Ενώ οι άκρως ερωτικές σκηνές έχουν αποχαρακτηριστεί πλέον στη συλλογική συνείδηση του τηλεοπτικού κοινού, παρόλα αυτά καταγράφονται περιπτώσεις που η ωμή αναπαράσταση αισθησιακών περιπτύξεων στην τηλεοπτική μυθοπλασία σοκάρει.
Γράφει η Νίκη Παπάζογλου
Στην ελληνική τηλεοπτική ιστορία άλλωστε πολλές είναι οι σκηνές εκείνες που άλλοτε δείχνοντας πολλά, άλλοτε λιγότερα αναστάτωσαν ακόμα και τους μυημένους θεατές με το ρεαλισμό τους.
Απαγορευμένες σχέσεις, μοιραία τρίγωνα, ομοφυλοφιλικοί έρωτες και έντονα πάθη που την στιγμή που αποτυπώθηκαν αναστάτωσαν το φιλοθεάμων κοινό και κατά περίπτωση προκάλεσαν αντιδράσεις. Ποιες είναι όμως οι σκηνές αυτές στην ελληνική τηλεοπτική ιστορία;
«Οι Πάνθεοι»
Σε μια αναδρομή στο τηλεοπτικό παρελθόν, ο πρώτος συγκλονιστικός έρωτας που μαγεύει ή και σοκάρει το συντηρητικό για την εποχή φιλοθεάμων κοινό έρχεται από τα πρώτα χρόνια της ασπρόμαυρης δημόσιας τηλεόρασης. Το παράνομο ερωτικό πάθος μεταξύ της Μάρμως Πανθέου και του ανιψιού του συζύγου της, καλλιτέχνη σύμφωνα με τα μυθιστορηματικά πρότυπα της εποχής, Κίτσου, ήταν ουσιαστικά αυτό που εκτίναξε στα ύψη την τηλεθέαση της ογκώδους τριλογίας του Τάσου Αθανασιάδη «Οι Πάνθεοι».
Η μεγάλη επιτυχία των Πάνθεων που έκαναν πρεμιέρα στην ΕΡΤ το 1977, πέρα από μια τοιχογραφία της Ελλάδας που έσβησε με τον πόλεμο, ουσιαστικά συνοψίστηκε στο παράνομο πάθος της Μάρμως και του Κίτσου και στο ερωτικό τρίγωνο που συμπληρωνόταν ιδανικά από τον σύζυγο Ανδρέα. Άλλωστε μέσα από τους Πάνθεους εκτινάχθηκε στα ύψη η δημοτικότητα της Κάτιας Δανδουλάκη ενώ ο Στέλιος Καλογερόπουλος καθιερώθηκε ως ο ζεν πρεμιέ της εποχής.
«Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά»
Πέρασαν σχεδόν δεκαπέντε χρόνια μέχρι η θέα του γυμνού σώματος της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη τότε που η τολμηρή ερωτική της σκηνή με τον Κώστα Αρζόγλου αναστάτωσε εκ νέου το τηλεοπτικό κοινό. Στην τηλεοπτική μεταφορά του μυθιστορήματος του Κώστα Μουρσελά «Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά» από τον Κώστα Κουτσομύτη το 1992, η αποφασιστική και ριψοκίνδυνη Μάρθα αρνείται να ζει με νόμους και ακολουθεί τολμηρά μονοπάτια που σοκάρουν το μέχρι τότε άμαθο τηλεοπτικό κοινό. Άλλωστε ο ίδιος ο σκηνοθέτης είχε αναφέρει πως «ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια του βιβλίου είναι η συνάντηση στο φινάλε, της Μάρθας με τον Κωνσταντή… Εάν πετύχω αυτή τη σκηνή, νομίζω θα έχω πετύχει ένα μεγάλο μέρος του έργου»…
Και η αλήθεια είναι πως την πέτυχε μιας και η σκηνή ιδιαιτέρως τολμηρή και έντονη συζητήθηκε και προκάλεσε πλήθος αντικρουόμενων απόψεων. Γι’ αυτήν τη σκηνή ήταν που ο πρωταγωνιστής είχε δηλώσει «Όταν τελείωσε η συνεύρεση με τη Μάρθα, δεν ήξερα πως θα το πάρει ο κόσμος, και δεν ξέρω ακόμα… Δεν έχω ξαναδεί τέτοια πράγματα στην τηλεόραση… ήταν κάτι παραπάνω από πραγματικός έρωτας…»
«Αναστασία»
Τόσο για την φύση της σχέσης, όσο και για την ερωτική πράξη, οι τηλεθεατές μένουν με το στόμα ανοιχτό ένα χρόνο αργότερα στη θέα της Μυρτώ Αλικάκη, όταν ερωτοτροπεί στο αυτοκίνητο με τον πατέρα Μηνά Χατζησάβα την ώρα που ο γιος με τον οποίο είχε παράλληλη σχέση τους παρατηρεί από μακριά. Η πουριτανική φάση στην οποία βρισκόταν τότε η τηλεόραση έκανε κοινό και κριτικούς να μιλούν για «άκρως ακατάλληλη σειρά για ανηλίκους» αφού οι γυμνές σκηνές που σκανδάλισαν τους θεατές ήταν πολλές.
Το μήλο της έριδας, Αναστασία, κατά κόσμον Μυρτώ Αλικάκη, έκανε παρόλα αυτά τους τηλεθεατές να παρακολουθούν με μανία τη σφαγή των δύο «μονομάχων» αφού η τηλεθέαση εκείνη την εποχή ξεπερνούσε το 50%.
«Κλείσε τα μάτια»
Αντιδράσεις από τις παροιμιώδεις ρεαλιστικές ερωτικές σκηνές προκάλεσε λίγα χρόνια αργότερα και ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης ο οποίος στη σειρά «Κλείσε τα μάτια» συνάπτει σχέσεις και με την κόρη, Ιωάννα Παππά, αλλά και με την κατά πολύ μεγαλύτερή του, μητέρα της, Πέμυ Ζούνη. Αξέχαστη η σκηνή βίας και πάθους με μητέρα και εραστή να ερωτοτροπούν με μανία μετά από ξυλοδαρμό.
Βέβαια η εν λόγω σκηνή δεν ήταν αυτή που ώθησε το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης να επιβάλλει πρόστιμο 100.000 ευρώ στο κανάλι που προβλήθηκε η σειρά. Το φιλί ομοφυλόφιλου ζευγαριού στα μάτια του απαίδευτου τηλεοπτικού κοινού ξεσηκώνει έντονες αντιδράσεις και οδηγεί το ΕΣΡ στην απόφαση να τιμωρήσει το μεγάλο κανάλι. Το πρόστιμο όμως ακυρώνεται τρία χρόνια αργότερα από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
«Το σημάδι του έρωτα»
Σειρά με τολμηρές ερωτικές σκηνές, από την όποια έμεινε ιστορική η ατάκα της Τζένης Μπότση «Τι έγινε Κωστάκη σε γουστάρει η χωριάτισσα;» ήταν και «Το σημάδι του έρωτα» που προβλήθηκε από το 1998. Οι ερωτικές περιπτύξεις τόσο της επίσημης ερωμένης Τζένης Μπότση όσο και της χυμώδους κουνιάδας Βάνα Μπάρμπα με τον Στράτο Τζώρτζογλου είχαν ενδεχομένως γίνει το όνειρο κάθε αγρότισσας, αφού πριν την δραματική τροπή των γεγονότων είχαν προηγηθεί σκηνές σφοδρότατου ερωτικού πάθους στο στάβλο, στο ξενοδοχείο και σε άλλα σημεία της αγροικίας…
«Ψίθυροι καρδιάς»
Με αρκετά προχωρημένο θέμα για το κατεστημένο της εποχής παρουσιάζεται το 1997 και το σήριαλ του Μανούσου Μανουσάκη «Ψίθυροι καρδιάς» που παρουσίαζε την Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους σαν νεαρή τσιγγάνα και τον Απόστολο Γκλέτσο σαν κεραυνοβολημένο μπαλαμό να δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό σε κάθε ερωτική σκηνή. Ένα από τα πιο δημοφιλή σήριαλ της δεκαετίας του ‘90 με τηλεθέαση που ξεπέρασε ακόμα και το 70% το Φλεβάρη του ’98, αναστατώνει το τηλεοπτικό κοινό με την αληθοφάνεια του παθιασμένου αυτού έρωτα.
