Το καλοκαίρι του 1999 η αρμόδια επιτροπή του Πολεμικού Ναυτικού και της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών για την αξιολόγηση της προφοράς που κάνουν από κοινού τα «Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ» και η γερμανική κοινοπραξία, συντάσσει μία έκθεση στην οποία αξιολογεί τόσο την πορεία ναυπήγησης όσο και το πνεύμα «συνεργασίας» με τους Γερμανούς.
Ενώ η ελληνική Βουλή έχει την αίσθηση ότι η ναυπήγηση των υποβρυχίων θα ανατεθεί μετά από ανοικτό διαγωνισμό, αποκαλύπτεται πλήρως ότι το συγκεκριμένο έργο έχει δοθεί μέσω των Ελληνικών Ναυπηγείων κατευθείαν στους Γερμανούς, οι οποίοι κατά την επιτροπή, δεν ικανοποιούν 100% τα αντισταθμιστικά ωφελήματα.
Ενώ η διαδικασία για την ναυπήγηση τριών συν ενός υποβρυχίων από τη Γερμανική Κοινοπραξία FERROSTAAL/HDW βαίνει προς την τυπική της υλοποίηση, συντάσσεται μια απόρρητη έκθεση από αξιωματικούς του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού και της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών για τα «μάτια» μόνο της ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Στην συγκεκριμένη έκθεση, τα Ελληνικά Ναυπηγεία παρουσιάζονται ως ισότιμος εταίρος της Γερμανικής Κοινοπραξίας και αντιμετωπίζονται με «δυσπιστία» αφού μέχρι το καλοκαίρι του 1999 φαίνεται ότι παρά τις αρχικές τους υποσχέσεις, τόσο οι Γερμανοί όσο και η Διοίκηση των Ναυπηγείων δείχνουν μια «χαλαρότητα» στην εφαρμογή των συμφωνημένων.
Έτσι στις 16 Ιουλίου 1999 η Επιτροπή Τεχνικο-Οικονομικής αξιολόγησης προσφοράς και διαπραγματεύσεων με ΕΝΑΕ για την ναυπήγηση των Νέων Υποβρυχίων που αποτελείται από αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού και ειδικούς εμπειρογνώμονες, αφού σημειώνει ότι τα τεχνικά χαρακτηριστικά των υποβρυχίων τύπου 214 , έτσι όπως περιγράφονται από τους Γερμανούς, «ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του ΠΝ», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου επισημαίνοντας: «η σύγκλιση σε μία κοινώς αποδεκτή τεχνική προδιαγραφή, με βελτιστοποίηση των παραγόντων επιχειρησιακής απόδοσης και κόστους όσον αφορά στα κύρια συστήματα δεν έχει ακόμα επιτευχθεί, κυρίως λόγω του ότι μέχρι σήμερα, η συνολική αντιμετώπιση του θέματος , εκ μέρους των Ελληνικών Ναυπηγείων και των Γερμανών, δεν ήταν σύμφωνη με το πνεύμα του RFP (την τεχνική προσφορά)».
Δηλαδή, τα Ελληνικά Ναυπηγεία που εκείνη την περίοδο είναι για το Πολεμικό Ναυτικό, ισότιμος εταίρος των Γερμανών καταγγέλλονται για την στάση που τηρούν σε σχέση με την προσφορά που κατατέθηκε. Λίγο πιο κάτω στην απόρρητη έκθεση που συνέταξαν τα μέλη της επιτροπής αξιολόγησης γράφουν: «Η σύγκλιση είναι δυνατόν να επιτευχθεί ,μετά από εμμονή και συνεχείς πιέσεις προς ΕΝΑΕ -FS/HDW.
