Τους φόβους ότι η προωθούμενη ρύθμιση για αφαίρεση της Λογοτεχνίας από 3 επιστημονικά πεδία, όπως έχει γράψει το newsbeast.gr, έχει απώτερο στόχο να αποτραπεί η ανάγκη για επιπλέον προσλήψεις φιλολόγων εκφράζει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων μέσα από επιστολή του προς τον υπουργό Παιδείας.
«Πολύ φοβόμαστε ότι πίσω από αυτή την προσπάθεια δε βρίσκεται η επιθυμία του υπουργείου να αναμορφώσει το πρόγραμμα σπουδών του Γενικού Λυκείου. Αντιθέτως, στόχος είναι η προσαρμογή του ωρολογίου προγράμματος στο διαθέσιμο αριθμό φιλολόγων, ώστε να αποτραπεί, έστω και σε περιορισμένο βαθμό, η ανάγκη για επιπλέον προσλήψεις. Με απλά λόγια, πονάει κεφάλι… κόψει κεφάλι (ή αλλιώς πλήρης υποταγή στα κελεύσματα της τρόικας, λες και οι κουτσουρεμένες πιστώσεις των αναπληρωτών θα σώσουν την πατρίδα)» υποστηρίζει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων.
Όπως έγραψε το newsbeast.gr, το υπουργείο Παιδείας μοίρασε τροπολογία στους βουλευτές της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων που εκτός από την προσθήκη της Πληροφορικής περιελάμβανε την αφαίρεση της Λογοτεχνίας ως εξεταζόμενο μάθημα από 3 επιστημονικά πεδία. Ωστόσο σε συζήτηση περί των αλλαγών που φέρνουν οι τροπολογίες εκφράστηκαν αντιρρήσεις για την αφαίρεση του μαθήματος, ενώ και η τοποθέτηση του υφυπουργού κ. Δερμεντζόπουλου δείχνει ότι δεν είναι οριστική η απόφαση.
Ο ΠΑΣΑΦ εκφράζει την εντονότατη διαμαρτυρία του όχι μόνο των αναπληρωτών φιλολόγων αλλά και όλων των εκπαιδευτικών ΠΕ02, είτε αυτοί απασχολούνται στο δημόσιο σχολείο είτε στην ιδιωτική εκπαίδευση, για την κατάργηση του μαθήματος της Λογοτεχνίας στη Γ’ τάξη του Γενικού Λυκείου.
Στα επιχειρήματα της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων ο ΠΑΣΑΦ προσθέτει επιπρόσθετα επιχειρήματα υπέρ της πρωτεύουσας σημασίας του μαθήματος της ΝΕ Λογοτεχνίας:
«Το μάθημα της λογοτεχνίας χρειάζεται να αποτελεί αντικείμενο διδασκαλίας και εξέτασης όλων των μαθητών. Φέρνει σε επαφή τους μαθητές με τον ελληνικό πολιτισμό, εμπλουτίζει τη γλώσσα τους, διανοίγει τους πνευματικούς ορίζοντές τους, προσφέρει ιδανικά, ανθρωπιστικές αξίες. Η λογοτεχνία ωθεί τους μαθητές να σκέφτονται κριτικά, να προβληματίζονται για σύγχρονα κοινωνικά και διαχρονικά θέματα και να αντλούν ιστορικές γνώσεις και πληροφορίες επί παντός επιστητού από τα κείμενα. Και ας μη λησμονούμε κ. Υπουργέ τα ύψιστης λογοτεχνικής, γλωσσικής, ιστορικής, ηθοπλαστικής αξίας έργα των Καβάφη, Ελύτη, Σεφέρη, Ρίτσου, Καζαντζάκη, Παπαδιαμάντη και τόσων άλλων μεγάλων, έργα παγκόσμιας εμβέλειας, οι διαχρονικές αξίες των οποίων χρειάζεται να φωτίσουν το λόγο και τη ψυχή και των σημερινών μαθητών.
“H λογοτεχνία αποτελείται από οντότητες που προκύπτουν από τον κόσμο στον οποίο ζούμε, «μιμείται» μια εξωλογοτεχνική συνθήκη και σχετίζεται, άμεσα ή έμμεσα, ευθέως ή τεθλασμένα, με τις εμπειρίες μας”. (Μ.H.Abrams). Είναι η ζωντανή εφαρμογή των όσων διδάσκονται οι μαθητές του Λυκείου στο πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα της Ν.Ε. Γλώσσας! Είναι το μάθημα όπου οι μαθητές διδάσκονται με τον εναργέστερο τρόπο να διακρίνουν το δοκίμιο, την (αυτο)βιογραφία, τα είδη του πεζού λόγου και την παραδοσιακή και σύγχρονη ποίηση. Αντί λοιπόν το υπουργείο να συνδυάσει ακόμη περισσότερο το μάθημα της Γλώσσας με αυτό της Λογοτεχνίας, πρακτική που εφαρμόζεται σε όλες τις ανεπτυγμένες εκπαιδευτικά χώρες, έρχεται να καταργήσει το ένα από τα δύο σκέλη του μαθήματος της Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας και μάλιστα ένα βήμα πριν την εξέταση των μαθητών στις Πανελλήνιες! Πέραν όμως της πρακτικής χρησιμότητας για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, η Ν.Ε. Λογοτεχνία αποδεικνύει ζωντανά την ιστορική συνέχεια του έθνους μας μέσα από λογοτεχνικά έργα που χρονολογούνται από τον 9ο αι. μ.Χ. ως τις μέρες μας, κάτι που κανείς επετειακός λόγος δε θα πετύχει με τέτοια αποτελεσματικότητα».
Ο ΠΑ.Σ.Α.Φ. ζητά από τον υπουργό να σκεφτεί ξανά τη σχεδιαζόμενη κατάργηση του μαθήματος της Λογοτεχνίας στη Γ’ Λυκείου και να δώσει στα γλωσσικά μαθήματα τον κεντρικό ρόλο που τους αρμόζουν την εποχή του chatting και των greeklish. «Θα είναι ένα πολλαπλό μήνυμα με πολλούς αποδέκτες» τονίζουν οι αναπληρωτές φιλόλογοι.