνεται αμέσως η νέα αγαπημένη του κόσμου. Η Βαλσάμη εκτιμούσε ιδιαιτέρως τον Φίνο και έχει δηλώσει ότι περνούσε πολύ ωραία στα γυρίσματα των ταινιών: «Ήταν ένας παραμυθένιος κόσμος. Κάναμε γυρίσματα από τις 7:00 το πρωί, τρέχαμε συνέχεια και όλοι αισθανόμασταν ο ένας τον άλλον οικογένεια. Δε νομίζω ότι αυτά θα μπορούσαν να ξαναγίνουν σήμερα. Πραγματικά ήταν μια χρυσή εποχή τόσο από άποψη ταλέντων όσο και από άποψη κλίματος. Όταν χάθηκε ο Φίνος όμως, τελείωσε και η Φίνος Φιλμ και πέθανε εκείνη η μαγεία του κινηματογράφου». Τα αισθήματα ήταν ωστόσο αμοιβαία, αφού και ο Φίνος έλεγε για την ηθοποιό: «Η Νόρα είναι δικό μας παιδί». Στις παραγωγές του στούντιο η Νόρα θα δουλέψει με πολλούς γνωστούς σκηνοθέτες της εποχής (Σακελλάριος, Δαλιανίδης, Φώσκολος, Δημόπουλος), αλλά και όλους τους μεγάλους πρωταγωνιστές της εταιρείας παραγωγής, από τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ και την Τζένη Καρέζη μέχρι τη Ζωή Λάσκαρη, τη Ρένα Βλαχοπούλου, τον Θανάση Βέγγο και τόσους ακόμα. Στη Φίνος δεν θα κάνει όμως το μόνο το ξεκίνημα της λαμπρής της καριέρας, αλλά και την έναρξη της οικογενειακής της ζωής, αφού εκεί θα γνωρίσει τον βοηθό σκηνοθέτη τότε και σκηνοθέτη αργότερα Ερρίκο Ανδρέου, με τον οποίο θα παντρευτούν το 1973. Το ζευγάρι γνωρίστηκε στα πλατό του «Δύο πόδια σ’ ένα παπούτσι» του 1969, το οποίο σκηνοθέτησε ο Ανδρέου (με ψευδώνυμο Δημήτρης Μήκας).
Τη Βαλσάμη θα την αγαπήσει το ελληνικό κοινό από τις ερμηνείες της σε κλασικές σήμερα ταινίες της χρυσής εποχής του εθνικού μας σινεμά. Αναφέρουμε ενδεικτικά τους ρόλους της στα φιλμ «Οι κυρίες της αυλής» (1966), «Κάτι κουρασμένα παλικάρια» (1967), «Γαμπρός από το Λονδίνο» (1967), «Ο ψεύτης» (1968), «Γοργόνες και μάγκες» (1968), «Η θεία μου η χίπισσα» (1970), «Το κοροϊδάκι της πριγκιπέσσας» (1972) κ.λπ.
Το 1975 η Νόρα Βαλσάμη έφερε στον κόσμο τον γιο της Ερρίκο, κι έτσι αποφάσισε να αποτραβηχτεί από τις κινηματογραφικές ερμηνείες. Το φιλμ «Οι βάσεις και η Βασούλα» εκείνης της χρονιάς έμελλε να είναι το τελευταίο της καριέρας της, καθώς η ίδια αποφάσισε τώρα να επικεντρωθεί στην οικογένεια αλλά και το θέατρο, τη μεγάλη της αγάπη.
Το 1979 θα υπογράψει συμβόλαιο με το Εθνικό Θέατρο και θα ενσαρκώσει σημαντικούς ρόλους τόσο του κλασικού όσο και του σύγχρονου ρεπερτορίου. Διθυραμβικές κριτικές θα πάρει για πολλές ερμηνείες της. Αναφέρουμε ενδεικτικά τον «Ματωμένο Γάμο» του Λόρκα, τον «Ιδανικό Σύζυγο» του Ουάιλντ, τα «Βρώμικα Χέρια» του Ζαν-Πολ Σαρτρ κ.λπ. Τραγωδία θα παίξει για πρώτη φορά το 1992, πάλι με το Εθνικό Θέατρο, στην «Αντιγόνη» του Σοφοκλή. Εξίσου πολλές ήταν και οι μεγάλες εμπορικές της επιτυχίες με διάφορους θιάσους, καθώς στην πλούσια θεατρική της δράση συνεργάστηκε με όλους λίγο-πολύ τους μεγάλους: Αλέκο Αλεξανδράκη, Νίκο Κούρκουλο, Κώστα Βουτσά, Ντίνο Ηλιόπουλο, Μαίρη Αρώνη, Ελένη Χατζηαργύρη, Έλενα Ναθαναήλ, Άγγελο Αντωνόπουλο, Χρήστο Πολίτη, Μάρθα Βούρτση, Μαίρη Χρονοπούλου, Μάρω Κοντού κ.λπ.
