Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, μαζί με την υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, προχώρησαν το απόγευμα της Δευτέρας (28/06) στην παρουσίαση του Νέου Αναβαθμισμένου Σχολείου. Στο πλαίσιο αυτό έγιναν γνωστοί και οι τέσσερις άξονες στους οποίους στηρίζεται.
Συγκεκριμένα, από το Στρογγυλό Σχολείο στον Άγιο Δημήτριο η κ. Κεραμέως έκανε γνωστό το τι θα ισχύει από τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Οι τέσσερις άξονες αφορούν:
- α) τα εργαστήρια δεξιοτήτων, που μετά την πιλοτική εφαρμογή τους σε 218 σχολεία, από τη νέα σχολική χρονιά εντάσσονται στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων,
- β) τις ίσες ευκαιρίες για όλους, ενισχύοντας την ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση με εθνικό σχέδιο δράσης για τα άτομα με αναπηρίες
- γ) τις «εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές», όπως το παράλληλο μηχανογραφικό, την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και
- δ) την «ενδυνάμωση και ενίσχυση» της θέσης των εκπαιδευτικών σε «ένα αποκεντρωμένο σύστημα, που στοχεύει στο αυτόνομο και ελεύθερο σχολείο»
Μητσοτάκης: Ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά με το νέο αναβαθμισμένο σχολείο
Στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης και στη δημιουργία προοπτικών ζωής για κάθε μαθητή αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός στην παρουσίαση για το αναβαθμισμένο σχολείο που όπως είπε αποτελεί μέρος του προεκλογικού προγράμματος της ΝΔ, το οποίο μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. «Στόχος μας είναι να σχεδιάσουμε το σχολείο του μέλλοντος, το οποίο θα προσφέρει γνώση και δεξιότητες, έτσι ώστε να σας προετοιμάσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για ό,τι επιλέξετε να κάνετε μετά το σχολείο» επισήμανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και πρόσθεσε: «Αυτή η προσπάθεια όχι μόνο δεν σταμάτησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αντίθετα κατέδειξε πόσο σημαντική είναι η τεχνολογία και θα ήθελα να ευχαριστήσω προσωπικά τον κάθε καθηγητή, εκπαιδευτικό που με απόλυτη αφοσίωση αγκάλιασαν την τηλεκπαίδευση. Τα καταφέραμε χάρη στην αφοσίωση όλων, αναγνωρίζοντας απόλυτα τη δυσκολία του να κάθεσαι μπροστά στον υπολογιστή για πολλές ώρες, να καλυφθεί όλη η ύλη και να μην υπάρχουν κενά στους μαθητές».
“Στο νέο σχολείο το οποίο οραματιζόμαστε δεν λέμε για τα κτίρια αλλά για τον τεχνολογικό εξοπλισμό, ο οποίος θα δώσει τις δυνατότητες να έχουν πρόσβαση οι μαθητές στα πιο σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, ώστε να μπορούμε να προσαρμόσουμε την εκπαιδευτική διαδικασία στις ανάγκες των καιρών” συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός και έθεσε δύο βασικές ερωτήσεις: τι θέλουμε να μάθουμε και πώς;
Τα γνωστικά αντικείμενα είναι συγκεκριμένα αλλά και η γνώση εξελίσσεται και θεωρώ σημαντικό ότι αναβαθμίζουμε τα προγράμματα σπουδών. Σίγουρα δεν μιλάμε πλέον μόνο για τη στείρα αποστήθιση. Είναι όμως αυτή η σημασία της γνώσης; Σίγουρα πρέπει να μεταφέρουμε ένα βασικό πυρήνα γνώσεων, πρέπει να μάθουμε την κριτική σκέψη, τη σύνθεση και την αξιοποίηση των πηγών αλλά και δεξιότητες θετικές, πχ πως θα δουλεύετε σε ομάδες, συναισθηματική ευφυΐα, θα πρέπει να ξέρετε πως θα διαχειρίζεστε συναισθήματα κλπ. Όλες αυτές οι δεξιότητες είναι πολύ σημαντικές. Ζητήματα όπως η περιβαλλοντική εκπαίδευση, η υγιεινή διατροφή, η οδική ασφάλεια, η σεξουαλική αγωγή, πώς θα αντιμετωπίζετε τη διαφορετικότητα.
