Ν’ αποσύρει το σχέδιο «Αθηνά» για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και να επανέλθει με νέα πρόταση, χωρίς όμως να παραπέμψει την-απολύτως αναγκαία και επείγουσα- μεταρρύθμιση στις ελληνικές καλένδες, καλεί το υπουργείο Παιδείας το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος/ΤΚΜ.
«Καλούμε το υπουργείο να εκπονήσει υποστηρικτική μελέτη, να ακούσει προσεκτικά όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές και να επανέλθει με μια πρόταση συνεπή με αντικειμενικά και ενιαία κριτήρια. Μια πρόταση ενταγμένη στη λογική εθνικών και περιφερειακών κοινωνικών και αναπτυξιακών στόχων, με ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα εφαρμογής και μετάβασης», επισημαίνει η διοικούσα επιτροπή του ΤΕΕ/ΤΚΜ.
Το ΤΕΕ/ΤΚΜ αναγνωρίζει την αναγκαιότητα μιας σοβαρής μεταρρύθμισης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η οποία θα περιλαμβάνει συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολών, θα βασίζεται σε ακαδημαϊκά κριτήρια και θα υπηρετεί συγκεκριμένους αναπτυξιακούς στόχους.
Κι αυτό γιατί δεν μπορεί να παραμείνει ως έχει η υφιστάμενη κατάσταση, που έχει ως αποτέλεσμα:
-Τον κατακερματισμό των γνωστικών αντικειμένων
-Την αναντιστοιχία σπουδών με επαγγελματικά δικαιώματα και παραγωγικές ανάγκες
-Την ελλιπή στελέχωση και υποδομή σε πλείστες περιπτώσεις
-Τη στέρηση από ερευνητές και φοιτητές/ σπουδαστές της διεπιστημονικής συνεργασίας και προσέγγισης των θεμάτων.
Παράλληλα, το ΤΕΕ/ΤΚΜ πιστεύει ότι δεν είναι δυνατόν να βασίζονται οι τοπικές κοινωνίες στην ψευδαίσθηση της ανάπτυξης, μέσα από την κατανάλωση και μόνο, που πραγματοποιούν οι φοιτητές στα κατά τόπους πανεπιστημιακά τμήματα και τα ΤΕΙ.
Η συνεισφορά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην κοινωνία και την τοπική οικονομία δεν μπορεί να είναι η τόνωση της κατανάλωσης. Τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ πρέπει να συμβάλλουν στις τοπικές οικονομίες μέσα από τη σύνδεση της έρευνας με την παραγωγή και την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κάθε περιφέρειας.
Συνολικά, ο νέος ακαδημαϊκός χάρτης πρέπει να στηρίζεται σε ενιαία κριτήρια, να έχει μακρά περίοδο εφαρμογής και λογική μεταβατική περίοδο. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει ν’ αναπαράγει τις παθογένειες, που υποτίθεται ότι προσπαθεί να αντιμετωπίσει.
Το σχέδιο ΑΘΗΝΑ θέτει, θεωρητικά, ορθολογικούς στόχους. Όμως, οι προτάσεις εφαρμογής του υπουργείου Παιδείας είναι εντελώς ανακόλουθες με τους στόχους και τα κριτήρια που θέτει, παραπέμποντας σε πελατειακές λογικές του παρελθόντος.
Γι αυτό και το ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρεί ότι το υπουργείο πρέπει να αποσύρει το τρέχον σχέδιο και να επανέλθει με νέα βελτιωμένη πρόταση.