Τα τελευταία 4 χρόνια οι επιδόσεις της Κυβέρνησης Μητσοτάκη στα έργα υποδομών και αστικής ανάπλασης ήταν επιεικώς κατώτερες των προεκλογικών προσδοκίες που καλλιεργήθηκαν το 2019, του διαθέσιμου χρόνου αλλά κυρίως του ύψος των πόρων που είχε στη διάθεση της καθώς και της δημοσιονομικής ευελιξίας που απόλαυσε για να τους διαχειριστεί.
Το ότι οι εκσκαφείς έκαναν 4 χρόνια να μπουν στο Ελληνικό, ενώ η Νέα Δημοκρατία υποσχόταν το 2019 ότι θα μπουν σε μια εβδομάδα και το αναζητούμενο σύστημα τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ μετά την τραγωδία των Τεμπών είναι δύο εξόφθαλμα, από τα πολλά παραδείγματα, της κυβερνητικής ανεπάρκειας.
Και ενώ η Κυβέρνηση κατέστη πρωταθλήτρια στις απευθείας αναθέσεις και τις υπόλοιπες διαδικασίες ανάθεσης έργων χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, όπως καταδεικνύουν τα στοιχεία από το Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων, η προστιθέμενη αξία του παραγόμενου αποτελέσματος για τους πολίτες είναι αμφισβητήσιμη.
Ειδικά το Φαληρικό Μέτωπο είναι μια περιοχή που έχει ταλαιπωρηθεί πάρα πολύ από την αβελτηρία και την ασυνεννοησία της Κυβέρνησης Μητσοτάκη και της Περιφερειακής Αρχής Πατούλη. Και αυτό ενώ η πολιτική και τεχνική ωριμότητα του έργου είχε προχωρήσει αρκετά τα προηγούμενα έτη.
Από το 1985 με το ρυθμιστικό σχέδιο της Αττικής, έχει προσδιορισθεί ότι στην περιοχή του Φαληρικού παραλιακού μετώπου, πρέπει να γίνει ένα υπερ-τοπικό έργο για την αναβάθμιση και ανάπτυξη της περιοχής. Το 2005 η Φώφη Γεννηματά ως Υπερνομάρχης Αθηνών – Πειραιώς, σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και τους Δήμους της περιοχής, ανέλαβε πρωτοβουλίες για την σύνταξη της σχετικής μελέτης. Το 2010, με τον ν.3843/2010, καθορίστηκαν -σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής- οι όροι δόμησης και οι επιτρεπόμενες χρήσεις στην περιοχή. Ενώ το 2011 με βάση τη θετική απόφαση και ωρίμανση της κατασκευής του Κέντρου Πολιτισμού από το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», το Ίδρυμα ανταποκρινόμενο στην αίτηση του Ελληνικού Δημοσίου, χρηματοδότησε την εκπόνηση Master Plan, με σκοπό τη διακριτή ανάπλαση και της παραλιακής ζώνης του Φαληρικού Όρμου (παραλία Καλλιθέας – Μοσχάτου – Παλαιού Φαλήρου).
Το προτεινόμενο σύνολο έργων τελικά έσπασε σε δύο φάσεις με στόχο την ευκολότερη του ένταξη του στο ΕΣΠΑ. Η α΄ φάση του έργου της ανάπλασης, που αφορούσε στις αναγκαίες υποδομές σε οδικό δίκτυο και αντιπλημμυρικά, προκυρήχθηκε έστω και με μεγάλη καθυστέρηση το 2016 από την Περιφέρεια, ενώ η ολοκλήρωση της άφησε ένα βουνό από μπάζα στο παραλιακό μέτωπο που υποβαθμίζουν το περιβάλλον και την ποιότητα της ζωής των περίοικων.
Η Κυβέρνηση και η Περιφερειακή Αρχή από την ημέρα που ανέλαβαν τα καθήκοντα τους δεν μερίμνησαν για την προκήρυξη του β΄ μέρους του έργου ώστε η έναρξη του να συμπέσει με την ολοκλήρωση του α΄ μέρους, στα πρότυπα μεγάλων project ανάπλασης στην υπόλοιπη Ευρώπη αλλά και όπως υπαγορεύει η κοινή λογική.
Ακόμα και σήμερα η συζήτηση περιφέρεται ακόμα γύρω από τον οδικό χάρτη, για τη δημοπράτηση της β΄ φάσης του έργου κάποια στιγμή μέσα στο 2023 χωρίς να είναι σαφές πότε θα απομακρυνθεί το βουνό με τα μπάζα.
Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής επέκρινε επανειλημμένως την Κυβέρνηση για την έλλειψη οράματος, συντονισμού, αλλά και διαβούλευσης με τους πολίτες μέσω των αρμόδιων δημοτικών αρχών. Η δική μας προσέγγιση για το έργο είχε στον πυρήνα της τη μεγαλύτερη συμμετοχή των παραθαλάσσιων δήμων για τη συνολική ανάπλαση, ώστε να εξυπηρετούνται τόσο οι ανάγκες των δημοτών, όσο και των επισκεπτών.
Και φυσικά το γεγονός ότι το ΠΑΣΟΚ υπήρξε ο αρχιτέκτονας όλων των μεγάλων έργων και υποδομών που έχουν εκσυγχρονίσει τη χώρα μας δίνει το δικαίωμα να είμαστε αυστηροί κριτές της Κυβέρνησης και σε αυτό το πεδίο.
Αυτό φαίνεται σταδιακά να το θυμούνται όλο και περισσότεροι συμπολίτες μας όπως κατέδειξαν τα αποτελέσματα των εκλογών της 25ης Μαΐου. Και αυτό το κύμα θα γίνεται όλο και μεγαλύτερο όσο περισσότερο κατανοούν ότι τελικά χωρίς ΠΑΣΟΚ δεν γίνεται κανένα μεγάλο έργο.
- Ειρήνη Μουστάκη, Υποψήφια Βουλευτής ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής, Νότιου Τομέα Αθήνας