Την ανάγκη οι αμυντικές βιομηχανίες της χώρας να είναι συνεργατικές και όχι ανταγωνιστικές, επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας, Δημήτρης Βίτσας, μιλώντας στην τελετή έναρξης των εργασιών του προγράμματος ανακατασκευής και εκσυγχρονισμού πέντε αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion.
Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στο Σχηματάρη, ο κ. Βίτσας ανέφερε πως η εταιρεία αποτελεί την αιχμή του δόρατος της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Για το συγκεκριμένο δε, πρόγραμμα, παρατήρησε ότι η συμμετοχή της ΕΑΒ που επιτεύχθηκε μέσω της διακρατικής συμφωνίας, ανέρχεται στο 30% του συνολικού ποσού του προγράμματος. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή, ανέφερε ο κ. Βίτσας, και αποτελεί οδηγό για τις μελλοντικές διακρατικές συμφωνίες – ενώ επανέλαβε ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η αύξηση της βιωσιμότητας της αμυντικής βιομηχανίας.
Παράλληλα ο αναπληρωτής υπουργός, εξήρε τη συμβολή του νυν αρχηγού ΓΕΕΘΑ ναυάρχου Ευαγγέλου Αποστολάκη στην προώθηση της συμφωνίας και εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι ο αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Γεώργιος Γιακουμάκης, θα κάνει οτιδήποτε χρειαστεί για να υλοποιηθεί το πρόγραμμα. Απευθυνόμενος δε, προς τον αρχηγό ΓΕΑ αντιπτέραρχο Χρήστο Βαΐτση, ο κ. Βίτσας του είπε πως «σύντομα έρχεται η σειρά σας με παρόμοια ή μεγαλύτερα προγράμματα».
Όπως είναι γνωστό, οι απαιτήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας αφορούν σε προγράμματα εκσυγχρονισμού των Mirage-2000 και F-16, στην υποστήριξη των πτητικών μέσων της και στην προμήθεια του νέου εκπαιδευτικού αεροσκάφους στο πλαίσιο της εξαγγελίας για τη δημιουργία ενός διεθνούς κέντρου εκπαίδευσης στην Καλαμάτα.
Αναφερόμενος στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας, ο κ. Βίτσας σχολίασε ότι «εδώ είναι το ταξίδι, εδώ είναι το στοίχημα εδώ είναι ο πήχυς», ώστε η ΕΑΒ να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για εξαγωγικές δραστηριότητες σε σχέση με τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, αλλά και να καταστεί ισότιμος εταίρος για διεθνείς συνεργασίες.
Εξάλλου, επανέλαβε ότι η Ελλάδα, μέσα από την επαύξηση της μαχητικής ικανότητας των Ενόπλων Δυνάμεων, επενδύει στην ειρήνη και είναι σταθερά προσηλωμένη στο διάλογο για την επίλυση ζητημάτων. «Ωστόσο – και ας το έχουν καλά υπόψιν τους όσοι έχουν σκέψη επιβουλής- είναι αποφασισμένη να αντισταθεί έναντι οποιασδήποτε απειλής σε βάρος της εδαφικής ακεραιότητας και εθνικής κυριαρχίας της», ανέφερε.
Με την υλοποίηση του προγράμματος, το Πολεμικό Ναυτικό επαυξάνει τη μαχητική του ικανότητα στο Αιγαίο και ευρύτερα στη νοτιοανατολική Μεσόγειο, που αποτελεί μέγιστο στρατηγικό χώρο για την Ελλάδα, συμπλήρωσε.
Σημαντικό ορόσημο, και βέλτιση λύση ως προς τη σχέση κόστους- αποτελεσματικότητας, χαρακτήρισε ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης τη συγκεκριμένη συμφωνία, «που υπεγράφη με σεβασμό στις θυσίες του ελληνικού λαού και την κάλυψη αναγκών του πολεμικού Ναυτικού».
Ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ προέτρεψε σε ολοκλήρωση του προγράμματος «με συνέπεια». Ως την πλέον εφικτή και συμφέρουσα λύση χαρακτήρισε τη συμφωνία ο αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Γεώργιος Γιακουμάκης, με την οποία, όπως είπε, αυξάνονται οι επιχειρησιακές δυνατότητες του πολεμικού Ναυτικού και ενισχύεται το ειδικό βάρος της χώρας στην ευρύτερη περιοχή.
Ο αρχηγός ΓΕΝ επισήμανε ότι η πρόβλεψη για «έγκαιρη και και επιτυχή ενεργοποίηση του πρώτου αεροσκάφους – που αποτελεί την ενδιάμεση λύση – είναι το δεύτερο εξάμηνο του 2017».
Η υλοποίηση του προγράμματος μέσω διακρατικής συμφωνίας, αποτελεί επιπρόσθετη ομπρέλα διαφάνειας, σχολίασε από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος της αμερικανικής κατασκευάστριας εταιρείας Λόκχηντ Μάρτιν, Ντένις Πλέσσας, παρατηρώντας ότι οι λοιπές προτάσεις που εξέτασε το Πολεμικό Ναυτικό, ήταν υποδεέστερες επιχειρησιακά και τεχνικά.
Παράλληλα επισήμανε ότι τα συγκεκριμένα αεροσκάφη εκτελούν αποστολές ναυτικής επιτήρησης, αυνθυποβρυχιακές, προσβολής στόχων επιφανείας, αναγνώρισης και παρακολούθησης, καθώς και έρευνας και διάσωσης. Τα διαθέτουν 18 χώρες και η κατασκευάστρια εταιρεία εγγυάται την υποστήριξη τους για τα επόμενα 30-40 χρόνια.
Τη δυνατότητα να συμπληρώσουν 15.000 ώρες πτήσεως σε βάθος 20ετίας, παρέχει η αναβάθμιση των συγκεκριμένων αεροσκαφών, επισήμανε ο πρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΑΒ Ζαχαρίας Γκίκας, γνωστοποιώντας ότι εντός της τρέχουσας εβδομάδας θα έχει ολοκληρωθεί η εκπαίδευση του αρμοδίου προσωπικού στην επισκευή των κινητήρων.
Η συμφωνία αποδεικνύει την εμπιστοσύνη της κατσκευάστριας εταιρείας προς την ΕΑΒ και αποτελεί σημαντική επένδυση και προστιθέμενη αξία για το μέλλον της ΕΑΒ, πρόσθεσε ο κ. Γκίκας, και διαβεβαίωσε για την υλοποίηση του προγράμματος μέσα στα τεθέντα χρονοδιαγράμματα.
Ο πρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΑΒ, ευχαρίστησε την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, για τη συμβολή του στην επίλυση εργασιακών εκκρεμοτήτων στο χώρο της εταιρείας και για το ξεπάγωμα των προσλήψεων που εκκρεμούσαν από το 2009.
Εκτός από τις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, οι εργασίες για τα αεροσκάφη P-3B θα πραγματοποιηθούν στις πόλεις Marietta, Georgia, Greenville, South Carolina και στην Baltimore, Maryland στις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πληρώματα που θα στελεχώσουν τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας θα προέρχονται από τα ελικόπτερα ΑΒ-212 του Πολεμικού Ναυτικού, τα οποία έχουν ξεκινήσει εκπαίδευση προς τούτο.