Τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ–ΚΙΝΑΛ όσον αφορά το ιδιωτικό χρέος, τα «κόκκινα» δάνεια και τους πλειστηριασμούς παρουσίασε αναλυτικά σήμερα ο πρόεδρος του κόμματος Νίκος Ανδρουλάκης κατά τη διάρκεια ειδικής εκδήλωσης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, όπου συμμετείχαν και εκπρόσωποι αρμόδιων φορέων. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, «το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους δεν επιδέχεται άλλης αναβολής, καθώς υπονομεύει την κοινωνική συνοχή και την προοπτική ανάκαμψης της οικονομίας».
Πριν την εκτενή του αναφορά όμως στα καίριας σημασίας αυτά ζητήματα και τις προτάσεις επίλυσης που κατέθεσε, τις οποίες θα δούμε παρακάτω, ο κ. Ανδρουλάκης αναφέρθηκε στο διπλωματικό επεισόδιο που προέκυψε μεταξύ του βρετανού πρωθυπουργού Ρίσι Σούνακ και του έλληνα ομολόγου του, όταν ο πρώτος αρνήθηκε να δει τον δεύτερο εξαιτίας των αναφορών του κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στην επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα. «Το αίτημα για την επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα είναι εθνικό και υπερβαίνει πρόσωπα, κόμματα και κυβερνήσεις» τόνισε ο κ. Ανδρουλάκης, προσθέτοντας ότι η απαίτηση επιστροφής τους είναι δίκαιο και αφορά τον παγκόσμιο πολιτισμό. «Για το ΠΑΣΟΚ. την παράταξη που έλαβε σχετικές πρωτοβουλίες από τη δεκαετία του ’80 με την αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη να δίνει σκληρή μάχη, αποτελεί προτεραιότητα, τα γλυπτά πρέπει να επανενωθούν, να έρθουν στην κοίτη, στην πατρίδα της Δημοκρατίας» σημείωσε.
Ακολούθως πέρασε στο βασικό θέμα της σημερινής της εκδήλωσης που είχε προγραμματίσει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ και αφορούσε στην επίλυση του ζητήματος του ιδιωτικού χρέους, των κόκκινων δανείων και των πλειστηριασμών.
Σύμφωνα με τον κ. Ανδρουλάκη η επίλυση του ζητήματος του ιδιωτικού χρέους δεν επιδέχεται άλλης αναβολής, καθώς υπονομεύει την κοινωνική συνοχή και την προοπτική ανάκαμψης της οικονομίας, αφού ο φόβος που προκαλούν τα «κόκκινα» δάνεια οδηγεί σε οικονομική αδράνεια. «Η βιώσιμη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους, η επιβράβευση των συνεπών δανειοληπτών, η προστασία της κύριας κατοικίας, η πραγματική δεύτερη ευκαιρία και μια λύση αξιοπρέπειας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, η αποφυγή αφελληνισμού της επιχειρηματικότητας αποτελούν βασική πολιτική προτεραιότητα του ΠΑΣΟΚ. Γι’ αυτό ακριβώς ανοίγει και πάλι τη συζήτηση για τα κόκκινα δάνεια και τη βιωσιμότητα επιχειρήσεων και νοικοκυριών», σημείωσε. «Ενώ κάθε πολιτική απόφαση της κυβέρνησης για το ιδιωτικό χρέος από το 2020 ως σήμερα έχει διαψευστεί από την πραγματικότητα, το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής έχει καταθέσει μια σειρά προτάσεων από το 2019 που στοχεύουν:
- Στη βιώσιμη ρύθμιση συνολικά του ιδιωτικού χρέους
- Στον αδιαπραγμάτευτο ρόλο της πολιτείας – και όχι των servicers – στην άσκηση πολιτικής στο θέμα του ιδιωτικού χρέους και της κύριας κατοικίας
- Στην προστασία των πραγματικά αδύναμων οφειλετών και δανειοληπτών από την απώλεια της κύριας κατοικίας
- Στην επιβράβευση των συνεπών δανειοληπτών και οφειλετών
- Στην παροχή πραγματικής δεύτερης ευκαιρίας για όσους βρέθηκαν στη δίνη της κρίσης
- Στην επιβολή κανόνων και την προστασία των δικαιωμάτων των δανειοληπτών έναντι των servicers
- Στην αποφυγή αφελληνισμού της επιχειρηματικότητας και την προστασία της αγροτικής γης» ανέφερε.
Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ που αναδείχθηκαν στη σημερινή ομιλία του κ. Ανδρουλάκη έχουν ως εξής:
Ιδιωτικό χρέος
Τι είναι το ιδιωτικό χρέος – Πόσοι χρωστούν σήμερα στην Ελλάδα;
Το σύνολο των οφειλών νοικοκυριών και επιχειρήσεων σε τράπεζες, funds, εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων (servicers), εφορία, ΕΦΚΑ, εταιρείες παροχής ρεύματος, δήμους, ακάλυπτες επιταγές. Το σύνολο του ιδιωτικού χρέους υπερβαίνει μετά βεβαιότητας τα 270 δισ. ευρώ. Αθροιστικά, χρωστούν πάνω από 7 εκατομμύρια μητρώα, ΑΦΜ και φυσικά πρόσωπα.
- 3.985.000 ΑΦΜ χρωστούν στην εφορία
- 2.300.000 μητρώα οφείλουν στον ΕΦΚΑ
- Περισσότερα από1 εκατομμύριο είναι τα «κόκκινα» δάνεια
Απροσδιόριστος αριθμός οφειλετών σε εταιρείες ενέργειας, ΟΤΑ, ακάλυπτες επιταγές
Εξωδικαστικός μηχανισμός
Πόσοι έχουν ρυθμίσει τις οφειλές τους μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού που ψήφισε η ΝΔ;
Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, μόνο 10.023 οφειλέτες έχουν ρυθμίσει τις οφειλές τους μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού, συνολικού ύψους 3,7 δισ. ευρώ (το σύνολο του χρέους υπερβαίνει τα 270 δισ. ευρώ). Ο εξωδικαστικός της ΝΔ λειτουργεί από τον Ιούνιο του 2021, δηλαδή εδώ και 30 μήνες.
Φέρνει ουσιαστικές αλλαγές-βελτιώσεις στον εξωδικαστικό το νομοσχέδιο της κυβέρνησης;
Οι αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο, στην πράξη αποκλείουν τη συντριπτική πλειοψηφία των αδύναμων νοικοκυριών. Όσοι, όμως, και από αυτούς τους λίγους υπάγονται σε καθεστώς ρύθμισης, θα είναι αδύνατο να την εξυπηρετήσουν με βάση το εισόδημά τους, λόγω των αυστηρών όρων που προβλέπονται.
Η Κυβέρνηση επιμένει σε έναν εξωδικαστικό μηχανισμό, όπου οι πιστωτές (servicers-τράπεζες) δεν υποχρεούνται:
- Να συμμετέχουν με αντιπρόταση, έχοντας στην πραγματικότητα την ευχέρεια απόρριψης οποιασδήποτε πρότασης ρύθμισης
- Να αιτιολογούν την απόρριψη της αντιπρότασης του δανειολήπτη, αντιμετωπίζοντας τη συνέπεια του νόμου.
- Να εφαρμόζουν τον Κώδικα Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος για τη ρύθμιση των δανείων από τράπεζες και funds, αφού δεν ελέγχονται
Πόσοι είχαν ρυθμίσει τις οφειλές τους με τον εξωδικαστικό μηχανισμό του ΣΥΡΙΖΑ;
Μόλις 2.350 είχαν ρυθμίσει τις οφειλές τους με τον εξωδικαστικό μηχανισμό του ΣΥΡΙΖΑ, βάσει του Ν.4605/19 και ο οποίος είχε διάρκεια 18 μήνες περίπου.
Γιατί απέτυχαν ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ με τον εξωδικαστικό μηχανισμό;
Γιατί και οι δύο ήταν κομμένοι και ραμμένοι στα μέτρα των τραπεζών και όχι των δανειοληπτών, μέσω μιας πλατφόρμας που δεν επιτρέπει αξιολόγηση των προτεινόμενων ρυθμίσεων από κάποιον τραπεζικό διαμεσολαβητή ή επιτροπή υπό την εποπτεία της ειδικής διαχείρισης ιδιωτικού χρέους, όπως προτείνει το ΠΑΣΟΚ. Οι όποιες αλλαγές επιχειρούνται με τον νέο εξωδικαστικό είναι ήσσονος σημασίας και δεν θα αλλάξουν την κατάσταση προς όφελος των οφειλετών.
Προστασία κύριας κατοικίας
Τι γίνεται με την προστασία της πρώτης κατοικίας;
- Η κύρια και αποτελεσματική προστασία της 1ης κατοικίας θεσμοθετήθηκε το 2010 με τον Ν.3869 (γνωστός ως Νόμος Κατσέλη) των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, μέσα στη δίνη της οικονομικής κρίσης και με την πιο σκληρή τρόικα να διαφωνεί.
