Μετά το διάλειμμα όχι για, αλλά από τις διαφημίσεις που οδήγησε και σε διάλειμμα από νέες τηλεοπτικές παραγωγές, η αναβίωση των σίριαλ επανέρχεται στην μικρή οθόνη. Άλλωστε στη μέχρι τώρα ζωή της ελληνικής τηλεόρασης, τα σίριαλ ήταν πάντα πρώτα στις προτιμήσεις του φιλοθεάμωνος κοινού. Από τα εκατοντάδες που μέχρι σήμερα έχουν προβληθεί, άλλα έχουν σημειώσει εφήμερες επιτυχίες, άλλα έχουν ξεχαστεί ακόμα και από τους δημιουργούς του αλλά φυσικά δεν έλειψαν κι εκείνα που άφησαν το δικό τους ανεξίτηλο αποτύπωμα στη ιστορία της τηλεοπτικής μυθοπλασίας, χαρίζοντας στιγμές απόλαυσης και σημειώνοντας τεράστια επιτυχία στα «νούμερα» της εποχής. Ποια είναι εκείνα που κατάφεραν να κερδίσουν τη μάχη με το χρόνο, και να γίνουν σημείο αναφοράς από τα παρθενικά βήματα της τηλεόρασης μέχρι και την ενήλικη ζωή της; Το newsbeast.gr σας ταξιδεύει σε μια νοσταλγική διαδρομή των εμβληματικών τηλεοπτικών σειρών της ελληνικής tv που μετέτρεψαν ακόμα και την άλλοτε χιονισμένη εικόνα της σε μαγική… Τα παρθενικά βήματα Τέσσερα χρόνια μετά τα πρώτα βήματα της ελληνικής τηλεόρασης κι ενώ ως τότε προβάλλονταν ξένα (αμερικανικά ως επί το πλείστον) σίριαλ, αποφασίστηκε η δημιουργία και προβολή της πρώτης ελληνικής σειράς. Το πρώτο made in Greece σίριαλ ήταν το «Το σπίτι με τον φοίνικα» που εξέπεμψε από τους δείκτες της ΥΕΝΕΔ τον Απρίλιο του 1970, χωρίς να σημειώσει όμως την αναμενόμενη επιτυχία στο μη εξοικειωμένο κοινό της εποχής. Η λέξη σίριαλ ως τότε ήταν άγνωστη και η σειρά παρουσιάστηκε ως «ελληνικό θέατρο συνέχειας». Ήταν μάλιστα γυρισμένη με κινηματογραφικές και όχι τηλεοπτικές κάμερες Η δραματική – ερωτική σειρά 13 ημίωρων επεισοδίων, ιδέα του τότε στελέχους της ΥΕΝΕΔ, Κώστα Σισμάνη, με σενάριο που υπέγραφε η Κική Σεγδίτσα και σκηνοθεσία Θεόδωρου Αδαμόπουλου και Ιάσονας Γιαννουλάκη, ολοκληρώθηκε πριν την ώρα της μιας και ο πρωταγωνιστής της αποχώρησε για επαγγελματικούς λόγους.
Το χρονικό των Εν Ελλάδι σίριαλ συνεχίζεται, με την κωμωδία βασιζόμενη σε επιτυχίες του εξωτερικού να κυριαρχεί τα τελευταία χρόνια στις επιλογές των καναλιών και του κοινού, τις μεταφορές βιβλίων να έχουν δυστυχώς εκλείψει και με τα κοινωνικά δράματα να έχουν δώσει τη θέση τους στις καλογυρισμένες σαπουνόπερες («Μπρούσκο», «Ρουά ματ», «Δικαίωση», «Κλεμμένα όνειρα», «Όρκος σιωπής»)… Η πιο λαμπρή του είδους σαπουνόπερα Η πρώτη του είδους «σαπουνόπερα» με διαφορά, που εισήγαγε στο λεξιλόγιο μας την πολυεθνική Τζάιαντ, τον τεχνοκράτη Γιάγκο, την τίμια πλην φτωχή, Βίρνα και πολλούς άλλους που κατοικούσαν στην έπαυλη των κάκτων ήταν