Θετική ψήφο επί της Αρχής παρείχαν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ στο σχέδιο νόμου για την «Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας Υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Υποδομών και Μεταφορών, Υγείας και Τουρισμού, ρυθμίσεις για τις παραγωγικές δραστηριότητες και άλλες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης». Το ΚΚΕ καταψήφισε ενώ Ελληνική Λύση και ΜέΡΑ25 επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια.
Ο εισηγητής της πλειοψηφίας, Γιάννης Ανδριανός αναλύοντας τα άρθρα του νομοσχεδίου επισήμανε την θετική άποψη που καταγράφηκε από όλους τους φορείς κατά την ακρόασή τους όσο και την θετική στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης και του ΚΙΝΑΛ και τις εποικοδομητικές προτάσεις που έγιναν για την βελτίωσή του.
Ο εισηγητής της μειοψηφίας, Γιάννης Σαρακιώτης στην επί των άρθρων συζήτηση ανέφερε πως «συζητούμε ένα νομοσχέδιο το οποίο δε θα μπορούσε να βρει κάποιον αντίθετο, καθώς αφορά την απλούστευση του πλαισίου άσκησης ενός φάσματος οικονομικών δραστηριοτήτων» που συνεχίζει μια συντεταγμένη στρατηγική, που ξεκίνησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ διαπερνώντας οριζόντια όλα τα υπουργεία και είχε ως μοναδικό άξονα την υπεράσπιση των συμφερόντων των πολιτών, τη διασφάλιση των δικαιωμάτων του κόσμου της εργασίας και της επιχειρηματικότητας. Διασυνδέοντας όμως αυτή την διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας με τις γενικότερες κυβερνητικές που προωθούν για τις σχέσεις εργασίας και απασχόλησης, της οικονομίας».
Και αναρωτήθηκε «σε ποια άραγε ευρύτερη στρατηγική εντάσσεται το παρόν νομοσχέδιο, όταν η περίφημη «επανεκκίνηση» της οικονομίας αφορά ελάχιστους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους και πολυεθνικές εταιρείες, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων αντιμετωπίζει προβλήματα επιβίωσης» και προσθέτοντας ότι σύμφωνα με την χθεσινή έκθεση για το α’ τρίμηνο του 2021, από το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, αυτό που επισημαίνεται είναι ότι επίκειται «σωρεία πτωχεύσεων μετά το τέλος των ενισχύσεων», ενώ επιχειρήσεις και νοικοκυριά επιδεικνύουν εμφανή αδυναμία να επανέλθουν στα προηγούμενα επίπεδα εισοδήματος και «δεν μπορούν να αποπληρώσουν τις τρέχουσες και τις συσσωρευμένες φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις τους».
Βολές από την αντιπολίτευση
Επέκρινε και το κυβερνητικό σχέδιο αξιοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης και έθεσε τέσσερα ερωτήματα: Εάν θα υπάρξει έγκαιρη και χρηστή απορρόφηση αυτών των πόρων. Εάν, τελικά , τα εν λόγω κεφάλαια θα κατευθυνθούν προς όσους έχουν πραγματικά ανάγκη ή θα δοθούν για ακόμη μια φορά σε εκλεκτούς και ημετέρους. Πώς θα συμβάλλουν αυτοί οι πόροι, ώστε να εξομαλυνθεί η κατάσταση μετά και τη βαθιά ύφεση του 2020, η οποία φαίνεται ότι συνεχίζεται; Πώς θα επωφεληθούν οι εργαζόμενοι και οι επιχειρήσεις; Ποιους εν τέλει θα αφορά αυτή η διαδικασία αξιοποίησης των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης; Θα αγγίξει, για παράδειγμα, τον ελεύθερο επαγγελματία ή τον αυτοαπασχολούμενο; Ή θα μείνει στον «κλειστό κύκλο» των 5-10 μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, οι οποίοι έχουν ήδη ευνοηθεί μέσω και του εργασιακού νομοσχεδίου της Ν.Δ.; Και επέκρινε την κυβέρνηση ότι δείχνει απρόθυμη να ενσκήψει πάνω από αυτά τα ζητήματα.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Μιχάλης Κατρίνης, αναφέρθηκε θετικά στην τοποθέτηση του κ. Ανδρέα Γεωργίου, πρώην επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ, στην Ανεξάρτητη Αρχή που εποπτεύει το Ευρωπαϊκό Στατιστικό Σύστημα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, λέγοντας ότι είναι ο ίδιος άνθρωπος, που ταλαιπωρήθηκε έντεκα χρόνια και δικάστηκε τρεις φορές, γιατί υποτίθεται ότι φούσκωσε τα ελλείμματα της χώρας και την οδήγησαν στο μνημόνιο. Αναφέρθηκε στην έρευνα του IMD, λέγοντας ότι είναι πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός, ότι