Εκτιμάται, όμως, ότι οι παραπάνω διεργασίες θα είναι χρονοβόρες λαμβανομένων υπόψη των ειδικών συνθηκών που χαρακτηρίζουν την σχεδίαση ενός υποβρυχίου αλλά και των αναφερθέντων στην παραπάνω παράγραφο». Και εδώ ακολουθεί το απίστευτο: «Κατά συνέπεια εκτιμάται ότι, περαιτέρω αναφορά σε εναλλακτικά συστήματα θα πρέπει να περιοριστεί μόνο ,στα συστήματα εκείνα τα οποία, στα πλαίσια των επιδιωκομένων και εφικτών βελτιώσεων, αποδειχθεί ότι προσδίδουν σαφή επαύξηση των δυνατοτήτων και των επιχειρησιακών χαρακτηριστικών των Υ/Β, ως προς τα αρχικώς προταθέντα, ώστε να αντισταθμίζονται οι επιπτώσεις σε κόστος και σε χρόνο».
Δηλαδή, τα μέλη της επιτροπής προσπαθούν να αντισταθμίσουν το έλλειμμα της προσφοράς των Γερμανών, θυσιάζοντας τις προσδοκίες του Πολεμικού Ναυτικού που φαίνεται ότι ζητάει παροχές που οι Γερμανοί δεν μπορούν να δώσουν , για να προχωρήσει η διαδικασία ναυπήγησης υπό την Γερμανική «HDW».
Πώς, λοιπόν, ο Άκης Τσοχατζόπουλος υποστηρίζει ότι το Πολεμικό Ναυτικό ήταν ικανοποιημένο από την επιλογή των Ελληνικών Ναυπηγείων να αναθέσουν απευθείας την ναυπήγηση των υποβρυχίων στους Γερμανούς που σε αυτή την απόρρητη έκθεση χαρακτηρίζονται ούτε λίγο, ούτε πολύ «ασυνεπείς» προς την προσφορά που είχαν υποβάλει;
Στην ίδια έκθεση γίνεται λόγος και για τα αντισταθμιστικά ωφελήματα από την συμφωνία. Γράφουν τα μέλη της επιτροπής αξιολόγησης: «η αξιολόγηση της αρχικής προσφοράς καλύπτει το 62,13% έναντι του 113% για το οποίο έχει δεσμευτεί η κοινοπραξία FS/HDW».
«Τα αντισταθμιστικά ωφελήματα είναι από μόνα τους ένα μεγάλο σκάνδαλο» δηλώνει στο Real.gr πολιτικός με ιδιαίτερη γνώση του συγκεκριμένου θέματος.
Αφού στην αξιολόγηση των αντισταθμιστικών ωφελημάτων από την επιτροπή παρουσιάζονται επιμέρους διαστάσεις της ίδια «σκοτεινής» ιστορίας. Για παράδειγμα, οι Γερμανοί είχαν υποσχεθεί: ανάθεση υποκατασκευαστικού έργου σε Ελληνικές Εταιρείες , ανάπτυξη υποδομής στα ΕΝΑΕ προκειμένου να κατασκευαστούν τα νέα υποβρύχια, κατασκευή στα ΕΝΑΕ ή ΝΒΕΕ 250 βαγονιών και αγορά τους από Γερμανική εταιρεία, παραγωγή πυρομαχικών στην ΠΥΡΚΑΛ και αγορά από γερμανική εταιρεία, παραγωγή 10 πυροσβεστικών οχημάτων και αγορά από Γερμανική εταιρεία κλπ.
«Για να καταλάβετε πόσο υλοποίησαν οι Γερμανοί τις υποσχέσεις τους» περιγράφει ο πολιτικός που γνωρίζει καλά την υπόθεση «αρκεί να σας πω μόνο ότι τα δύο Hangard (υπόστεγα που χρησιμοποιήθηκαν για τη ναυπήγηση των υποβρυχίων) που υποτίθεται ότι είναι περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου, περιλαμβάνονται στην προσφορά των Γερμανών προς τους Άραβες ενδιαφερόμενους αγοραστές των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά»!
Πηγή: real.gr