«Άγγιγμα Ψυχής»
Ο ίδιος σκηνοθέτης, ένα χρόνο μετά, γυρίζει και το «Άγγιγμα Ψυχής» αναστατώνοντας εκ νέου το τηλεοπτικό κοινό με έναν ακόμα απαγορευμένο έρωτα. Ο παπάς, Χρήστος Ζαλμάς, προσπαθεί να πνίξει το πάθος που νιώθει για τη νεαρή αγιογράφο Θεοφανία Παπαθωμά. Κι όπως κάθε καταπιεσμένη επιθυμία τη στιγμή που ξεσπά μετατρέπει τις σκηνές που γυρίζονται σε ιδιαίτερα καυτές με αποτέλεσμα η τηλεθέαση να αγγίζει το 45%.
«Ξεχασέ με»
«Δυστυχώς αυτό που έμεινε από το Ξέχασέ με την επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά του Alpha, ήταν μερικά δευτερόλεπτα γυμνού σε μια πισίνα» είχε πει η Δήμητρα Ματσούκα σε συνέντευξη της για μια ακόμα τηλεοπτική εμφάνιση που έμεινε στην ιστορία για το σκανδαλοθηρικό του πράγματος. Η τραγική ιστορία μιας εσθονής πόρνης στη Σουηδία είχε αποτελέσει την έμπνευση για τη δημιουργία της σειράς η οποία το 2004 είχε σοκάρει ή ορθότερα σκανδαλίσει με τις αποκαλυπτικές σκηνές της.
Η ίδια η ηθοποιός άλλωστε είχε αναφέρει σε μετέπειτα συνέντευξή της «δύσκολα θα επαναλάμβανα μια τέτοια εμπειρία αφού κανείς, ούτε και οι σοβαρότερες εφημερίδες, δεν μίλησε για την ουσία, που για μένα ήταν μια νέα εικόνα στην τηλεόραση που μας έκανε να αναθεωρήσουμε τις δυνατότητες του βίντεο»…
«Για την Άννα»
Για την Άννα, μια αλλοδαπή χορεύτρια, ρίσκαρε τα πάντα ο δήμαρχος Χανίων, Θανάσης Ευθυμιάδης, στην ομώνυμη σειρά που γυρίστηκε το 2006. Οι ερωτικές σκηνές αρκετά αληθοφανείς και έντονα παθιασμένες, αποδείχτηκαν ικανές όχι μόνο να αναπαραστήσουν αλλά και να ξυπνήσουν το μεγάλο έρωτα αφού οι δύο ηθοποιοί μετά τη μικρή οθόνη έγιναν ζευγάρι και στη ζωή.
«4»
Τρία χρόνια μετά και η σειρά «4» προβάλλεται στις οθόνες προκαλώντας από το πρώτο κιόλας επεισόδιο την επέμβαση του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης. Οι καταγγελίες αφορούσαν σε μια σκηνή αυνανισμού. Βέβαια και στα επόμενα επεισόδια οι ερωτικές σκηνές διαδέχονταν η μια την άλλη συγκρινόμενες ως προς την ένταση του ερωτικού πάθους που αναστάτωνε το τηλεοπτικό κοινό. Αλησμόνητες οι σκηνές της ερωτικής συνεύρεσης του γυναικοκατακτητή Χριστόφορου Παπακαλιάτη με την Ζέτα Μακρυπούλια, την Δανάη Σκιαδή αλλά και την Παναγιώτα Βλαντή.