Οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες αποτελούν πεδίο μάχης λαμπρόν για τους μικρούς, ειδικευμένους κατασκευαστές. Πέρα από κάποια «παιχνιδοειδή» πρωτότυπα οι «μεγάλοι» ουσιαστικά απέχουν από την αγορά.

Στο χώμα, από τους κατεστημένους κατασκευαστές μόνον η ΚΤΜ έχει παρουσιάσει (2012) ένα ηλεκτρικό εντούρο. Δεν έκανε μπαμ πωλήσεων, κυρίως λόγω των γνωστών μειονεκτημάτων των ηλεκτροκίνητων (βλ. αυτονομία).

Ωστόσο έχουν ήδη πουληθεί 3.000 τέτοιες οικο-φιλικές μοτοσυκλέτες. Αυτό αρκεί για τους Αυστριακούς για να δικαιολογήσει την πίστη της στο «ρεύμα» των ηλεκτρικών –και το κόστος εξέλιξης της 2ης γενιάς Freeride που μόλις παρουσιάστηκε.

Η σχετική τεχνολογία προχωρά με γοργά βήματα και έτσι το νέο Freeride βρίθει βελτιώσεων. Καταρχήν στις επιδόσεις, αφού το μοντέλο ’18 φιλοξενεί μια νέα μπαταρία κατασκευής Sony (προηγουμένως φορούσε μία Samsung) που κατά δήλωση έχει 50% μεγαλύτερη χωρητικότητα.

ktm6

Φορτίζεται πλήρως χωρίς να αφαιρεθεί σε 80 λεπτά, ενώ σε 50 λεπτά επανέρχεται στο 80% της χωρητικότητάς της. Η οποία είναι 3,9 κιλοβατώρες, επαρκώντας για οδήγηση μιάμισης ως δύο ωρών.

Βέβαια τα νούμερα αυτά έχουν αξία μόνον στο εργαστήριο, αφού στην πράξη η αυτονομία εξαρτάται από ένα πλήθος παραγόντων, ακόμα και από το βάρος του αναβάτη  -όπως παραδέχεται και η ΚΤΜ. Όσο πιο ελαφρύς και ελαφροχέρης ο αναβάτης, τόσο πιο μακριά θα φτάσει.

ktm1

Καθοριστικό ρόλο στην αυτονομία παίζουν επίσης η επιλεγμένη διαμόρφωση λειτουργίας, το είδος του εδάφους και η επιθετικότητα του αναβάτη. Το μοτέρ αποδίδει 9 kW δηλαδή εμπίπτει στις νόρμες της κατηγορίας οδήγησης Α1, ενώ σε peak απόδοση μπορεί να φτάσει τους 25 ίππους, δηλαδή περίπου στο επίπεδο του  τετράχρονου KTM 250 EXC-F. Η ροπή είναι σταθερή στα 4,25 χλγμ.

Νέο χαρακτηριστικό για το 2018 είναι η δυνατότητα επανάκτησης μέρους της ηλεκτρικής ενέργειας όταν το γκάζι κλείνει και επαναποθήκευσής της στην μπαταρία (λειτουργία regen), αλλά μόνον στη διαμόρφωση «mellow».

Προσφέρονται δύο ακόμη διαμορφώσεις, η Στάνταρ και η Σπορ.  Αυτό γιατί η επανάκτηση ενέργειας προϋποθέτει ισχυρό φρενάρισμα του κινητήρα, πράγμα που δυσκολεύει την οδήγηση στις δύο άλλες διαμορφώσεις.

Το πλαίσιο παρέμεινε, εν μέρει ατσάλινο και εν μέρει αλουμινένιο με συνθετικό υποπλαίσιο. Ενδιαφέρον έχει η αιτιολόγηση της χρήσης αλουμινίου, αφού είναι γνωστό πως η ΚΤΜ πιστεύει στην καταλληλότητα του ατσάλινου πλαισίου.

ktm5

Το ατσάλι διαβάζουμε, προσφέρει μεγαλύτερη άνεση στο χώμα αφού στρεβλώνει περισσότερο απορροφώντας σαν πρόσθετο αμορτισέρ τις ανωμαλίες, όμως είναι υπερβολικά ενδοτικό για το τμήμα που συγκρατεί τη βαριά μπαταρία.

Στις αναρτήσεις το Freeride E-XC του ’18 φορά ανεστραμμένο Xplor fork 43mm και το αντίστοιχο αμορτισέρ PDS της WP -δηλαδή ότι ακριβώς και τα συμβατικά EXC-F και XC-W. Καλό νέο, αφού το υπάρχον μοντέλο  Freeride υστερούσε στον τομέα πίσω ανάρτηση, πράγμα που φαινόταν στη γρήγορη οδήγηση.

Υστερούσε και στα φρένα, καθώς προέρχονταν από το μίνι 85SX. Τώρα τα φρένα είναι κανονικά, το τιμόνι φαρδύτερο και το μπροστινό φτερό αποτελεί μεταμόσχευση από τη σειρά Μότοκρος. Προστέθηκαν ακόμη χούφτες προστασίας στο τιμόνι και η νέα μάσκα της ΚΤΜ.

ktm4

Όλες αυτές οι αναβαθμίσεις ανεβάζουν το Freeride σε ανώτερο επίπεδο ικανοτήτων για το χώμα. Το βάρος του φτάνει τα 111 κιλά, 3 περισσότερα από πριν.

Η παραγωγή του θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2018 και λίγο αργότερα θα αρχίσει η πώλησή του. Τότε θα μάθουμε και την τιμή του. Η ΚΤΜ πιστεύει πως ο καλύτερος τρόπος για να απολαύσει κανείς το ηλεκτρικό Freeride είναι να αγοράσει και μια δεύτερη μπαταρία, με την οποία θα μπορεί να αλλάζει την ξοδεμένη τόσο γρήγορα (λιγότερο από 2 λεπτά), όσο διαρκεί και ένας ανεφοδιασμός του ρεζερβουάρ με βενζίνη. Όμως η μπαταρία είναι ακριβή (3.600 δολάρια στις ΗΠΑ), οπότε η σύγκριση που χρησιμοποιούν οι Αυστριακοί ισχύει με έναν μεγάλο αστερίσκο.

ktm3

Κατά την παρουσίαση του νέου Freeride αφήνεται να εννοηθεί πως θα ακολουθήσουν και άλλα ηλεκτρικά μοντέλα, με το λογότυπο όμως της Husqvarna. Η ΚΤΜ θα αυξήσει τη συμμετοχή της στην αγορά ηλεκτρικών με πολλά νέα μοντέλα ως το 2025 με ισχύ από 250W ως 11 kW, περιλαμβανομένων μίνιμπαϊκς, ηλεκτρικών σκούτερ και ηλεκτρικών ποδηλάτων σε συνεργασία με την Pexco.