- Τον Ν.3869/10 του ΠΑΣΟΚ ΔΕΝ τον ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2010. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατήργησε την προστασία της κατοικίας του Ν. 3869 τον Φεβρουάριο του 2019 και ποτέ έκτοτε δεν ζήτησε την επαναφορά της. Με τον Ν.4605/19 εισήγαγε ένα προσωρινό πρόγραμμα προστασίας της κατοικίας που όμως απέτυχε να δώσει λύσεις.
- Η προστασία της κύριας κατοικίας καταργήθηκε οριστικά με τον πτωχευτικό νόμο της ΝΔ (Ν.4738/2020)
- Σήμερα, με τον πτωχευτικό της Κυβέρνησης η μόνη δυνατότητα που παρέχεται είναι να μπορεί ο «ευάλωτος» δανειολήπτης να συνεχίσει να μένει στην κατοικία του μέχρι και 12 έτη, μια δυνατότητα που αφορά 3.500 περίπου ευάλωτους δανειολήπτες, οι οποίοι εντάσσονται στην περίμετρο υπαγωγής του φορέα απόκτησης και επαναμίσθωσης ακινήτων, φορέα που έχει ψηφίσει η ΝΔ….και δεν έχει ακόμα συσταθεί, 3 χρόνια μετά! Μέχρι σήμερα, ενδιαφέρον για να ενταχθούν στον φορέα έχουν δηλώσει μόλις 140 (!) ευάλωτοι δανειολήπτες, αφού οι όροι είναι εξαιρετικά περιοριστικοί.
Η ΝΔ υποστηρίζει ότι ο Ν.3869/10 του ΠΑΣΟΚ είναι για τους μπαταχτσήδες – Ένας μύθος που διαψεύδεται από την πραγματικότητα
- Η ΝΔ ψήφισε τον Ν.3869 το 2010. Εισηγητής της ΝΔ ήταν ο σημερινός υπουργός Οικονομικών κ. Χατζηδάκης.
- Ο Ν.3869/10 έδινε προστασία της κύριας κατοικίας ΜΟΝΟ μετά από απόφαση δικαστηρίου, το οποίο έκρινε την πραγματική οικονομική κατάσταση του οφειλέτη και την δυσκολία στην οποία είχε περιέλθει.
- Ο σημερινός αντιπρόεδρος της ΝΔ και Υπουργός Οικονομικών κ. Χατζηδάκης ήταν αυτός που εισηγήθηκε (με τον Ν.4161/2013) να μπορεί κάποιος να παίρνει προσωρινή προστασία για το σύνολο μάλιστα της ακίνητης περιουσίας του μόνο με μία απλή κατάθεση αίτησης υπαγωγής στον Ν.3869/10 στο αρμόδιο δικαστήριο και όχι με δικαστική απόφαση, όπως προέβλεπε ο νόμος του ΠΑΣΟΚ.
- Με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ το 2017, περίπου το 17% των οφειλετών στην Ελλάδα θεωρείται στρατηγικός κακοπληρωτής. Με βάση την τοποθέτηση του υπουργού Οικονομικών κ. Σταϊκούρα στη Βουλή (8/2/2022), ο ίδιος θεωρεί ότι 1 στους 4 οφειλέτες του “νόμου Κατσέλη” ήταν στρατηγικός κακοπληρωτής.
- Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι το σύνολο, σχεδόν, των προσώπων που είχαν προσφύγει στον Ν.3869/10 επανυπέβαλε αίτηση υπαγωγής, με βάση τη σχετική υποχρέωση από νόμο της ΝΔ, συναινώντας σε άρση φορολογικού και τραπεζικού απορρήτου (ως ένα πρώτο, βασικό κριτήριο για το αν μπορεί ή όχι να χαρακτηριστεί αδύναμος δανειολήπτης).
- Οι στρατηγικοί κακοπληρωτές, κατά κανόνα, δεν τολμούν να εμφανίζονται στα δικαστήρια, ενώ και οι αιτήσεις που απορρίπτονται λόγω δόλου αφορούν στη συντριπτική τους πλειοψηφία τελικά ανθρώπους που υπερδανείστηκαν, σε μία εποχή επιθετικής πιστωτικής επέκτασης των τραπεζών.
