Η ΝΔ δημόσια και υπεύθυνα με εξειδικευμένες και ρεαλιστικές προτάσεις, έχει δώσει το περίγραμμα για την επανεκκίνηση της εθνικής μας οικονομίας, καθώς και το πλαίσιο για την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό του φορολογικού μας συστήματος. Ενός φορολογικού συστήματος που θέτει ως προτεραιότητα την ανάπτυξη, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, τη σταθερότητα, αλλά και την πάταξη των νοσηρών φαινομένων της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.
Φαινόμενα που λειτουργούν ανασταλτικά, καθώς στερούν πολύτιμους πόρους από τα δημόσια ταμεία και το κυριότερο προκαλούν το κοινό αίσθημα.
Ε.Φ.Κ. |
Ν.Δ. |
ΠΑΣΟΚ |
ΔΙΑΦΟΡΑ |
ΠΟΣΟΣΤΙΑΙΑ ΜΕΤΑΒΟΛΗ |
ΝΟΜΟΣ |
ΑΜΟΛΥΒΔΗ ΒΕΝΖΙΝΗ €/χιλιόλιτρο |
410 |
670 |
260 |
63,4 % |
Ν.3828/2010 Ν.3833/2010 Ν.3845/2010 |
ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΕΣΩΤ. ΚΑΥΣΗΣ €/χιλιόλιτρο |
302 |
412 |
110 |
36,4 % |
Ν.3845/2010 |
Αποτυχία της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ να πατάξει το λαθρεμπόριο
Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, επί 2,5 χρόνια ολιγώρησε προκλητικά, χωρίς να κάνει κάτι για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου. Αντίθετα, αρκέστηκε μόνο σε πολιτικές ρητορείες προθέσεων, που όμως παρέμειναν ανεκπλήρωτες υποσχέσεις.
Δυνατότητες υπήρχαν και χάθηκαν, καθώς το νομοθετικό πλαίσιο προϋπήρχε, όμως δεν αξιοποιήθηκε. Ο Ν.3784/2009, που ψηφίστηκε επί Ν.Δ. προέβλεπε την εφαρμογή του συστήματος εισροών – εκροών, καθώς και τη σύσταση επιτροπής για τον προσδιορισμό των αναγκαίων τεχνικών προδιαγραφών.
Έτσι χάθηκε αδικαιολόγητα πολύτιμος χρόνος, ενώ μόλις πριν από δυο μήνες υπεγράφη σχετική Υπουργική Απόφαση (ΠΟΛ 1009/27.01.2012).
Υφιστάμενη κατάσταση
Σήμερα, το λαθρεμπόριο στα καύσιμα έχει αποκτήσει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Από τη μια η απουσία ελέγχων και από την άλλη η εξωφρενική αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα, αποτελούν ισχυρό κίνητρο παραβατικότητας στο χώρο των πετρελαιοειδών.
Πιο συγκεκριμένα:
Τα δημόσια ταμεία χάνουν ετησίως περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα αποτελεί και βασική αιτία κλεισίματος δεκάδων υγειών επιχειρήσεων του κλάδου, που δεν αντέχουν πλέον το βάρος του αθέμιτου ανταγωνισμού.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος (Ο.Β.Ε.) περίπου 1.200 επιχειρήσεις του κλάδου έκλεισαν. Εξέλιξη, που δυστυχώς οδήγησε και χιλιάδες εργαζομένους στην ανεργία.
Μέσα στην πιο βαθιά και επώδυνη κρίση για τους Έλληνες κάποιοι εξακολουθούν να παραμένουν στο απυρόβλητο, θησαυρίζοντας σε βάρος του ελληνικού δημοσίου, σε βάρος κάθε συνεπή Έλληνα φορολογούμενου πολίτη και τελικά σε βάρος της ίδιας της κοινωνικής συνοχής.
Η κατάσταση γνωστή, «πειραγμένες» αντλίες, παράνομη διακίνηση πετρελαίου και ναυτιλιακού καυσίμου, εικονικές εξαγωγές, νόθευση καυσίμων, διαμορφώνουν τη ζοφερή πραγματικότητα του λαθρεμπορίου.
Η κατάσταση αυτή, δημιουργεί δικαιολογημένη αγανάκτηση και οργή στους πολίτες, οι οποίοι παρακολουθούσαν την κυβέρνηση Παπανδρέου να είναι ανήμπορη και ανίκανη να αντιδράσει και που αρκείτο μόνο σε επικοινωνιακού χαρακτήρα διαπιστώσεις.