η χώρα μας ανέβηκε, από την 49η θέση, στην 46η θέση, στον δείκτη ανταγωνιστικότητας, αλλά αποτελεί ένα καμπανάκι ότι στον τομέα της κυβερνητικής αποτελεσματικότητας παραμένουμε στην ίδια θέση. Όπως επίσης, φαίνεται, ότι είναι χαμηλή η κατάταξή μας στο θέμα της φορολογικής πολιτικής, όπου ήμασταν στην 61η θέση, ανάμεσα σε 64 θέσεις. Επισήμανε ότι η χθεσινή Έκθεση Ενδιάμεσης Χρηματοδοτικής Σταθερότητας της Τράπεζας αναδεικνύει την υψηλή εξάρτηση του τραπεζικού συστήματος, από την κεντρική κυβέρνηση, καθότι, τη φθηνή ρευστότητα που έχουν αντλήσει οι Τράπεζες από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, έχουν επιλέξει να την επενδύσουν σε ομόλογα και έχουν αυξήσει το ποσοστό των ομολόγων του ελληνικού δημοσίου. Αντί λοιπόν, να δίνουν ρευστότητα, με ευνοϊκούς όρους, στις επιχειρήσεις, τοποθετούνται σε ομόλογα και αυτό δημιουργεί μια ασφυξία στην αγορά. Σημείωσε ότι η κυβέρνηση υστερεί και δεν έχει δώσει το αναγκαίο πρόκριμα που χρειάζεται και με την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης για τις επιχειρήσεις.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής επέμεινε στην καταψήφιση του νομοσχεδίου επί της Αρχής καθώς όπως είπε ο στόχος των ρυθμίσεων και αυτού του νομοσχεδίου φυσικά, είναι η πλήρως απελευθερωμένη, η ανεμπόδιστη, όπως είπε, δράση των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων αφού επί της ουσίας καταργείται κάθε διαδικασία για την αδειοδότησή τους είτε αφορούν όρους ασφάλειας είτε αφορούν όρους δημόσιας υγείας. Εμάς, είπε, δε μας βρίσκει καθόλου σύμφωνους όλη αυτή η λογική της απλούστευσης των διαδικασιών, τόσο της εγκατάστασης, όσο και της άδειας έναρξης λειτουργίας επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Σε σχέση με τις διατάξεις για τα Βιομηχανικά Πάρκα ανέφερε ότι έτσι όπως είναι διατυπωμένες στην ουσία φωτογραφίζουν τις αλυσίδες εφοδιασμού και βεβαίως, απευθύνονται σε μεγάλες επιχειρήσεις, αφού διευκολύνονται ποικιλοτρόπως στην επιχειρηματική τους δραστηριότητα με το να αποφεύγουν, είτε περιβαλλοντικές ρήτρες, είτε πολεοδομικές υποχρεώσεις.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος ζήτησε από τον υπουργό Ανάπτυξης να πληροφορήσει την Επιτροπή για το πότε θα καταβληθεί το 7% επί του τζίρου του 2019 τα καταστήματα της εστίασης. Ζήτησε να υπάρξουν βελτιώσεις με μεγαλύτερες λεπτομέρειες σε σειρά διατάξεων του νομοσχεδίου, ειδικά ως προς του ΚΑΔ. Εξέφρασε τον κίνδυνο ειδικά με τις απλοποιήσεις αδειοδότησης σε γραφεία Τουρισμού, μήπως δούμε το επόμενο διάστημα ιδρύσεις με μόνο στόχο να λάβουν ενισχύσεις και να πάρουν ΕΣΠΑ, ενώ εξέφρασε αντιρρήσεις και σε σειρά άρθρων.
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25, Γιώργος Λογιάδης εστίασε ότι με τον παρόν νομοσχέδιο η πολιτεία μεταβιβάζει τη δύναμή και την ισχύ της στους ιδιώτες. Δεχόμαστε είπε ότι το κράτος έχει γίνει αναποτελεσματικό και γραφειοκρατικό και γι’ αυτό το συρρικνώνουμε και μεταβιβάζουμε αρμοδιότητες και εξουσίες στον ιδιώτη, αλλά αυτό το κράτος, όπως και αν το χαρακτηρίσετε, το δημιουργήσατε εσείς διαχρονικά που κυβερνάτε τις τελευταίες δεκαετίες τη χώρα. Αναφερόμενος στα ουσιαστικά προβλήματα για την επιχειρηματικότητα ανέφερε ότι το μείζον είναι το θέμα της έλλειψης ρευστότητας για τις μικρές, πολύ μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Αναφερόμενος στο Β’ Μέρος του νομοσχεδίου που αφορά τα Βιομηχανικά Πάρκα ανέφερε ότι «δίδει, ουσιαστικά, γη και ύδωρ». Το σχέδιο νόμου αυτό, είπε, συμβάλλει με την περαιτέρω συγκέντρωση και αύξηση δραστηριοτήτων, στον υδροκεφαλισμό της Ελλάδος όταν θα φεύγουν και θα μεταναστεύουν κάτοικοι από άλλες περιοχές, στον τεράστιο πόλο έλξης, στον τεράστιο μαγνήτη, που λέγεται Αθήνα και γύρω περιοχές όπως τα Οινόφυτα.
Η δεύτερη ανάγνωση του σχεδίου νόμου στην Επιτροπή θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη , ενώ σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Διάσκεψης των προέδρων, την ερχόμενη Πέμπτη θα εισαχθεί για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια.