Συνεχίζει να διχάζει τη stand up comedy σκηνή της χώρας, η παράσταση με τους 17 άνδρες χωρίς τη συμμετοχή καμίας γυναίκας, καθώς ένας από τους αρχικά συμμετέχοντες αποχώρησε ξεκαθαρίζοντας πως δεν γνώριζαν για τη σύνθεση όταν συμφώνησαν να πάρουν μέρος, ενώ την ίδια ώρα 9 γυναίκες κωμικοί τοποθετήθηκαν καταγγέλλοντας την ενέργεια αλλά και την υπεράσπισή της.
Ο Στέλιος Ανατολίτης με ανάρτησή του στο Facebook ανακοίνωσε την αποχώρησή του από την παράσταση γράφοντας συγκεκριμένα: «Καλησπέρα σε όλα τα πλάσματα. Θα ήθελα, για νομικούς λόγους, να σας γνωστοποιήσω ότι έχω αποχωρήσει από την παράσταση “Πες το Ψέματα”, δεν έχω καμία σχέση με την παραγωγή της συγκεκριμένης παράστασης, δεν συμμετείχα σε κανένα στάδιο της παραγωγής και φυσικά, δεν είχα καμία ενημέρωση για το line up τη στιγμή της αποδοχής της συμμετοχής μου.
Δεν θα σχολιάσω τίποτε άλλο για την ώρα, είναι πολύ δύσκολες αυτές οι μέρες για πολλούς λόγους, δεν θέλω να γίνουν δυσκολότερες. Όσοι με ξέρετε, με ξέρετε, όσοι δεν με ξέρετε, δεν πειράζει, ρωτήστε άλλους, όχι εμένα. Έχω να κοιμηθώ μία εβδομάδα. Ευχαριστώ».
Στην ανακοίνωσή τους οι 9 γυναίκες κωμικοί, διαψεύδουν τα λεχθέντα περί πρόσκλησής τους και δυσκολίας με τις ημερομηνίες ενώ τονίζουν πως θεωρούν το ζήτημα «πέρα από κάθε αμφιβολία έμφυλο» τονίζοντας πως «θίγει θέματα πρόσβασης και αποκλεισμού των γυναικών».
Η συγκεκριμένη τοποθέτηση υπογράφεται από τις: Κατερίνα Βρανά, Κύνθια Βουκουβαλίδου, Χριστίνα Βούλγαρη, Χρύσα Κατσαρίνη, Ήρα Κατσούδα, Αθηνά Κεφαλοπούλου, Μελίνα Κόλλια, Δήμητρα Νικητέα και Ειρήνη Ξυγκάκη.
Η τοποθέτηση αναφέρει: «Με αφορμή την ανακοίνωση των τεσσάρων πρώτων ημερομηνιών της παράστασης ‘Πες το Ψέματα’ βασισμένη στο κωμικό τηλεπαιχνίδι ‘Would I Lie To You?’ η οποία ανακοινώθηκε στις 15 Ιανουαρίου, θεωρούμε σημαντικό να τοποθετηθούμε δημόσια.
Είναι αναφαίρετο δικαίωμα κάθε δημιουργού να συνθέσει το έργο του όπως κρίνει και να εκφράζεται καλλιτεχνικά με τους συνεργάτες που επιθυμεί. Ωστόσο είναι αναφαίρετο δικαίωμα και η κριτική. Στις πρώτες αυτές 4 παραστάσεις οι συμμετέχοντες είναι μόνο άντρες, για την ακρίβεια 17 άντρες. Να τονίσουμε σε αυτό το σημείο ότι δεν πρόκειται για κάποιο θεατρικό έργο με ορισμένους και δοσμένους ρόλους, αλλά ένα κωμικό game show στο οποίο θα μπορούσε να παίξει οποιοσδήποτε άνθρωπος.
Δηλώνουμε ότι καμία γυναίκα κωμικός δεν έλαβε συγκεκριμένη πρόταση με ημερομηνίες, πριν την ανακοίνωση της παράστασης. Αλλά το θέμα δεν είναι αν κάλεσαν κάποια από εμάς, έχει μεγαλύτερες διαστάσεις. Είναι ξεκάθαρο όταν σε μια παραγωγή είδαν μια αφίσα παράστασης που επιτελείται από 17 άντρες και καμία γυναίκα και το θεώρησαν εντάξει, το θέμα δεν είναι καλλιτεχνικό, δεν είναι τυχαίο.
