Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Νίξον έμεινε γνωστός σαν «ο Απατεώνας» -the Crook- από τη φράση του «δεν είμαι απατεώνας». Ο σημερινός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ θα μείνει μάλλον γνωστός ως «ο Ψεύτης». Ή ο Πινόκιο.
Σπάνια θα περάσει μέρα χωρίς μια νέα του αναληθή δήλωση, την οποία με χαρά ξεσκεπάζουν τα διεθνή Μέσα, αυτά στα οποία ο Πρόεδρος έχει κηρύξει τον πόλεμο.Πρόσφατα, σε έναν λόγο του προς το Κογκρέσο αναφέρθηκε στην Harley-Davidson, λέγοντας πως είναι αναγκασμένη να φορτώνεται με δασμούς πριν πουλήσει στο εξωτερικό τις μοτοσυκλέτες της.
Δήλωσε μάλιστα συγκεκριμένα πως σε μία χώρα οι μοτοσυκλέτες της αντιμετωπίζουν δασμούς 100%. Όσοι παρακολουθούν και ελέγχουν τα λεγόμενά του το έψαξαν το θέμα, και βρήκαν πως και πάλι ο άνθρωπος τα έκανε σαλάτα. Τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι όπως τα είπε.
Ο λόγος του είχε να κάνει με το αγαπημένο του θέμα: την άδικη επιβάρυνση των αμερικάνικων προϊόντων με δασμούς στις διάφορες χώρες, πράγμα που του δίνει το δικαίωμα να απαντήσει ανάλογα για να επαναφέρει μια δίκαιη ισορροπία στο εξωτερικό εμπόριο των ΗΠΑ.
Πού έσφαλε ή διαψεύστηκε ο Τραμπ; Καταρχήν οι διεθνείς πωλήσεις των HD σημείωσαν τον τελευταίο χρόνο αύξηση 2,3%. Στην Ινδία, που όπως είπε ο Πρόεδρος η HD αντιμετωπίζει δασμούς 100%, οι πωλήσεις της σημειώνουν διαρκώς αύξηση τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της ινδικής πρεσβείας στην Ουάσιγκτον οι δασμοί στη μεγαλύτερη δημοκρατία του κόσμου έχουν ως ακολούθως: για μοτοσυκλέτες με κυβισμό μικρότερο των 800 κυβικών φτάνουν το 60%.
Για εκείνες με μεγαλύτερο κυβισμό φτάνουν το 75%. Οι δασμοί 100% επιβαρύνουν μόνον τις μεταχειρισμένες μοτοσυκλέτες, προκειμένου να μην καταλήξει η Ινδία «χωματερή» παλιών μοτοσυκλετών με υψηλή κατανάλωση και υψηλές εκπομπές ρύπων.
Αν μια μοτοσυκλέτα εισάγεται μισο-συναρμολογημένη στην Ινδία, οι δασμοί ανέρχονται στο 30%. Αν εισάγεται σε τμήματα (CKD), τότε οι δασμοί περιορίζονται στο 10%.
Η Harley-Davidson πάντως δεν αποκαλύπτει τους δασμούς με τους οποίους επιβαρύνεται στην Ινδία, πράγμα που σημαίνει ότι έχει καταφέρει να αποσπάσει μια συμφέρουσα συμφωνία με τις τελωνειακές αρχές.
Επίσης η εταιρεία συναρμολογεί κάποια από τα μοντέλα της εκεί ήδη από το 2011. Ενώ διαθέτει και τοπικό εργοστάσιο όπου κατασκευάζονται τα μικρότερα μοντέλα, Street με 500 και 750 κυβικά.
Η αλήθεια είναι πως οι πωλήσεις της εταιρείας μειώνονται διαρκώς μόνον στην εσωτερική αγορά των ΗΠΑ. Αυτό διότι αγοραστές της είναι κυρίως οι λευκοί μεσήλικες ή και γηραιότεροι, αναβάτες. Οι οποίοι αντιπροσωπεύουν φυσικά μια φθίνουσα δημογραφική ομάδα. Η οποία παρεμπιπτόντως έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τους κατ’ εξοχήν ψηφοφόρους του Τραμπ!
Η ίδια η HD έχει καταλήξει πως για να διατηρήσει τη θέση της στην αγορά των ΗΠΑ (κάτι παραπάνω από 50%), θα πρέπει να βρει τρόπο να προσεγγίσει τους νεαρούς αφροαμερικανούς, τους ισπανόφωνους, τις γυναίκες και γενικά τους νέους ανθρώπους. Πάλι κατά σύμπτωση ακριβώς το κοινό που έχει στοχοποιήσει ο Τραμπ.
Το θέμα αποτελεί συνέχεια της πρόσφατης πληροφορίας πως οι Αμερικανοί σχεδιάζουν τη δασμολόγηση των ευρωπαϊκών μοτοσυκλετών κατά 100% ως αντίμετρα για την άρνηση των Ευρωπαίων να επιτρέψουν την εισαγωγή αμερικάνικου βόειου κρέατος γεμάτου με ορμόνες και φάρμακα…
Θανάσης Χούντρας