Κόκκινα δάνεια
Η κυβέρνηση και οι servicers υποστηρίζουν ότι τα κόκκινα δάνεια ρυθμίζονται μεταξύ εταιρειών και δανειοληπτών
Πράγματι έχουν συμφωνηθεί χιλιάδες ρυθμίσεις (οι servicers προσδιορίζουν τον αριθμό σε 590.000), οι οποίες όμως δεν τηρούνται στην πορεία του χρόνου. Και αυτό γιατί οι ρυθμίσεις, στις περισσότερες των περιπτώσεων, δεν είναι ρεαλιστικές, ωστόσο, οι δανειολήπτες αναγκάζονται να τις κάνουν ώστε να κερδίσουν τουλάχιστον χρόνο. Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία, 1 στα 3 δάνεια «ξανακοκκινίζει» εντός 12 μηνών, ενώ σύμφωνα με έκθεση της ΤτΕ τον Δεκέμβριο του 2020, 2 στις 3 ρυθμίσεις δανείων ξανακοκκίνιζαν εντός 6μήνου.
Με βάση τα στοιχεία των ίδιων των servicers τα δάνεια που συνολικά ρυθμίστηκαν από το 2020 ως σήμερα αφορούν σε 8,5-9 δισ. από τα συνολικά 89,2 δισ. ‘’κόκκινα δάνεια’’ που διαχειρίζονται. Στις περισσότερες των περιπτώσεων οι διαγραφές αφορούν σε δανειολήπτες χωρίς περιουσία ή με περιουσία μικρής αξίας και αφορούν κυρίως τόκους υπερημερίας.
Πώς πουλήθηκαν τα «κόκκινα» δάνεια από τις τράπεζες στα funds;
- Τα περισσότερα δάνεια πωλήθηκαν σε ποσοστό που δεν ξεπερνούσε, μεσοσταθμικά, το 15-20% της αξίας τους (ενυπόθηκα δάνεια).
- Τα funds (μέσω των εταιρειών διαχείρισης), τα οποία αγόρασαν τα δάνεια στο 15-20% της αξίας τους, ζητούν από τους δανειολήπτες-μέσω των servicers-μέχρι και το 100% της αρχικής αξίας τους πλέον τόκων, απειλώντας με κατασχέσεις και πλειστηριασμούς.
- Στρατηγική των funds είναι η γρήγορη ανάκτηση κερδών, ενώ εκτιμάται ότι για την επίτευξη του σκοπού αυτού το 1/3 των ακινήτων θα οδηγηθούν σε πλειστηριασμό (250.000 ακίνητα ως και το τέλος του 2026, σύμφωνα με τοποθέτηση επικεφαλής εταιρείας διαχείρισης).
- Τώρα που έχει δημιουργηθεί δευτερογενής αγορά δανείων, πολλά από αυτά τα δάνεια που ρυθμίζονται αγοράζονται από τραπεζικά ιδρύματα και funds πάλι σε ποσοστό σημαντικά χαμηλότερο από την αξία του δανείου. Μάλιστα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης, οι servicers θα μπορούν να χορηγούν δάνειο στους δανειολήπτες για να εξοφλήσουν την οφειλή, για καθαρά λογιστικούς λόγους επίτευξης των δικών τους στόχων!
Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι τα «κόκκινα δάνεια» μειώθηκαν
Αυτό ισχύει μόνο για τους ισολογισμούς των τραπεζών και όχι για το πραγματικό χρέος πολιτών και επιχειρήσεων το οποίο διαρκώς αυξάνεται. Το πρόγραμμα τιτλοποιήσεων «Ηρακλής» βοήθησε τις τράπεζες να ξεφορτωθούν μεγάλο όγκο «κόκκινων δανείων» αλλά δεν άλλαξε την κατάσταση για τους οφειλέτες. Μάλιστα, όλο αυτό το πρόγραμμα δεν έγινε χωρίς κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο-όπως υποστήριζε ο αρμόδιος τότε υφυπουργός κ. Ζαββός- αφού έχουν παρασχεθεί κρατικές εγγυήσεις του «Ηρακλή» ύψους 17,9 δισ. ευρώ.
Πλειστηριασμοί
Γίνονται πλειστηριασμοί; Μήπως αυτοί που γίνονται αφορούν εξοχικά και οικίες πλούσιων και κακοπληρωτών;
- Από το 2020 έχουν βγει συνολικά 148.000 πλειστηριασμοί ακινήτων, με την μέση αξία ακινήτου στα 128.000 ευρώ. Τους τελευταίους 18 μήνες, έχουν αναρτηθεί 95.000 πλειστηριασμοί.
