Αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων κατά μέσο όρο κατά 2.084 ευρώ μεικτά το χρόνο, κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης των τόκων των εντόκων γραμματίων και των ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου, κίνητρα εισαγωγής μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριο, πληρωμή προνοιακών επιδομάτων μέσω χρεωστικών καρτών αλλά και αναμόρφωση τεκμηρίων διαβίωσης προανήγγειλε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης στις προγραμματικές δηλώσεις στη Βουλή.
Παράλληλα ο Κωστής Χατζηδάκης παρουσίασε τους βασικούς άξονες του σχεδίου για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής που όπως είπε αποτελεί και δικό του προσωπικό στοίχημα. Βασικός στόχος όπως είπε ο υπουργός είναι η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας εντός του 2023, η οποία θα μειώσει το κόστος δανεισμού της οικονομίας, θα διευκολύνει τις επενδύσεις και θα αυξήσει τη ρευστότητα. Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έβαλε τέλος τα σενάρια για νέες ρυθμίσεις οφειλών και κάλεσε τους οφειλέτες να ενταχθούν στις ρυθμίσεις των 36, 72 και 120 δόσεων.
Πιο συγκεκριμένα ο υπουργός ανέφερε τα εξής:
1. Ανάπτυξη – Δουλειές – Εισόδημα
Σε αυτό το πλαίσιο, η βασική μας στόχευση θα είναι ανάπτυξη, νέες και καλύτερες δουλειές, μεγαλύτερο εισόδημα για τους Έλληνες και στήριξη των ευάλωτων!
Αυτό δεν σημαίνει ότι υποτιμούμε άλλους επιμέρους στόχους, στους οποίους θα αναφερθώ άλλωστε στη συνέχεια. Όλα αυτά, όμως, τα συνδέουμε με την υπηρέτηση της βασικής μας στόχευσης: Ανάπτυξη, δουλειές, υψηλότερο εισόδημα, ουσιώδης κοινωνική πολιτική! Αυτή είναι η προτεραιότητα και η μέθοδος με την οποία θα δουλέψουμε!
Γι’ αυτό και θα επιδιώξουμε να πετύχουμε τους στόχους για ανάπτυξη, μισθούς και απασχόληση στους οποίους αναφέρθηκε ο Πρωθυπουργός!
Γι’ αυτό και η στήριξη των εξαγωγών θα συνεχιστεί! Ακόμα περισσότερο όταν αυτές συνδέονται με την παραγωγή προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας, που βασίζονται στις νέες τεχνολογίες και ενσωματώνουν νέα γνώση και καινοτομία.
Ακούμε τις παρατηρήσεις για το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. Έχουν μεγάλη δόση υπερβολής. Καθώς, ένα σημαντικό μέρος της αύξησής του οφείλεται στις εποχικά αυξημένες τιμές του φυσικού αερίου και στην εισαγωγή πρώτων υλών, που αφού χρησιμοποιηθούν από τη βιομηχανία μας, γίνονται σε πολλές περιπτώσεις διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά. Ωστόσο, σε καμιά περίπτωση δεν θα αγνοήσουμε την πρόκληση η Ελλάδα να γίνει ολοένα και περισσότερο ανταγωνιστική, ολοένα και περισσότερο εξαγωγική!
Συγκριτικά πλεονεκτήματα της ελληνικής οικονομίας θα βρεθούν στο επίκεντρο της προσοχής μας, όπως ο αγροδιατροφικός τομέας και η φαρμακοβιομηχανία. Δεν μπορούμε να στηριζόμαστε μόνο στον τουρισμό, που προφανώς συμβάλλει πολύ θετικά στη χώρα. Μπορούμε, ωστόσο, να στηριχθούμε περισσότερο στη ναυτιλία και σε επενδύσεις Ελλήνων εφοπλιστών στη χώρα!