φυσικά η «Λάμψη», η μακροβιότερη τηλεοπτική σειρά φαντασίας στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης η οποία προβαλλόταν 14 ολόκληρα χρόνια από τον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1 σχεδόν καθημερινά. Γιάγκος: «Τι τρέχει;». Βίρνα: «Τίποτα δεν τρέχει, όλα είναι ακίνητα. Πρόσεξε όμως πού πατάς, υπάρχει κινούμενη άμμος». ήταν μόνο ένας από τους χαρακτηριστικούς και άκρως σουρεαλιστικούς διαλόγους της Βίρνας και του Γιάγκου Δράκου (Κάτια Δανδουλάκη, Χρήστος Πολίτης) από την μεγάλη επιτυχία του Νίκου Φώσκολου. Η απόλυτη ελληνική σαπουνόπερα ξεκίνησε να προβάλλεται το Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου 1991 στον ANT1 και ολοκλήρωσε τον κύκλο της στις 29 Ιουλίου 2005. Ως τότε είχαν προβληθεί περισσότερα από 3.400 επεισόδια, ενώ από το στούντιο είχαν περάσει περί τους 1.500 ηθοποιούς. Το γεμάτο υπερβολές και ακρότητες σενάριο έδωσε συχνά αφορμές για καυστική σάτιρα, ο δημιουργός όμως τη σειράς επέμενε πάντα να την υπερασπίζεται λέγοντας πως επιτελεί κοινωνικό έργο με τα μηνύματα που περιέχει. Σήμερα από τα μηνύματα ίσως το χαρακτηριστικότερο που μας έχει μείνει είναι πως η «Σελήνη αγαπά Χόχο» που έλεγε και η Ελένη Κούρκουλα στον γνωστότερο ρόλο της. Αλησμόνητες στην τηλεοπτική μνήμη των κοινωνικών σειρών έμειναν και οι προσπάθειες της Μιρέλλας Παπαοικονόμου. Η «Αναστασία» , το πρώτο ménage a trois, ελληνιστί τρίο, της μικρής οθόνης να σκανδαλίζει το τηλεοπτικό κοινό με την πρωτοεμφανιζόμενη Mυρτώ Aλικάκη σε αποκαλυπτικές γεμάτες πάθος στιγμές. Επόμενη επιτυχημένη προσπάθεια είναι και η σειρά «Λόγω τιμής» (1996), όπου μας συστήνει μια παρέα από την Πάτρα που έρχεται στην Αθήνα για σπουδές και μαζί με αυτή ένα μεγάλο μέρος της νέας γενιάς της υποκριτικής τέχνης. Άλκης Κούρκουλος εναντίον Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη και μαζί τους οι Γιώργος Πυρπασόπουλος, Σμαράγδα Καρύδη και Βίκυ Βολιώτη να έρχονται αντιμέτωποι με ερωτικά και όχι μόνο διλλήματα. Στην νεότερη ιστορία της tv κοινωνικά δράματα με μεγάλη τηλεθέαση ήταν και οι σειρές του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Η ζωή μας μια βόλτα (1999) σε σκηνοθεσία: Ρέινα Εσκενάζυ, Να με προσέχεις (2000), σε σκηνοθεσία Μύρνας Τσάπα, Κλείσε τα μάτια (2002/2003) σε σκηνοθεσία Βασίλη Τσελεμέγκος, Χριστόφορος Παπακαλιάτης & Γιώργος Σουγιάς , Δυο μέρες μόνο ( 2005-2008),σε σκηνοθεσία Χριστόφορου Παπακαλιάτη, Χρήστου Δήμα και Πηγής Δημητρακοπούλους και τέλος το πιο πρόσφατο 4 ( 2009/2010). Οι αλησμόνητοι Από την τηλεοπτική ιστορία αλησμόνητοι ρόλοι και πολυαγαπημένα