Η σημαντική μείωση του ελλείμματος και η δημιουργία πρωτογενούς πλεονάσματος 1,1% του ΑΕΠ αναφέρονται ως οι πρωταρχικοί στόχοι του Προϋπολογισμού το 2012, σε εγκύκλιο που εξέδωσε σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Φίλιππος Σαχινίδης.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο ο Προϋπολογισμός του 2012, ο οποίος για πρώτη φορά, αποτυπώνεται ενοποιημένος σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης, υπηρετεί τη δημοσιονομική στρατηγική για επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος, συνέχιση των αναγκαίων διαρθρωτικών και θεσμικών αλλαγών, αναδιάρθρωση φορέων του δημοσίου (συγχωνεύσεις / καταργήσεις), επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου.
Όπως αναφέρεται στον Προϋπολογισμό του 2012 έχουν ενσωματωθεί και οι θετικές επιπτώσεις που προβλέπεται να έχει η εφαρμογή των αποφάσεων της 26ης/27ης Οκτωβρίου στη μείωση του χρέους και στη μείωση του κόστους της ετήσιας εξυπηρέτησης του. Πρωταρχικός στόχος για το 2012 είναι η συνέχιση της προσπάθειας για σημαντική μείωση του ελλείμματος και δημιουργία πρωτογενούς πλεονάσματος 1,1% του ΑΕΠ .
«Είναι σαφές ότι η ακριβής εκτέλεση του Προϋπολογισμού και κατά συνέπεια η επίτευξη των στόχων της δημοσιονομικής πολιτικής σχετίζεται κυρίως με τη δράση όλων των εμπλεκόμενων στη σχετική διαδικασία φορέων της γενικής κυβέρνησης.
Η δράση αυτή συνεπώς θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στις υπάρχουσες οικονομικές δυνατότητες και προσανατολισμένη στην καλύτερη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων», τονίζεται στην εγκύκλιο.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο τα υπουργεία θα πρέπει να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την εξασφάλιση των προβλέψεων του προϋπολογισμού του 2012 για τις κεντρικές και περιφερειακές υπηρεσίες τους και για τους εποπτευόμενους από αυτά φορείς. Για την επίτευξη των προβλέψεων αυτών:
Θα πρέπει, με φροντίδα των αρμοδίων Υπουργείων να καταρτισθούν απ’ όλους τους φορείς της γενικής κυβέρνησης λογιστικά ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί και η έννοια του ισοσκελισμένου θα πρέπει να είναι συνεπής με αυτή που χρησιμοποιείται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής δηλαδή:
Οι συνολικές δαπάνες αφαιρουμένων των χρεολυσίων και πληρωμών για την αγορά χρεογράφων (ομολόγων, μετοχών, αμοιβαίων κεφαλαίων κλπ), δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερες από τα συνολικά έσοδα αφαιρουμένων των εσόδων από δάνεια και ρευστοποιήσεις χρεογράφων.
Τα ταμειακά υπόλοιπα θα χρησιμοποιούνται για την εξόφληση υποχρεώσεων προηγούμενων οικονομικών ετών. Απαραίτητη προϋπόθεση για αυτό είναι οι υποχρεώσεις αυτές να έχουν καταγραφεί και να εμφανίζονται στα βιβλία του φορέα κατά την 31/12/2011.
Κατ’ εξαίρεση των παραπάνω μπορούν να χρησιμοποιούνται τα ταμειακά υπόλοιπα μόνο για συνεχιζόμενα έργα των δημοσίων επενδύσεων. Τα υπουργεία μπορούν να επιτρέπουν μικρά ελλείμματα σε φορείς όπου υφίστανται ανυπέρβλητες δυσκολίες, με την προϋπόθεση ότι αυτά θα καλύπτονται από ανάλογα πλεονάσματα σε άλλους φορείς.
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να επιδιώκεται το συνολικό αποτέλεσμα να είναι συμβατό με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού.
Όλοι οι φορείς (Υπουργεία και εποπτευόμενοι φορείς) θα πρέπει να υιοθετήσουν μηχανισμούς και να προγραμματίσουν δράσεις που θα εξασφαλίζουν την μηνιαία παρακολούθηση της πορείας εκτέλεσης του προϋπολογισμού τους έτσι ώστε να εντοπίζουν έγκαιρα τις αποκλίσεις από τους στόχους και να λαμβάνουν διορθωτικά μέτρα.
Τα υπουργεία, σε περίπτωση που διαπιστώνονται αποκλίσεις στις δαπάνες, θα πρέπει να λαμβάνουν όλα τα μέτρα (διοικητικά, αλλαγές κανονιστικών πράξεων, ή και νομοθετικές πρωτοβουλίες) για τη διόρθωσή τους.
Οι διοικήσεις των φορέων (νοσοκομεία, ασφαλιστικά ταμεία, ΔΕΚΟ, ΟΤΑ και ΝΠ) θα πρέπει να παρακολουθούν συνεχώς την εξέλιξη των προϋπολογισμών τους και να επικαιροποιούν τις προβλέψεις τους σε τριμηνιαία βάση.