Δεσμεύσεις – Χρονοδιάγραμμα
Οι προτάσεις της ΝΔ για το λαθρεμπόριο, είναι ρεαλιστικές, εφαρμόσιμες και δίνουν λύση στο πρόβλημα. Οι εντολές του προέδρου της ΝΔ Αντώνη Σαμαρά είναι ρητές: «Καμία ανοχή – οριστική πάταξη του λαθρεμπορίου».
Η μάχη κατά της μάστιγας του λαθρεμπορίου, πρέπει να έχει χρονικό ορίζοντα υλοποίησης το 2013, πέρα από αυτό το χρονικό περιθώριο δεν υπάρχει καμία δικαιολογία.
Πρέπει να επιταχυνθεί κάθε απαραίτητη μορφή διαδικασίας, ώστε η ολοκλήρωση της προσπάθειας να συντομευθεί. Στην προσπάθεια αυτή, πρέπει να συμβάλλουν όλοι, κυρίως οι εμπλεκόμενοι φορείς της εφοδιαστικής αλυσίδας (Εταιρείες Διύλισης, Σύνδεσμος Εμπορίας Πετρελαιοειδών και Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος), με τους οποίους η Ν.Δ. έχει ήδη πραγματοποιήσει εκτενή και εποικοδομητικό διάλογο.
Μάλιστα, είναι ιδιαίτερα θετικό το γεγονός, ότι και αυτοί από την πλευρά τους δείχνουν να επιθυμούν την οριστική λύση στο πρόβλημα και να συμβάλλουν έμπρακτα στην επίλυσή του. Κάτι που φαίνεται και από τις προτάσεις που έχουν καταθέσει δημόσια.
Οι προτάσεις της Ν.Δ. θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά, δημιουργώντας ένα ισχυρό πλέγμα αντικινήτρων σε κάθε επίδοξο παραβάτη.
Άξονες δράσης
Σύμφωνα με την πρόταση της Ν.Δ. για την πάταξη του φαινομένου, απαιτείται:
• Πολιτική βούληση, που δεν υπήρξε μέχρι σήμερα.
• Συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και σχέδιο δράσης.
• Αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας.
• Αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου.
• Απλοποίηση της πολυδαίδαλης νομοθεσίας και εξορθολογισμός του κατακερματισμένου πλέγματος αρμοδιοτήτων.
• Περιορισμός της συμμετοχής του ανθρώπινου παράγοντα στη διαδικασία.
Προτάσεις υλοποίησης
Πιο συγκεκριμένα στην υλοποίηση των παραπάνω προτάσεων θα συμβάλλουν:
– Η δημιουργία ηλεκτρονικού ασφαλούς (κλειδωμένου) και πιστοποιημένου συστήματος εισροών – εκροών σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας.
– Η πλήρης και άμεση εξίσωση του Πετρελαίου Θέρμανσης με Κίνησης, με ταυτόχρονη οικονομική ενίσχυση περιοχών στη βάση γεωγραφικών, εισοδηματικών και κοινωνικών κριτηρίων. Επιπλέον, μέριμνα για τους κατά κύριο επάγγελμα Αγρότες, στη βάση αντικειμενικών κριτηρίων.
– Η μείωση των Ε.Φ.Κ. των ενεργειακών προϊόντων, λαμβάνοντας υπόψη την κοινοτική νομοθεσία.
– Η on line σύνδεση του ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου, με τον φορολογικό μηχανισμό (ταμειακές μηχανές και Γ.Γ.Π.Σ.).
– Η παρουσία ιχνηθέτη υψηλής τεχνολογίας για την αντιμετώπιση της νοθείας στα καύσιμα.
– Η εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος GPS σε όλα τα βυτιοφόρα οχήματα και τα εφοδιαστικά πλοία (σλέπια – μεταφορά ναυτιλιακού πετρελαίου), με παράλληλη δημιουργία κεντρικού συστήματος ελέγχου.
– Η υποχρεωτική σήμανση όλων των βυτιοφόρων Δ.Χ. και Ι.Χ. με το εμπορικό σήμα των εταιρειών που συμβάλλονται.
-Οι εταιρείες εμπορίας, θα είναι συνυπεύθυνες για κάθε δρομολόγιο που εκτελεί το συγκεκριμένο βυτιοφόρο.
– Ο αυστηρός έλεγχος στη διακίνηση των ναυτιλιακών καυσίμων.