σήριαλ μένουν και τα παρακάτω: – ο «Ονειροπαρμένος» Κώστας Βουτσάς (ΥΕΝΕΔ, 1973) που απέδιδε απολαυστικά το κείμενο του Πρετεντέρη – ο Θάνος Λειβαδίτης, ως αδέκαστος και αδιάβλητος δικηγόρος Αγγελος Καρνέζης στους «Δίκαιους» (ΥΕΝΕΔ, 1974). – η «Βασίλισσα Αμαλία» με την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Χρήστο Πολίτη στους ρόλους των πρώτων βασιλέων της Ελλάδας. Ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ ήταν ο συνταγματάρχης Καλλέργης και ο Χρήστος Καλαβρούζος ο στρατηγός Μακρυγιάννης (ΕΙΡΤ, 1975) – ο Τάκης Μηλιάδης ως πρόεδρος του δικαστηρίου στο «Η Θέμις έχει νεύρα» του Δημήτρη Ψαθά (ΕΡΤ, 1975) – ο «Φωτογράφος του χωριού» με τον Νάσο Κεδράκα σε μια μεγάλη προσωπική επιτυχία (ΕΡΤ, 1977) καθώς ο «Ταξιτζής» με τον Θόδωρο Κατσαδράμη (ΥΕΝΕΔ, 1977) να κάνει τη δική του επιτυχία – «Το ημερολόγιο ενός θυρωρού» με τον Κώστα Βουτσά (ΥΕΝΕΔ, 1979) – η Μαρία Αλιφέρη ως Τερέζα Φραντζή-Ρίχτερ στην «Κραυγή των λύκων» του Νίκου Φώσκολου (ΥΕΝΕΔ, 1981) – η Κοραλία Καράντη και ο Αμπέρτο Εσκενάζυ στο «Φως του Αυγερινού» της ΕΡΤ. Η σειρά προβαλλόταν την Τρίτη 24 Φεβρουαρίου 1981, την ώρα που χτύπησε την Αθήνα ο σεισμός των 6,6 Ρίχτερ – η Πέμυ Ζούνη, στα πρώτα της βήματα που ερωτεύεται τον Ηλία Γιαννίτσο στο «Γιάννης και Μαρία» του Πάνου Γλυκοφρύδη (ΕΡΤ, 1982) κάνοντας όλη την Ελλάδα να αγωνιά για την έκβαση του ρομάντζου τους – οι δύο Αννες, η Παϊτατζή και η Παναγιωτοπούλου, να ερμηνεύουν απολαυστικά τη «Μαντάμ Σουσού» του Δημήτρη Ψαθά, η πρώτη το 1972 στην ΥΕΝΕΔ, η δεύτερη το 1986 στην ΕΡΤ2. Παναγιωτάκης της Παϊτατζή ο Ιάκωβος Ψαρράς, της Παναγιωτοπούλου ο Θανάσης Παπαγεωργίου – η Χρυσούλα Διαβάτη, ο Βασίλη Διαμαντόπουλο και τον Νικήτα Τσακίρογλου να σερβίρουν «Εκμέκ παγωτό» (Mega 1991), σε σενάριο του Βασίλη Νεμέα και σκηνοθεσία του Γρηγόρη Πετρινιώτη – το αγαπημένο cult «Ρετιρέ» του Γιάννη Δαλιανίδη (Mega, 1990) – οι τρυφερές «Γυναίκες» της Μιρέλλας Παπαοικονόμου, με την Πέμυ Ζούνη και τη Θέμιδα Μπαζάκα (Mega, 1992). Και φυσικά ανεξίτηλες στην τηλεοπτική ιστορία μένουν και οι ενίοτε τρομακτικές αλλά πάντα εξαιρετικά σκηνοθετημένες αυτοτελείς ιστορίες της «10ης εντολής» του Πάνου Κοκκινόπουλου (Alpha, 2004) που επανεμφανίστηκαν φέτος για να εμπλουτίσουν τα βράδια μας. Τόσο τα νέα επεισόδια της 10ης εντολής όσο και άλλων σίριαλ της ελληνικής tv ίσως σηματοδοτούν την αλλαγή του μέχρι πρότινος ρευστού τηλεοπτικού σκηνικού το οποίο αρχίζει να ξαναζεί τη χρυσή εποχή του. Και αλήθεια είναι πως όλοι ελπίζουμε η κορωνίδα της τηλεοπτικής ψυχαγωγίας, να ξαναζήσει ημέρες αίγλης…