Την ένταξη και πορεία των μεταναστών δεύτερης γενιάς στην εκπαίδευση και την εργασία στην Ελλάδα εξετάζει η μελέτη «Οι διαδρομές των νέων μεταναστευτικής προέλευσης στην εκπαίδευση και την αγορά εργασίας» των Τ. Καρβουνίδη και Ι. Χολέζα που εξέδωσε το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Μελετών (ΚΕΠΕ).
Χρησιμοποιώντας στατιστικά δεδομένα και οικονομετρικές μεθόδους, η μελέτη επιχειρεί να σκιαγραφήσει τις ομοιότητες και διαφορές επιμέρους ομάδων νέων μεταναστευτικής προέλευσης και του συνόλου αυτών με τον γηγενή πληθυσμό.
Τα αποτελέσματα της μελέτης αποκαλύπτουν σχετικό χάσμα ανάμεσα στις παραπάνω ομάδες, αναδεικνύοντας παράλληλα τη μεγάλη σημασία του φύλου, της εθνότητας και της χώρας προέλευσης.
Αντίστοιχες μελέτες σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν εντοπίσει μεγάλες αποκλίσεις ανάμεσα στις διαδρομές που ακολουθούν οι νέοι μεταναστευτικής και γηγενούς προέλευσης, οδηγώντας έτσι στη διαμόρφωση πολιτικών που στοχεύουν στην ομαλή ένταξη των μεταναστών.
Η μελέτη υπογραμμίζει πως η επιτυχής ενσωμάτωση τουλάχιστον του 10% του πληθυσμού των μεταναστών δεύτερης γενιάς 15-29 ετών στους τομείς της εκπαίδευσης και της εργασίας είναι κρίσιμης σημασίας για την ελληνική οικονομία και κοινωνία.