Μείζον θέμα επίσης είναι οι συγχωνεύσεις μικρών επιχειρήσεων με ενίσχυση των σχετικών κινήτρων, πράγμα που θα ωφελήσει τόσο τις ίδιες όσο και την ανταγωνιστικότητα. Η πολιτική μας, επιπλέον, θα επιδιώκει συνεχώς να αποφεύγει πειρασμούς συνδεόμενους με την χωρίς βάση υπερκατανάλωση, που πληρώθηκε ακριβά στο παρελθόν!
Έχουμε ήδη δεσμευτεί για αύξηση εξαγωγών στο 60% του ΑΕΠ έως το 2027 και 70% έως το 2030, με έμφαση στις εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής τεχνολογίας, καθώς και για αύξηση των επενδύσεων κατά 70% έως το 2027!
2. Δημοσιονομική σταθερότητα
Προϋπόθεση για κάθε θετικό αναπτυξιακό βήμα είναι η δημοσιονομική σταθερότητα. Διότι μία ανεύθυνη δημοσιονομική πολιτική θα μπορούσε να εκτροχιάσει την ανάπτυξη!
Αξιόπιστη και υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική σημαίνει: Τήρηση των εθνικών δημοσιονομικών στόχων. Έμφαση στην επίτευξη λογικών πρωτογενών πλεονασμάτων. Και συνεχής προσπάθεια για τη μείωση του δημοσίου χρέους.
Υπογραμμίζω, λοιπόν – για να γίνει ακουστό τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό – ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να γίνει πολιτικός Άι Βασίλης. Θα δίνουμε αυτά που έχουμε. Όχι αυτά που δεν έχουμε! Όπως κάνουν όλες οι προηγμένες χώρες διεθνώς!
Στο πλαίσιο αυτό ισχύουν οι διεθνείς μας δεσμεύσεις για πρωτογενή πλεονάσματα 2,1% του ΑΕΠ το 2024, 2,3% του ΑΕΠ το 2025 και 2,5% του ΑΕΠ το 2026, όπως περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας.
Δημόσιο χρέος
Αναφορικά με το δημόσιο χρέος οι στόχοι μας είναι:
1. Πρώτον, η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας εντός του 2023, η οποία θα μειώσει το κόστος δανεισμού της οικονομίας, θα διευκολύνει τις επενδύσεις και θα αυξήσει τη ρευστότητα.
2. Δεύτερον, η συνέχιση της πτωτικής πορείας του δημοσίου χρέους ώστε, να βρεθεί αρκετά κάτω του 140% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2027, όπως έχουμε ήδη δεσμευθεί. Σε αυτή τη στρατηγική εντάσσεται και η απόφαση να αποπληρώσουμε πρόωρα τα διμερή δάνεια του πρώτου μνημονίου!
3. Αναλόγως της διεθνούς συγκυρίας, στόχος μας για την επόμενη τετραετία, επίσης, είναι η σταθεροποίηση των ετήσιων δαπανών τόκων στα επίπεδα του εκάστοτε πρωτογενούς πλεονάσματος.
3. Καταπολέμηση της φοροδιαφυγής
Για τον πόλεμο εναντίον της φοροδιαφυγής ακούω από τότε που ήμουν μαθητής. Έχουν γίνει διαχρονικά κάποια βήματα, αλλά επειδή το θέμα συζητείται συνεχώς, κανείς δεν πιστεύει τις διακηρύξεις των κυβερνήσεων! Είμαστε, λοιπόν, αποφασισμένοι να κάνουμε τη θεωρία, πράξη. Αξιοποιώντας πρωτίστως τις σύγχρονες τεχνολογίες, οι οποίες επιτρέπουν όλες τις σχετικές διασταυρώσεις, χωρίς να μπορούν να εγερθούν αμφιβολίες για την ορθότητα των παρεμβάσεων.
Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής είναι μία κατεύθυνση κοινωνικά δίκαια, αλλά, ταυτοχρόνως και ένας τρόπος μείωσης στη συνέχεια των φορολογικών συντελεστών για όλους! Αποτελεί, αν θέλετε, και δικό μου προσωπικό στοίχημα. Και, δεν προχωρούμε θεωρητικά. Προχωρούμε με συγκεκριμένα μέτρα:
Δρομολογούμε έως και τους πρώτους μήνες του 2024:
– Τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS και την επέκταση της χρήσης POS σε περισσότερα επαγγέλματα.
