Η κυβέρνηση θέτει οριστικά τέλος στα σενάρια ιδιωτικοποίησης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και του ελληνικού εναέριου χώρου, είναι το μήνυμα της παρέμβασης που έκανε απόψε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου «Σύσταση Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, Αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις», στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.
«Αποτελεί απόφαση της σημερινής κυβέρνησης να διατηρήσει τον έλεγχο του εναέριου χώρου της Ελλάδας υπό δημόσια διαχείριση και να διαγράψει οριστικά τα διακινούμενα σενάρια περί ιδιωτικοποίησης της διαχείρισης του εναέριου χώρου», ανέφερε ο υπουργός.
Όπως ειδικότερα αποσαφήνισε, με το σχέδιο νόμου επιχειρείται η λειτουργική και οργανωτική αναδιάρθρωση των υπηρεσιών της υφιστάμενης ΥΠΑ, προκειμένου να επιτελέσει με επιτυχία το έργο της ως πάροχος υπηρεσιών αεροναυτιλίας και της διαχείρισης των μη παραχωρημένων αερολιμένων.
Ακόμη, ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι με το παρόν νομοθέτημα η χώρα μας συνεχίζει να διατηρεί υπό κρατικό έλεγχο, τόσο την αεροναυτιλία, όσο και τη διαχείριση των 25 περιφερειακών αεροδρομίων, και είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι ο έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας της χώρας μας, όσο και η διαχείριση των υπόλοιπων αεροδρομίων, συνεχίζει, όπως και σήμερα, να ασκείται από μία αμιγώς δημόσια υπηρεσία. Τόνισε, δε, ότι με το νομοσχέδιο ανατρέπεται το καθεστώς κακοδιαχείρισης και εξασφαλίζονται πόροι τόσο για τη λειτουργία των αεροδρομίων, όσο και για τον εκσυγχρονισμό της αεροναυτιλίας.
Για τον διαχωρισμό της ρυθμιστικής αρμοδιότητας από εκείνη της επιχειρησιακής δραστηριότητας στην ΥΠΑ, ο υπουργός Υποδομών επεσήμανε ότι η μόνη υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας που είχε και τους δύο ρόλους, στην Ευρώπη και ίσως και διεθνώς, ήταν η δική μας ΥΠΑ. Έτσι προχωράει η σύσταση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, ως ανεξάρτητη διοικητική αρχή, και συνεπώς, επί της ουσίας, θα έχουμε δύο δημόσιες κρατικές υπηρεσίες. Για το προαναφερόμενο είπε, μάλιστα, ότι πρέπει να είμαστε υπερήφανοι, γιατί αυτό ήταν το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης.
«Είμαστε περήφανοι που φέρνουμε αυτό το νομοσχέδιο», επέμεινε ο κ. Σπίρτζης και πρόσθεσε ότι με τον τρόπο που γίνεται ο διαχωρισμός της ΥΠΑ- γιατί δεν μπορούσε να είναι ελεγκτής και ελεγχόμενος- θα υπάρξει διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα. «Είναι σημαντικό που παραμένει υπό δημόσιο κρατικό έλεγχο το FIR Αθηνών», υπογράμμισε και συμπλήρωσε ότι γι’ αυτό πολλά συμφέροντα και παρατάξεις έχουν στενοχωρηθεί, γιατί δεν δημιουργήθηκαν ΝΠΙΔ, όπως έγινε στην Κύπρο πρόσφατα, για να πουληθούν μετά. Ξεκαθάρισε, παράλληλα, πως οι θέσεις εργασίας διατηρούνται και μαζί και τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων στην ΥΠΑ και επιτυγχάνεται και ορθολογικός εκσυγχρονισμός των δομών, που θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση.
Αναφερόμενος στην κατάσταση που παρέλαβε η σημερινή κυβέρνηση, κ. Σπίρτζης υποστήριξε ότι ήταν απογοητευτική και, παρά τις άοκνες προσπάθειες των εργαζομένων και με πενιχρά μέσα, η ΥΠΑ είχε από καιρό εισέλθει σε περίοδο αποεπένδυσης, υποστελέχωσης και απαξίωσης. «Η κατάσταση αυτή είχε ως αποτέλεσμα να διακυβεύεται και αυτός ακόμη ο εθνικός χαρακτήρας του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας και της διαχείρισης των περιφερειακών αερολιμένων σε περιοχές απομακρυσμένες, με δυσκολία πρόσβασης που δεν είναι εμπορικές», είπε.
Επίσης, σημείωσε ότι η Ελλάδα βρέθηκε πολλές φορές απολογούμενη στις αρχές της ΕΕ, τόσο για την ελλειμματική διαχείριση του εναέριου χώρου και τη δημιουργία προβλημάτων χωρητικότητας, όσο και για την αδυναμία απορρόφησης οικονομικών πόρων που θα μπορούσαν να ενισχύσουν τις επενδύσεις.
Τόνισε, δε, ότι ήταν σε τέτοιο βαθμό η υποστελέχωση της ΥΠΑ, που υπήρχαν αιτήματα από υπηρεσίες άλλων χωρών να αναλάβουν τον έλεγχο τμήματος ή και όλου του FIR Αθηνών ή να συνδράμουν με την παροχή ξένων ελεγκτών τις υπηρεσίες της, λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων που υπήρχαν.
Ο κ. Σπίρτζης κατήγγειλε ότι πρόθεση των προηγούμενων κυβερνήσεων ήταν να ιδιωτικοποιήσουν, τόσο τον έλεγχο του εναέριου χώρου, όσο και τη διαχείριση όλων των αεροδρομίων της χώρας, στόχος που ανατρέπεται με το σημερινό σχέδιο νόμου. Ειδικότερα, επεσήμανε ότι πλέον αποτρέπεται η εκχώρηση της διαχείρισης των κρατικών αερολιμένων σε μία ανώνυμη εταιρεία, όπως είχε αποτυπωθεί στον ν. 3913/2011, η λειτουργία της οποίας θα στηριζόταν στην τεκμηρίωση οικονομικής βιωσιμότητας, εφόσον είχαν περάσει όλα τα αεροδρόμια, από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, στο ΤΑΙΠΕΔ, τακτική που θα οδηγούσε σε κλείσιμο τα περισσότερα περιφερειακά αεροδρόμια. Όπως υπογράμμισε ο υπουργός, αποτρέπεται, επίσης, η ιδιωτικοποίηση του παρόχου αεροναυτιλίας στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών, η οποία θα οδηγούσε σε εκχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων και σε απολύσεις εργαζομένων.