Αλλά και στην τηλεόραση έχει να επιδείξει μια πλούσια καριέρα, παίζοντας σε καμιά εικοσαριά σειρές από το 1972-2001. Το ντεμπούτο στο γυαλί θα έρθει το 1972, όταν παίρνει μέρος στη σειρά «Στησιχόρου 73» (ΥΕΝΕΔ) και την ίδια χρονιά θα γίνει τηλεοπτικό αστέρι πρώτου μεγέθους ερμηνεύοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στη φοβερή «Γειτονιά μας» της ΥΕΝΕΔ. Η Βαλσάμη θα πάρει μέρος σε πολλές ακόμα θρυλικές σειρές, όπως στις ξενοπουλικές «Αφροδίτη» (1977 – ΥΕΝΕΔ) και «Αναδυομένη» (1978 – ΥΕΝΕΔ), αλλά και στους «Μυστικούς Αρραβώνες» (1979 – ΥΕΝΕΔ) και την αξέχαστη «Εξαφάνιση του Τζων Αυλακιώτη» (1985 – ΕΡΤ), που τη μετατρέπουν σε βαρύ χαρτί της τηλεοπτικής παραγωγής.
Η τελευταία τηλεοπτική της εμφάνιση θα έρθει το 2001 στις «Τρεις Χήρες» του Κουτσομύτη, ενώ σε οχτώ τηλεοπτικές δουλειές της συνεργάστηκε με τον σύζυγό της Ερρίκο Ανδρέου.
Σε μια σχετικά άγνωστη πλευρά της ζωής της, η Βαλσάμη έχει κυκλοφορήσει και μια σειρά δίσκων, αρχής γενομένης από το 1979 και την «Αναδυομένη».
Την ίδια ώρα που παρουσίασε και πήρε μέρος σε πολλά και διάφορα τηλεοπτικά προγράμματα, από τηλεπαιχνίδια και εκπομπές μέχρι και τηλεοπτικό θέατρο…
Τελευταία χρόνια
Άνθρωπος χαμηλών τόνων παντοτινά, η μεγάλη κυρία του θεάτρου και της τηλεόρασης δεν απασχόλησε ποτέ τα ρεπορτάζ και παρέμενε διακριτικά μακριά από τις δημόσιες εμφανίσεις. Είχε εξάλλου το χαρισματικό της ταλέντο και την άνεσή της τόσο στο δραματικό όσο και το κωμικό ρεπερτόριο να μιλούν γι’ αυτή. Επέλεξε μάλιστα να αφήσει τον χρόνο να περάσει από πάνω της φυσικά, καθώς όπως έλεγε και λέει δεν θέλησε ποτέ να υποβληθεί σε πλαστικές χειρουργικές επεμβάσεις. Τα Μέσα τα απασχόλησε προσφάτως, κι αυτό για να εξομολογηθεί ότι πλέον βρίσκεται καθηλωμένη στο σπίτι της, υποφέροντας από σοβαρά προβλήματα υγείας. Έχοντας διαχρονικά στο πλευρό της τον σύζυγο και τον γιο της, δηλώνει ευλογημένη που τους έχει κοντά της γιατί την «κρατούν ζωντανή και όρθια»: «Είμαι καθηλωμένη στο σπίτι μου. Δεν με κρατούν τα πόδια μου. Βρίσκομαι σχεδόν καθημερινά σε έναν καναπέ. Πονάω, υποφέρω και περιμένω με προσμονή τη λύτρωση», λέει για την εγχείριση στη χολή που αναμένεται να υποβληθεί και να εξομαλύνει τη δύσκολη κατάστασή της.
«Υποφέρω χρόνια. Όμως τον τελευταίο χρόνο οι πόνοι δεν αντέχονται. Προσπαθώ να μην κλαίω από τους πόνους. Ήμουν πάντα υπερκινητική και τώρα βρίσκομαι καθηλωμένη σε έναν καναπέ», συμπληρώνει η ίδια, ρίχνοντας φως στους λόγους που την κρατάνε μακριά από τη δουλειά και τους προβολείς τα τελευταία χρόνια… Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr