Από το 1957 η Caterham έχει αφήσει το στίγμα της στο διεθνές στερέωμα των μηχανοκίνητων ως μια εταιρεία με προσανατολισμό την κατασκευή σπορ αυτοκινήτων. Η εμπλοκή της στη Formula 1 και οι άστοχες σποραδικές αγωνιστικές εμφανίσεις, ούτε αλλοίωσαν αλλά ούτε και «έδωσαν» στο στίγμα αυτό.

Παραμένει μια αξιοσέβαστη εταιρεία για την τεχνολογία που εισάγει και την μοναδικότητα των δημιουργημάτων της. Έχοντας φτάσει στο πρόθυρα της χρεοκοπίας αρκετές φορές, αναζητά νέους δρόμους για να συνεχίσει το έργο της.

Στο μεταίχμιο βρίσκεται και σήμερα οπότε πήρε και την στρατηγική απόφαση να εισέλθει σε μια άλλη αγορά, άγνωστη και μακρινή από τα χαμηλά πανάλφρα διθέσια αυτοκίνητά της, -αυτή των δίτροχων οχημάτων, με πετάλια ή χωρίς. Με κινητήρα ή χωρίς, ηλεκτρικό ή συμβατικό.

Η παραγωγή θα ξεκινήσει την Άνοιξη του 2014, όμως η πρώτη εμφάνιση των δίτροχων έγινε στην EICMA του Μιλάνου. Εκεί ανακοινώθηκε η επέκταση των δραστηριοτήτων της από τους 4 στους 2 τροχούς, με τρία βασικά μοντέλα. Μία μοτοσυκλέτα και δύο ηλεκτρικά ποδήλατα.

Το Brutus 750 θα προηγηθεί χρονικά και παρότι δεν συνηθίζουμε να σπέρνουμε δαιμόνια, ο συμπαθής ευτραφής Βρούτος αναμένουμε να αποτελέσει μια παταγώδη εμπορική αποτυχία.

Με μονοκύλινδρο κινητήρα 750 κ.εκ. και βάρος που ξεπερνά τα 230 κιλά, αναζητά ταυτότητα και πεδίο χρήσης. Τα αμμώδη παράλια της Νορμανδίας, τα highlands της Σκωτίας, την καθημερινότητα του Λονδίνου ή τις φωτισμένες βραδιές του Παρισιού; Όπου και αν τον παρκάρεις παράταιρος μοιάζει…

H απόδοση φτάνει τους 50 ίππους από τον τετράχρονο τετραβάλβιδο υγρόψυκτο κινητήρα που κατά πάσα πιθανότητα προέρχεται από Ασιάτη κατασκευαστή τετράτροχων ATV. Άλλωστε αν θελήσει κανείς να περιγράψει το Brutus όσο πιο σύντομα γίνεται, θα το παρομοίαζε σαν «μισό» ATV.

Η Caterham τον πλασάρει ως το πρώτο SUV των μοτοσυκλετών. Ωστόσο τα πολυχρηστικά (SUV) στις μοτοσυκλέτες έχουν ανακαλυφθεί πριν από καιρό και δεν είναι άλλα από τα δημοφιλή on-off.

Στην ουσία η Caterham ήθελε να μπει σε ένα χώρο χωρίς ανταγωνισμό, συγκρίσεις και επικρίσεις. Και σε αυτό τουλάχιστον τα κατάφερε. Επίσης το μοντέλο έπρεπε να είναι άμεσα αναγνωρίσιμο, όπως συμβαίνει και με το μοναδικό «Seven», το διθέσιο πανάλαφρο σπορ αυτοκίνητο που την έκανε διάσημη.

Έμφαση έχει δοθεί στην πολυχρηστικότητα του Brutus που κινείται στο δρόμο, διασκεδάζει εκτός δρόμου ενώ σε λιγότερο από 4 ώρες μετατρέπεται σε snowmobile. Να μια ιδιότητα που δεν συναντάς κάθε μέρα.

Παρά τα κιλά του, η εταιρεία διατείνεται ότι είναι πολύ εύκολο στη χρήση, φιλικό και άνετο, παρομοιάζοντας την απλότητά του με εκείνη των scooter. Το μόνο κοινό που εμφανώς έχει πάντως με αυτά, είναι η αυτόματη μετάδοση με διαρκώς μεταβαλλόμενη σχέση (CVT), ανάλογη με των scooter.

Πέραν όλων αυτών, ο ευτραφής Βρούτος έχει ενδιαφέροντα στοιχεία. Το πλαίσιο αλουμινίου είναι ταυτόχρονα και δοχείο καυσίμου 10 λίτρων, παρά το φυγοκεντρική μετάδοση η τελική μετάδοση γίνεται με αλυσίδα, ενώ τα φρένα του θα τα ζήλευαν και αρκετές Sport μοτοσυκλέτες.

To τελικό της εξάτμισης εμφανίζεται κάπως αναποφάσιστο ως προς τη θέση που έχει τοποθετηθεί, ανάλογα με την ηλικία της φωτογραφίας που το απεικονίζει.

Στα πρώτα στάδια έβγαινε αριστερά και ψηλά, δίπλα στον συνεπιβάτη (ναι υπάρχει χώρος και για αυτόν). Στο Μιλάνο όμως η εξάτμιση είχε περάσει δεξιά κάτω από τον κινητήρα για να ανηφορίσει στη συνέχεια. Θέση που θα είναι πιθανότατα και η τελική του.

Το ύψος της σέλας κάθε άλλο παρά χαμηλό είναι στα 860 mm, και μαζί με το μεταξόνιο των 1.460 mm συνθέτουν μια ευμεγέθη μοτοσυκλέτα. Το αμορτισέρ της πίσω ανάρτησης κρύβεται κάτω από τη σέλα του οδηγού σε οριζόντια διάταξη ενώ το πιρούνι μπροστά είναι ανεστραμμένο των 43 mm.

Οι τροχοί των 9 και 10 ιντσών εμπρός και πίσω φιλοξενούν θηριώδη τρακτερωτά λάστιχα 260 mm πλάτους από ATV, που συμβάλλουν περισσότερο στην έλξη της προσοχής παρά στη χρήση. Αυξάνουν την κατανάλωση και την άνεση, περιορίζουν την πρόσφυση στην άσφαλτο και τις επιδόσεις. Κάτι σαν τα τρακτέρ δηλαδή.

Με αισθητική και πρόσωπο που «μόνο η μαμά του θα μπορούσε να αγαπήσει» το Brutus εισέρχεται για να σπάσει τον πάγο μεταξύ της Caterham και των δύο τροχών. Μια πρώτη ιστορικά δοκιμή σε ένα νέο πεδίο για ανθρώπους που πάνω απ’ όλα αγαπούν αυτό που κάνουν -και μετά το βλέπουν εμπορικά.

Ας ελπίσουμε το μέλλον της εμπλοκής της Caterham με τη μοτοσυκλέτα κατ’ αρχήν να συνεχίσει να υπάρχει ώστε να οδηγήσει και σε πιο ουσιαστικές επιλογές. Κι ας είναι εξειδικευμένες όσο και τα sport αυτοκίνητά της. Άλλωστε η εταιρεία έχει δηλώσει ήδη τις προθέσεις της να εμπλακεί με τα Grand Rrix το 2014 και μία ομάδα στην Moto2.

Όσο για την τιμή του Brutus, αυτή δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη, ωστόσο η απάντηση στην σχετική ερώτηση κατά την έκθεση στο Μιλάνο ήταν ότι θα είναι «προσιτή»…