«Η οδική ασφάλεια αποτελεί ένα κρίσιμο εθνικό στόχο και βασική μας προτεραιότητα. Καλώ όλα τα κόμματα να αφήσουν στην άκρη τα μικροκομματικά τους συμφέροντα και να ενώσουν τις δυνάμεις τους προκειμένου να δουλέψουμε μεθοδικά πέρα και πάνω από ιδεολογικές διαφορές καθώς η άσφαλτος δεν κοιτάει ούτε τί κόμμα ψήφισες ούτε τί πολιτικές απόψεις έχεις» δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του σχεδίου νόμου υπό τον τίτλο: «Οδηγώντας με ασφάλεια: Εκσυγχρονισμός πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, διατάξεις σχετικά με την οδήγηση ατόμων με αναπηρία, ρυθμίσεις για την ταξινόμηση και την κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος και λοιπές διατάξεις».
«Ας συζητήσουμε όλοι μαζί, με ανοιχτό μυαλό και χωρίς προκαταλήψεις, τι πρέπει να κάνουμε για να βγάζουμε καλύτερους νέους οδηγούς στο δρόμο» δήλωσε χαρακτηριστικά το μέλος της κυβέρνησης, προσθέτοντας ότι ο νόμος 4599, που είχε θεσπίσει ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν προβληματικός, οπισθοδρομικός και ανεφάρμοστος, θέτοντας σε μια ιδιότυπη ομηρία περίπου 150.000 υποψηφίους οδηγούς. «Εμείς, όπως είπε, επαναφέρουμε το παλαιό σύστημα εξέτασης υποψηφίων οδηγών και αυστηροποιούμε την εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με μοναδικό μας στόχο να σώσουμε ζωές στους ελληνικούς δρόμους. Και για αυτό χρειαζόμαστε καλούς και σωστούς οδηγούς, που θα οδηγούν, σε πολύ ασφαλέστερους δρόμους, και με δίκαιους κανόνες που ισχύουν για όλους και εφαρμόζονται χωρίς εξαιρέσεις».
Οι τέσσερις πυλώνες του νομοσχεδίου
Το νομοσχέδιο που φέρνει η κυβέρνηση στηρίζεται σε 4 πυλώνες: Ασφαλείς δρόμοι – Υπεύθυνοι οδηγοί – Κυκλοφοριακή παιδεία – Δίκαιοι κανόνες για όλους. Όσον αφορά τους ασφαλείς δρόμους ο κ. Καραμανλής είπε πως «προχωράμε στην υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου και στοχευμένου σχεδίου επεμβάσεων, στο Εθνικό και το Επαρχιακό Δίκτυο όλης της χώρας. Ήδη έχουν εντοπιστεί 7.000 ιδιαίτερα επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου και γίνονται παρεμβάσεις. Στόχος μας είναι η αναβάθμιση της εκπαίδευσης των υποψηφίων οδηγών, η ενίσχυση της Διαφάνειας, η διασφάλιση του Αδιάβλητου της διαδικασίας εξέτασης και η και η προάσπιση της οδικής ασφάλειας. Οδική ασφάλεια σημαίνει πάνω απ’ όλα καλύτεροι οδηγοί. Το νομοσχέδιο αναβαθμίζει την εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών, ώστε να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για να βγουν στο δρόμο, από τη στιγμή που θα πάρουν το δίπλωμα οδήγησης. ώστε να μπει ένα οριστικό τέλος στο επικίνδυνο ελληνικό φαινόμενο, ορισμένοι νέοι οδηγοί, πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στο δρόμο, να μαθαίνουν να οδηγούν».
Την ίδια ώρα, οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις διασφαλίζουν την αξιοκρατία και την αξιοπιστία στις εξετάσεις για την απόκτηση διπλώματος. Όπως είπε ο υπουργός, «προάγεται το αδιάβλητο των εξετάσεων μέσω της τοποθέτησης καμερών κατά την διάρκεια των εξετάσεων, της διεύρυνσης του σώματος των εξεταστών και τους επόπτες». Μάλιστα οι κάμερες θα τοποθετηθούν μέσα μέσα στο όχημα κατά την διάρκεια της εξέτασης, έχοντας όμως διασφαλιστεί η συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, «διότι σε αντίθεση με το παρελθόν, σε αυτό το νομοσχέδιο η συγκεκριμένη πρόβλεψη είναι πολύ καλά μελετημένη, πολύ προσεκτικά διατυπωμένη και – κυρίως – σέβεται απολύτως τα προσωπικά δεδομένα. Οι κάμερες θα ανήκουν στο υπουργείο, θα εγκαθίστανται στο όχημα ειδικά και μόνο για τις εξετάσεις και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για ρεαλιστικό, νόμιμο χρονικό διάστημα. Σε αυτό το χρόνο, το υλικό μπορεί να εξεταστεί είτε δειγματοληπτικά είτε αν γίνει κάποια καταγγελία. Μάλιστα, αν ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε αυτομάτως το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξεταστεί για να διαπιστωθεί αν έχει υπάρξει παρατυπία κατά την εξέταση του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται».
Κατά των υπουργών, η εκπαίδευση και η πιστοποίηση των εξεταστών θα πραγματοποιείται από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, προκειμένου με αυτό τον τρόπο «να σπάσουν τα κυκλώματα και πλέον να έχουμε καλά εκπαιδευμένους και περισσότερους εξεταστές, ώστε να προχωράει και πιο γρήγορα το πρόγραμμα των εξετάσεων», ενώ δημιουργείται ένας νέος θεσμός, αυτός των εποπτών. «Αυτοί θα είναι μέλη της Ελληνικής Αστυνομίας, όσοι το επιθυμούν, οι οποίοι θα περνούν από ειδική εκπαίδευση και θα λαμβάνουν πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά είτε επειδή υπάρχουν υπόνοιες» όπως επισημάνθηκε.
Για τους νέους ηλικίας 17 ετών θα προβλέπεται η προσωρινή άδεια οδήγησης. «Δείχνοντας πλήρη εμπιστοσύνη στο νέα σύστημα που θεσπίζουμε, προβλέπουμε τη δυνατότητα όχι μόνο εξέτασης, αλλά κι απόκτησης προσωρινής άδειας οδήγησης για νέους 17 ετών. Έτσι με αυτόν τον τρόπο θα μπορούν πλέον να οδηγούν κανονικά, αρκεί να έχουν και έναν έμπειρο οδηγό δίπλα τους» κατέληξε ο κ. Καραμανλής.