- Το 2023 εκτιμάται ότι θα αναρτηθούν 60.000 πλειστηριασμοί στη σχετική πλατφόρμα (e-auction), ενώ για το 2024 υπολογίζεται ότι θα αναρτηθούν περίπου 65.000, σύμφωνα με έγκυρες πηγές από τον συμβολαιογραφικό κλάδο.
- Με βάση δηλώσεις εκπροσώπων των εταιρειών διαχείρισης των δανείων, μέχρι το 2025 θα έχουν διενεργηθεί 250.000 πλειστηριασμοί ακινήτων (περίπου το 1/3 των ακινήτων που συνδέονται με «κόκκινα» δάνεια).
- Με βάση τα πλέον πρόσφατα στοιχεία που είναι διαθέσιμα, από τους 3060 πλειστηριασμούς κατοικιών που είχαν προσδιοριστεί ως τα τέλη Ιουλίου του 2022, το 70% αφορούσε κατοικίες με αξία ως 100.000 ευρώ. Άρα, ούτε πολυτελείς κατοικίες, ούτε κατοικίες πλούσιων κακοπληρωτών.
Συνεπείς δανειολήπτες
Τι έκανε η κυβέρνηση για τους συνεπείς δανειολήπτες την αύξηση των επιτοκίων η οποία επιβαρύνει τις δόσεις των δανείων 25-30%;
- Οι δόσεις των δανείων (για ένα δάνειο 100.000 ευρώ) υπολογίζεται ότι έχουν αυξηθεί περί τις 450 μονάδες βάσης εντός του 2023.
- Η κυβέρνηση αρνήθηκε να επιδοτήσει τις δόσεις δανείων των συνεπών δανειοληπτών. Στην πανδημία, η ίδια κυβέρνηση είχε επιδοτήσει δανειολήπτες μέσω του προγράμματος «ΓΕΦΥΡΑ».
- Η κυβέρνηση «κρύφτηκε» πίσω από την επιδότηση του 50% της δόσης του δανείου από τις τράπεζες, μέτρο που θεωρητικά θα μπορούσε να καλύψει περίπου 30.000 από τους 400.000 συνεπείς δανειολήπτες. Το «μέτρο» αυτό θα κόστιζε στο τραπεζικό σύστημα 20 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που από το άνοιγμα της “ψαλίδας” μεταξύ επιτοκίου χορηγήσεων (100 δισ.) και καταθέσεων (192 δισ.), υπολογίζεται ότι έχουν εισρεύσει στις ελληνικές τράπεζες επιπλέον κέρδη που αγγίζουν το 1 δισ. ευρώ! Τελικά, σε αυτό το μέτρο δεν εντάχθηκαν περισσότεροι από 3.000 συνεπείς δανειολήπτες, λόγω των ιδιαίτερα αυστηρών προϋποθέσεων.
Ελβετικό φράγκο
Τι συμβαίνει με του δανειολήπτες σε ελβετικό φράγκο και πως αυτοί επηρεάζονται από την αλλαγή ισοτιμίας και τις αυξήσεις επιτοκίων;
- Πάνω από 80.000 δανειολήπτες υφίστανται τις δραματικές συνέπειες της αλλαγής της ισοτιμίας ευρώ-ελβετικού φράγκου, αλλά και της αύξησης των επιτοκίων, με αποτέλεσμα οι δανειολήπτες αυτοί να καλούνται να πληρώσουν υψηλότερους τόκους και να επιστρέψουν ένα πολύ μεγαλύτερο κεφάλαιο από αυτό που έλαβαν και τα δάνειά τους μετά από πολλά χρόνια να μεταπίπτουν στην κατηγορία των μη εξυπηρετούμενων.
- Οι δανειολήπτες αυτοί δεν διέθεταν εμπειρία για να εκτιμήσουν τον πιθανό κίνδυνο, δεν ενημερώθηκαν εγκαίρως και με πληρότητα από τις τράπεζες, οι οποίες δεν προχώρησαν και σε αντασφάλιση κινδύνου, ως όφειλαν.
- Το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει νομοθετική ρύθμιση.
Εγγυητές δανείων
Τι γίνεται με τους εγγυητές δανείων;
- Οι εγγυητές δανείων είναι εγκλωβισμένοι, αφού ακόμα και αν οι οφειλέτες ρυθμίσουν τα χρέη τους (Ν.3869/10 ή εξωδικαστικός) ή απαλλαγούν από το χρέος τους (πτωχευτικός), οι εγγυητές παραμένουν υπόχρεοι για το υπόλοιπο ή και το σύνολο του δανείου. Ο αριθμός των εγγυητών είναι πάρα πολύ μεγάλος.