Σε περίπτωση αποκλίσεων στο σκέλος των εσόδων να προβαίνουν έγκαιρα σε διορθωτικές ενέργειες, ώστε να προσαρμόζουν ανάλογα τα έξοδα και να μη δημιουργούν ελλείμματα. Την προσαρμογή αυτή, μπορούν να την επιτύχουν, καθορίζοντας προτεραιότητες, επανεξετάζοντας την αναγκαιότητα κάποιων κατηγοριών δαπανών και λαμβάνοντας διοικητικά μέτρα όπως η τροποποίηση κανονιστικών πράξεων ή η ανάληψη νομοθετικών πρωτοβουλιών
Σύμφωνα με την εγκύκλιο η συνεχής παρακολούθηση των δαπανών και η αποφυγή σώρευσης ληξιπρόθεσμων οφειλών αποτελούν πρωταρχικής προτεραιότητας υποχρεώσεις των φορέων οι οποίοι οφείλουν να παρακολουθούν και να ελέγχουν το ύψος των δεσμεύσεων και την ομαλή πραγματοποίηση των πληρωμών ούτως ώστε να μειωθούν δραστικά οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους.
Για το λόγο αυτό οι φορείς θα πρέπει να εξασφαλίσουν την παροχή εντός των προθεσμιών που προβλέπονται (μέχρι την 10η ημέρα του επόμενου από τη λήξη του μήνα) έγκυρων στοιχείων (απλήρωτες υποχρεώσεις -ληξιπρόθεσμες οφειλές), μέσω της ειδικά σχεδιασμένης για αυτό το σκοπό διαδικτυακής πύλης (Portal) δεδομένου ότι υφίσταται υποχρέωση δημοσίευσης των στοιχείων αυτών, την περαιτέρω βελτίωση και ανάπτυξη μηχανογραφημένου Μητρώου Δεσμεύσεων για βελτίωση της ποιότητας των στοιχείων και την παροχή από τις Οικονομικές Διευθύνσεις των φορέων οικονομικών στοιχείων εκτέλεσης του Προϋπολογισμού τόσο για τους ίδιους όσο και για τους φορείς που εποπτεύει.
Όπως τονίζεται, ειδικό πρόγραμμα αποπληρωμής των υφιστάμενων κατά την 31/12/2011 ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων θα εφαρμοστεί το 2012.
Για τα έσοδα που έχουν βεβαιωθεί και δεν θα εισπραχθούν μέχρι τη λήξη του οικονομικού έτους 2011 η εγκύκλιος αναφέρει πως θα διαγραφούν λογιστικά από το έτος αυτό και θα επαναβεβαιωθούν ως έσοδα του οικονομικού έτους 2012.
Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι όλες οι Δημόσιες Υπηρεσίες, πέραν του υπουργείου Οικονομικών, οι οποίες, κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, εντοπίζουν περιπτώσεις οφειλών προς το Δημόσιο, μη φορολογικής υφής, οι οποίες προκύπτουν από συμβάσεις ή άλλα δικαιώματα του Δημοσίου και δεν έχουν αποδοθεί από τους υπόχρεους, πρέπει να προβαίνουν άμεσα στη βεβαίωσή τους στην οικεία ΔΥΟ.
«Η υλοποίηση του σκέλους των δαπανών του προϋπολογισμού σύμφωνα με τις προβλέψεις αποτελεί κομβικό σημείο της δημοσιονομικής διαχείρισης και απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων του προϋπολογισμού», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Επισημαίνεται ότι με τον Προϋπολογισμό καθορίζονται όρια δαπανών και όχι ύψος κονδυλίων προς ανάλωση. Με την πραγματοποίηση δαπανών επιδιώκεται η επίτευξη συγκεκριμένου αποτελέσματος και η παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες, γεγονός που καθιστά αναγκαία τη σύνδεση όλων των δαπανών που θα πραγματοποιηθούν με συγκεκριμένο και μετρήσιμο αποτέλεσμα.
Όπως σημειώνεται στην εγκύκλιο, τα όρια πιστώσεων που έχουν ορισθεί στον προϋπολογισμό προσδιορίζουν και το ανώτατο ύψος υποχρεώσεων που μπορούν να αναληφθούν εντός του 2012, αφού βεβαίως ληφθούν υπόψη και οι υποχρεώσεις προηγούμενων ετών που θα πληρωθούν από τις πιστώσεις αυτές.
«Η δυνατότητα αποδέσμευσης του συνόλου των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό πιστώσεων εξαρτάται κάθε φορά από την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού και για το λόγο αυτό είναι πιθανό να μην εγκριθεί η διάθεση του συνόλου των πιστώσεων ορισμένων κατηγοριών δαπανών”, σημειώνεται χαρακτηριστικά , ενώ αποσαφηνίζονται ότι “στο πλαίσιο των δεσμεύσεων του μηχανισμού στήριξης, έχει προβλεφθεί ανώτατο όριο δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού, το οποίο θα πρέπει να τηρείται απαρέγκλιτα, καθόσον το ύψος αυτό θα εξετάζεται κάθε τρίμηνο».