Στις εξελίξεις της ευρωπαϊκής λιμενικής βιομηχανίας και στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή πολιτική στον τομέα αυτό, αναφέρθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, μιλώντας κατά την έναρξη των εργασιών της Ετήσιας Διάσκεψης του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων (ΕSPO) με θέμα: «Ισότιμοι όροι ανταγωνισμού μεταξύ των λιμένων: Μύθος ή Πραγματικότητα;», που διεξήχθη στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης, που ήταν κύριος ομιλητής στη Διάσκεψη, τόνισε τη σημασία του ESPO, λέγοντας ότι μπορεί και πρέπει να διαδραματίσει βασικό ρόλο σε όλες τις αποφάσεις που θα ληφθούν, καθώς και στην ανάπτυξη των πολιτικών της ΕΕ που επηρεάζουν τις θαλάσσιες μεταφορές, τη λιμενική βιομηχανία και τα ευρωπαϊκά λιμάνια. «Πρέπει να εργαστούμε από κοινού, να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο συνεργασίας, προκειμένου να ανταλλάξουμε τις εμπειρίες μας και να έχουμε μία φωνή. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα ευρωπαϊκά λιμάνια είναι υψίστης σημασίας για την οικονομία της ΕΕ», σημείωσε.

Στη συνέχεια ο υπουργός Ναυτιλίας έδωσε έμφαση στη «Διακήρυξη των Αθηνών», που υιοθετήθηκε από το σύνολο των κρατών-μελών της ΕΕ και των κρατών του ΕΟΧ, στο πρόσφατο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών που διεξήχθη στην Αθήνα, στο πλαίσιο της ελληνικής Προεδρίας στο Συμβούλιο της ΕΕ, αναφέροντας τις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Θαλάσσιων Μεταφορών που περιέχονται σε αυτήν. Πρόσθεσε ότι πρέπει να ενθαρρυνθεί η ανάπτυξη περισσότερο βιώσιμων και αποτελεσματικών συστημάτων λιμένων για τη βελτίωση της περιβαλλοντικής επίδοσης τους, ανταποκρινόμενα στις επιταγές χρήσης LNG ή άλλων εναλλακτικών καυσίμων.

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ο κ. Βαρβιτσιώτης αναφέρθηκε στους κανονισμούς για τη λειτουργία των λιμένων, εστιάζοντας στην πρόταση κανονισμού για τη θέσπιση πλαισίου για την ελεύθερη πρόσβαση στην αγορά λιμενικών υπηρεσιών και για τη χρηματοδοτική διαφάνεια των λιμένων. «Το συγκεκριμένο θέμα συζητείται επί 14 έτη. Κατά τη διάρκεια της Προεδρίας μας, δεν φθάσαμε σε οριστική συμφωνία, καθώς δεν επετεύχθη συμφωνία για τους τομείς που θα απελευθερώσουμε και για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει αυτό. Βρισκόμαστε σε ένα συνεχή διάλογο και εν μέσω μίας χρονοβόρας διαπραγμάτευσης», τόνισε.

Σχετικά με τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης των λιμένων, ο υπουργός επισήμανε ότι «είμαι από μία χώρα που εισήλθε σε βαθιά κρίση, από μία χώρα στην οποία η τρόικα διαμόρφωσε την οικονομική πολιτική και συνεπώς η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων αποτέλεσε βασικό άξονα». Υπογράμμισε επίσης ότι είναι «ένα ζήτημα περίπλοκο για εμάς και τις Βρυξέλλες σχετικά με το πώς θα το αντιμετωπίσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Μέχρι στιγμής, όσον αφορά το λιμένα Πειραιά έχει εκδηλωθεί σημαντικό ενδιαφέρον σε διεθνές επίπεδο. Προκειμένου να διαφυλαχθεί ότι θα έχουμε κρατικό έλεγχο επί της ιδιωτικοποίησης αυτών των σημαντικών εγκαταστάσεων πρέπει να κατέχουμε ρόλο ρυθμιστή λιμένα, όπου θα επιβλέπουμε το σύνολο των συμφωνιών ολικής ή μερικής παραχώρησης, ώστε να διασφαλισθεί ότι εξυπηρετείται ο στόχος των παραχωρήσεων αυτών».

Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, ο κ. Βαρβιτσιώτης ανέδειξε την σημασία της βιομηχανίας κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού για τις ευρωπαϊκές οικονομίες, υπογραμμίζοντας ότι «γι’ αυτό τον λόγο η ενίσχυση της ικανότητας υποδοχής στους λιμένες ακόμη μεγαλύτερων σε μέγεθος κρουαζιερόπλοιων είναι σημαντική». Ταυτόχρονα επισήμανε ότι ο θαλάσσιος τουρισμός είναι ένας από τους σημαντικότερους τομείς που οι ευρωπαϊκοί λιμένες θα πρέπει να επενδύσουν, αναφέροντας ότι το λιμάνι του Πειραιά έχει αυξήσει την ικανότητα υποδοχής του κατά μεγάλο ποσοστό. «Στην Ελλάδα επιδιώκουμε να την αυξήσουμε ακόμη περισσότερο, επιθυμούμε να διπλασιάσουμε στη χώρα μας τον αριθμό των επιβατών σε κρουαζιερόπλοια που την επισκέπτονται αυτή την στιγμή και ξεπερνούν τα 2,5 εκατομμύρια. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να προσελκύσουμε τουρίστες από όλο τον κόσμο, να προσφέρουμε πολλαπλούς προορισμούς και προς την κατεύθυνση αυτή, οι χώρες μας θα πρέπει να συνεργαστούν, δημιουργώντας έτσι περισσότερες ευκαιρίες ανάπτυξης στις παράκτιες περιοχές μας», σημείωσε.