– Την υποχρέωση διαβίβασης στοιχείων από παρόχους υπηρεσιών πληρωμών που βρίσκονται εκτός Ελλάδας στην ΑΑΔΕ.
– Την πληρωμή προνοιακών επιδομάτων μέσω χρεωστικών καρτών.
Συνεχίζουμε εντός του 2024 με ψηφιακά μέτρα όπως:
– Η αυτοματοποίηση και ψηφιοποίηση των ελέγχων της ΑΑΔΕ, με αξιοποίηση των πλέον σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών και,
– Η εισαγωγή κυρώσεων για τη μη-διαβίβαση στοιχείων στο MyDATA, ύστερα από μια εύλογη περίοδο προσαρμογής.
Παράλληλα, προχωρούν:
– Η αναμόρφωση των τεκμηρίων διαβίωσης.
– Η κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας.
– Ο υπερδιπλασιασμός των ελέγχων.
Τέλος – το τονίζω – δεν είναι στις προθέσεις μας προχωρήσουμε σε νέες ρυθμίσεις οφειλών προς την εφορία. Έχουν νομοθετηθεί πρόσφατα τόσο η αναβίωση των 120 δόσεων για παλαιούς οφειλέτες όσο και οι 72 δόσεις για πιο πρόσφατους σχετικά οφειλέτες.
Καλώ, λοιπόν, όλους τους συμπολίτες μας που μπορεί να ωφεληθούν, να σπεύσουν μέχρι τέλος Ιουλίου και να αξιοποιήσουν την ευκαιρία. Άλλωστε, για τις 120 δόσεις, τι ζητά η Πολιτεία; Την καταβολή δύο μηνιαίων δόσεων, που, αυτομάτως αναβιώνουν ένα καθεστώς στο οποίο την πρόσβαση έχασαν. Ας σπεύσουν, λοιπόν, να τακτοποιήσουν τις σχετικές εκκρεμότητες με προφανή για τους ίδιους οφέλη!
IV. Φοροελαφρύνσεις και ενίσχυση του εισοδήματος των πολιτών
Με το νομοσχέδιο που θα καταθέσουμε προς ψήφιση εντός του Ιουλίου κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας, να στηρίζουμε έμπρακτα το διαθέσιμο εισόδημα και να μειώσουμε τη φορολογική επιβάρυνση για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, όταν μας το επιτρέπουν τα δημόσια οικονομικά. Στο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται προεκλογικές μας δεσμεύσεις, όπως σημείωσε ο Πρωθυπουργός. Πέραν όσων ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, θέλω να σημειώσω τα ακόλουθα:
Ο μέσος δημόσιος υπάλληλος θα έχει όφελος που θα ανέρχεται σε 1.292 ευρώ μικτά το χρόνο. Ενώ, αν συνυπολογιστούν και οι επιπλέον αυξήσεις ή απαλλαγές που εφαρμόζονται από το 2023 (κατάργηση ειδ. εισφοράς αλληλεγγύης, κατάργηση ειδικής εισφοράς 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων κλπ.) τότε το όφελος για το μέσο δημόσιο υπάλληλο αυξάνεται σε 2.084 ευρώ μικτά το χρόνο!
Σε αυτό το πλαίσιο, κάθε Δημόσιος Υπάλληλος θα έχει μία αύξηση 70 ευρώ μηνιαίως, το επίδομα τέκνων αυξάνεται από 20 έως 50 ευρώ, και το επίδομα θέσης ευθύνης αυξάνονται 30%.
Επιπλέον, προωθούνται ειδικές ρυθμίσεις μισθολογικών αυξήσεων για τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας, και για τα μέλη Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των Πανεπιστημίων.
