Η διαχείριση αποβλήτων είναι ένα από τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα και οι σοβαρές καθυστερήσεις μέχρι τώρα μπορεί να οδηγήσουν σε πρόστιμα από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το θέμα αυτό, όπως τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και δικτύων Κωστής Χατζηδάκης αποτέλεσε ιδιαίτερη κατηγορία συζήτησης στη συνάντηση που είχε σήμερα το απόγευμα με τον Επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής Γιοχάνες Χαν.
Για το συγκεκριμένο θέμα ο κ. Χαν θα έχει συνάντηση την Παρασκευή με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος ενώ το θέμα τέθηκε και στη συνάντηση που είχε σήμερα στο υπουργείο Εσωτερικών.
“Πρέπει να κάνουμε ό,τι καλύτερο γίνεται μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα με τις ανεξέλεγκτες χωματερές, αλλά και με όλες τις μονάδες που προβλέπονται και δεν έχουν γίνει ακόμα πράξη για τη διαχείριση των αποβλήτων. Είναι θέμα προστασίας του περιβάλλοντος, είναι θέμα πολιτισμού, είναι θέμα αποφυγής προστίμων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά είναι και θέμα αξιοπιστίας της χώρας. Δεν μπορούμε να καθυστερούμε άλλο με αυτό το ζήτημα” σχολίασε ο υπουργός και πρόσθεσε: “Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Και ιδιαίτερα στην Αττική, όπου προβλέπεται η κατασκευή 4 εργοστασίων διαχείρισης στερεών αποβλήτων”.
Αναλυτικότερα – εκτός από το θέμα των στερεών αποβλήτων – τα κύρια θέματα συζήτησης, όπως ανακοινώθηκαν από το υπουργείο ήταν:
Ρευστότητα
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα και επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό και την απορρόφηση κονδυλίων του ΕΣΠΑ είναι το πρόβλημα ρευστότητας. Οι ιδιώτες δυσκολεύονται σε πολλές περιπτώσεις να πληρώσουν τη δική τους συνεισφορά. Γι’ αυτό χρειάζεται μια πιο καινοτόμος δομή στα προγράμματα του ΕΣΠΑ. Προγράμματα, όπως το νέο πρόγραμμα για κεφάλαιο κίνησης στις ΜΜΕ μέσα από την αναδιάρθρωση των προγραμμάτων του ΕΤΕΑΝ, αλλά και με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, το νέο Ταμείο εγγυήσεων για ΜΜΕ και το νέο ταμείο για τα μεγάλα έργα, μπορούν να δώσουν ανάσα στην αγορά.
181 έργα προτεραιότητας
Σε συνεργασία με την ΕΕ έχουν επιλεγεί από το σύνολο του ΕΣΠΑ 181 έργα με ιδιαίτερη σημασία τόσο για το ΕΣΠΑ όσο και για την οικονομία της χώρας. Για την επιτάχυνση της υλοποίησης αυτών των έργων προτεραιότητας έχει στηθεί ένας μηχανισμός παρακολούθησης τους από την Υπηρεσία και τη ΜΟΔ, ενώ γίνεται και ηλεκτρονική παρακολούθησή τους. Τα περισσότερα από αυτά τα έργα υλοποιούνται με ικανοποιητικούς ρυθμούς, υπάρχουν ωστόσο και έργα που παρουσιάζουν καθυστερήσεις (64 έργα με στοιχεία 31-3-2012). Σημαντικά έργα που παρουσιάζουν καθυστερήσεις είναι:
Αυτοκινητόδρομοι:
Οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι της χώρας που έχουν σταματήσει αποτελούν προτεραιότητα για το υπουργείο. Το να ξαναρχίσουν τα έργα είναι σημαντικό τόσο για το ΕΣΠΑ, όσο και για τη χώρα, γιατί θα σημαίνει δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας και επανεκκίνηση του κατασκευαστικού κλάδου. ΕΣΠΑ και δημόσια έργα είναι πια κάτω από την ομπρέλα του ίδιου υπουργείου με γεγονός που βοηθάει στον καλύτερο συντονισμό των ενεργειών. Δίνουμε έμφαση στην επιτάχυνση της διαδικασίας των διαπραγματεύσεων γι αυτό και θα οριστεί σύντομα ένας συντονιστής – διαπραγματευτής με στόχο έως τα τέλη του Σεπτεμβρίου να υπάρχει μια καταρχήν κατάληξη των διαπραγματεύσεων. Στο πλαίσιο αυτό σημαντικό ρόλο μπορεί να παίξει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο το Risk Sharing Instrument (Ταμείο Εγγυοδοσίας έργων υποδομών).
Σιδηρόδρομοι:
Σημαντικό έργο για τη χώρα στο πλαίσιο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών (TEN-T) είναι η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου από την Πάτρα στα Ελληνο-βουλγαρικά σύνορα. Οι καθυστερήσεις πρέπει να αντιμετωπιστούν το ταχύτερο δυνατό.
Προγράμματα «Ψηφιακή Σύγκλιση» και «Διοικητική Μεταρρύθμιση»
Τα Επιχειρησιακά Προγράμματα αυτά παρουσιάζουν καθυστερήσεις και το υπουργείο θα λάβει όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για μην υπάρχει απώλεια κοινοτικών πόρων, σε συνεννόηση με το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Ημιτελή Έργα Γ΄ ΚΠΣ
Ο κίνδυνος να χαθούν κονδύλια από τη μη ολοκλήρωση των έργων του Γ΄ ΚΠΣ (2000-2006) δεν έχει ακόμα εκλείψει. Με τη στενή παρακολούθηση των έργων αυτών γίνεται συντονισμένη προσπάθεια να μειωθεί ο κίνδυνος απώλειας πόρων.
Πρωτοβουλία για τους νέους
Η ανεργία των νέων έχει φτάσει στο 50% και αυξάνεται συνεχώς. Γι αυτό και στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για τους νέους που ανακοίνωσε ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα (αρμόδιο το υπουργείο Εργασίας) ετοιμάζει ένα σχέδιο δράσης για την καλύτερη αξιοποίηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ με στόχο τη ενίσχυση της νεανικής επιχειρηματικότητας και την προώθηση της απασχόλησης των νέων.
Αναθεώρηση
Σήμερα περισσότερο από ποτέ είναι αναγκαία η αναθεώρηση του ΕΣΠΑ, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις νέες κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στη χώρα μετά την κρίση. Η αξιοποίηση περισσότερων κονδυλίων για την αντιμετώπιση της ανεργίας και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της ρευστότητας της αγοράς είναι πια επιτακτική ανάγκη. Γι αυτό και προγραμματίζεται το συντομότερο δυνατό. Έχουν δε ξεκινήσει σχετικές συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Απλοποίηση διαδικασιών
Η επιτάχυνση στην απορρόφηση των πόρων του ΕΣΠΑ και την υλοποίηση των έργων είναι ιδιαίτερης σημασίας για την ενίσχυση της ρευστότητας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Γι αυτό και η απλοποίηση των διαδικασιών είναι προτεραιότητα για το υπουργείο, αλλά και τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Σε συνεργασία με την Task Force και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχουν καταγραφεί τα σημεία που προκαλούν τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις και θα συνεχιστεί η συντονισμένη προσπάθεια, ώστε να αρθούν τα εμπόδια και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. Συγκεκριμένα είναι απαραίτητα:
– Η απλοποίηση της νομοθεσίας δημοσίων συμβάσεων
– Η τροποποίηση της νομοθεσίας για τις απαλλοτριώσεις,
– Ο εξορθολογισμός της ροής χρηματοδότησης των έργων
– Η μείωση των πολλαπλών υπογραφών
– Η μείωση σταδίων ελέγχων συγχρηματοδοτούμενων έργων
– Η περεταίρω απλοποίηση του συστήματος διαχείρισης και ελέγχου του ΕΣΠΑ.
Σύντομα θα παρουσιαστούν από το υπουργείο περισσότερες λεπτομέρειες και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για καθένα από τα παραπάνω βήματα.
Πηγή: ΑΜΠΕ