Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε από την Ολομέλεια, η πρόταση του προέδρου της Βουλής Κωνσταντίνου Τασούλα, για σειρά τροποποιήσεων του Κανονισμού της Βουλής.

Στο μεγαλύτερο μέρος τους οι αλλαγές αποτελούν αναγκαία εναρμόνιση με τη συνταγματική αναθεώρηση του 2019 και εναρμόνιση με το νόμο για το επιτελικό κράτος – εφαρμογή των αρχών καλής νομοθέτησης.

Μικρό μέρος των τροποποιήσεων, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων αφορά στο Β Μέρος του Κανονισμού, εισάγει δηλαδή διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργικότητας του κοινοβουλίου.

Οι αλλαγές

Ο εισηγητής της ΝΔ Ευριπίδης Στυλιανίδης, αναφερόμενος στις τροποποιήσεις του Κανονισμού της Βουλής, είπε ότι οι αλλαγές αυτές είναι σημαντικές και αναγκαίες, με θετικές προεκτάσεις στη βελτίωση του κοινοβουλίου και του πολιτικού συστήματος. Αναφερόμενος στις τροποποιήσεις, επισήμανε ότι πλέον:

  • Η εκλογή των Ανεξαρτήτων Αρχών μπορεί να γίνεται με πλειοψηφία 3/5, από τη Διάσκεψη των Προέδρων, αντί της εκλογής με ομοφωνία ή με πλειοψηφία 4/5. Στόχος της αλλαγής στο Σύνταγμα και της εναρμόνισης, σήμερα, του Κανονισμού, είναι να μην μένουν «ακέφαλες» οι Ανεξάρτητες Αρχές και να μην υπερβαίνουν τον «εύλογο χρόνο», μετά τη λήξη της θητείας τους, όπως είχε γίνει στο παρελθόν με ΕΣΡ.
  • Σε εφαρμογή και της αντίστοιχης αλλαγής στο Σύνταγμα, θα είναι δυνατό να συστήνονται 2 εξεταστικές επιτροπές σε κάθε κοινοβουλευτική περίοδο και με πρωτοβουλία της μειοψηφίας.
  • Εξισώνεται στην παραγραφή αδικήματος, ο υπουργός με τον πολίτη.
  • Σε εναρμόνιση με τις βασικές αρχές καλής νομοθέτησης, όπως προβλέφθηκαν στο Ν. 4622/2019, κάθε σχέδιο νόμου θα πρέπει να συνοδεύεται με αιτιολογική έκθεση που προσδιορίζει με σαφήνεια το ρυθμιζόμενο πρόβλημα, θέτοντας σαφείς και οριοθετημένους χρονικά στόχους. Θα πρέπει να συνοδεύεται από έκθεση συνεπειών που θα προεκτιμά τις επιπτώσεις της νομοθετικής πρωτοβουλίας, από έκθεση διαβούλευσης, από έκθεση που θα αντιμετωπίζει τα ζητήματα συνταγματικότητας και εναρμόνισης με το ευρωπαϊκό και διεθνές δίκαιο, από πίνακα καταργούμενων διατάξεων, από έκθεση εφαρμογής. Αντίστοιχες προβλέψεις εισάγονται, για τη διαδικασία επείγοντος και κατεπείγοντος ενός σχεδίου νόμου και για προτάσεις σχεδίων νόμων. Επίσης θα πρέπει να γίνεται προεκτίμηση, όχι μόνο του οικονομικού κόστους αλλά και των οικονομικών συνεπειών μιας νομοθετικής μεταβολής.

Νέα Δημοκρατία

«Η λειτουργία του κοινοβουλίου, αυτές τις δύσκολες ώρες, εγγυάται τη δύναμη μιας πειθαρχημένης δημοκρατίας, να προστατεύει τη δημόσια υγεία, την εθνική ασφάλεια, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις της επιστροφής στην ομαλότητα και την απόλυτη εγγύησης αποκατάστασης του σεβασμού ατομικών ελευθεριών», ανέφερε επίσης ο εισηγητής της ΝΔ. Αναφέρθηκε όμως και στην αναθεώρηση του Συντάγματος σημειώνοντας πως «όταν ξεκίνησε, από 154 διαφωνίες στην προτείνουσα Βουλή, θεωρήθηκε ακρωτηριασμένη και απρόσφορη. Η 9η Αναθεωρητική Βουλή απέδειξε ότι όταν υπάρχει δημοκρατικός διάλογος, υψηλού επιστημονικού και πολιτικού επιπέδου, μπορεί να οδηγήσει σε εθνική συνεννόηση. Έτσι η παρούσα Βουλή πέτυχε, σε σύντομο διάστημα, να συμφωνήσει σε 9 συνταγματικές αλλαγές που επηρεάζουν άμεσα τη λειτουργία του πολιτειακού και του πολιτικού συστήματος».

ΣΥΡΙΖΑ

«Ναι» στις προτάσεις τροποποίησης δήλωσε ο ΣΥΡΙΖΑ. Ο εισηγητής του Κώστας Ζαχαριάδης επισήμανε, εκ προοιμίου, ότι «η λειτουργία του κοινοβουλίου, στις παρούσες συνθήκες, δίνει ένα ισχυρό σήμα, πως μια δημοκρατικά συντεταγμένη πολιτεία μπορεί να νικήσει λειτουργώντας χωρίς περιστολή δημοκρατικών διαδικασιών και δημοκρατικών δικαιωμάτων». Ο βουλευτής δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο κοινοβούλιο της Ουγγαρίας, σημειώνοντας ότι οι διαδικασίες εκεί, περιστέλλουν τα δημοκρατικά δικαιώματα και βάλλουν ευθέως απέναντι στις ευρωπαϊκές αξίες. Ο κ. Ζαχαριάδης, αναφερόμενος στις τροποποιήσεις, είπε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα ψηφίσει υπέρ, διότι στο μεγαλύτερο μέρος, αφορούν κανονιστική εναρμόνιση με την Αναθεώρηση του Συντάγματος και είναι λογικό και αυτονόητο ο Κανονισμός να εναρμονιστεί με το Σύνταγμα, «παρά τις όποιες διαφωνίες είχε ο ΣΥΡΙΖΑ, σε επιμέρους ζητήματα της Αναθεώρησης, όπως η μεταβολή στις πλειοψηφίες για την εκλογή των Ανεξάρτητων Αρχών». «Υπέρ» δήλωσε και σχετικά με τις τροποποιήσεις του Β’ Μέρους του Κανονισμού που αφορούν σε εσωτερικές διευθετήσεις και αναδιατάξεις στο προσωπικό.

Κίνημα Αλλαγής

«Ναι» στην πρόταση τροποποιήσεων του Κανονισμού δήλωσε ο εισηγητής του Κινήματος Αλλαγής Βασίλης Κεγκέρογλου. Επισήμανε ωστόσο ότι υπάρχει ακόμη δρόμος, για να εμπεδωθεί η διάκριση των εξουσιών, στη λειτουργία του κοινοβουλίου. «Πολλές φορές η έννοια της καλής νομοθέτησης, μένει γράμμα κενό», είπε ο κ. Κεγκέρογλου και επισήμανε, επί παραδείγματι, ότι η πρόβλεψη του Συντάγματος, χωρίς αριθμητικό ή άλλο περιορισμό, για τις ΠΝΠ, έγινε στο παρελθόν εργαλείο που αξιοποιήθηκε. «Η απλόχερη πρόβλεψη του Συντάγματος και του Κανονισμού, δεν θα πρέπει να οδηγεί σε κατάχρηση, με συνέπεια να απαξιώνονται θεσμοί που έχουν προβλεφθεί για θετικό αποτέλεσμα», είπε ο βουλευτής και ζήτησε ενίσχυση του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Ζήτησε επίσης τροπολογίες βουλευτικές, που έχουν έγκριση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, να έχουν υποχρεωτικά έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

ΚΚΕ

«Παρών» δήλωσε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης και, ιδίως για τις αλλαγές σε εναρμόνιση με το Σύνταγμα, εξήγησε ότι το ΚΚΕ τοποθετείται κατ’ αντιστοιχία, με τη θέση που είχε κατά την Αναθεώρηση του Συντάγματος. Έτσι, ο κ. Λαμπρούλης δήλωσε την αντίθεσή του με την μειωμένη πλειοψηφία για τη συγκρότηση των Ανεξάρτητων Αρχών, με την εξαίρεση ζητημάτων εξωτερικής πολιτικής και εθνικής άμυνας από τη δυνατότητα σύστασης εξεταστικής επιτροπής με πρόταση 10 βουλευτών, με τη διατήρηση του νόμου ευθύνης υπουργών. «Κατά», δήλωσε ο βουλευτής και στην πρόταση εναρμόνισης του Κανονισμού, με το νόμο για το επιτελικό κράτος, διότι έχει συμπεριλάβει πρόβλεψη ότι «θα δυσκολέψει την κατάθεση προτάσεων νόμου και τροπολογιών από την αντιπολίτευση, ιδίως από τα μικρότερα κόμματα».

Ελληνική Λύση

«Ναι», επί της αρχής δήλωσε η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Μαρία Αθανασίου. Ωστόσο η βουλευτής δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει, ειδικά για τις τροποποιήσεις που επιχειρούν εναρμόνιση με το νόμο για το επιτελικό κράτος, ότι είναι πιθανό να δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στην αντιπολίτευση για την ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας (προτάσεις νόμων, τροπολογίες). Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, με παρέμβασή του, ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης Κυριάκος Βελόπουλος διαμαρτυρήθηκε ότι το προεδρείο δεν μεταχειρίζεται τους βουλευτές της Ελληνικής Λύσης με τον ίδιο τρόπο που μεταχειρίζεται τους βουλευτές άλλων κομμάτων. «Πολλές φορές γίνονται παρεμβάσεις, κατά τη διάρκεια των ομιλιών των βουλευτών μας, ή διακόπτονται. Είναι πολύ ακριβείς οι πρόεδροι της Βουλής στον χρόνο ομιλίας των βουλευτών μας. Οι Κανονισμοί καλώς υπάρχουν αλλά πρέπει να είναι ίδιοι για όλους και να έχουν όλοι την ίδια αντιμετώπιση», είπε ο κ. Βελόπουλος και έθεσε και ζήτημα με την αμφίεση βουλευτών άλλων κομμάτων εντός της ολομέλειας. «Βλέπω βουλευτές να έρχονται εδώ μέσα ντυμένοι, όπως θέλουν. Με σανδάλια, φουλάρια κ.λπ. Αν θέλουμε να μιλάμε για Κανονισμό της Βουλής, δεν πρέπει μόνο να λεγόμαστε σύζυγοι του Καίσαρος αλλά και να είμαστε», είπε ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης.

ΜέΡΑ 25

«Παρών» δήλωσε η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Φωτεινή Μπακαδήμα που δήλωσε ότι είναι απόλυτα κατανοητή η ανάγκη συμμόρφωσης του Κανονισμού της Βουλής με την Αναθεώρηση του Συντάγματος. Αντίθετη δήλωσε με τη μειωμένη πλειοψηφία για την εκλογή Ανεξάρτητων Αρχών. Αν και ριζικά αντίθετο το ΜέΡΑ25 με το νόμο που είχε ψηφιστεί για το επιτελικό κράτος, ψηφίζει τις αλλαγές στον Κανονισμό για τις αρχές καλής νομοθέτησης «ειδικά, μετά τις διευκρινίσεις του προέδρου της Βουλής στα κόμματα της αντιπολίτευσης, για τη συνδρομή της επιστημονικής υπηρεσίας ώστε να μπορούν και οι προτάσεις νόμων και οι βουλευτικές τροπολογίες να πληρούν τα κριτήρια, για να κατατεθούν».