Υποτίθεται πως όλα ήταν έτοιμα για την πανηγυρική έναρξη της αγωνιστικής σαιζόν 2013, στην Αυστραλία. Η νέα διαχειρίστρια των αγώνων Dorna, η ίδια που διαχειρίζεται και τα δικαιώματα των Grand Prix, θα ήθελε να δείξει ότι «μπορεί», τουλάχιστον το ίδιο καλά, όσο και οι αδερφοί Flammini πιο πριν.
Φαίνεται όμως πως οι άνθρωποι του «μεγάλου» Carmelo Ezpeleta δεν έχουν ακόμα το πλήρη έλεγχο της κατάστασης. Πρώτο θύμα ήταν το αγωνιστικό πρόγραμμα που έχει αλλάξει ήδη 2 φορές εκτάκτως, την τελευταία για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα του ινδικού γύρου.
Όμως υπάρχει και συνέχεια. Φούντωσαν στα πάντοκ του Phillip Island οι φήμες ότι έρχονται και άλλες αλλαγές στο «οριστικό πρόγραμμα αγώνων 2013». Η μεγαλύτερη είναι πως ο βρετανικός αγώνας στο Silverstone, ορισμένος για τις 4 Αυγούστου, θα εγκαταλειφθεί. Στη θέση του θα γίνει ένας αγώνας στην Κωνσταντινούπολη, στην πίστα Istanbul Park, στα μέσα Σεπτεμβρίου.
«Σε 10 ημέρες θα ανακοινωθεί το οριστικό αγωνιστικό πρόγραμμα» διαβεβαίωσε ο διευθυντής Superbike για λογαριασμό της Dorna, o Javier Alonso. Οι φήμες πρωταναφέρθηκαν από το γερμανόφωνο site Speedweek και επιβεβαιώθηκαν από πηγές του WSBK.
Αιτία της αναμπουμπούλας είναι η αδυναμία που δήλωσε το Silverstone να πληρώσει τα δικαιώματα του αγώνα που είχε συμφωνήσει με την Infron και τώρα απαιτεί η Dorna. Στο Silverstone ο αριθμός των θεατών είναι πάντα χαμηλότερος του μέσου όρου. Μία αιτία είναι η επιπεδότητα της πίστας που δεν προσφέρει εύκολη παρακολούθηση του αγώνα. Άλλη είναι οι πανάκριβες τιμές των εισιτηρίων.
Έτσι στη θέση του Silverstone προτείνεται η πίστα της Κωνσταντινούπολης, την οποία έχει πάψει από τα τέλη του ’12 να διαχειρίζεται το αφεντικό της F1 Bernie Ecclestone. Η νέα διαχείριση χρειάζεται επειγόντως αγώνες που θα καλύψουν τα έξοδα της πανάκριβης πίστας.
Ήδη συζητά την επιστροφή του αγώνα F1 και βέβαια ένας αγώνας Superbike θα ήταν καλή επιλογή, από τη στιγμή που η ύπαρξη του πρωταθλητή Supersport Kenan Sofuoglu, αποτελεί δυνητικό μαγνήτη για τον κόσμο, αν και η μοτοσυκλέτα δεν είναι πολύ διαδεδομένη στην Τουρκία. Σύμφωνα με το Speedweek, ο αγώνας εκεί θα μπορούσε να διεξαχθεί στις 15 Σεπτεμβρίου.
Υπάρχουν και άλλες επισφαλείς ημερομηνίες στο Καλεντάρι. Ο αγώνας της 23ης Ιουνίου για παράδειγμα που δεν έχει κατοχυρωθεί ακόμα σε καμία πίστα, φαίνεται πως θα ακυρωθεί τελείως. Το Brno έχει δηλώσει ότι δεν σκοπεύει να διοργανώσει αγώνα, ενώ αμφιβολίες υπάρχουν για την οικονομική δυνατότητα της Imola και του Portimao (και οι δύο βρίσκονται στο χείλος της χρεωκοπίας).
Η δεδομένη οικονομική κατάσταση σε Ιταλία και Πορτογαλία καθιστούν αδύνατη τη χρηματοδότησή τους από άλλες πηγές. Η αφαίρεση του αγώνα στο Silverstone, μειώνει τους αγώνες Superstock -που διεξάγονται μόνον στην Ευρώπη- σε 8. Και καθώς οι κατηγορίες Superstock 1000 και 600 καταργούνται από το 2014, πολλοί αναβάτες στρέφουν το ενδιαφέρον τους στο νέο θεσμό που δημιουργήθηκε από τις κεντροευρωπαϊκές χώρες. Πρώτη πίστα που δήλωσε υποστήριξη στους καινούργιους αγώνες ήταν αυτή του Brno, που για τον ίδιο λόγο εγκατέλειψε τα Superbike.
Πίσω από τις δυσκολίες του Silverstone αλλά και του Sachsenring, του Estoril, της Jerez και του Assen βρίσκονται η μείωση των θεατών, η απομάκρυνση των εταιρειών καπνού από τις λίστες των χορηγών και τα αυξημένα δικαιώματα που απαιτεί η Dorna (και πριν από αυτήν, η Infront).
Χωρίς τις χορηγίες των καπνεμπόρων οι πίστες αναγκάζονται να πουλούν ακριβά εισιτήρια, αλλά τα ακριβά εισιτήρια κρατούν μακριά τους θεατές. Πέρσι στο Estoril (τελευταίο GP για την πίστα) το εισιτήριο ορίστηκε σε τιμές από 2 ως 20 ευρώ, όταν στους περισσότερους αγώνες παίζει από 40 ως 90 ευρώ.
Αποτέλεσμα; Η πίστα πλημμύρισε κόσμο, πολύ περισσότερο από ό,τι συνήθως. Βέβαια τα έσοδα δεν έφτασαν να καλύψουν τα δικαιώματα του αγώνα, αλλά αυτό απλά αποδεικνύει την εσφαλμένη τακτική της Dorna.
Αντί να πιέζουν τις πίστες, θα έπρεπε να αναζητήσουν νέους χορηγούς, με όπλο τις υψηλές θεαματικότητες, που όμως δεν είναι πια τόσο συχνές για πολλούς λόγους… Αντί λοιπόν να απαιτούν από τη μύγα ξύγκι, θα έπρεπε να ασχοληθούν με το πώς θα γεμίσουν τις πίστες κόσμο, ώστε να έχουν κατόπιν τις θεαματικότητες που θα προσελκύσουν τους μεγάλους χορηγούς.
Αυτή η τακτική θέλει χρόνο. Αλλά δεν είναι βέβαιο πως η Dorna τον έχει, καθώς οι νέοι ιδιοκτήτες και μέτοχοι, οι Bridgepoint και το Canadian Pension Plan Investment Board, χρειάζονται άμεσα έσοδα για να ξεπληρώσουν τα χρέη της Dorna.
Οι καναδοί συνταξιούχοι του CPPIB πάντως έχουν δηλώσει ότι επιθυμούν μακροχρόνια σταθερότητα εσόδων, πράγμα που σημαίνει ότι αν υπάρξει σωστός σχεδιασμός, είναι διατεθειμένοι να προσφέρουν χρόνο. Αυτό είναι το κλειδί για να σπάσει ο φαύλος κύκλος.