- Το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει νομοθετική ρύθμιση.
Εφορία – ΕΦΚΑ
Τα έχει καταφέρει η κυβέρνηση για τα χρέη σε εφορία και ΕΦΚΑ;
- Η απόλυτη αποτυχία. Στη ρύθμιση των 36-72 δόσεων για τα χρέη της πανδημίας (περίπου 8 δισ. από τα 143 συνολικά) μπήκε το 6% των οφειλετών.
- Σήμερα σε ρύθμιση βρίσκεται συνολικά περίπου το 5% των οφειλετών. Από τους 1.837.156 διακανονισμούς χρεών χάθηκαν οι 898.356, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΚΕΑΟ (Οκτώβριος 2023).
- Οι νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές στον ΕΦΚΑ έφτασαν τα 3,1 δισ. ευρώ το 1ο εξάμηνο του 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ αυξήθηκαν 622 εκατ. ευρώ μόνο το τελευταίο τρίμηνο.
- Σήμερα, για τα χρέη στον ΕΦΚΑ δίνεται η δυνατότητα ρύθμισης σε 12 δόσεις.
Προτάσεις ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής
Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τα χρέη σε εφορία-ΕΦΚΑ; Είναι ρεαλιστική η πρότασή του;
- Το ΠΑΣΟΚ προτείνει ρύθμιση 120 δόσεων για χρέη σε εφορία και ΕΦΚΑ, με κούρεμα 30%, εφόσον τηρείται η ρύθμιση. Τη ρύθμιση 120 δόσεων την προτείνει το σύνολο της αγοράς (εμπορικοί σύλλογοι, επιμελητήρια).
- Με αυτό τον τρόπο, το κράτος θα εισπράξει περισσότερα (αφού πιο πολλοί θα μπουν σε ρύθμιση) και οι οφειλέτες θα έχουν κίνητρο να ρυθμίσουν για να απαλλαγούν από τα χρέη και να έχουν πιστοληπτική ικανότητα, τουλάχιστον με το δημόσιο.
- Κούρεμα μέρους του χρέους προβλέπει και ο υφιστάμενος πτωχευτικός νόμος της ΝΔ, μέσω της πλατφόρμας του εξωδικαστικού.
- Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία του εξωδικαστικού, για το σύνολο των χρεών στο δημόσιο που έχει ρυθμιστεί, έχει επιτευχθεί κούρεμα 22%, με μέση διάρκεια αποπληρωμής τους 216 μήνες. Εκ του αποτελέσματος η πρόταση του ΠΑΣΟΚ, το οποίο ζητά νομοθετική ρύθμιση για τα χρέη σε δημόσιο-ΕΦΚΑ, δικαιώνεται.
Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για την προστασία της κύριας κατοικίας;
- Την επαναφορά του Ν.3869/2010, με νέα επικαιροποιημένα κριτήρια (εισοδηματικά και αξίας περιουσίας), για τους πραγματικά ευάλωτους, οι οποίοι έχουν αυξηθεί δραματικά λόγω της ακρίβειας, του πληθωρισμού, των επιτοκίων, αλλά και της αύξησης των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων. Για όσους ενταχθούν στο πλαίσιο προστασίας, προβλέπεται επιδότηση της δόσης δανείου/ενοικίου.
- Πλαίσιο προσωρινής προστασίας για όσους αποδεδειγμένα είναι ευάλωτοι ή έχει μεταβληθεί ραγδαία η οικονομική τους κατάσταση λόγω των συνεχιζόμενων κρίσεων
- Το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει σχετική νομοθετική ρύθμιση.
Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τις ρυθμίσεις δανείων;
- Ο δανειολήπτης αποκτά δικαίωμα για ρύθμιση της οφειλής του με βάση τις αρχές, τα κριτήρια και τις λύσεις του Κώδικα Δεοντολογίας και δυνατότητα προσφυγής σε ανεξάρτητες επιτροπές που θα ελέγχουν επί της ουσίας τη ρύθμιση. Θεσπίζεται υποχρέωση τήρησης του Κανόνα Δεοντολογίας της ΤτΕ από τις τράπεζες και τους servicers.
- Βιώσιμες ρυθμίσεις, με πραγματική δυνατότητα εξάντλησης του μέγιστου επιτρεπτού αριθμού δόσεων (240) και αξιολόγηση της προτεινόμενης από τις τράπεζες, τους servicers ή την πλατφόρμα ρύθμισης από έναν τραπεζικό διαμεσολαβητή ή επιτροπή της ειδικής γραμματείας διαχείρισης ιδιωτικού χρέους.