– Η αντιμετώπιση του διασυνοριακού λαθρεμπορίου με τις εικονικές εξαγωγές που έχουν μετατρέψει τη χώρα μας σε «ξέφραγο αμπέλι», καθώς και για όλα τα προϊόντα που υπόκεινται σε ΕΦΚ, με παράλληλο εκσυγχρονισμό των μέσων δίωξης (π.χ. κάμερες, γεφυροπλάστιγγες).
– Εντατικοποίηση και ενίσχυση των δειγματοληπτικών ελέγχων που πραγματοποιούνται από τα ΚΕΔΑΚ
– Η επιβολή αυστηρότερων διοικητικών και ποινικών κυρώσεων για τους παραβάτες. Π.χ. η αφαίρεση της άδειας λειτουργίας από τα πρατήρια στα οποία διαπιστώνεται «παρέμβαση» στη λειτουργία των αντλιών ή σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με την εφαρμογή του συστήματος εισροών – εκροών.
– Η δημιουργία βάσης δεδομένων που θα περιλαμβάνει όλες τις άδειες χρήσης που προβλέπονται από σχετική νομοθεσία (Υπουργεία Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων).
– Η επιτάχυνση των διαδικασιών, ώστε να επιτευχθεί η σύντμηση του χρόνου καθολικής εφαρμογής του συστήματος ελέγχου εισροών – εκροών.
– Ο εκσυγχρονισμός των χρονοβόρων και δαπανηρών τελωνειακών διαδικασιών.
Τα μέτρα αυτά, θα αντιμετωπίσουν οριστικά την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα και θα συμβάλλουν στην ενίσχυση των φορολογικών εσόδων. Όμως, θα συμβάλλουν και σε κάτι άλλο ακόμη πιο σημαντικό: στην εμπέδωση του αισθήματος της κοινωνικής δικαιοσύνης.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΦΟΡΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Σημειώνεται, ότι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, σήμερα το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιείται ως καύσιμο θέρμανσης για τη χρονική περίοδο από 15/10 – 30/04, ο συντελεστής του ΕΦΚ ορίζεται σε 60 ευρώ το χιλιόλιτρο. Τιμή, που σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα (αρθ. 38, παρ. 4 του Ν.4024/2011) αναμένεται να αυξηθεί στο 80% της τιμής (80% του 412 ευρώ = 330 ευρώ το χιλιόλιτρο) από 15/10 του 2012.
-
Ν.3775/09
ΦΕΚ 122Α/21/7/09
ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΜΟΛΥΒΔΗ
UNLEADEAD
410
1000 ΛΙΤΡΑ
Ν.3828/10
ΦΕΚ 31Α/25-2-10
SUPER LRP
541
1000 ΛΙΤΡΑ
UNLEADED
530
1000 ΛΙΤΡΑ
DIESEL KINΗΣΗΣ
352
1000 ΛΙΤΡΑ
DIESEL ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ
352
1000 ΛΙΤΡΑ
Ν.3833/2010
ΦΕΚ40Α/15-3-2010
SUPER LRP
621
1000 ΛΙΤΡΑ
UNLEADED
610
1000 ΛΙΤΡΑ
DIESEL KINΗΣΗΣ
382
1000 ΛΙΤΡΑ
DIESEL ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ
382
1000 ΛΙΤΡΑ
Ν.3845/2010
ΦΕΚ 65Α/6-5-2010
SUPER LRP
681
1000 ΛΙΤΡΑ
UNLEADED
670
1000 ΛΙΤΡΑ
DIESEL KINΗΣΗΣ
412
1000 ΛΙΤΡΑ
DIESEL ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ
412
1000 ΛΙΤΡΑ
Μεταβολή Εσόδων ΕΦΚ Καυσίμων (με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους), Ιαν. 2010 – Ιαν. 2012
Πηγή Γενικό Λογιστήριο του Κράτους
Συμπέρασμα
Η υπέρμετρη αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα, οδήγησε σε αντίθετα αποτελέσματα από τους επιδιωκόμενους στόχους. Δηλαδή, στη δραματική μείωση των εσόδων – μεταξύ 2010 και 2011 – κατά 18,3 % ή 1.045 εκατ. ευρώ.
Η σημαντική αυτή απόκλιση στα έσοδα από τον ΕΦΚ στα καύσιμα, δεν οφείλεται μόνο στην επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας (ύφεση), αλλά και στο λαθρεμπόριο στο κλάδο των καυσίμων. Άποψη, που επιβεβαιώνεται και από την τελευταία Έκθεση του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.