Πριν έξι μήνες γράψαμε για τη νέα πίστα της Ουαλίας, που σύμφωνα με τα σχέδια και εφόσον λάβει άδεια, θα κατασκευαστεί κοντά στην Ebbw Vale, μια γεωγραφικά αποκομμένη κοιλάδα της νότιας Ουαλίας. Τα «ρήματα υπάρχουν» ή για την ακρίβεια κάπου 150 από τα συνολικά 240 εκατ. ευρώ και πλέον όλοι στην Ουαλία περιμένουν με κρατημένη ανάσα την αδειοδότηση.
Μάλιστα από χτες, οι προοπτικές να ενταχθεί η νέα πίστα στα αγωνιστικά προγράμματα των MotoGP και Παγκόσμιου Superbike μοιάζουν πιο ρεαλιστικές. Αιτία η επίσκεψη στην περιοχή του αφεντικού της Dorna, Carmelo Ezpeleta και του Events Managing Director, Javier Alonso.
Οι δυο τους πέταξαν στις αρχές της εβδομάδας στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου είχαν μια σειρά επαφών με τα πρόσωπα-κλειδιά της υπόθεσης, μεταξύ των οποίων το λόρδο Κίνοκ -πρώην αρχηγό των Εργατικών στη Βρετανία και τώρα «πρέσβη» της πίστας- και την τωρινή υπουργό Βιομηχανίας, Επιχειρήσεων, Τεχνολογίας και Επιστήμης, την ουαλικής καταγωγής Edwina Hart.
Ακόμη, οι Ezpeleta και Alonso συναντήθηκαν με εκπροσώπους του Τύπου, διεθνούς και τοπικούς. Στη διάρκεια των συναντήσεων αυτών ο Ezpeleta δήλωσε εντυπωσιασμένος από τα σχέδια των εγκαταστάσεων, στα οποία περιλαμβάνεται μια πίστα με προδιαγραφές FIM και FIΑ, μια πίστα μοτοκρός και μία καρτ, τεχνολογικό πάρκο, ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, ιατρικό κέντρο και μια ακαδημία μηχανοκίνητου αθλητισμού, με σκοπό την εκπαίδευση και εξέλιξη νέων αναβατών/οδηγών.
Για τον Ezpeleta η προσθήκη μιας υπερσύγχρονης πίστας στο «οπλοστάσιο» της Βρετανίας δεν είναι καθόλου άσχημη: «Προσωπικά πιστεύω ότι οι Βρετανοί γνωρίζουν σαν λαός πολύ περισσότερα για τους αγώνες από ό,τι οποιοσδήποτε άλλος».
Μιλώντας στην εφημερίδα της Ουαλίας «Gwent Gazette» δεν δίστασε να υποσχεθεί ότι από τη στιγμή που θα εκδοθεί η άδεια οικοδόμησης, η πίστα θα μπορούσε να ενταχθεί στο αγωνιστικό ημερολόγιο του WSBK ήδη από το 2015.
Στη συνάντηση παραβρέθηκαν επίσης οι αναβάτες Superbike Leon Haslam και Chaz Davies. Και οι δύο μίλησαν με ενθουσιασμό για τα σχέδια. Ο Haslam εμπλέκεται εν είδει συμβούλου στον σχεδιασμό της πίστας, προσφέροντας την άποψη του αγωνιζόμενου μοτοσυκλετιστή.
Η φύση του εδάφους, λοφώδης με σημαντικές υψομετρικές διαφορές, προσφέρεται για μια γρήγορη χάραξη με ροή, είπε ο Haslam, παραλληλίζοντας τα σχέδια της ουαλικής πίστας με του Πορτιμάο (Πορτογαλία) και της Κωνσταντινούπολης.
Οι Davies και Haslam είχαν αναγκαστεί, σαν πιτσιρικάδες, να φύγουν στο εξωτερικό για να καλλιεργήσουν το ταλέντο τους, λόγω έλλειψης σχετικής υποδομής στην Αγγλία. «Έχουμε ποδοσφαιρικές ακαδημίες και υπέροχα κέντρα υποστήριξης για κάθε επιτυχημένο άθλημα, εκτός των μηχανοκίνητων», δήλωσε ο Davies στην «Wales Online». Ο Davies κατοικεί μία ώρα μακριά από την περιοχή της προτεινόμενης πίστας.
Στις συναντήσεις των μεγαλοστελεχών έγινε συχνά σύγκριση με την νέα ισπανική πίστα Motorland Aragon, η οποία είναι επίσης κατασκευασμένη σε μια υποβαθμισμένη περιοχή, με φυτοζωούσα οικονομία. Πιστεύεται πως η παράλληλη κατασκευή του κέντρου τεχνολογίας, του επιχειρηματικού πάρκου και των εκπαιδευτικών εγκαταστάσεων, σχηματίζει μια στέρεη υποδομή για την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας.
Και οι δύο περιοχές, όπως αναφέρθηκε, είναι γεωγραφικά απομονωμένες, αλλά η Ebbw Vale βρίσκεται πιο κοντά σε μεγάλα αστικά κέντρα, στα λιμάνια Μπρίστολ και Κάρντιφ, από ό,τι το Αλκανίθ στη Σαραγόσσα και τη Βαρκελώνη. Η επένδυση θα μπορούσε να δημιουργήσει ως και 9.000 θέσεις εργασίας στην περιοχή, ισχυρίστηκε ο Ezpeleta στην εφημερίδα «South Wales Argus», ενώ κάθε αγώνας MotoGP δημιουργεί τζίρο γύρω στα 3 εκατ. ευρώ.
Η ανέγερση της πίστας έχει αγγίξει πολλούς από τον χώρο της μοτοσυκλέτας. Ο Chris Herring, παλιότερα υπεύθυνος επικοινωνίας του HRC, είναι τώρα μέλος της ομάδας που «τρέχει» την Heads of the Valleys Development Company, της εταιρεία πίσω από την Πίστα της Ουαλίας.
Η ίδια εταιρεία διαθέτει εταιρικό μερίδιο στη FTR, την εταιρεία μηχανολογικών κατασκευών που προμηθεύει τα ομώνυμα πλαίσια σε ομάδες και των τριών κατηγοριών GP.
Το ίδιο το έργο, εφόσον εγκριθεί, θα εκτελεστεί εν μέρει από τη FCC Construcciόn, την ισπανική εταιρεία που ανακατασκεύασε το 2002 την πίστα της Χερέθ, δημιουργώντας την αίθουσα VIP σε σχήμα ιπτάμενου δίσκου, η οποία πλέον αποτελεί το σήμα κατατεθέν του ιστορικού ισπανικού σιρκουί.
Το κόστος εκείνων των εργασιών πάντως κατατρέχει ακόμα τα οικονομικά αποτελέσματα της Χερέθ. Η FCC δεν πληρώθηκε ποτέ στο ακέραιο, πήγε την CIRJESA (που διευθύνει την Χερέθ) στα δικαστήρια και πέρσι την ανάγκασε να μπει σε διαχειριστικό έλεγχο, εξαιτίας των οφειλών της ακριβώς για τις εργασίες του 2001/2002.