- Οι πιστωτές που δεν συμμετέχουν στο εξωδικαστικό συμβιβασμό με ουσιαστικές προτάσεις δεν θα μπορούν να προχωρούν σε πλειστηριασμούς ή να επιβαρύνουν τον οφειλέτη με τόκους υπερημερίας.
- Ο δανειολήπτης πρέπει να έχει τη δυνατότητα να αντιπροτείνει ρύθμιση και αυτή να αξιολογηθεί, χωρίς να φοβάται την απευθείας απόρριψη από την πλατφόρμα ή τον διαχειριστή δανείων που οδηγεί σε κατάσχεση και πλειστηριασμό.
- Το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει πρόταση νόμου για το συγκεκριμένο θέμα.
Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τους αγρότες και κτηνοτρόφους που κινδυνεύουν να χάσουν την περιουσία τους;
- Προστασία της αγροτικής γης που απειλείται με κατάσχεση, ως μοναδικό μέσο επιβίωσης για επαγγελματίες αγρότες και κτηνοτρόφους, οι οποίοι θα δυσκολευθούν να ενταχθούν στην αγορά εργασίας, σε περίπτωση που αναγκαστούν να εγκαταλείψουν τη γη τους.
- Έχει κατατεθεί σχετική τροπολογία από το ΠΑΣΟΚ.
Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τον τρόπο πώλησης δανείων από τις τράπεζες στα funds;
- Οι τράπεζες και οι servicers υποχρεούνται, πριν τη μεταβίβαση του δανείου ή την πώλησή του στη δευτερογενή αγορά, να κάνουν πρόταση ρύθμισης στον οφειλέτη. Σε αντίθετη περίπτωση, δεν μπορούν να ενεργοποιηθούν μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης (κατασχέσεις, πλειστηριασμοί).
- Το ΠΑΣΟΚ, ήδη από το 2019 είχε καταθέσει τροπολογία για το δικαίωμα αγοράς του δανείου από τον δανειολήπτη, πριν καταλήξει στο fund. Η πρόταση αυτή απορρίφθηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ.
- Για να αποφευχθεί κάθε υπόνοια για «ευχάριστο» μέτρο, η τροπολογία προέβλεπε συγκεκριμένο αλγόριθμο, βάσει του οποίου ο δανειολήπτης-τελικά-θα αγόραζε το δάνειο από την τράπεζα σε ποσό μεγαλύτερο από αυτό που μεσοσταθμικά το αγόρασε το fund από την τράπεζα.
- Σήμερα, πολλά δάνεια πωλούνται σε δευτερογενή αγορά, δηλαδή από fund σε fund ή από fund σε τράπεζα, αποτελώντας στοιχείο κερδοσκοπίας. Επίσης, πολλά δάνεια θα οδηγηθούν σε νέα τιτλοποίηση, μέσω της επέκτασης του προγράμματος «Ηρακλής».
Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τη λειτουργία των εταιρειών διαχείρισης;
- Επιβολή κανόνων, ώστε να σταματήσει η όποια ασύδοτη λειτουργία, πάντα υπό την απειλή κατάσχεσης ή πλειστηριασμού της κύριας κατοικίας.
- Οι εταιρείες υποχρεούνται να παρέχουν και αναλυτική κίνηση της εξέλιξης της οφειλής, των επιτοκίων και των χρεώσεων, ώστε οι δανειολήπτες να είναι σε θέση να ελέγχουν και να αμφισβητούν το ύψος της πραγματικής οφειλής. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται η διαφάνεια στις συζητήσεις-διαπραγματεύσεις για την επίτευξη ρύθμισης.
- Έχει κατατεθεί σχετική πρόταση νόμου από το ΠΑΣΟΚ.
Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τους δανειολήπτες σε ελβετικό φράγκο;
- Βιώσιμη λύση που θα απεγκλωβίσει 80.000 συνεπείς – ως επί το πλείστον- δανειολήπτες, οι οποίοι, ξαφνικά, απειλούνται με απώλεια της 1ης κατοικίας τους.
- Η λύση προβλέπει κατανομή του συναλλαγματικού κινδύνου μεταξύ δανειολήπτη (1/3) και πιστωτικού ιδρύματος (2/3) από την αλλαγή της ισοτιμίας ευρώ-ελβετικού φράγκου. Αναδρομική εφαρμογή της κατανομής αυτής από τη στιγμή της υπέρβασης της ισοτιμίας στο 1,4. Με βάση την πρόταση του ΠΑΣΟΚ, οι δόσεις των δανειοληπτών σε ελβετικό φράγκο θα μειωθούν κατά 40%, ενώ το τελικό ποσό που θα πληρώσουν είναι 15% μεγαλύτερο σε σχέση με το αν ελάμβαναν το ίδιο ποσό δανείου σε ευρώ (για όσους βιαστούν να μιλήσουν για «ευχάριστη» πολιτική πρόταση).
- Έχει κατατεθεί σχετική νομοθετική ρύθμιση από το ΠΑΣΟΚ.
Tι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τους εγγυητές δανείων;
- Οριοθέτηση της οφειλής του εγγυητή, στις περιπτώσεις που το δάνειο έχει μεταβιβαστεί σε fund, στο ύψος που προκύπτει με την εφαρμογή μεθόδου υπολογισμού ανάλογης με αυτή που θα ισχύει για το δικαίωμα προαίρεσης στην αγορά του δανείου
- Η ευθύνη του εγγυητή προσδιορίζεται με βάση την τιμή αγοράς της απαίτησης από το fund, ενώ ενισχύεται η δυνατότητά του να αμυνθεί αν το ποσό μπορεί να εισπραχθεί από τον πρωτοφειλέτη (θα πρέπει πρώτα να εξαντληθεί η δυνατότητα αναγκαστικής εκτέλεσης στον πρωτοφειλέτη και να αποβεί άκαρπη).
- Δικαίωμα σε ρύθμιση με συγκεκριμένες προδιαγραφές στην περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης του δανειολήπτη.
- Αντιμετώπιση του φαινομένου των καταχρηστικών ρητρών με τις οποίες ο εγγυητής παραιτείται από τα δικαιώματά του
- Το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει σχετική τροπολογία.
Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τα δάνεια παλιννοστούντων;
- Βιώσιμη λύση για τα περίπου 40.000 στεγαστικά δάνεια των συμπατριωτών μας παλιννοστούντων ομογενών.
- Προτείνεται να ισχύσει και για τα δάνεια αυτής της κατηγορίας η επιτυχής ρύθμιση των αντίστοιχων δανείων του ΟΕΚ.
- Θα κατατεθεί σχετική πρόταση νόμου από το ΠΑΣΟΚ.
Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τους συνεπείς δανειολήπτες-οφειλέτες
- Για τους συνεπείς οφειλέτες στην εφορία, θα μπορούσε να προβλεφθεί μια γενναία μείωση προκαταβολής φόρου (μέτρο χωρίς δημοσιονομική επίπτωση)
- Επιδότηση της αύξησης του επιτοκίου στους συνεπείς δανειολήπτες με πόρους που θα προέλθουν από την φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών
- Οι τράπεζες να εφαρμόσουν τα περιθώρια κέρδους τους πάνω στο πραγματικό κόστος χρήματος (αυτό των καταθέσεων και όχι του euribor), γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση των επιτοκίων κατά 2 έως 3 ποσοστιαίες μονάδες.
- Δικαίωμα ρύθμισης διευκόλυνσης σε περίπτωση επέλευσης αποδεδειγμένων επιβαρυντικών γεγονότων (π.χ. απώλεια εργασίας, ανατροπή εισοδήματος, προβλήματα υγείας, σπουδές τέκνων κ.ά.).
Tι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τον συμψηφισμό οφειλών στο δημόσιο-ΕΦΚΑ;
- Ο οφειλέτης θα μπορεί να συμψηφίζει οφειλές προς το Δημόσιο ή ΕΦΚΑ με απαιτήσεις κατ’ αυτών ή όταν ο πιστωτής είναι διαφορετικός φορέας να εκχωρεί αυτές, με ταυτόχρονη παύση της επιβάρυνσής του με τόκους ή προσαυξήσεις και αντίστοιχη ενημερότητα.
Πώς θα διεκδικήσει το ΠΑΣΟΚ τις λύσεις για τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους, την προστασία της κύριας κατοικίας και την αναστολή πλειστηριασμών;
- Μέσα από διαρκή διάλογο με τους φορείς των καταναλωτών, δανειοληπτών και επαγγελματιών, οι οποίοι βιώνουν τη δύσκολη πραγματικότητα και τις αλλεπάλληλες κρίσεις
- Μέσα από συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις, οι οποίες έχουν ήδη κατατεθεί και επικαιροποιούνται, με βάση τα νέα δεδομένα.