Είναι προφανώς, και πέρα από κάθε αμφιβολία έμφυλο. Θίγει θέματα πρόσβασης και αποκλεισμού των γυναικών. Αυτό μας θίγει προσωπικά, μας προσβάλλει επαγγελματικά και είναι απαξιωτικό και προσβλητικό για το κοινό. Σαν σκηνή και σαν κοινωνία μπορούμε καλύτερα και έχουμε χρέος να το κάνουμε».
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι στη δεύτερη αφίσα της παράστασης για τις επόμενες ημερομηνίες περιλαμβάνονται ούτε λίγο, ούτε πολύ 8 γυναίκες καμία εκ των οποίων όμως κωμικός. Πρόκειται για τις Μπέτυ Μαγγίρα, Φωτεινή Αθερίδου, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Ιουλία Καραπατάκη, Νατάσα Μποφίλιου, Μάρθα Φριντζήλα, Νεφέλη Φασούλη, Ελένη Χαραλαμπούδη.
Το χρονικό της υπόθεσης
Διχασμένη εμφανίζεται η ελληνική σκηνή stand up comedy, παρά το γεγονός πως έχει τη φήμη της προοδευτικής και συνεκτικής που διατηρεί. Αιτία του διχασμού η αφίσα μιας κωμικής παράστασης με 17 άνδρες κωμικούς και ούτε μια γυναίκα. Πρόκειται για την παράσταση «Πες το Ψέματα» που βασίζεται στο δημοφιλές βρετανικό format «Would I lie to you». Η παράσταση είναι προγραμματισμένη για τον Φεβρουάριο στο Θέατρο Ακροπόλ και σ’ αυτή συμμετέχουν οι:
Δημήτρης Μακαλιάς, Μιχάλης Μαθιουδάκης, Βύρων Θεοδωρόπουλος, Λάμπρος Φισφής, Δημήτρης Χριστοφορίδης, Ζήσης Ρούμπος, Άγγελος Σπηλιόπουλος, Θωμάς Ζάμπρας, Στέλιος Ανατολίτης, Σωτήρης Καλυβάτσης, Novel729, Δημήτρης Μεντζέλος, Αντώνης Καφετζόπουλος, Μάκης Παπασημακόπουλος, Θοδωρής Παπαλουκάς, Φοίβος Δεληβοριάς και Διονύσης Ατζαράκης.
Πρώτοι αντέδρασαν ακόλουθοι των κωμικών, οι οποίοι παραξενεύτηκαν από τη… διόλου συμπεριληπτική παράσταση. Οι ίδιοι στη συνέχεια ήταν και αυτοί που πίεσαν για αντιδράσεις τις γυναίκες της ελληνικής stand up σκηνής. Ήρα Κατσούδα, Δήμητρα Νικητέα και Χρύσα Κατσαρίνη τοποθετήθηκαν αρνητικά για την αφίσα της παράστασης. Για «θλίψη» έκανε λόγο η πρώτη, «το πρόβλημα είναι συστημικό» σχολίασε η δεύτερη, ενώ η 3η ισχυρίζεται πως δεν έγινε καμία πρόταση σε γυναίκα κωμικό.
Ήρα Κατσούδα: «Μέρες προσπαθώ να διαχειριστώ τη θλίψη»
Στην ανάρτησή της η Ήρα Κατσούδα ανέφερε: «Τόσες μέρες προσπαθώ να διαχειριστώ τη θλίψη, την απογοήτευση και τον θυμό που μου προκαλεί η εικόνα μιας αφίσας, το 2025, όπου παίζουν 17 άνδρες και ΚΑΜΙΑ γυναίκα από κανένα χώρο του θεάματος. Θα μου πεις αυτή περίμενες για να ταραχτείς;
Πιο πριν τρεχάτε ισότιμα στα λιβάδια; Όχι φυσικά, απλά αυτή την φορά δεν μπήκε κανεις στον κόπο να βάλει ΕΣΤΩ και μία για ξεκάρφωμα. Γιατί τόσα μάτια είδαν την αφίσα και δεν τους ξένισε τίποτα και είπαν οκ “Ανέβασ’το”. Και αυτό γιατι βλέπουν τη συμπερίληψη των γυναικών στις παραστάσεις σαν αναγκαίο κακό, οπότε είναι μοιραίο κάποια στιγμή να γίνει το “λάθος” και να το “αμελήσουν”. Αλλά επειδή δεν θέλω να το κουράσουμε γράφοντας τα αυτονόητα (αυτονόητα όχι για όλους καθώς φαίνεται), αυτό που με στεναχωρεί και με θυμώνει περισσότερο είναι ότι περνάει το μήνυμα ότι οι γυναίκες δεν είναι αστείες.
Οι γυναίκες δεν είναι για σκηνή. Ή όπως μου είχε πει πριν χρόνια στα μούτρα ένας συνάδελφος κωμικός: “Η γυναίκα στη σκηνή πρέπει να ‘χει στύλο και να λέει κεράσει ουίσκι”. Οπότε κόσμε μη φρικάρεις..! Η συγκεκριμένη παράσταση θα έχει γυναίκες. Σίγουρα μια στο μπαρ και μια στα εισιτήρια. Τουλάχιστον. Θέλω να πιστεύω. Τι; Όχι;».
Δήμητρα Νικητέα: «Ναι, η αφίσα είναι απαράδεκτη»
Στην τοποθέτησή της, η Δήμητρα Νικητέα, χαρακτήρισε την αφίσα απαράδεκτη ενώ τόνισε πως ενίοτε «μια δημόσια συγγνώμη αρκεί». Μεταξύ άλλων ανέφερε: «Γεια σας άνθρωποι. Αφήνω την τοποθέτηση μου που έκανα σε στορι χθες, και σε δημοσίευση.
Σπανίζω να γράφω με σοβαρότητα στην προσωπική μου σελίδα ως επαγγελματίας κωμικός και προσπαθώ για κάθε τι να τοποθετούμαι με ελαφρότητα, χιούμορ και ειρωνεία, κυρίως γιατί δεν είναι το φορτε μου.
Μου έχετε στείλει πολλοί, κυρίως πολλές, για την παράσταση που συμμετέχουν μόνο άντρες, που σε αυτό το σημείο να αναφέρω, ότι έχει ξανά γίνει επανειλημμένα με διαφορετικό line up, και έχω ξανά τοποθετηθεί με πλάγιο τρόπο, απλά δεν είχε τόσο μεγάλο αριθμό αντρών, αυτό των 17. Και συνειδητοποίησα πως δεν θέλω να τοποθετηθώ ευθέως γιατί δεν θέλω να έρθω σε ρήξη με συναδέλφους, μήτε να στήσω ένα λαϊκό δικαστήριο, που κατα τα αλλά κάποιους από αυτούς που συμμετέχουν τους εκτιμώ στο έργο τους, τους θαυμάζω όταν τους βλέπω στην σκηνή και γελάω ειλικρινώς σαν θεατής.
Ένας άλλος λόγος είναι γιατί φοβάμαι το σχόλιο ότι καβαλώ κίνημα για την αυτοπροβολή μου, και περιμένω να ανεβάσω και εγώ το υλικό μου για να μην υπάρχει και η παραμικρή πιθανότητα να σκεφτεί κανείς ότι «τα λέει γιατί δεν είναι καλή και θέλει να σώσει τα δικά της». Δεν θέλω να ετεροφωτιστώ αν αυτό δεν γίνεται με όχημα την κωμωδία και προορισμό την κωμωδία. Αλλά καμία φορά όλα αυτά είναι και λίγο […], και υποπροϊόντα του γενικότερου σεξισμού.
Και θεωρώ πως αν με τόση πρεμούρα τοποθετούμαι στα social για τα εμφυλα ζητήματα εκτός του κλάδου άλλο τόσο θα έπρεπε για αυτά που αφορούν την δουλειά μου, τον τρόπο με τον οποίο βιοπορίζομαι, την επαγγελματική μου ταυτότητα, και κυρίως την αγάπη μου για την τέχνη αυτή. Είναι λίγο υποκρισία από μεριάς μου. Δεν γίνεται να είμαι στην εμπροσθοφυλακή που θα κοροϊδέψω τον σεξιστή tiktoker και εδώ «Μην φανεί οτι κάνω πάνελ» και να μην πληγωσω κανέναν. Εγω γιατί δέχομαι να πληγώνομαι; Μάλλον γιατί έτσι έμαθα.
Δεν πρόκειται για πάνελ, δεν είναι άλλωστε προσωπικό ζήτημα. Είναι γενικότερο φαινόμενο. Αλλά δεν θα το απλώσω για να μην χάσουμε το βασικό νόημα μέσα στα σεντόνια. Ξέρω ότι σε κάθε συνέντευξη που με ρωτάνε το κλισέ έχετε βιώσει ποτέ σεξισμό, δεν έχω απαντήσει ποτέ κλισέ. Δεν έχω αναφερθεί μόνο για τα κατάλοιπα του κοινού αλλά και πιο εσωτερικά πράγματα εντός της σκηνής και ξέρω ότι έχω χάσει σποτ και συμπάθειες κάποιων επειδή χαλάω τα αφηγήματα κάποιων. Αλλά δεν αρκούν τα γενικόλογα, γιατί δίνει χώρο να σε πουν υπερβολική. Και με αφορμή αυτό θα μιλήσω με παράδειγμα. Ναι, αυτή η αφίσα που είδατε είναι απαράδεκτη.
Και το ξέρουμε όλες οι συναδέλφισσες, χωρίς να μας το στείλετε. Το ερώτημα είναι πως δεν το καταλαβαίνουν άλλοι; Πως πέρασε αυτό έτσι; Πως κάποιοι το βλέπουν οκ αυτό; Ήθελα να πιστεύω ότι τίθεται θέμα αντίληψης.
Ότι απουσιάζει η οπτική γωνία. Δεν ξέρω. Εγώ ακόμα και αν θεωρούσα βαθιά ότι οι γυναίκες δεν είναι αστείες για λόγους εικόνας και μόνο θα έκανα οτιδηποτε περνούσε από το χέρι μου, για να υπάρχουν. Έτσι για το φαίνεστε. Αλλιώς δεν θα την ανέβαζα την αφίσα. Είναι λάθος. Πάντως το χαρτί, εν έτη 2025 «Δυσκολία εύρεσης γυναίκας συνάδελφου» αποκλειεται. Είναι εύκολο και αν μου επιτρέπεται φτηνό, και ίσως περιμένω παρά πάνω πράγματα από ανθρώπους που εκτιμώ και τους έχω σε υπόληψη βλέποντας τους στην σκηνή με έκαναν πιο έξυπνη και πιο καλή κωμικό. Και το χειρότερο· αναπαράγει το μήνυμα στον κόσμο «Δεν υπάρχουν γυναίκες στην κωμωδία» ή μάλλον κάτι ακόμα χειρότερο βάσει του φορμάτ της παράστασης: «Δεν χωράνε γενικά οι γυναίκες όσο οι άντρες κωμικοί λένε αστεία».
Αντροπαρέα 35+ χρόνων = Κωμωδία.
Στεναχωριέμαι βαθιά που είδα αυτήν την αφίσα από τον κλάδο μου, που η κωμωδία οφείλει να είναι προοδευτική. Αυτό είναι πίσω από τον τρέχοντα πολιτισμό. Μέχρι και η ραπ τα προσεχει πλέον αυτά. Δεν θέλω να ρίξω κανένα προσωπικό βέλος γιατί αυτά έχουν ξανά γίνει με αλλά πρόσωπα, και είναι άδικο να την πληρώνει την νύφη ένας, για όλο το κακό. Έτυχε να προσέξατε αυτήν την αφίσα γιατι είχε hot names και ήταν 17! Για να φτάσαμε 2025 και να έχουμε αυτήν την αφίσα σημαίνει ότι έγιναν και άλλες πολλές αβλεψίες και κανείς και καμία δεν είπε τίποτα είτε από φόβο είτε από βολή, είτε επειδή δεν ξέραμε ότι κάποια πράγματα είναι λάθος.
Και ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που οι γυναίκες δεν είναι στην σκηνή είναι γιατί ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΛΛΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΕ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΟ ΡΟΛΟ μεγάλων παραστάσεων και φεστιβάλ κωμωδίας. Κωμωδιας, όχι φεστιβάλ κινηματικά με χαρακτήρα φεμινισμου. Γιατί μόνο εκεί ειμαστε. Και αν βλέπατε αφίσα με 17 γυναίκες θα ήταν μόνο στην πιθανότητα που η παράσταση λεγόταν ΦΕΜΙΝΙΣΤΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ. Εμείς μόνο με μάρκετινγκ αγώνα και γυναικείας ενδυνάμωσης κάνουμε στανταπ.
Δυστυχως μεγάλο πλήγμα για το ελληνικό stand up είναι ότι έλειψε η πιο παλιά γυναίκα κωμικός και φωνή που έστησε ένα μεγάλο μέρος της σκηνης, για λόγους υγειας. Αυτό για να μην ξεχνάνε κάποιοι ότι για τυχαίους λόγους έχουν τόση ισχύ. Εν έτει 2025, οφείλουμε να ξέρουμε. Και τώρα που ξέρουμε δεν θέλω να προστατεύσω κανέναν όπως δεν με προστατεύει κανείς σε περίπτωση που κάνω δημόσια […].
Θέλω να είναι αφορμή να σκεφτόμαστε λίγο παραπάνω τις προεκτάσεις μιας επιλογής. Στην περίπτωση δηλαδή που απαρνιομαστε την κατηγορία «σεξιστής». Γιατι μπορεί να είμαστε και να μην θελουμε να αλλάξουμε που και αυτό σεβαστό. Απλά όχι δικαιολογίες που χτυπούν πάλι τη θέση της γυναίκας στον εργασιακό χώρο. Και πολλές φορές μια δημόσια συγγνώμη αρκεί, παρά το να βρίσκουμε γρήγορες λύσεις για να το καλύψουμε».
Χρύσα Κατσαρίνη: «Δεν έγινε καμία επίσημη πρόταση σε καμία γυναίκα κωμικό»
Δεν έγινε πρόταση σε καμία γυναίκα κωμικό τόνισε από την πλευρά της η Χρύσα Κατσαρίνη που και εκείνη καταδίκασε την αφίσα. «Να ξεκαθαρίσω σε αυτό το σημείο ότι πριν να ανακοινωθεί το πρότζεκτ δεν έγινε καμία επίσημη πρόταση σε καμία γυναίκα κωμικό. Όπως έμαθα στην πορεία, επικοινώνησαν με 4-5 διάσημες γυναίκες, οι οποίες δεν μπορούσαν στις συγκεκριμένες ημερομηνίες, οπότε τις έβαλαν στις επόμενες. Προσωπικά δε με καλύπτει το “ρώτησα 4-5 γυναίκες, δεν μπορούσαν, οπότε δεν έβαλα γυναίκες”», είπε σε βίντεο που ανέβασε στο Instagram.
Η Χρύσα Κατσαρίνη σημείωσε ότι πολλοί από τους κωμικούς που έκλεισαν για τη συγκεκριμένη παράσταση «αν ήξεραν από την αρχή την πληροφορία ότι δεν παίζει καμία γυναίκα δεν θα συμφωνούσαν να συμμετάσχουν. «Ο λόγος λοιπόν που κάνω αυτό το βίντεο δεν είναι επειδή στεναχωριέμαι που δε συμμετέχω στη συγκεκριμένη παράσταση ή που δε μου έγινε πρόταση εξαρχής, ο λόγος είναι γιατί στεναχωρήθηκα με την έλλειψη αντανακλαστικών μιας κοινωνίας που το 2025 είδε μια αφίσα με 17 άντρες, καμία γυναίκα, και δεν είπε, παιδιά, κάτι πάει λάθος εδώ», σημείωσε.
Μόνο αφού γιγαντώθηκε όλο αυτό, «ανακοινώθηκαν τη Δευτέρα ότι θα πάρουν μέρος στις παραστάσεις του Μαρτίου και ορισμένες γυναίκες», εξήγησε η stand up comedian.
Μακαλιάς: Δεν καταλαβαίνω πώς πάει η ποσόστωση στο θέατρο
Νωρίτερα, ο κωμικός και πανελίστας Δημήτρης Μακαλιάς είχε απαξιώσει τις αντιδράσεις χαρακτηρίζοντάς τις «πρώιμες» και εν πολλοίς αδικαιολόγητες. Μιλώντας στην εκπομπή «Πρωίαν σε είδον».
«Υπήρξαν κάποιες αντιδράσεις από γυναίκες κωμικούς που θεώρησαν ότι λίγο πρώιμα πως δεν βάζουμε γυναίκες. Υπήρχε μια αφίσα μόνο με άντρες. Δεν κατάλαβα ποιο ήταν το μεμπτό. Δεν καταλαβαίνω πώς πάει η ποσόστωση στο θέατρο. Το πιο λυπηρό στις αναρτήσεις ότι πολλές από αυτές τις γυναίκες, γράφουν ότι έστω για τα μάτια του κόσμου δεν βάλανε μια γυναίκα. Εμείς θέλουμε ίσους άξιους ανθρώπους. Δεν θα βάζαμε για τα μάτια του κόσμου μια γυναίκα. Για να ζητήσουμε μια ποσόστωση το κάνουμε για τα μάτια του κόσμου. Είναι απαράδεκτο να το κάνουν αυτό για κάτι που δεν πιστεύουν ούτε οι ίδιες».
Θεοδωρόπουλος: «Μας έδωσαν διαθεσιμότητα για Μάρτιο»
Απαντώντας σε επικρίσεις φαν του, ο Βύρων Θεοδωρόπουλος σημείωσε πως «οι γυναίκες που επικοινωνήσαμε μας έδωσαν διαθεσιμότητα για Μάρτιο, αλλά δεν ξέραμε αν θα προχωρήσει το project και ανακοινώσαμε τις πρώτες 4 (σ.σ. παραστάσεις). Όπως όλα δείχνουν θα προχωρήσουμε οπότε η επόμενη τετράδα θα έχει άλλους καλεσμένους.