Κοντολογίς, οι δημόσιοι υπάλληλοι που θα ωφεληθούν αναλογικά περισσότερο θα είναι οι χαμηλόμισθοι, εκείνοι που έχουν παιδιά και όσοι λαμβάνουν επίδομα θέσης ευθύνης!
Στις υπόλοιπες δεσμεύσεις που θα υλοποιηθούν με αυτό το νομοσχέδιο, αναφέρθηκε στην ομιλία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Στο σημείο αυτό να τονίσω, πως η προηγούμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας διέθεσε σημαντικούς πόρους για τη στήριξη των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών απέναντι στην πληθωριστική κρίση, στήριξη που συνεχίζεται με τo market pass.
Σήμερα βλέπουμε: Τον ρυθμό αύξησης του πληθωρισμού να μειώνεται -στο 1,8% για τον Ιούνιο σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ- την Ελλάδα να βρίσκεται 4η από το τέλος στην ΕΕ στον πληθωρισμό, ενώ και στον πληθωρισμό τροφίμων βρίσκεται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Παρόλα αυτά, θα χρησιμοποιηθεί κάθε δυνατότητα τόσο στο επίπεδο των ελέγχων της αισχροκέρδειας όσο και στο επίπεδο της ενίσχυσης του ανταγωνισμού. Τα δυο αυτά εργαλεία είναι από τα βασικότερα που διαθέτει κάθε οργανωμένη Πολιτεία!
V. Τραπεζικό σύστημα – Κεφαλαιαγορά
Μιλώντας για τη στροφή στην ανάπτυξη, δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ στα όσα σχεδιάζουμε για το τραπεζικό σύστημα και για την κεφαλαιαγορά.
Μία από τις κυριότερες προκλήσεις είναι η αντιμετώπιση της ψαλίδας μεταξύ των επιτοκίων χορηγήσεων και καταθέσεων, μέσα από πρωτοβουλίες που θα ενισχύσουν τον ανταγωνισμό. Μεταξύ αυτών είναι:
– Η επέκταση της παροχής τραπεζικής πίστης, δηλαδή δανείων, από μη-τραπεζικά ιδρύματα με βάση βέλτιστες διεθνείς πρακτικές.
– Και η κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης των τόκων των εντόκων γραμματίων και των ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου. Ώστε τα ομόλογα Δημοσίου να αποτελέσουν εναλλακτική επιλογή τοποθέτησης των κεφαλαίων.
Είναι δύο μέτρα που ενισχύουν τον ανταγωνισμό και θα λειτουργήσουν υπέρ των καταθετών!
Μία δεύτερη πρόκληση είναι η αντιμετώπιση του ζητήματος των κόκκινων δανείων. Γι’ αυτό το λόγο, πρώτον, προωθείται ένα πλαίσιο κανόνων και υποχρεώσεων για τους servicers. Με υποχρέωση να τηρούν και να παρέχουν προσωποποιημένη πληροφόρηση προς τους οφειλέτες για το σύνολο της οφειλής τους, τις οφειλόμενες δόσεις, το επιτόκιο και άλλες συναφείς πληροφορίες. Και με ποινές όταν δεν παρέχουν σαφή και έγκαιρη ενημέρωση στους οφειλέτες. Κανόνες, λοιπόν, πληροφόρησης και διαφάνειας!
Δεύτερον, μελετούμε νέες βελτιώσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό, στον οποίο έχει ήδη σημειωθεί πρόοδος, ώστε οι διαδικασίες να είναι λιγότερο γραφειοκρατικές και ταχύτερες προς όφελος όλων των εμπλεκομένων!
Μιλώντας για το τραπεζικό σύστημα, σημειώνω ότι θα χρησιμοποιήσουμε το πρόγραμμα Ηρακλής, έτσι ώστε μέσα στο πλαίσιο των κανόνων που τίθενται από τους θεσμούς της ΕΕ να αντιμετωπιστούν οι όποιες τυχόν εκκρεμότητες υπάρχουν ακόμα, προς όφελος, τελικά, της υγείας του τραπεζικού συστήματος.
