Ο κορυφαίος ίσως βιολιστής του 20ού αιώνα ηχογράφησε περισσότερους από 100 δίσκους, αν και ένας από αυτούς έφτανε για να τον στείλει για πάντα στις καρδιές του παγκόσμιου κοινού. Ο λόγος για το βραβευμένο με Όσκαρ σάουντρακ της ταινίας «Ο Βιολιστής στη Στέγη», εκεί όπου χάρισε στην ανθρωπότητα ένα από τα περίφημα σόλο του, τα οποία τον είχαν ήδη ενθρονίσει στο μουσικό στερέωμα. Ο ουκρανός εμιγκρές στον Νέο Κόσμο που ήρθε σε επαφή με τη μουσική πολύ νωρίς, χάρη στη μουσικό μητέρα του, ξεκίνησε την καριέρα του πολύ «φτωχικά», μιας και ποτέ δεν ήταν ανεπανάληπτο ταλέντο ή παιδί-θαύμα! Όταν έκανε όμως το ντεμπούτο του έφηβος ακόμα στη Συμφωνική του Σαν Φρανσίσκο και καθήλωσε τους πάντες με τους θεσπέσιους ήχους που έβγαιναν από το βιολί του, η μοίρα του είχε σφραγιστεί. Έκτοτε έγραψε μια σπουδαία και διεθνή καριέρα γεμάτη διακρίσεις και τιμές, περιοδεύοντας την οικουμένη και συγκλονίζοντας το παγκόσμιο κοινό με το βιολί του. Το οποίο εξάλλου δεν αποχωριζόταν ποτέ. Ο μεγάλος δεξιοτέχνης άφηνε πάντα τους ειδικούς της μουσικής με το στόμα ανοιχτό, μιας και οι ήχοι έμοιαζαν να βγαίνουν αβίαστα από το μουσικό όργανο, λες και έπαιζε ένα μαγικό χέρι. Η βιρτουοζιτέ του στη μουσική ξεπεράστηκε ίσως μόνο από το μεγαλείο της ψυχής του, καθώς οι φιλανθρωπίες του τέλος δεν είχαν, όπως και η ακούραστη προσπάθειά του να ανακαλύπτει και να αναδεικνύει διαρκώς νέα μουσικά ταλέντα (όπως τον τσελίτσα Γιο Γιο Μα και τον βιολιστή Ιτζάκ Πέρλμαν). Ο ίδιος πρωτοστάτησε μάλιστα στη διάσωση του φημισμένου Κάρνεγκι Χολ της Νέας Υόρκης και ματαίωσε την προγραμματισμένη κατεδάφισή του το 1960. Ενδεικτική της λατρείας που του είχε το κοινό ήταν το αξιομνημόνευτο κονσέρτο που έδωσε στην Ιερουσαλήμ το 1991, κατά τη διάρκεια του Πολέμου του Κόλπου. Όταν ήχησαν οι σειρήνες για την επαπειλούμενη επίθεση με πυραύλους, το κοινό φόρεσε τις αντιασφυξιογόνες μάσκες του και παρέμεινε καθηλωμένο στις θέσεις του, καθώς αυτό το ρεσιτάλ δεν ήταν διατεθειμένο να το χάσει! Όσο για τον Στερν, παρέμεινε ατάραχος στη σκηνή και συνέχισε να ερμηνεύει τον Μπαχ που τόσο αγαπούσε…
Πρώτα χρόνια
Ο Στερν υπέγραψε συμβόλαιο για τον πρώτο του δίσκο το 1945, σε μια εταιρία (CBS Masterworks) που είναι σήμερα γνωστή ως Sony Classical Records. Παρέμεινε στη Sony για όλη του τη ζωή…
Νέοι ορίζοντες
Από τα τέλη της δεκαετίας του 1940, άρχισε να περιοδεύει τον κόσμο, σε μια ασταμάτητη πορεία που θα τον έφερνε σε κάθε γωνιά της Γης. Το 1949 και μόνο έδωσε 120 ρεσιτάλ, ενώ το 1956 μέτρησε και μια ιστορική πρωτιά, ως ο πρώτος ποτέ αμερικανός μουσικός που έπαιξε στη Σοβιετική Ένωση μετά τον Β’ Παγκόσμιο! Η επιστροφή του στη Ρωσία είχε και συναισθηματικό αντίκτυπο για τον ίδιο, μιας και επέστρεψε στη γενέτειρά του.
Τα 60ά του γενέθλια τα γιόρτασε το 1980 δίνοντας 60 ρεσιτάλ σε τέσσερις χώρες, παραμένοντας ο σόλο βιρτουόζος που όλοι οι σύγχρονοι συνθέτες και μαέστροι ήθελαν να έχουν στην ορχήστρα τους.
Όσο για την επόμενη κινηματογραφική δουλειά του, το «Carnegie Hall: The Grand Reopening» του 1987, τιμήθηκε με Βραβείο Έμι…
Έξι δεκαετίες μουσικής καριέρας
Στα 75α του γενέθλια, το 1995, η Sony κυκλοφόρησε μια συλλογή με 44 cd ως φόρο τιμής στη μουσική του: το «Isaac Stern: A Life in Music (1946-82)» συνόψιζε τέσσερις σχεδόν δεκαετίες αδιάλειπτης και ανεπανάληπτης μουσικής παρουσίας.
«Μπορείς να περιγράψεις τη μουσική, αλλά δεν μπορείς να την εξηγήσεις. Υπάρχει ένα καταπληκτικό μυστήριο σχετικά με το τι κάνει τόσο απλή και αναπόφευκτη τη λογική της μουσικής όταν τη συναντάς με σωστό τρόπο».