Τα παιχνίδια εκτός του σπιτιού και οι εκδρομές εκτός από ευχάριστες δραστηριότητες για τον ελεύθερο χρόνο ενός παιδιού και ολόκληρης της οικογένειας, μπορούν να λειτουργήσουν ακόμη βοηθητικά για τη βελτίωση των σχολικών επιδόσεων.
Όπως αναφέρει πρόσφατη έρευνα από το πανεπιστήμιο CU-Boulder του Κολοράντο στις ΗΠΑ, τα παιδιά που περνούν περισσότερο χρόνο σε λιγότερο δομημένες δραστηριότητες –όπως το παιχνίδι εκτός σπιτιού, το διάβασμα βιβλίων και οι επισκέψεις σε ζωολογικούς κήπους κ.ά- μαθαίνουν να θέτουν στόχους και να αναλαμβάνουν δράση για την εκπλήρωση αυτών, χωρίς να χρειάζονται σπρώξιμο από τους ενήλικες.
Επιπλέον, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, τα παιδιά που συμμετέχουν σε πιο δομημένες δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα το ποδόσφαιρο, τα μαθήματα πιάνου και οι σχολικές εργασίες- εμφανίζουν φτωχότερη «αυτοκατευθυνόμενη εκτελεστική λειτουργία», ένα μέτρο της ικανότητάς τους να ρυθμίζουν και να επιτυγχάνουν τους στόχους τους ανεξάρτητα.
«Η εκτελεστική λειτουργία είναι εξαιρετικά σημαντική για τα παιδιά. Τα βοηθά με διάφορους τρόπους στην καθημερινότητά τους, από την ευελιξία κι εναλλαγή μεταξύ διαφορετικών δραστηριοτήτων μέχρι το να σταματούν να φωνάζουν όταν είναι θυμωμένα κ.ά. Η εκτελεστική λειτουργία κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας προβλέπει ακόμη σημαντικά αποτελέσματα, όπως η σχολική επίδοση, η υγεία, ο πλούτος και η εγκληματικότητα χρόνια ή και δεκαετίες μετά» ανέφερε στη Daily Mail ο καθηγητής ψυχολογίας και νευροεπιστημών Yuko Munakata.