Στόχος παραμένει, επίσης η απομείωση της συμμετοχής του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στο τραπεζικό σύστημα, εξέλιξη που θα στείλει διεθνώς ένα μήνυμα δυναμικής πορείας των ελληνικών τραπεζών!
Ενώ, βασική προτεραιότητά μας είναι, επίσης, η ενίσχυση του ρόλου και του πλαισίου λειτουργίας της κεφαλαιαγοράς. Θα εστιάσουμε σε μια σειρά πρωτοβουλιών που θα συμβάλλουν στην ενδυνάμωση του Χρηματιστηρίου και στην προσέλκυση σε αυτό νέων εταιρειών, όπως:
– Η μείωση του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίων από 0,5% σε 0,2%.
– Η μείωση κατά 50% του φόρου χρηματιστηριακών συναλλαγών.
– Τα κίνητρα για την εισαγωγή μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριο Αθηνών, όπως η έκπτωση των δαπανών εισαγωγής κατά 100% από τον φόρο.
Δεν θα ήθελα κανένας να υποτιμήσει ότι όλες αυτές οι πρωτοβουλίες συμβάλουν μέσω του Χρηματιστηρίου στην ενίσχυση της ρευστότητας των ελληνικών επιχειρήσεων και, επομένως, στην στήριξη της παραγωγικής μηχανής της ελληνικής οικονομίας!
VI. Ευρωπαϊκοί πόροι/Δημόσιες επενδύσεις
Σε σχέση με τους ευρωπαϊκούς πόρους και τις δημόσιες επενδύσεις -που είναι μια ιστορική ευκαιρία για τη χώρα, καθώς έχουμε στη διάθεσή μας πόρους χωρίς προηγούμενο- αναφέρθηκε στην ομιλία του το μεσημέρι ο κ. Παπαθανάσης. Δεν έχω να προσθέσω κάτι εκτός του ότι, στο Ταμείο Ανάκαμψης στο οποίο η προσπάθεια είναι εμπροσθοβαρής, θα κινηθούμε με τους πιο γρήγορους ρυθμούς για να αξιοποιήσει η Ελλάδα μια μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία!
VII. Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας
Η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας σημαίνει έσοδα για το Δημόσιο και ανάπτυξη για τη χώρα.
– Ως Υπουργείο, θα επιδιώξουμε μία ολιστική προσέγγιση που θα συνδυάζει τις δικές μας αρμοδιότητες με τις αρμοδιότητες της ΕΕΣΥΠ, σεβόμενοι πάντοτε το ρόλο της. Γι’ αυτό άλλωστε και ιδρύθηκε και χωριστή Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας.
– Σε αυτό το πλαίσιο, επιδιώκουμε τον ριζικό εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της ΕΤΑΔ, της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου. Θα το πετύχουμε με την εισαγωγή σύγχρονων μεθόδων διαχείρισης και αξιοποίησης του πλούσιου χαρτοφυλακίου της, προς όφελος του Δημοσίου και των πολιτών. Ενδεικτικά αναφέρω το παραλιακό μέτωπο της Αττικής και τα χιονοδρομικά κέντρα, καθώς και τα δύο θα μπορούσαν να δώσουν πρόσθετη ώθηση στην ανάπτυξη και στην αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος.
– Μιλώντας, επίσης, για την ΕΕΣΥΠ, σημασία έχει επίσης η αξιοποίηση και των υπόλοιπων περιφερειακών αεροδρομίων, συμπεριλαμβανομένου αυτού της Καλαμάτας, έχοντας φυσικά υπόψη και τα πολύ θετικά αποτελέσματα του πρώτου κύματος αξιοποίησης.
– Όσον αφορά το ΤΑΙΠΕΔ βασικές προτεραιότητές μας είναι: Η ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού -πολύ σημαντική πρωτοβουλία. Οι διαγωνισμοί παραχώρησης της εκμετάλλευσης περιφερειακών λιμανιών -όπως του Ηρακλείου και του Βόλου. Καθώς και όλα τα αναγκαία βήματα για την είσοδο του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο!