Με στόχο να φτάσουν οι εξαγωγές στο 16% του ΑΕΠ στα επόμενα δυο με τρία χρόνια, από 10,3% που είναι σήμερα, λαμβάνεται δέσμη 25 συγκεκριμένων δράσεων από το υπουργείο Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, η υλοποίηση των οποίων θα απαιτήσει 15 εκατ. ευρώ και θα οδηγήσει στη μείωση του γραφειοκρατικού κόστους κατά 20% και στον περιορισμό των διαδικασιών σε μόλις 10 ημέρες.

Μεταξύ των μέτρων είναι η λειτουργία ενός μοναδικού ηλεκτρονικού σημείου για όλες τις εξαγωγικές διαδικασίες και η μείωση του διοικητικού κόστους, το οποίο, σύμφωνα με δύο έρευνες που παρουσίασε το υπουργείο, μέχρι το 2015 θα οδηγήσει σε αύξηση της αξίας των εξαγωγών κατά 10%, αύξηση της συμμετοχής τους στο ΑΕΠ κατά 1,7% και θα στη δημιουργία 80.000 νέων θέσεων εργασίας.

Σήμερα, ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης και ο υφυπουργός κ. Ν. Μηταράκης παρουσίασαν τη στρατηγική και τον οδικό χάρτη για τις εξαγωγές και τη διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης αλλά και τη διευκόλυνση της εξαγωγικής επιχειρηματικότητας.

Ο υπουργός υπενθύμισε ότι σήμερα χρειάζεται 19 μέρες για να ολοκληρωθεί μια εξαγωγική προσπάθεια στην Ελλάδα, όταν ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι 10 ημέρες. Και από αυτές τις 19 μέρες οι 14 αφορούν γραφειοκρατία.

Ο υπουργός είπε ότι με σταδιοποίηση των δράσεων η χώρα μας θα φτάσει τις 10 μέρες που είναι ο μέσος όρος της ΕΕ, το 2015. Ακόμη, την ίδια χρονιά θα επιτύχουμε τη μείωση του διοικητικού κόστους κατά 20%. Αυτή τη στιγμή το κόστος ανά μονάδα εμπορευματοκιβωτίων που εξάγεται από την Ελλάδα είναι στα 1115 δολάρια ενώ το 2015 θα έχουμε φθάσει στα 892 δολάρια ανά μονάδα.

Στις πρωτοβουλίες του υπουργείου περιλαμβάνεται η διευκόλυνση τελωνειακών και προτελωνειακών διαδικασιών (όπως οι ώρες λειτουργίας τελωνείων με πιλοτικό πρόγραμμα που θα ξεκινήσει από το τελωνείο Πειραιά μέσα στο 2013 και θα επεκταθεί σε άλλα υπουργεία και τελωνεία το 2014.

Ωστόσο αν θα είναι 12ωρη ή 24ωρη η λειτουργία των εξαγωγικών τελωνείων είναι θέμα προς συζήτηση). Ακόμη, σχεδιάζεται να γίνεται έλεγχος στην επιχείρηση και όχι στα τελωνεία για μείωση του χρόνου γραφειοκρατίας και για υποθέσεις χαμηλού τελωνειακού κινδύνου να εκτελωνίζουν αυτόματα τα εμπορεύματα μέχρι τέλος του 2013.

Καθιερώνεται από το 2015 η «Υπηρεσία Μιας Στάσης» για τις εξαγωγές, ενώ νωρίτερα και σταδιακά θα προχωρήσει η εξάλειψη των τελών με βάση την εμπειρία της ΕΕ και η ηλεκτρονικοποίηση του συστήματος υποβολής δικαιολογητικών. Εκτιμάται ότι όλες οι δράσεις θα ολοκληρωθούν μέχρι το 2014.
 
Ακόμη προωθείται νομοσχέδιο για την ενοποίηση της HELEΧΡΟ με τη ΔΕΘ, η αναδιάρθρωση του ΟΠΕ για να βελτιώσει την βοήθεια του στην αγορά και η δημιουργία ενός Διυπουργικού Συντονιστικού Συμβουλίου Εξωστρέφειας που θα συνεδριάζει κάθε μήνα για να αποφεύγονται αλληλοεπικαλύψεις υπηρεσιών.

Όπως είπε ο υπουργός για τις δράσεις που αποφασίστηκαν έχουν συνεργαστεί 10 υπουργεία, οι φορείς της αγοράς, η Ομάδα Δράσης και εξειδικευμένες τεχνοκρατικές ομάδες από τη Γαλλία, τη Σουηδία και την Ολλανδία ενώ σε ότι αφορά στο κόστος των δράσεων, ο υπουργός ανέφερε ότι αυτό ανέρχεται σε 15 εκατ. ευρώ και θα καλυφθεί από κονδύλια διαρθρωτικών ταμείων.

Επίσης ο υπουργός υπογράμμισε ότι από έρευνα της παγκόσμιας τράπεζας προκύπτει ότι για κάθε ημέρα μείωσης της γραφειοκρατίας αυξάνονται οι εξαγωγές 1%.

Για στοχευμένα φρέσκα φρούτα (ακτινίδια, ροδάκινα) και για τα λευκά τυριά θα απλοποιηθεί η διαδικασία εκτελωνισμού στο πρώτο τρίμηνο του 2013.

Ο διευθυντής τελωνείων κ. Νικολίτσης ανέφερε ότι υπάρχει συνεργασία για την επικαιροποίηση των απαιτούμενων εγγράφων ενώ για το ηλεκτρονικό τελωνείο υπάρχει ήδη ενδιαφέρον.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με τη χρονική διάρκεια εφαρμογής των αλλαγών ο υπουργός σημείωσε ότι υπάρχει μια «περιπεπλεγμένη διαπλοκή» σήμερα στην ελληνική διοίκηση που δεν αφορά μόνο στην αδράνεια, αλλά κυρίως στον τρόπο που λειτουργεί το δημόσιο.

Τέλος αναφέρθηκε ότι 3,5 δισ. ευρώ είναι το ύψος των προς πληρωμή οφειλών δημοσίου για ΦΠΑ εντός του 2012 και άλλα τόσα το 2013 με προτεραιότητα στους εξαγωγές, ενώ η διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας σε όσα τελωνεία κριθεί σκόπιμο θα εξεταστεί.