Παράλληλα, μεγάλη σημασία αποδίδουμε στις γλώσσες. Τα παιδιά από την ηλικία πλέον μαθαίνουν αγγλικά. Είναι σημαντικό να μπορέσουμε να δώσουμε στα παιδιά ίσες ευκαιρίες. Επίσης, δίνουμε μεγάλη έμφαση στον επαγγελματικό προσανατολισμό αλλά και στην μεταλυκειακή εκπαίδευση εκτός πανεπιστημίου π.χ. στα δημόσια ΙΕΚ. Έχει μεγάλη σημασία να μπορέσουμε να δώσουμε στα παιδιά τη δυνατότητα να αποφασίσουν τι είναι αυτό που τους κεντρίζει. Γνωρίζοντας όμως ποια είναι τα επαγγέλματα του μέλλοντος.
Δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι κατ’ ανάγκη στο πανεπιστήμιο. Υπάρχουν όμως και επαγγέλματα που δεν χρειάζονται πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Να μην αισθάνεται το παιδί ότι είναι σε ένα αδιέξοδο αν δεν περάσει σε κάποιο ΑΕΙ.
Πάντα έλεγα στην υπουργό Παιδείας: «Δώσε παραπάνω βαθμούς ελευθερίας στα σχολεία. Μην τον εγκλωβίζεις τους καθηγητές σε μία τόσο περιοριστική προσέγγιση». Γι’ αυτό κάνουμε ένα σημαντικό πρώτο βήμα με το πολλαπλό βιβλίο. Το σχολείο πρέπει να είναι ευχάριστο. Δεν είναι μία αγγαρεία που πρέπει να πηγαίνουμε. Έτσι είναι πιο ουσιαστικό το σχολείο.
Τι είπε ο πρωθυπουργός για τη διαδήλωση
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στη διαδήλωση που πραγματοποιήθηκε έξω από τον χώρο της παρουσίασης, λέγοντας: «Στη δημοκρατία οι αντιδράσεις, διαδηλώσεις είναι ένδειξη υγείας. Θα ήθελα πραγματικά όμως αντί για στείρα συνθήματα και αντίλογο να φωνάξω όσους διαδηλώνουν να μας πουν γιατί τους ενοχλεί η αξιολόγηση. Οι μαθητές μας αξιολογήστε συνέχεια.
Η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Κανείς δεν θα απολυθεί, δεν θα χάσει το μισθό του. Έχει ένα σκοπό και μόνο. Να βοηθήσουμε δασκάλους και καθηγητές να γίνουν καλύτεροι. Νομίζω ότι κρύβονται μόνο σε κούφια συνθήματα που δεν έχουν καμία αξία. Μπορούμε να συζητήσουμε πώς θα γίνεται η αξιολόγηση. Ποιος θα αξιολογεί. Νομίζω ότι είναι στο χέρι μας να κάνουμε πράξη την αξιολόγηση με τον πιο παραγωγικό τρόπο. Η αξιολόγηση έχει τον χαρακτήρα της επιβράβευσης. Ο δάσκαλος που κάνει το κάτι παραπάνω, θέλει να αναγνωρίζεται. Γι’ αυτό ξεφεύγουμε και από στερεότυπα του παρελθόντος.
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του ο πρωθυπουργός τόνισε: «Έχουμε πολύ μεγάλες φιλοδοξίες για αυτό το νέο σχολείο που θέλουμε να χτίσουμε. Ξέρουμε ότι θα χρειαστεί χρόνο αυτή η παρέμβαση για να ριζώσει. Όποιος πιστεύει ότι μπορούμε να παρακολουθήσουμε τις τεράστιες αλλαγές που συμβαίνουν άπραγοι, κάποιος δεν λέει την αλήθεια. Και εμείς είμαστε εδώ για να σπάσουμε στεγανά και αντιλήψεις, για να αναλάβουμε την ευθύνη των επιλογών μας».