Σοβαρότατα είναι τα προβλήματα που έχουν ανακύψει τον τελευταίο χρόνο στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας και ειδικότερα στους ασθενείς που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση, καθώς η Εθνική Επιτροπή Υγείας (ΕΠΥ) αναιρεί το καθήκον της επιλογής του φίλτρου αιμοκάθαρσης από τους θεράποντες ιατρούς και επιβάλει στις Διοικητικές Υπηρεσίες των Νοσοκομείων, μέσω μηνιαίων μειοδοτικών διαγωνισμών να προμηθεύονται φίλτρα τεχνητού νεφρού χωρίς να λαμβάνονται υπόψη όλες οι απαραίτητες επιστημονικά προδιαγραφές.

Αποτέλεσμα αυτού είναι η εισαγωγή φίλτρων αμφιβόλου ποιότητας. Τα φίλτρα αυτά τα οποία κατασκευάζονται σε διάφορες χώρες (πχ Αίγυπτος) διαθέτουν το απαιτούμενο CE χαρακτηριστικό και λόγω αυτού και της υπάρχουσας νομοθεσίας δεν μπορούν να αποκλειστούν από τους διαγωνισμούς. Το χαρακτηριστικό αυτό εξασφαλίζει τις ελάχιστες αλλά όχι τις μέγιστες προϋποθέσεις για την κυκλοφορία τους. Ως γνωστόν, όταν το φίλτρο επιλέγεται χωρίς να λαμβάνονται υπόψη όλες οι απαιτούμενες προδιαγραφές , με γνώμονα μόνο τη μείωση του κόστους, αυτό εγκυμονεί κινδύνους ακόμα και για την ίδια τη ζωή των ασθενών.

Με τον τρόπο που γίνεται η διαγωνιστική διαδικασία προμήθειας φίλτρων από τα Νοσοκομεία προκύπτει συνήθως ένας μειοδότης με αποτέλεσμα όλοι οι ασθενείς της συγκεκριμένης μονάδας να υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση με το ίδιο φίλτρο, το οποίο τυχαίνει να έχει διαθέσιμο η μειοδότρια εταιρεία. Επίσης είναι δυνατόν, στην ίδια τιμή να προσφέρουν φίλτρα πολλές εταιρείες πράγμα το οποίο οδηγεί στο φαινόμενο οι ασθενείς να υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση με διαφορετικά φίλτρα σχεδόν σε κάθε συνεδρία, αλλάζοντας θεραπευτική αγωγή, γεγονός που επιφέρει πολλά προβλήματα στην ήδη επιβαρημένη υγεία τους.

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι στην πρόσκληση του τελευταίου μηνιαίου call off φίλτρων εξαιρέθηκε ο πίνακας τεχνικών προδιαγραφών που υιοθέτησε η ίδια Εθνική Επιτροπή Υγείας, βάσει των οποίων προσδιορίζονταν οι εξατομικευμένες θεραπευτικές ανάγκες των ασθενών. Ως εκ τούτου εφαρμόζονται διαδικασίες, οι οποίες ουδεμία σχέση έχουν με κανένα θεραπευτικό και ιατρικό πρωτόκολλο.

Το ζήτημα της προμήθειας φίλτρων αιμοκάθαρσης και ιδιαίτερα εκείνων με τα απαραίτητα τεχνικά χαρακτηριστικά, είναι ιδιαίτερης σημασίας ζήτημα, καθώς η διασφάλιση επαρκούς κάθαρσης στους αιμοκαθαιρόμενους ασθενείς έχει να κάνει και με την ελάττωση της νοσηρότητας και της θνητότητας των ασθενών.

Η μείωση της διαφθοράς που έχει επιτευχθεί στον τομέα της Δημόσιας Υγείας είναι αναμφίβολα αξιοσημείωτη και σίγουρα, δεν πρέπει να επιστρέψουμε στο προγενέστερο καθεστώς της ασυδοσίας. Ωστόσο πρέπει να μειωθούν και να περικοπούν οι δημόσιες δαπάνες όπου κρίνεται σκόπιμο και αναγκαίο, αλλά αυτό να πραγματοποιηθεί μέσα από έναν προσεκτικό σχεδιασμό, ώστε να εξασφαλίσουμε την ποιοτική παροχή υγείας.

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο κ. Υπουργός

1) Τι προτίθεται να κάνει το Υπουργείο, προκειμένου να διασφαλιστεί η προμήθεια φίλτρων με συγκεκριμένες προδιαγραφές, ώστε να ανταποκρίνεται σε μία ποιοτική και αποδοτική θεραπεία των ασθενών που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση;
2) Με ποιον τρόπο ελέγχεται αν τα φίλτρα που εισάγονται από άλλες χώρες, όπως την Τουρκία, τη Βουλγαρία, την Αίγυπτο, πληρούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά που απαιτούνται για την σωστή θεραπεία και τι μέτρα λαμβάνονται για την προστασία των ασθενών από τυχόν παρενέργειες που αυτά προκαλούν;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

1. ΜΑΡΙΝΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΗΛΕΙΑΣ
2. ΚΛΕΙΤΣΙΩΤΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΚΑΒΑΛΑΣ
3. ΚΟΝΣΟΛΑΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ
4. ΚΑΡΑΝΑΣΙΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν.ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
5. ΚΟΨΑΧΕΙΛΗΣ ΤΙΜΟΛΕΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΓΡΕΒΕΝΩΝ
6. ΜΠΑΤΣΑΡΑ ΓΕΩΡΓΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ
7. ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΠΕΛΛΑΣ
8. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ ΑΝΝΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Β΄ ΑΘΗΝΩΝ
9. ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΜΑΡΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΚΑΣΤΟΡΙΑ
10. ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ ΣΑΒΒΑΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Β΄ΘΕΣ/ΚΗΣ
11. ΚΑΡΑΣΜΑΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΠΕΛΛΑΣ
12. ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΚΑΒΑΛΑΣ
13. ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ
14. ΣΚΟΝΔΡΑ ΑΣΗΜΙΝΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΚΑΡΔΙΤΑΣ
15. ΣΤΥΛΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΑΡΤΑΣ
16. ΤΖΑΜΤΖΗΣ ΙΟΡΔΑΝΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΠΕΛΛΑΣ
17. ΣΕΝΕΤΑΚΗΣ ΜΑΞΙΜΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
18. ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ ΠΑΥΛΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΛΕΣΒΟΥ
19. ΜΑΚΡΗ – ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΕΛΕΝΗ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ
20. ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΡΕΘΥΜΝΗΣ
21. ΚΑΡΑΜΠΕΛΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΒΟΙΩΤΙΑΣ
22. ΝΤΑΒΛΟΥΡΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΑΧΑΙΑΣ
23. ΓΕΩΡΓΑΝΤΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΚΙΛΚΙΣ
24. ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΛΑΣΙΘΙΟΥ
25. ΔΕΡΜΕΤΖΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ν. ΕΒΡΟΥ
26. ΚΟΨΑΧΕΙΛΗΣ ΤΙΜΟΛΕΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΓΡΕΒΕΝΩΝ
27. ΜΑΝΗ – ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΑΝΝΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΠΙΕΡΙΑΣ
28. ΟΡΦΑΝΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Β’ ΘΕΣ/ΚΗΣ
29. ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΔΡΑΜΑΣ
30. ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ ΗΛΙΑΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΤΡΙΚΑΛΩΝ
31. ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
32. ΧΡΙΣΤΟΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΠΙΕΡΙΑΣ
33. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΦΛΩΡΙΝΑΣ
34. ΜΑΝΔΡΕΚΑ ΑΣΠΑΣΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΦΩΚΙΔΑΣ